Beloftenteams in de piramide

de Kok

Member
1. Welke clubs zouden dan zo'n team in de piramide moeten hebben, de huidige, alle BVO's , of ook amateurs ?
2. Op dit moment is er grote weerstand tegen de beloften in de competitie.
Waarom zouden de amateurs hier opeens wel blij van worden ?
Omdat ze hier meer het nut van inzien ?
Omdat ze hier gemakkelijker van zouden kunnen winnen ?


Er komt gewoon een extra divisie boven de jeugddivisies in de leeftijd O22 of O21. De profs spelen nu ook al gemengd in de jeugd divisies met amateurs van ere tot in de 2e divisie
Dus NO, Je bent ze dan kwijt uit de senioren 2e en 3e divisie.

Persoonlijk lijkt mij dit een prima denkrichting.
 

Batigoal

Well-known member
Wanneer de lat bij onder 20 (dat zullen ze in Rotterdam een mooi elftal vinden) gelegd wordt en dat team in plaats van de huidige A1 komt heb je al een betere overbrugging. Zo'n regeling lijkt me overigens voor alle jeugdopleidingen die de status RJO hebben.

Voor Ajax veranderd er dusdanig veel dat van alle spelers die nu Ajax 1, Jong Ajax en Ajax A1 vormen er een hele hoop afvallen. Ajax 1 blijft met een selectie van ongeveer 25 spelers over en de Onder 20 met ongeveer 25 spelers.

Momenteel:
Ajax o19: 24 spelers (waarvan liefst 11 niet Nederlandse spelers (!!))
Jong Ajax: 26 spelers
Ajax 1: 27 spelers
Dat zijn er samen 77.

In totaal heeft Ajax 62 spelers rondlopen in die elftallen in de leeftijd van 17 tot en met 20 jaar. Huntelaar moet zich zo ongeveer op de middelbare school wanen.
Zulke aantallen verstoren de balans in het voetbal totaal. Ik denk dat spelers die rond die leeftijd zijn veel meer gebaat zijn bij een meer gemixte selectie met meer evenwicht in de leeftijdsgroepen.

Detail: in de onder 19 van PSV lopen 3 buitenlandse jongens, en nog 3 Belgen maar die wil ik gezien de locatie niet direct tot buitenlanders rekenen. Feyenoord heeft er geen, AZ 1, Utrecht 3, Vitesse 1, NEC/Oss 1, ADO Den Haag 1.

Even voor mijn beeld; wat is er mis met heel veel contractspelers als die nagenoeg allemaal in een Ajax-team spelen?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Als compromis m.b.t. beloftenteams kan je ook nog zeggen dat de O21 teams dan in de gewone piramide komen (eventueel alleen tot aan een bepaald niveau) en clubs een reserveteam in kunnen schrijven in een reservecompetitie. De O21 teams worden dan echt O21 teams zonder dispensatiespelers, waardoor je van de competitievervalsing af bent. Ondertussen kunnen spelers die terugkomen van een blessure weer gewoon in het reserveteam spelen.
 

de waan

Well-known member
Volgens mij is het de insteek dat de beloftenteams in de piramide straks geen dispensatiespelers meer op kunnen stellen, maar dat er in de selectie wel twee oudere spelers opgenomen mogen worden, die dan ook niet in het 1e mogen spelen.
 

noordooster

Well-known member
Er komt gewoon een extra divisie boven de jeugddivisies in de leeftijd O22 of O21. De profs spelen nu ook al gemengd in de jeugd divisies met amateurs van ere tot in de 2e divisie
Dus NO, Je bent ze dan kwijt uit de senioren 2e en 3e divisie.

Persoonlijk lijkt mij dit een prima denkrichting.

Lijkt me inderdaad een goede denkrichting.
Extra jeugdcompetities boven de A-junioren, een competitie van O-21 , waaraan ook teams van amateurs mee kunnen doen.
Geen beloften en ook geen veredelde A-juniorenteams in de piramide, want de bezwaren die de amateurs tegen de beloften hebben blijven natuurlijk bijna allemaal intact of je nu O-23 of O-21 wil laten meedoen in de piramide.

Maar ik vermoed dat men de huidige beloftenteams, met enkele extra voorwaarden nog gewoon toelaat in de piramide.
Nadeel is dat je ermee, zeer tegen de zin van de meeste amateurclubs, blijft opgescheept en dat de beloftencompetities op maandag minder interessant worden als niet alle clubs daaraan meedoen.
Want als juist alle BVO's met zo'n beloftenteam meedoen in de beloftencompetitie en wanneer daaraan ook niet zulke strikte voorwaarden worden gesteld , dan kunnen de talenten op de zo gewenste weerstand rekenen.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Volgens mij is het de insteek dat de beloftenteams in de piramide straks geen dispensatiespelers meer op kunnen stellen, maar dat er in de selectie wel twee oudere spelers opgenomen mogen worden, die dan ook niet in het 1e mogen spelen.

Dan stel ik toch voor dat de keeper een uitzonderingspositie krijgt.
 

SanMark.

Well-known member
Want als juist alle BVO's met zo'n beloftenteam meedoen in de beloftencompetitie en wanneer daaraan ook niet zulke strikte voorwaarden worden gesteld , dan kunnen de talenten op de zo gewenste weerstand rekenen.

Een beloftecompetitie word nooit interessant, al geef je er gouden ballen weg.
 

noordooster

Well-known member
Een beloftecompetitie word nooit interessant, al geef je er gouden ballen weg.

Voor sommigen wellicht wel als je ze kunt omsmelten tot kettinkjes, armbanden, ringen, tanden enz.
Zo'n beloftencompetitie wordt stukken interessanter als ook teams jong Ajax, jong PSV, jong AZ enz. eraan meedoen.
 

Hankie

Well-known member
Voor sommigen wellicht wel als je ze kunt omsmelten tot kettinkjes, armbanden, ringen, tanden enz.
Zo'n beloftencompetitie wordt stukken interessanter als ook teams jong Ajax, jong PSV, jong AZ enz. eraan meedoen.
Nee hoor want die is er al geweest en ze zijn er niet voor niets mee gestopt.
 

SanMark.

Well-known member
Voor sommigen wellicht wel als je ze kunt omsmelten tot kettinkjes, armbanden, ringen, tanden enz.
Zo'n beloftencompetitie wordt stukken interessanter als ook teams jong Ajax, jong PSV, jong AZ enz. eraan meedoen.

Wat is er interessant aan een competitie waar geen aandacht voor is en die op een maandagavond ergens word gespeeld ?

Voor de profclubs met een jong team in de piramide is het een geweldige uitkomst want die kunnen hun reserves een mooie wedstrijd geven om wedstrijdritme te houden, op een zeer aardig niveau. En dat word in een belofte competitie voor nog geen 50% gehaald.
 

noordooster

Well-known member
Wat is er interessant aan een competitie waar geen aandacht voor is en die op een maandagavond ergens word gespeeld ?

Voor de profclubs met een jong team in de piramide is het een geweldige uitkomst want die kunnen hun reserves een mooie wedstrijd geven om wedstrijdritme te houden, op een zeer aardig niveau. En dat word in een belofte competitie voor nog geen 50% gehaald.

Dan werken ze die beloftencompetitie toch gewoon af op zaterdag- en zondagmiddag.
Geen of weinig beperkende regels, waarmee in die beloftencompetitie meer dan voldoende weerstand voor jonge talenten is gewaarborgd.
Nee, BVO's zitten vooral graag in de piramide vanwege de publiciteit en de sfeer, het publiek.
Maar de amateurs en de clubs in de eerste divisie hebben er niks aan en vinden het maar niks.
Alle beloften in een eigen beloftencompetitie !
 

SanMark.

Well-known member
Dan werken ze die beloftencompetitie toch gewoon af op zaterdag- en zondagmiddag.
Geen of weinig beperkende regels, waarmee in die beloftencompetitie meer dan voldoende weerstand voor jonge talenten is gewaarborgd.
Nee, BVO's zitten vooral graag in de piramide vanwege de publiciteit en de sfeer, het publiek.
Maar de amateurs en de clubs in de eerste divisie hebben er niks aan en vinden het maar niks.
Alle beloften in een eigen beloftencompetitie !

Je beantwoord de vraag niet. Wat is er interessant aan een belofte competitie ? Want dat is volgens jou reuze interessant ? En de rest kennen we wel. Hoef je niet continue te herhalen.
 

noordooster

Well-known member
Je beantwoord de vraag niet. Wat is er interessant aan een belofte competitie ? Want dat is volgens jou reuze interessant ? En de rest kennen we wel. Hoef je niet continue te herhalen.

Niet reuze interessant. Als ze allemaal eraan meedoen is het wel interessanter dan nu. En dan is de weerstand ook beter gewaarborgd, n.m.i. niks minder dan in de piramide en daar gaat t vooral om.

Dat ze meedoen in de piramide vooral interessanter vinden vanwege de publiciteit, het publiek en de sfeer snap ik, maar vind ik niet belangrijker dan de kritiek van amateurs en 1e divisieclubs op de beloftenteams.

De restricties aan beloftenteams qua aantal en samenstelling zijn een verbetering, maar wel hopelijk een eerste stap naar alle beloften uit de piramide.
 

SanMark.

Well-known member
Dat ze meedoen in de piramide vooral interessanter vinden vanwege de publiciteit, het publiek en de sfeer snap ik, maar vind ik niet belangrijker dan de kritiek van amateurs en 1e divisieclubs op de beloftenteams.

De restricties aan beloftenteams qua aantal en samenstelling zijn een verbetering, maar wel hopelijk een eerste stap naar alle beloften uit de piramide.

Nou dan doe het dan niet voorkomen dat een belofte competitie op eens interessant word. Voor de rest weer hetzelfde riedeltje, hopelijk heb je copy paste gebruikt.

Niet reuze interessant. Als ze allemaal eraan meedoen is het wel interessanter dan nu. En dan is de weerstand ook beter gewaarborgd, n.m.i. niks minder dan in de piramide en daar gaat t vooral om.

Nee de weerstand is gewoon minder omdat het helemaal een allegaartje word, met spelers die misschien op 70% voetballen in een competitie die nergens om gaat. Zijn allemaal veredelde oefenpartijen.
 

Friesland

Well-known member
Momenteel:
Ajax o19: 24 spelers (waarvan liefst 11 niet Nederlandse spelers (!!))

Detail: in de onder 19 van PSV lopen 3 buitenlandse jongens, en nog 3 Belgen maar die wil ik gezien de locatie niet direct tot buitenlanders rekenen. Feyenoord heeft er geen, AZ 1, Utrecht 3, Vitesse 1, NEC/Oss 1, ADO Den Haag 1.

Bij Heerenveen zijn het er 9 (van de 22): https://www.sc-heerenveen.nl/voetbal/jeugdteams/o19

Transfermarkt geeft andere cijfers:
Ajax 12/24 (50%)
Heerenveen 9/20 (45%)
PSV 7/25 (28%)
Vitesse 3/22 (14%)
Utrecht 3/25 (12%)
FC Groningen 2/19 (11%)
Willem II 3/30 (10%)
ADO 2/22 (9%)
AZ 2/25 (8%)
Volendam 1/19 (5%)
NEC 1/22 (5%)
Feyenoord 0/19 (0%)
De Graafschap 0/23 (0%)
Sparta 0/27 (0%)
https://www.transfermarkt.nl/jumplist/startseite/wettbewerb/NLJV

Ajax, Heerenveen en PSV springen er duidelijk uit. Voor Heerenveen bood het geen soelaas, ze haalden de top-8 en belandden zo in de promotie/degradatiepoule.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Nou dan doe het dan niet voorkomen dat een belofte competitie op eens interessant word.

Dit zei ik:

Niet reuze interessant. Als ze allemaal eraan meedoen is het wel interessanter dan nu. En dan is de weerstand ook beter gewaarborgd, n.m.i. niks minder dan in de piramide en daar gaat t vooral om.

Nee de weerstand is gewoon minder omdat het helemaal een allegaartje word, met spelers die misschien op 70% voetballen in een competitie die nergens om gaat. Zijn allemaal veredelde oefenpartijen.

Ik denk daar minder negatief over.
Ik neem aan dat die beloften graag richting 1e elftal willen. Waarom zou je dan op 70 % gaan spelen ?
Overigens kan de KNVB er ook veel aan doen die beloftencompetitie leuker te maken en te zorgen dat het wel ergens om gaat.
 

gevegt

Well-known member
Ik denk daar minder negatief over.
Ik neem aan dat die beloften graag richting 1e elftal willen. Waarom zou je dan op 70 % gaan spelen ?
Overigens kan de KNVB er ook veel aan doen die beloftencompetitie leuker te maken en te zorgen dat het wel ergens om gaat.
Wat zoal?
 
Bovenaan