We kunnen langzamerhand wel zien, dat de beloftenteams zeker nog niet het lachertje zijn van hun divisie.
Mwah. Vooropgesteld dat ik het nog erg vroeg vind om conclusies te trekken na drie wedstrijden, denk ik dat de cijfers juist helemaal niet zo positief zijn.
Jong AZ doet het heel goed in de tweede divisie, maar Jong Vitesse en Jong Twente verloren vaker dan ze wonnen. Twente won zelfs alleen maar van een ander belofteteam. Jong Sparta heeft nog helemaal niet gewonnen en staat op een degradatieplaats.
In de derde divisie zaterdag hebben Jong Groningen en Jong Volendam ook vaker verloren dan gewonnen, terwijl het puntloze Jong Almere City FC op een degradatieplek staat.
In de derde divisie zondag doet Jong De Graafschap het wel goed met twee zeges, maar Jong FC Den Bosch won nog niet en staat met ??n puntje op een nacompetitieplek. Jong Achilles '29 pakte zelfs nog helemaal geen punten en staat op een degradatieplaats.
Wanneer je bovendien ook de onderlinge duels tussen de beloften uit de resultatenlijst filtert, dan zijn de cijfers van de 26 ontmoetingen met amateurclubs verre van rooskleurig: zes zeges, vier keer gelijk en zestien keer verloren.
Maar goed, ik denk dat we pas echt een goed beeld kunnen krijgen halverwege het seizoen, als ze iedere tegenstander ??n keer hebben gehad.
Er zit ook nogal wat verschil in heb ik inmiddels mogen ervaren bij Vitesse en Twente. Dat was een wereld van verschil. Bij Twente was helemaal niks qua randgebeuren: geen muziek, geen omroeper, geen tribune, geen publiek (nou ja, 140 man). Op Papendal ziet het er allemaal behoorlijk gelikt uit. Overeenkomst is wel dat het allemaal erg klinisch en mat is qua sfeer. Overigens is de ontvangst bij Twente wel een stuk hartelijker en vriendelijker, bij Vitesse lijkt het wel of iedere medewerker onder hoogspanning staat.
Bij Groningen was de ontvangst op zich goed geregeld en het terrein ziet er ook prima uit. Er komt nog een tribune, begreep ik, dus dat maakt het voor supporters net wat fijner. Ook hadden ze nog voor muziek en een omroeper gezorgd.
Alleen na de wedstrijd was het vrij snel 'leeg' en stonden er alleen nog maar ASWH'ers. Dat is wel apart als je een uitwedstrijd speelt. Maar in het betaalde voetbal kennen ze natuurlijk het fenomeen kantine niet echt. Die jonge ventjes douchen, halen misschien nog wat te drinken of te snoepen voor in de auto en gaan naar huis. Daardoor krijg je ook niet echt contact met tegenstanders, maar daar zitten ze waarschijnlijk ook niet zo op te wachten.