Beloftenteams in de piramide

gevegt

Well-known member
Ik zie geen tegenstelling.
Wanneer in de beloftencompetitie niet de voorwaarden gelden die voor de beloften in de piramide wel gelden, dat ook de reserves van het 1e en de jongens die terugkomen van blessures mogen meedoen, vaak goedbetaalde profs die niet voor niets bij een BVO zitten, kunnen de jongens op veel weerstand rekenen.
En wanneer clubs als Ajax, AZ, PSV en Groningen ook meedoen, wordt het voor de talenten van Heerenveen, Feijenoord, Den Haag ,PEC enz. alleen maar interessanter.
Dat de regels voor de beloften veel strenger moeten worden is zo'n beetje iedereen het mee eens. Een eigen competitie is niet meer denkbaar. Vooral omdat de KNVB de meerwaarde ervan niet ziet. En terecht.
 

noordooster

Well-known member
Hoe zie je die extra beloning dan? Moet die van de KNVB komen?
Over het laatste: in een beloften competitie of in een open piramide?

Eerste. Het is 1 van de mogelijkheden, he. Waarvandaan ? KNVB ? Sponsoren ?
Tweede. Die bv 3 klassen zijn dan van de beloften. Je zou kunnen overwegen daaraan ook amateur-beloften mee te laten doen.
Ik las ook ergens het idee de kampioen toe te laten in de 1e divisie en het laagst eindigende beloftenteam daaruit te laten degraderen.
Wanneer er wel beloftenteams in de 1e divisie blijven is dat ook het overwegen waard
 

noordooster

Well-known member
Dat de regels voor de beloften veel strenger moeten worden is zo'n beetje iedereen het mee eens. Een eigen competitie is niet meer denkbaar. Vooral omdat de KNVB de meerwaarde ervan niet ziet. En terecht.

Dus ?
Alle BVO-beloften maar toelaten tot de piramide ?
Of alleen de huidige beloften in de piramide daar alleen maar en altijd in houden ?

Wat jouw laatste opmerking betreft:
De KNVB stelt al voor de komende tijd het aantal beloftenteams in de piramide in totaal ( minder dan nu ) en per klasse te beperken. Hiermee luisteren ze wel degelijk naar de kritiek.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Bij Heerenveen zijn het er 9 (van de 22): https://www.sc-heerenveen.nl/voetbal/jeugdteams/o19

Transfermarkt geeft andere cijfers:
Ajax 12/24 (50%)
Heerenveen 9/20 (45%)
PSV 7/25 (28%)
Vitesse 3/22 (14%)
Utrecht 3/25 (12%)
FC Groningen 2/19 (11%)
Willem II 3/30 (10%)
ADO 2/22 (9%)
AZ 2/25 (8%)
Volendam 1/19 (5%)
NEC 1/22 (5%)
Feyenoord 0/19 (0%)
De Graafschaf 0/23 (0%)
Sparta 0/27 (0%)
https://www.transfermarkt.nl/jumplist/startseite/wettbewerb/NLJV

Ajax, Heerenveen en PSV springen er duidelijk uit. Voor Heerenveen bood het geen soelaas, ze haalden de top-8 en belandden zo in de promotie/degradatiepoule.
Ik heb enkel gekeken naar de selecties van de ploegen in de Eredivisie Hoog van dit voorjaar.
 

gevegt

Well-known member
Eerste. Het is 1 van de mogelijkheden, he. Waarvandaan ? KNVB ? Sponsoren ?
Tweede. Die bv 3 klassen zijn dan van de beloften. Je zou kunnen overwegen daaraan ook amateur-beloften mee te laten doen.
Ik las ook ergens het idee de kampioen toe te laten in de 1e divisie en het laagst eindigende beloftenteam daaruit te laten degraderen.
Wanneer er wel beloftenteams in de 1e divisie blijven is dat ook het overwegen waard

Het eerste: dan zal het van de KNVB moeten komen, wat in je opzet hoogstwaarschijnlijk uit de amateur pot moet komen.

Dat tweede: dat zou kunnen maar dan zou je meer teams een soort van promotie moeten laten maken. Komt bij dat je dan kans hebt dat er over tien jaar ook tien belofteteams in de Eerste divisie hebt spelen. Is dat wel wenselijk?
 

Forza AZ

Well-known member
Dus ?
Alle BVO-beloften maar toelaten tot de piramide ?
Of alleen de huidige beloften in de piramide daar alleen maar en altijd in houden ?

Een beperkt aantal in de piramide (bijvoorbeeld 10) en daaronder een aparte beloftecompetitie met de overige clubs. Met daartussen promotie/degradatie.
Dan hebben de beste clubs met de beste talenten van Nederland een grotere weerstand, en zijn er niet teveel belofteteams in lagere klassen zodat de amateurs (Hoofdklasse en lager) er niet tegen hoeven te spelen.
 

de waan

Well-known member
Dat is dus ook het plan. Met volgens mij ook voor amateurclubs de mogelijkheid om in te schrijven voor die beloftencompetitie.

Ook omdat er volgens de profs geen sportieve meerwaarde is voor hun beloften om in de hoofdklasse of lager mee te spelen.
 

noordooster

Well-known member
Dat tweede: Komt bij dat je dan kans hebt dat er over tien jaar ook tien belofteteams in de Eerste divisie hebt spelen. Is dat wel wenselijk?

Niet als je zoals ik ergens las, 1 beloftenteam laat promoveren en tegelijk de laagste laat degraderen en wanneer je een maximum aantal beloften per competitie aanhoudt.
 

noordooster

Well-known member
Een beperkt aantal in de piramide (bijvoorbeeld 10) en daaronder een aparte beloftecompetitie met de overige clubs. Met daartussen promotie/degradatie.
Dan hebben de beste clubs met de beste talenten van Nederland een grotere weerstand, en zijn er niet teveel belofteteams in lagere klassen zodat de amateurs (Hoofdklasse en lager) er niet tegen hoeven te spelen.

Zoiets stond inderdaad in dat plan . Met ook een maximum aantal beloftenteams per klasse.
En met strengere voorwaarden voor de selecties van de beloftenteams.
Dat is beter dan wat we dit en vorig seizoen hebben/hadden.
Maar het kan nog veel beter.
 

noordooster

Well-known member
Nou we hebben hier 1 echte insider en die staat er redelijk neutraal in , en die ziet al jou problemen niet zo.
:
Wat betreft de beloftes ben ik wel van mening veranderd waar ik het eerst zag als een enorme toevoeging voor de club die jong teams in de piramide had, ben ik daar wel op terug gekomen.

Waarom zouden ( als voorbeeld) 16 andere clubs in de eerste divisie als opleiding moeten dienen voor de 4 clubs met een jong team in de eerste divisie. Wat voor baat hebben die 16 clubs erbij? Al hebben daar natuurlijk wel weer veel teams een jong team in de tweede en derde divisie voetballen.

Wat mij betreft beloftes eruit......
 

Joost

Well-known member
Even voor mijn beeld; wat is er mis met heel veel contractspelers als die nagenoeg allemaal in een Ajax-team spelen?

Bij een club moet altijd het eerste team de doelstelling zijn, opleiden doe je uiteindelijk voor het eerste team. Met zoveel spelers verlies je de focus.

Spelers in de leeftijd van 19 en 20 jaar kunnen veel beter uitwaaien naar een andere club waar ze belangrijk kunnen worden. De spelers die goed genoeg zijn komen vanzelf wel bij een topclub terecht.
 

Fregge

Well-known member
4 in 1e divisie, 2 in 2e divisie en ook max. 2 in beide 3e divisies.
Dus totaal 10 in de piramide.
Dat stond in het uitgelekte plan.

Maar stel dat dit volgend seizoen doorgevoerd wordt, krijg je wel een groot probleem in de 3e divisie. Maar dat komt door een ander probleem.
 

Unregistere

Well-known member
Volgens mij is het de insteek dat de beloftenteams in de piramide straks geen dispensatiespelers meer op kunnen stellen, maar dat er in de selectie wel twee oudere spelers opgenomen mogen worden, die dan ook niet in het 1e mogen spelen.

Klopt, de zogenaamde 'teamvaders'. Zodra die echter ook maar ??n keer in het eerste opduiken, vervalt hun vaderfunctie en zijn ze niet meer speelgerechtigd bij de beloften.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding

SanMark probeert te praten over een oplossing en mogelijk een compromis. Misschien kan jij dat ook eens proberen...

Laten we eerlijk zijn, de beloftencompetitie wordt nooit boeiend voor het grote publiek, wat je er ook aan doet. In een voetbalgek land als Engeland hebben ze al grote problemen wat ze met die teams moeten doen omdat het vrijwel niemand boeit. En dan zou in Nederland zo'n competitie wel aanslaan, nadat het al meerdere keren geprobeerd is? Het is geen geheim dat ik die teams liever kwijt ben dan rijk, maar dat compromis wat nu op tafel ligt kan ik wel mee leven. Nee, ik vind het niet ideaal, maar het is beter dan nu, want het "competitievervalsing" element wordt in ieder geval minder.
 

Hankie

Well-known member
SanMark probeert te praten over een oplossing en mogelijk een compromis. Misschien kan jij dat ook eens proberen...

Laten we eerlijk zijn, de beloftencompetitie wordt nooit boeiend voor het grote publiek, wat je er ook aan doet. In een voetbalgek land als Engeland hebben ze al grote problemen wat ze met die teams moeten doen omdat het vrijwel niemand boeit. En dan zou in Nederland zo'n competitie wel aanslaan, nadat het al meerdere keren geprobeerd is? Het is geen geheim dat ik die teams liever kwijt ben dan rijk, maar dat compromis wat nu op tafel ligt kan ik wel mee leven. Nee, ik vind het niet ideaal, maar het is beter dan nu, want het "competitievervalsing" element wordt in ieder geval minder.

Er is maar 1 oplossing en dat is beloften/jong teams vervangen door een 021 of 019 en die in de piramide opnemen. En dan 2e elftallen in een eigen competitie of vriendschappelijk laten spelen wanneer nodig.
 
Bovenaan