Ajax en AZ hebben er zeker wel profijt van gehad en je ziet het bij Sparta nu ook komen.
Het blijft moeilijk te "bewijzen" of clubs er profijt van hebben gehad dat hun jong-team meedeed in een standaardcompetitie.
Zouden spelers van, in dit geval Ajax, AZ en Sparta, minder goede eredivisiespelers zijn geworden als ze met hun jong-team hadden meegedaan in een beloftencompetitie?
Hebben al de andere erediviesclubs die ooit met hun beloftenteam meededen in een standaardcompetitie daar erg veel profijt van gehad ?
En leverden andere eredivisieclubs die zoiets niet hadden hun jeugdspelers zoveel minder goed af bij het eerste?
Lijkt mij moeilijk aan te tonen.
Al zou dat wel waar zijn, dan heb je natuurlijk ook te maken met de belangen van de standaardteams in de divisies. En volgens mij willen die ook in meerderheid liever geen beloftenteams in hun competities. En niet alleen omdat competitievervalsing op de loer ligt.
Overigens, van alle jong-teams die ik tegen top-amateurs aan het werk zag, maakte jong-AZ in '16-'17 op mij de beste indruk. Ze werden toen ook glansrijk kampioen in de 2e divisie.