Los van Lamprou of een verdwaalde speler als Dijks of iemand die terugkomt van een blessure speelt Ajax nagenoeg altijd met spelers jonger dan 22 jaar. Dus voor Jong Ajax veranderd er helemaal niks, behalve dat ze een jongere keeper moeten opstellen.
Wanneer de lat bij onder 20 (dat zullen ze in Rotterdam een mooi elftal vinden) gelegd wordt en dat team in plaats van de huidige A1 komt heb je al een betere overbrugging. Zo'n regeling lijkt me overigens voor alle jeugdopleidingen die de status RJO hebben.
Voor Ajax veranderd er dusdanig veel dat van alle spelers die nu Ajax 1, Jong Ajax en Ajax A1 vormen er een hele hoop afvallen. Ajax 1 blijft met een selectie van ongeveer 25 spelers over en de Onder 20 met ongeveer 25 spelers.
Momenteel:
Ajax o19: 24 spelers (waarvan liefst 11 niet Nederlandse spelers (!!))
Jong Ajax: 26 spelers
Ajax 1: 27 spelers
Dat zijn er samen 77.
In totaal heeft Ajax 62 spelers rondlopen in die elftallen in de leeftijd van 17 tot en met 20 jaar. Huntelaar moet zich zo ongeveer op de middelbare school wanen.
Zulke aantallen verstoren de balans in het voetbal totaal. Ik denk dat spelers die rond die leeftijd zijn veel meer gebaat zijn bij een meer gemixte selectie met meer evenwicht in de leeftijdsgroepen.
Detail: in de onder 19 van PSV lopen 3 buitenlandse jongens, en nog 3 Belgen maar die wil ik gezien de locatie niet direct tot buitenlanders rekenen. Feyenoord heeft er geen, AZ 1, Utrecht 3, Vitesse 1, NEC/Oss 1, ADO Den Haag 1.