Beloftenteams in de piramide

De Groene Scout

Well-known member
Waarom zouden die amateurclubs met de O19 zo hoog spelend, zulke jongens niet in een res. hoofdklasse laten spelen.
Krijgen ze misschien wel meer weerstand dan in zo'n beloftencompetitie.

Die reserve hoofdklasse is juist het probleem. Daarin is het niveau te laag en zie je dat jaarlijks dezelfde 2 tot 4 clubs bovenaan meedoen en de rest voor spek en bonen meedoet ter opvulling. Laatste jaren zag je ook steeds vaker dat clubs hun 2e terug trokken uit die hoofdklasse. Mede door het onaantrekkelijke aanbod voor die spelers. Nu krijgen ze een ander / eigen podium dat mogelijk meer uitdaging biedt.
 

JMD

Well-known member
En men laat na de hoofdklassen zowel op zaterdag als op zondag breder te maken, waardoor je op dat niveau interessantere wedstrijden krijgt.
De competitiestructuur van 2015-2016 was voor het zaterdagvoetbal vele malen beter dan wat we nu hebben.
Als je de HK breder maakt krijg je juist minder interessante wedstrijden, het niveauverschil wordt immers groter want er doen meer ploegen mee.

Vandaar dat het concept van de 2e en 3e divisie ook zo goed werkt, dat de beloften uit de 2e divisie moeten ben ik met je eens ja.
 

Deathprod

Active member
Dit lag ook nog in de lijn der verwachtingen


Vanuit de Onder 21-competitie is het straks mogelijk om te promoveren naar de Tweede Divisie amateurs. Vanaf 2021/22 wordt er vervolgens promotie/degradatie tussen de Keuken Kampioen Divisie en Tweede Divisie ingevoerd voor beloftenteams. Voor Feyenoord zal dit nieuwe model straks dus de mogelijkheid bieden om met de beloften uiteindelijk alsnog in de Keuken Kampioen Divisie terecht te komen.
 

Joost

Well-known member
Ik zie, dat de plannen in januari verder worden uitgewerkt.
Want er blijven voor mij veel zaken onduidelijk.
Waarom zouden die amateurclubs met de O19 zo hoog spelend, zulke jongens niet in een res. hoofdklasse laten spelen.
Krijgen ze misschien wel meer weerstand dan in zo'n beloftencompetitie.
En bovendien, als je als O19 zo hoog speelt ben je dan als 21 0f 22 jarige niet langzamerhand toe aan het eerste ?
En gaan zulke amateurclubs die mee gaan doen in zo'n beloftencompetitie hun 2e elftal terugtrekken uit de reservecompetitie.
En ik denk even aan een club als Harkemase Boys of eventueel ONS of Staphorst uit Noord..
Voor hen is toch de reserve hoofdklasse voor zulke eerste jaars senioren een veel leuker alternatief en dan hebben we het nog niet eens over de verschillen in reisafstanden.
Maar kijken of al die amateurclubs mee gaan doen aan zulke beloftencompetities.
En wat valt er te verdienen, kunnen ze ergens naar toe promoveren ?

Je weet er voor jezelf wel weer een mooie chaos van te maken.

De zaken die nog verder worden uitgewerkt hebben in geen enkel geval betrekking op je overwegingen.
De nieuwe competities zijn aanvullend en enkel voor de Betaald Voetbalclubs een verplichting. Een club als bijvoorbeeld IJsselmeervogels mag zelf bepalen of ze hun team inschrijven in de O21 competitie en wat ze met hun 2e elftal in de reservehoofdklasse gaan doen.

Het zal ook grotendeels afhangen hoe het verhaal verder ingevuld gaat worden.Wat wordt bijvoorbeeld het speelmoment van die nieuwe competities. Gaan ze op zaterdagmiddag spelen zoals nu gebruikelijk is met de jeugd?

Ik ben ook wel benieuwd of de reservecompetitie ook nog ernaast blijft bestaan, of gaan we voor de wisselspelers helemaal geen speeltijd meer faciliteren.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat clubs lichtelijk gedwongen worden om grotere selecties aan te houden, of dat nu zo'n goed idee is waag ik te betwijfelen. Zeker voor clubs in de JL gaat dit een aardige financi?le belasting worden.
 

de waan

Well-known member
Ik meen gelezen te hebben dat er geen verplichting is voor profclubs om in te schrijver voor de O21-competitie. En ook dat O19 straks O18 wordt. Dus de tweedejaars A-spelers kunnen daar straks ook terecht. Dat van die grote selecties zal dus wel meevallen.
 

Joost

Well-known member
Ik meen gelezen te hebben dat er geen verplichting is voor profclubs om in te schrijver voor de O21-competitie. En ook dat O19 straks O18 wordt. Dus de tweedejaars A-spelers kunnen daar straks ook terecht. Dat van die grote selecties zal dus wel meevallen.

In het oorspronkelijke plan was dat wel de bedoeling maar als het geschrapt is dan is dat wel beter.
 

noordooster

Well-known member
Die reserve hoofdklasse is juist het probleem. Daarin is het niveau te laag en zie je dat jaarlijks dezelfde 2 tot 4 clubs bovenaan meedoen en de rest voor spek en bonen meedoet ter opvulling. Laatste jaren zag je ook steeds vaker dat clubs hun 2e terug trokken uit die hoofdklasse. Mede door het onaantrekkelijke aanbod voor die spelers. Nu krijgen ze een ander / eigen podium dat mogelijk meer uitdaging biedt.

Dat is ook een beetje mijn punt.
Waar en voor wie is het een probleem ?
In Noord bv functioneert de za. res. hoofdklasse uitstekend en is er sprake van een goed niveau, waar de clubs ook tevreden over zijn.
Volgens mij is dat ook in Oost het geval.
Maar in Noord is de zo. res. hoofdklasse een probleem. Daaruit zijn de laatste jaren veel van de betere teams teruggetrokken en is het niveau flink afgekalfd.
Mede omdat men maar blijft denken, dat men op zondagochtend moet spelen.
Hoe dat in andere districten zit weet ik niet zo goed.

Het zou mij niet verbazen, wanneer de belangstelling voor die jeugd- beloften competities in het zondagamateurvoetbal groter is dan op zaterdag.
 

Unregistere

Well-known member
Ja, kennelijk is die vraag alleen voorgelegd aan de clubs in de Derde Divisie.

Op zich ook niet onlogisch hoor. Mij maakt het niet zo gek veel uit. 34 duels is best veel, maar de meeste trainers gaan bij een inkrimping naar zestien clubs echt geen vier vrije zaterdagen (of zondagen) geven, dus dan kan je net zo goed competitie spelen.
 

de Kok

Member
De discussies over allerlei onderwerpen blijven toch een herhaling van opmerkingen.
de KNVB verwijten dat ze van alles laten liggen lijkt mij ook net iets te gemakkelijk, want het zijn toch vooral clubs die in vele van die onderwerpen een belangrijke rol spelen.
Leuk en soms lachwekkend die discussies en jammer voor de enkeling die denkt dat alles nu fout gaat en dat nadrukkelijk herhaalt maar waarnaar dus in het geheel niet wordt geluisterd.

Ook ik ben van mening dat de opzet voor de piramide verandering mooi was en ik ga zelfs verder. Het was nog mooier voor de invoering van de hoofdklasse.
 

noordooster

Well-known member

Joost

Well-known member
Henk de Jong heeft helemaal nooit met De Graafschap tegen Matthijs de Ligt gespeeld.

In het betreffende seizoen speelden bij Jong Ajax tegen De Graafschap Nouri en Mazraoui beide duels mee, in Amsterdam ook nog van de Beek en in Doetinchem ook nog Neres en de Jong.

Alle andere spelers uit beide duels zijn samen niet aan 5 basisplaatsen bij Ajax 1 gekomen.
 

Sensini

Active member
Promotie/degradatieregeling beloften tussen Eerste Divisie, Tweede Divisie en Onder-21 competitie kwam ik toevallig tegen op

"Promotie/degradatie regels zijn bekend voor beloften tussen KKD, Tweede Divisie en O21 competitie. 

Promoveren KAN maar gebeurt niet altijd.

Indien alle beloftenteams in de bovenste helft van de competitie eindigen (KKD = top 10, 2e Div = top 9), dan vindt er geen promotie/degradatie plaats.
Indien het laagste beloftenteam in de onderste helft van de competitie eindigt maar NIET op de laatste twee plekken EN een beloftenteam een niveau lager kampioen is geworden (in 2e Div of O21 Div 1). Dan volgt een beslissingswedstrijd (thuis en uit).
Indien een beloftenteam op de laatste twee plekken eindigt EN het beloftenteam op het lagere niveau eerste of tweede eindigt, dan vindt er promotie plaats.
Degradatie uit de KKD volgt ook indien het eerste elftal degradeert uit de Eredivisie. "
 

Deathprod

Active member
Zijn de teams in de KKD nu ook Onder 21 geworden? Hoe zit het met de reservecompetitie? Is die nu opgeheven?
 

Deathprod

Active member
Het blijft dan toch wat onhandig dat het niet allemaal gelijk is getrokken. Maar een extra motivatie voor de jongens van 21 en ouder bij de beloften in de KKD, want degradatie staat ook vaak gelijk aan ontslag. :D


Ee6g_eKX0AIlI6n



Het is ook wat onzinnig dat je met een beloftenteam op het 6e niveau het hele land door moet (MVV - Be Quick).
Ik verwacht dat ze die lagere divisies komend seizoen samen gaan voegen en regionaal gaan indelen. (KNVB Groen)
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Het blijft dan toch wat onhandig dat het niet allemaal gelijk is getrokken. Maar een extra motivatie voor de jongens van 21 en ouder bij de beloften in de KKD, want degradatie staat ook vaak gelijk aan ontslag. :D


Ee6g_eKX0AIlI6n



Het is ook wat onzinnig dat je met een beloftenteam op het 6e niveau het hele land door moet (MVV - Be Quick).
Ik verwacht dat ze die lagere divisies komend seizoen samen gaan voegen en regionaal gaan indelen. (KNVB Groen)

Bij de Onder 23 competitie is er, na de splitsing in niveau, wel regionaal ingedeeld. Maar dat is daar ook wat makkelijker omdat er meer teams deelnemen.
 

de Kok

Member
inderdaad een heel reis gebeuren nu ook al bij de jeugd.
Duurzaamheid is een begrip dat in Zeist nog niet is doorgedrongen.
in de totale piramide is daar nog veel te winnen.
 
Bovenaan