Beloftenteams in de piramide

Deathprod

Active member
Ik denk eerder dat ze de kampioen van de onder 23 competitie zullen laten promoveren naar de Eerste Divisie ipv het laagsteindigende beloftenteam.

Dan de kampioen van de nieuw te vormen Onder 21 competitie? Of de huidige reservecompetitie? Probleem is alleen dat in de nieuwe Onder 21 competitie ook Ajax, PSV verplicht moeten deelnemen, dan heb je daar al 4 clubs die niet kunnen promoveren. Qua leeftijden is het dan ook nogal onsamenhangend, sluit allemaal niet op elkaar aan.
 

Unregistere

Well-known member
Ze zullen dan toch echt in de Derde Divisie moeten beginnen. Daar is nu al gewoon plek, omdat er in de Derde Divisies 4 plaatsen voor belofte-teams gereserveerd zijn en er op dit moment maar 2 in zitten.

Tussen de Tweede en Eerste Divisie is op dit moment geen promotie mogelijk, maar dat kan natuurlijk veranderd worden voor de volgende seizoenen.

Maar de KNVB heeft ook al laten doorschemeren dat de beloften uit de derde divisie gaan, dus dan is er geen plek meer. Ben wel benieuwd hoe ze dat zullen oplossen dan.
 

de waan

Well-known member
Ik denk dat ze een deurtje open gaat zetten tussen de Eerste Divisie en de beloften- c.q. reservecompetitie
 

Unregistere

Well-known member
Zoiets zal het dan inderdaad wel worden. Want tweede divisie, zoals Hankie oppert, zou ook vreemd zijn. Dan moet er daar namelijk ??n van de twee uit. Nu zal Sparta stoppen na dit seizoen, maar in dat geval zal Almere of ADO ook wel op dat plekje azen.
 

Joost

Well-known member
Zou er ook nog een aparte reservecompetitie blijven bestaan?

Hoe kom je er eigenlijk bij dat ze kunnen promoveren naar de tweede divisie?
 

Unregistere

Well-known member
Zal dan wel een eventuele promotie ten koste van een andere belofteploeg zijn dan, lijkt mij? Dus dat die twee teams dan weer een onderlinge strijd voeren om niet als laagste te eindigen.
 

de waan

Well-known member
Het lijkt me sterk dat als AZ, Utrecht, Sparta, Volendam, ADO en Almere hun team in de piramide houden, zij dan wel geen meedoen aan de O21-competitie. Waarschijnlijk is het voor de clubs in de derde divisie dus sowieso exit. En Volendam kan ook gewoon beter kiezen voor de O21-competitie.

Prima ontwikkeling trouwens, zeker als die O21-competitie wordt gecombineerd met een O23-competitie voor alle amateurclubs, die daar onder moet komen met promotie en degradatie. Zou een heel belangrijke stap zijn in de oplossing van het '2e elftallen-probleem'.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Het lijkt me sterk dat als AZ, Utrecht, Sparta, Volendam, ADO en Almere hun team in de piramide houden, zij dan wel geen meedoen aan de O21-competitie.
Dat zou ook raar zijn, want dan zouden die clubs 2 jeugd-elftallen hebben in dezelfde piramide.
Het lijkt me logisch dat de O21-competitie is voor alle clubs m.u.v. de 6 die in de Eerste en Tweede Divisie spelen. En dat als een belofte-team degradeert uit de Tweede Divisie die dan het volgende seizoen als O21-team verder gaat in de O21 competitie.
 

noordooster

Well-known member
Prima ontwikkeling trouwens, zeker als die O21-competitie wordt gecombineerd met een O23-competitie voor alle amateurclubs, die daar onder moet komen met promotie en degradatie. Zou een heel belangrijke stap zijn in de oplossing van het '2e elftallen-probleem'.

Komt er zo'n O23 competitie onder de O21 competitie met eventuele promotie-degradatie naar en van de O21 ?
En wanneer gaan die spelen ? Op zondagochtend ?
Zou het zaterdagvoetbal dan veel belangstelling hebben in zo'n O23 competitie ?
Volgens mij is men in het zaterdagvoetbal behoorlijk tevreden over de reservecompetities, zeker op wat hoger niveau en daarin mogen dan ook spelers van 23 jaar en ouder meedoen, wat ook bepaalde voordelen heeft.
 

SanMark.

Well-known member
Ik denk eerder dat zo'n onder 23 een wat vrijblijvende competitie word, zoals je in het oosten en noorden wel ziet in diverse vormen. En wat een Hoogeveen , Achilles e.d. ook doen om bv op de vrijdagavond of maandagavond met hun tweede team in een gesloten competitie te gaan voetballen puur voor het wedstrijd ritme van de reserves spelers, en om van de zondagochtend af te komen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Komt er zo'n O23 competitie onder de O21 competitie met eventuele promotie-degradatie naar en van de O21 ?
En wanneer gaan die spelen ? Op zondagochtend ?

Dat juist niet of vooral niet. Om het 2e elftallen-probleem op te lossen moeten een O23 of O21 competitie juist heel flexibel zijn. Vrijdagavond, zaterdagmiddag, zaterdagavond, zondagochtend, zondagmiddag, alles in mogelijk.
 

noordooster

Well-known member
Geen idee, wat het dan voor de amateurs zal worden en of er daarvoor al plannen zijn.
Ik heb er nog nergens wat over gelezen.

Men wil, dat de O21 kampioen kan instromen in de tweede divisie, omdat het "niveau hoger ligt dan de derde divisie ".
Misschien is zo'n uitspraak bedacht om Feyenoord sneller naar de eerste divisie te krijgen, maar als ik zie hoe nu de beloftenteams van O23 het doen in de derde en tweede divisie, zal voor het merendeel van de O21 teams gelden, dat ze niet sterker zijn dan clubs uit de derde divisie.
En mag Feyenoord bij promotie naar de TD het team opeens wijzigen van O21 naar O23 ?
 

noordooster

Well-known member
Dat juist niet of vooral niet. Om het 2e elftallen-probleem op te lossen moeten een O23 of O21 competitie juist heel flexibel zijn. Vrijdagavond, zaterdagmiddag, zaterdagavond, zondagochtend, zondagmiddag, alles in mogelijk.

Dan kunnen ze, zoals SanMark schrijft, misschien kijken naar het initiatief van Hoogeveen en Alcides, waar 8 zondagteams aan meedoen.
Ze spelen op vrijdag en maandag, hebben het 2e elftal teruggetrokken uit de reguliere competitie ( enkele clubs uit de reserve hoofdklasse ) , laten vooral jonge senioren, maar ook jeugdspelers en reserves van het eerste spelen. De grens is niet per se O23.
Om niet helemaal een spek en bonen competitie te krijgen, zijn er geldprijzen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dan kunnen ze, zoals SanMark schrijft, misschien kijken naar het initiatief van Hoogeveen en Alcides, waar 8 zondagteams aan meedoen.
Ze spelen op vrijdag en maandag, hebben het 2e elftal teruggetrokken uit de reguliere competitie ( enkele clubs uit de reserve hoofdklasse ) , laten vooral jonge senioren, maar ook jeugdspelers en reserves van het eerste spelen. De grens is niet per se O23.
Om niet helemaal een spek en bonen competitie te krijgen, zijn er geldprijzen.

Kan, maar juist hier zou de mix ook mooi zijn om er voor te zorgen dat je meer interessante regionale wedstrijden krijgt. Geldprijzen hoeft niet, maar promotie naar een standaard-klasse (bijv. instroom in de 2e klasse zou wel een mooie prijs zijn).
 

noordooster

Well-known member
Kan, maar juist hier zou de mix ook mooi zijn om er voor te zorgen dat je meer interessante regionale wedstrijden krijgt. Geldprijzen hoeft niet, maar promotie naar een standaard-klasse (bijv. instroom in de 2e klasse zou wel een mooie prijs zijn).

De initiatiefnemers van die regionale competitie Alcides-Hoogeveen hebben ook van alles geprobeerd om zaterdagteams bij hun initiatief aan te laten sluiten.
Maar die wilden niet, naar ik hoorde omdat zij wel tevreden zijn met de reservecompetities op zaterdag.
Wel heeft Achilles 1894 zich aangesloten. Zij zijn m.i.v. dit seizoen overgestapt naar het zaterdagvoetbal.
 
Bovenaan