Beloftenteams in de piramide

Unregistere

Well-known member
Hoe zou dat bepaald zijn, dat juist deze clubs er voor in aanmerking komen? De onder 19 van Be Quick bijvoorbeeld speelt "maar" in de Derde Divisie.

De andere drie namen zijn op zich logisch, maar het hadden net zo goed Spartaan'20 of Zeeburgia kunnen zijn, om er maar een paar te noemen.

Dat vertelt het nieuwsbericht helaas niet. Mogelijk wilden ze wel clubs waarvan het eerste elftal minimaal in de hoofdklasse speelt, geen idee.

Misschien heeft bqandy er al meer over gehoord?

noordooster

Well-known member
Be Quick 1887, AFC, HFC, Alphense Boys, De Treffers ?, Zeeburgia ?, Spartaan '20 ? .
Is het om mee te mogen doen in die O-21 competitie ook een voorwaarde, dat je zondagclub moet zijn?
Zo ja, waarom ?

bqandy

Well-known member
Dat vertelt het nieuwsbericht helaas niet. Mogelijk wilden ze wel clubs waarvan het eerste elftal minimaal in de hoofdklasse speelt, geen idee.

Misschien heeft bqandy er al meer over gehoord?

Nee niks. Het bestuur van Be Quick 1887 weet ook van niks.
Het toeval wil dat Alphense Boys zaterdag bij ons op bezoek komt. Dan hoor ik mogelijk meer.

bqandy

Well-known member
Ik weet al wat meer.
Alphense Boys was bij de vergadering en deze vier clubs zijn genoemd om mee te doen in de nieuwe competitie en ze zouden ook allemaal al "ja" gezegd hebben.
Be Quick zou ook bij die vergadering geweest zijn. De technische commissie van BQ belt me nog terug of praat me zaterdag bij.

noordooster

Well-known member
Ik wacht maar af totdat er meer bekend is over de redenen waarom bepaalde amateurclubs mee gaan doen en andere niet.
Het enkele feit dat clubs op een vergadering aanwezig waren en daarbij namen hebben genoemd van andere clubs die ook mee mogen doen, kan natuurlijk nooit goed zijn.
Net zo min als dat clubs die toevallig beschikken over erg veel jeugd, wel of niet aangetrokken van andere verenigingen en die daardoor goed kunnen selecteren voor hun standaard-jeugdteams om die reden voorrang zouden moeten hebben.

De Groene Scout

Well-known member
Be Quick 1887, AFC, HFC, Alphense Boys, De Treffers ?, Zeeburgia ?, Spartaan '20 ? .
Is het om mee te mogen doen in die O-21 competitie ook een voorwaarde, dat je zondagclub moet zijn?
Zo ja, waarom ?

Geen voorwaarde, maar zondagclubs staan doorgaans iets opener tegenover vernieuwingen.

noordooster

Well-known member
Het is wat mij betreft een nogal wijd verbreid misverstand om te denken, dat clubs die hun jeugdteams op een hoog niveau hebben spelen ook de beste jeugdopleiders zijn.
Maar inderdaad er worden van die lijstjes gemaakt van " beste jeugdopleidingen ".
Er zijn kleine en middelgrote clubs die niet de beschikking hebben over heel veel jeugd, die niet goed kunnen selecteren in elke leeftijdsklasse, die niet actief jeugdspelers ronselen en hun standaard jeugdteams niet in de divisies hebben, maar die wel over prima jeugdopleiders en een uitstekende jeugdopleiding beschikken .
Misschien wel betere dan clubs die een A1 kunnen selecteren uit iets van bijna 100 A-junioren.

SanMark.

Well-known member
Het is wat mij betreft een nogal wijd verbreid misverstand om te denken, dat clubs die hun jeugdteams op een hoog niveau hebben spelen ook de beste jeugdopleiders zijn.
Maar inderdaad er worden van die lijstjes gemaakt van " beste jeugdopleidingen ".
Er zijn kleine en middelgrote clubs die niet de beschikking hebben over heel veel jeugd, die niet goed kunnen selecteren in elke leeftijdsklasse, die niet actief jeugdspelers ronselen en hun standaard jeugdteams niet in de divisies hebben, maar die wel over prima jeugdopleiders en een uitstekende jeugdopleiding beschikken .
Misschien wel betere dan clubs die een A1 kunnen selecteren uit iets van bijna 100 A-junioren.

Maar die hebben daar niets te zoeken.

Unregistere

Well-known member
Ik weet al wat meer.
Alphense Boys was bij de vergadering en deze vier clubs zijn genoemd om mee te doen in de nieuwe competitie en ze zouden ook allemaal al "ja" gezegd hebben.
Be Quick zou ook bij die vergadering geweest zijn. De technische commissie van BQ belt me nog terug of praat me zaterdag bij.

Helder! Ben benieuwd, lees het graag als je meer weet.

Maar die hebben daar niets te zoeken.

Precies. Die kunnen de talentvolle jeugd dan bovendien goed gebruiken voor het eigen eerste elftal.

noordooster

Well-known member
Vaak en ook hier wordt beste (jeugd ) opleiders automatisch gekoppeld aan hoe hoog de jeugdteams van een club spelen.
Dat is een misverstand en daarover had ik het.

Om met een wat minder getalenteerd team stappen vooruit te maken is misschien wel moeilijker dan goed presteren met een team boordevol talenten.
Zoals Johan Derksen enkele keren zei : Iedereen wordt met de spelers die Ajax heeft wel eerste of tweede in Nederland, wie je er ook voor zet.
Iets gechargeerd, maar wel met een kern van waarheid.

Laatst bewerkt:

Deathprod

Well-known member
Alphense Boys zou een rare keus zijn. Die spelen in de hoofdklasse met het eerste. Het lijkt me logischer om clubs te kiezen die zowel de O19 (1e & 2e Divisie) als het Eerste op een hoog niveau hebben (2e & 3e Divisie). Dan hebben clubs als Hercules, IJsselmeervogels en Excelsior Maassluis er meer recht op. Maar wellicht zijn die gevraagd en willen ze niet. Dat is een mogelijkheid.

Unregistere

Well-known member
Klopt, maar waar het dan om gaat is hoe juist Ajax aan dergelijke spelers komt. Juist door goed op te leiden dus.

Het is ook niet waar. Want er zijn de afgelopen 20 jaar meer trainers geweest die geen kampioenschap met Ajax behaalden dan wel... Dus opnieuw onzin van Derksen!!!

Vaak en ook hier wordt beste (jeugd ) opleiders automatisch gekoppeld aan hoe hoog de jeugdteams van een club spelen.

Om met een wat minder getalenteerd team stappen vooruit te maken is misschien wel moeilijker dan goed presteren met een team boordevol talenten.

Dat laatste ben ik met je eens.
Alleen is de vraag waar die het voor doen... Want het kan hartstikke leuk zijn als je als jeugdtrainer van pakweg SteDoCo JO11 goed bezig bent, maar zolang de club ambitieus blijft, zullen ze met het eerste elftal vooral in de divisie spelen vanwege het budget en komen die jeugdspelers nooit in beeld. Ook omdat ze uiteindelijk niet goed genoeg zijn natuurlijk. Waardoor het dus logisch is dat clubs waarvan de jeugd wel hoog speelt eerder worden gezien als de beste jeugdopleiders. En is het dus net zo verklaarbaar dat zulke clubs worden gevraagd voor een initiatief als de Onder 21 competitie.

Daar gaat het om clubs die opleiden voor prestatiesport. De individueel misschien wel heel sterke trainer die beperkte jeugdspelers stappen laat maken, is in het grote plaatje natuurlijk niet bezig met prestatiesport. Hoe knap en moeilijk zijn werk wellicht is.

Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member

Zoals Johan Derksen enkele keren zei : Iedereen wordt met de spelers die Ajax heeft wel eerste of tweede in Nederland, wie je er ook voor zet.
Iets gechargeerd, maar wel met een kern van waarheid.

En nog hebben zulke clubs niets te zoeken bij de bvo en top amateur jeugd onder 21 comp. Kan je zoveelste riedeltje er over houden maar die clubs hebben er niets te zoeken.

noordooster

Well-known member
Het is ook niet waar. Want er zijn de afgelopen 20 jaar meer trainers geweest die geen kampioenschap met Ajax behaalden dan wel... Dus opnieuw onzin van Derksen!!!

Ik zei :
"Zoals Johan Derksen enkele keren zei : Iedereen wordt met de spelers die Ajax heeft wel eerste of tweede in Nederland, wie je er ook voor zet.
Iets gechargeerd, maar wel met een kern van waarheid."

En in de laatste 10 jaar werd Ajax ook altijd 1e of 2e en daarvoor bij uitzondering soms eens een keer niet.
Misschien bedoelt Derksen dat en natuurlijk chargeert hij soms een beetje, maar hij heeft wel een punt.

Joost

Well-known member
Alphense Boys zou een rare keus zijn. Die spelen in de hoofdklasse met het eerste. Het lijkt me logischer om clubs te kiezen die zowel de O19 (1e & 2e Divisie) als het Eerste op een hoog niveau hebben (2e & 3e Divisie). Dan hebben clubs als Hercules, IJsselmeervogels en Excelsior Maassluis er meer recht op. Maar wellicht zijn die gevraagd en willen ze niet. Dat is een mogelijkheid.

Ik vind Alphense Boys juist een hele logische keuze. Die spelen met hun jeugd al een tijd lang echt op hoog niveau.
Het lijkt me daarnaast ook totaal niet van toegevoegde waarde om te kijken waar het eerste team speelt.

Bovenaan