Beloftenteams in de piramide

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik citeer de KNVB;



Op welke manier is het inzetten van Seuntjes goed voor de ontwikkeling van talenten?

Dat hoeft toch niet voor iedere individuele speler te gelden?



De doelstelling van de jeugdopleiding van Roda JC is om spelers door te laten stromen naar het eerste. Dat zijn ze toch ook niet alle elf? Als het er 3 of 4 zijn is dat perfect.

Zo werkt dat hier ook. Deze passage geldt voor het merendeel van die teams. Prima zaak. En aan de andere kant deden er ook 4 A-junioren bij AZ mee, daar hoor ik ze bij de amateurs ook niet over. Ik vind dat de beloftenteams meer dan redelijke teams opstellen tot dusver. Waar werd gevreesd voor vele spelers uit de A-selectie, zeker in interlandweekenden, blijkt daar niets van.
 

Joost

Well-known member
Zo werkt dat hier ook. Deze passage geldt voor het merendeel van die teams. Prima zaak. En aan de andere kant deden er ook 4 A-junioren bij AZ mee, daar hoor ik ze bij de amateurs ook niet over. Ik vind dat de beloftenteams meer dan redelijke teams opstellen tot dusver. Waar werd gevreesd voor vele spelers uit de A-selectie, zeker in interlandweekenden, blijkt daar niets van.

Die vrees is er nooit geweest omdat de teams moeten meedraaien op zaterdag en zondag. Daardoor is het praktisch onmogelijk om veel eerste elftal spelers mee te laten doen.

Ik ben nogal standvast in de benadering van de Beloftenteams. Ze doen mee om jonge spelers meer weerstand te geven. Als er dan een speler van het eerste meedoet neemt hij de plek in van een belofte. Als je zo nodig je reserves speeltijd wilt gunnen dan moet je maar een oefenwedstrijd organiseren.

Hoeveel spelers er dan uiteindelijk doorstromen is niet relevant.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Die vrees is er nooit geweest omdat de teams moeten meedraaien op zaterdag en zondag. Daardoor is het praktisch onmogelijk om veel eerste elftal spelers mee te laten doen.

Ik ben nogal standvast in de benadering van de Beloftenteams. Ze doen mee om jonge spelers meer weerstand te geven. Als er dan een speler van het eerste meedoet neemt hij de plek in van een belofte. Als je zo nodig je reserves speeltijd wilt gunnen dan moet je maar een oefenwedstrijd organiseren.

Hoeveel spelers er dan uiteindelijk doorstromen is niet relevant.

Ik bedoelde daarmee dat je die passage niet zo letterlijk moet nemen, net als een doelstelling bij een jeugdopleiding.

Als het voor het gros van de gevallen opgaat, vind ik het prima met een enkele uitzondering. Om nu te refereren aan die uitspraak van de KNVB op basis van een speler als Seuntjes, vind ik overdreven.

En als ik de berichten hier zo las, dan was de gedachte toch wel dat men meer spelers uit de A-selectie op zou stellen dan dat men nu heeft gedaan.
 

Ceephax

New member
Het hoeft ook maar 1 keer te gebeuren en het is al competitie vervalsing. Als de beloften echt moeite blijven houden met het niveau, dan gaan er echt wel meer 1e selectie spelers meedoen om degradatie te voorkomen.
 

Unregistere

Well-known member
Het hoeft ook maar 1 keer te gebeuren en het is al competitie vervalsing. Als de beloften echt moeite blijven houden met het niveau, dan gaan er echt wel meer 1e selectie spelers meedoen om degradatie te voorkomen.

Eigenlijk moeten ze dat dan juist nu doen, want na de winterstop is de kans groter dat spelers van het 1e al 'vast' staan en niet meer mee mogen doen.
 

Janssen

Well-known member
Die vrees is er nooit geweest omdat de teams moeten meedraaien op zaterdag en zondag. Daardoor is het praktisch onmogelijk om veel eerste elftal spelers mee te laten doen.

Ik ben nogal standvast in de benadering van de Beloftenteams. Ze doen mee om jonge spelers meer weerstand te geven. Als er dan een speler van het eerste meedoet neemt hij de plek in van een belofte. Als je zo nodig je reserves speeltijd wilt gunnen dan moet je maar een oefenwedstrijd organiseren.

Hoeveel spelers er dan uiteindelijk doorstromen is niet relevant.

Precies. Als die bedoelingen uitgesproken worden is er per definitie geen plek voor eerste elftal spelers.
 

Unregistere

Well-known member
Ik zie dat sowieso niet gebeuren.

De trainer van Jong FC Groningen heeft in het onderlinge trainersbabbeltje voorafgaand aan een wedstrijd tegen onze trainer verteld dat hij in principe met zijn vaste kern wil blijven werken. Hoogstens af en toe een uitzondering als Faber wil dat een speler minuten maakt, maar hij wilde zelf zo min mogelijk wisselen.

Volgens mij zijn er meer die er zo over denken, als ik de opstellingen zie.
 

Unregistere

Well-known member
Wel dapper na een dikke nederlaag, de meeste trainers zouden denk ik iets anders zeggen.

Opvallend dat de vier teams in de tweede divisie allemaal niet verloren dik weekend en meestal zelfs (ruim) wonnen, terwijl dat in de derde divisie toch anders liep.
 

Ceephax

New member
Vraagje over het buitenland. Ik zag dat Werder Bremen een 3e elftal in de Bremen-Liga heeft (5e niveau). Is dat sinds kort en wat voor team is dat qua regels en restricties? Heb daar nooit wat over meegekregen.
 

Joost

Well-known member
Vraagje over het buitenland. Ik zag dat Werder Bremen een 3e elftal in de Bremen-Liga heeft (5e niveau). Is dat sinds kort en wat voor team is dat qua regels en restricties? Heb daar nooit wat over meegekregen.

Werder III speelt al heel lang op niveau dat Teletekst haalt. Hoe dat exact zit zal ik eens voor je uitzoeken.

Het is wel zo dat onder de Oberliga Bremen geen bijster hoog niveau is.
 

de waan

Well-known member
Bestaan er in Duitsland ?berhaupt wel pure reserveklassen? De meeste clubs hebben sowieso maar een paar seniorenteams.
 

Jef400

Well-known member
Volgens mij helemaal niet. Tenminste als ik naar Kreis Kleve kijk. Dan bestaat de laagste Kreisklasse uit enkel II en III elftallen.
 

Joost

Well-known member
Vraagje over het buitenland. Ik zag dat Werder Bremen een 3e elftal in de Bremen-Liga heeft (5e niveau). Is dat sinds kort en wat voor team is dat qua regels en restricties? Heb daar nooit wat over meegekregen.

Bleek niet zo lastig. Je kunt Werder qua opzet een beetje vergelijken met Feyenoord. Daar heb je Feyenoord 1 en Jong Feyenoord. Maar daarnaast is er nog het 'verenigingsdeel' SC Feijenoord. Net als vrijwel alle clubs in Nederland is het profgedeelte daar losgekoppeld van de 'vereniging'. Bij veel profclubs is dat verenigingsdeel in de loop der jaren doodgebloed.

Werder II is een U23 team, Werder III wordt als U21 gebruikt.

Werders hoogste 2 teams zijn overigens sinds 2003 jurdisch losgekoppeld van de rest van de vereniging. Er zijn bij de heren nog meer teams en de vereniging doet ook aan onder meer handbal, schaken en tafeltennis.
Werder III is al jaren het hoogstspelende 3e team in Duitsland. HSV heeft bijvoorbeeld ook een 3e team.

Bestaan er in Duitsland ?berhaupt wel pure reserveklassen? De meeste clubs hebben sowieso maar een paar seniorenteams.

Nee is een vrijwel geheel Nederlandse uitvinding volgens mij, en ook pas sinds 1946. Clubs met 20 seniorenteams is ook iets typisch Nederlands.
 
Laatst bewerkt:

Sensini

Active member
[...]Nee is een vrijwel geheel Nederlandse uitvinding volgens mij, en ook pas sinds 1946. Clubs met 20 seniorenteams is ook iets typisch Nederlands.
Reserveklassen waren er al voor de Tweede Wereldoorlog, dat weet ik zeker. Misschien zelfs al voor de Eerste Wereldoorlog, maar dat weet ik niet zeker.
 

Joost

Well-known member
Reserveklassen waren er al voor de Tweede Wereldoorlog, dat weet ik zeker. Misschien zelfs al voor de Eerste Wereldoorlog, maar dat weet ik niet zeker.

Dat was per district anders geregeld. In 1908 was er in het Westen voor het eerst een reservecompetitie. Maar in Zuid speelde MVV II in 1946 nog gewoon tussen de andere teams.
 
Bovenaan