Beloftenteams in de piramide

ALenstra

Well-known member
Zolang Fox tv-geld betaald voor de Jupiler League zal de huidige opzet rond de jong-teams niet veranderen.

Batigoal

Well-known member
Bij een club moet altijd het eerste team de doelstelling zijn, opleiden doe je uiteindelijk voor het eerste team. Met zoveel spelers verlies je de focus.

Spelers in de leeftijd van 19 en 20 jaar kunnen veel beter uitwaaien naar een andere club waar ze belangrijk kunnen worden. De spelers die goed genoeg zijn komen vanzelf wel bij een topclub terecht.

Ik moet zeggen dat ik je plannen prima vind hoor, ik had zelf nog niet eens aan die mogelijkheid gedacht om een knip te maken bij de onder-21 of onder-20 en dan een reservecompetitie puur gericht op wedstrijdritme en spelers die terugkomen van een blessure.

En ook met je eens dat er bij Ajax genoeg dood hout rondloopt, alleen het aantal contractspelers is niet zo'n probleem. Ajax geeft zowat elke speler vanaf 17 jaar een contract om zich wat meer te beschermen tegen buitenlandse clubs die azen op talenten. En als ze toch weggaan staat daar een wat grotere financi?le vergoeding tegenover. Lijkt me prima beleid en die vele contracten kan de club financieel dragen.

ElSimao

Active member
Ik moet zeggen dat ik je plannen prima vind hoor, ik had zelf nog niet eens aan die mogelijkheid gedacht om een knip te maken bij de onder-21 of onder-20 en dan een reservecompetitie puur gericht op wedstrijdritme en spelers die terugkomen van een blessure.

En ook met je eens dat er bij Ajax genoeg dood hout rondloopt, alleen het aantal contractspelers is niet zo'n probleem. Ajax geeft zowat elke speler vanaf 17 jaar een contract om zich wat meer te beschermen tegen buitenlandse clubs die azen op talenten. En als ze toch weggaan staat daar een wat grotere financi?le vergoeding tegenover. Lijkt me prima beleid en die vele contracten kan de club financieel dragen.

Punt is alleen dat een club simpelweg niet voldoende spelers heeft voor een reserveploeg als je ook al een Jong team hebt. Wie moeten er in dat team spelen? Met alleen spelers die terugkomen van een blessure red je het bij lange na niet.

Batigoal

Well-known member
De integriteit van de competitie op 1e divisieniveau (en lager) is ook gewoon belangrijk. Daarom moeten zulke spelers gewoon in een reservecompetitie ervaring opdoen. In een reservecompetitie kan je ook bankzitters van het 1e wedstrijdritme geven die niet bij de beloften mogen spelen. Ik zei net tegen NO dat je in compromissen moet denken, maar dat werkt natuurlijk van 2 kanten. Dit is een moeilijk onderwerp, waar beide kanten vol passie "hun" kant van het argument verdedigen. Dan moet je elkaar ergens in het midden vinden. Met een reservecompetitie voor bankzitters en spelers die van een blessure terugkomen kan je zo'n compromis vinden. Desnoods kunnen diverse (kleinere) clubs met een gezamenlijk reserveteam komen. Zo'n competitie kan juist vrijblijvend en flexibel zijn in wie je op kan stellen, wat een voordeel kan zijn voor clubs. In een gewone piramide is dat niet haalbaar. Je zou zelfs proefspelers op kunnen stellen bijvoorbeeld.

Het is ook gewoon lastig om dit in de regelgeving te vangen. Op Jong Ajax is vaak kritiek vanwege te goeie spelers, maar ik heb laatst elders zo'n lijstje gegeven en toen bleek het aantal minuten van 'eerste selectie'-spelers mee te vallen. En dan is zo'n Cassierra topscorer terwijl hij niet goed genoeg is voor Ajax 1 en nog maar 20 jaar oud. Lullig dat hij dan meer kost dan de begroting van de meeste tegenstanders in de Jupiler League, maar dat soort jongens ga je met de regels niet weren.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Punt is alleen dat een club simpelweg niet voldoende spelers heeft voor een reserveploeg als je ook al een Jong team hebt. Wie moeten er in dat team spelen? Met alleen spelers die terugkomen van een blessure red je het bij lange na niet.

Spelers die terugkomen van een blessure, bankzitters, gepasseerde oudere spelers, evt. aangevuld met A-jeugd. Is prima in te vullen voor grotere clubs. Kleinere clubs kunnen eventueel met een gezamenlijk reserveteam komen (wat in de beloftencompetitie al gebeurt).

ElSimao

Active member
Spelers die terugkomen van een blessure, bankzitters, gepasseerde oudere spelers, evt. aangevuld met A-jeugd. Is prima in te vullen voor grotere clubs. Kleinere clubs kunnen eventueel met een gezamenlijk reserveteam komen (wat in de beloftencompetitie al gebeurt).

In een gezonde situatie zijn de bankzitters van het eerste jongere spelers, dus als die niet aan spelen toekomen bij het eerste, kunnen ze bij het Jong-elftal spelen. Spelers die terugkomen van een blessure zijn er doorgaans ook niet zoveel, wellicht 2/3 max. En andere jeugd moet in hun eigen jeugdteam spelen naar mijn mening.

Dus ik denk niet dat er genoeg spelers zijn voor een reserve-elftal. Je zult overal spelers vandaan moeten schrapen om maar tot 11 man te komen.

Joost

Well-known member

Er is niets mis met spelers in de A1 een contract te geven hoor. Dat ben ik helemaal met je eens, als er dan een echt talent bij zit dan wil je voorkomen dat hij wordt weggekaapt. Dat is wel heel dubbel aangezien Ajax bij (buitenlandse) clubs wel vaak spelers van die leeftijden wegkaapt.

Het gaat mij vooral om de spelers waarvan je eigenlijk al weet dat het niks gaat worden. Die worden puur als handelswaar binnenboord gehouden terwijl die spelers bij andere verenigingen juist een meerwaarde kunnen zijn.

Joost

Well-known member
In een gezonde situatie zijn de bankzitters van het eerste jongere spelers, dus als die niet aan spelen toekomen bij het eerste, kunnen ze bij het Jong-elftal spelen. Spelers die terugkomen van een blessure zijn er doorgaans ook niet zoveel, wellicht 2/3 max. En andere jeugd moet in hun eigen jeugdteam spelen naar mijn mening.

Dus ik denk niet dat er genoeg spelers zijn voor een reserve-elftal. Je zult overal spelers vandaan moeten schrapen om maar tot 11 man te komen.

Toch hebben we jarenlang een competitie gehad waarin er altijd voldoende reservespelers waren om een elftal te formeren. Aangevuld met jongens van de A1.

Sterker nog; dat doen Feyenoord, Heracles, Roda, Heerenveen etc nog steeds!

ElSimao

Active member
Toch hebben we jarenlang een competitie gehad waarin er altijd voldoende reservespelers waren om een elftal te formeren. Aangevuld met jongens van de A1.

Sterker nog; dat doen Feyenoord, Heracles, Roda, Heerenveen etc nog steeds!

Als je daar voldoende spelers op kan brengen (buiten dus het Jong team) doe je iets verkeerd en heb je veel te veel spelers.

Batigoal

Well-known member
Als je daar voldoende spelers op kan brengen (buiten dus het Jong team) doe je iets verkeerd en heb je veel te veel spelers.

In een gezonde situatie heeft een eerste selectie 25 man, waarvan zeker 20 goed genoeg zouden moeten zijn voor de basis. Het betekent dat je wekelijks minstens 11 spelers hebt zonder speelminuten. Die kun je best in een reservecompetitie laten spelen en dan kan het 2e team in de voetbalpiramide ingezet worden om talent te ontwikkelen.

ElSimao

Active member
In een gezonde situatie heeft een eerste selectie 25 man, waarvan zeker 20 goed genoeg zouden moeten zijn voor de basis. Het betekent dat je wekelijks minstens 11 spelers hebt zonder speelminuten. Die kun je best in een reservecompetitie laten spelen en dan kan het 2e team in de voetbalpiramide ingezet worden om talent te ontwikkelen.

20 man goed genoeg voor de basis? Veel en veel te veel, je bent dan een vermogen kwijt aan salarissen voor breedtespelers ipv dieptespelers. Ik ben voor een eerste selectie van een man of 16/18 en daarachter een sterke jeugdploeg. Van die 16/18 man zullen velen onder 21 zijn, dus als die niet aan spelen toekomen, dan kan dat in de jeugdploeg.

ElSimao

Active member
1. Kan je het beter zo noemen ipv topclub.
2. Discriminatie goedpraten is nooit een goed ding.

1. Whatever
2. Discriminatie is niks anders dan "onderscheid maken". Dus als dat onderscheid gemaakt wordt op een relevant kenmerk, heb ik er geen moeite mee. Jij discrimineert zelf ook de hele dag door, pas als je dat op de verkeerde criteria doet, is het een probleem.

Bovenaan