Ik zie, dat de plannen in januari verder worden uitgewerkt.
Want er blijven voor mij veel zaken onduidelijk.
Waarom zouden die amateurclubs met de O19 zo hoog spelend, zulke jongens niet in een res. hoofdklasse laten spelen.
Krijgen ze misschien wel meer weerstand dan in zo'n beloftencompetitie.
En bovendien, als je als O19 zo hoog speelt ben je dan als 21 0f 22 jarige niet langzamerhand toe aan het eerste ?
En gaan zulke amateurclubs die mee gaan doen in zo'n beloftencompetitie hun 2e elftal terugtrekken uit de reservecompetitie.
En ik denk even aan een club als Harkemase Boys of eventueel ONS of Staphorst uit Noord..
Voor hen is toch de reserve hoofdklasse voor zulke eerste jaars senioren een veel leuker alternatief en dan hebben we het nog niet eens over de verschillen in reisafstanden.
Maar kijken of al die amateurclubs mee gaan doen aan zulke beloftencompetities.
En wat valt er te verdienen, kunnen ze ergens naar toe promoveren ?
Je weet er voor jezelf wel weer een mooie chaos van te maken.
De zaken die nog verder worden uitgewerkt hebben in geen enkel geval betrekking op je overwegingen.
De nieuwe competities zijn aanvullend en enkel voor de Betaald Voetbalclubs een verplichting. Een club als bijvoorbeeld IJsselmeervogels mag zelf bepalen of ze hun team inschrijven in de O21 competitie en wat ze met hun 2e elftal in de reservehoofdklasse gaan doen.
Het zal ook grotendeels afhangen hoe het verhaal verder ingevuld gaat worden.Wat wordt bijvoorbeeld het speelmoment van die nieuwe competities. Gaan ze op zaterdagmiddag spelen zoals nu gebruikelijk is met de jeugd?
Ik ben ook wel benieuwd of de reservecompetitie ook nog ernaast blijft bestaan, of gaan we voor de wisselspelers helemaal geen speeltijd meer faciliteren.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat clubs lichtelijk gedwongen worden om grotere selecties aan te houden, of dat nu zo'n goed idee is waag ik te betwijfelen. Zeker voor clubs in de JL gaat dit een aardige financi?le belasting worden.