Beloftenteams in de piramide

noordooster

Well-known member

Dat andere clubs maar mogen volgen...
Verbeek heeft zich eind januari al eens kritisch uitgelaten over beloftenteams in de piramide.
Hij zei onder andere : " De amateurwereld is een totaal andere dan de profwereld, die moet je niet bij elkaar in ??n competitie stoppen.''

Ik ben het lang niet altijd mt Verbeek eens, maar hier heeft hij een punt.
 

ElSimao

Active member
Dat andere clubs maar mogen volgen...
Verbeek heeft zich eind januari al eens kritisch uitgelaten over beloftenteams in de piramide.
Hij zei onder andere : " De amateurwereld is een totaal andere dan de profwereld, die moet je niet bij elkaar in ??n competitie stoppen.''

Ik ben het lang niet altijd mt Verbeek eens, maar hier heeft hij een punt.

Meeste clubs in de JL zijn toch gewoon profclubs?
 

Joost

Well-known member
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Naar mijn mening mogen spelers van het jong elftal maximaal 20 jaar oud zijn, maar waar ik pleit voor 18 spelers van iedere leeftijd? Geen idee.

Nou dat is wel waar het op neer komt.
Je wilt een A team van speler tot 19, een Jong team met spelers tot 20, en dan lopen er bij Ajax ook altijd nog een hele hoop jeugdigen bij het eerste rond. Zoals eerder voor je geteld, momenteel heeft Ajax 11 eerste elftalspelers tot de O20 behoren.
 

noordooster

Well-known member
Meeste clubs in de JL zijn toch gewoon profclubs?

De KNVB rekent de clubs in de JL inderdaad tot de profs ( BVO's )en alles daar onder behoort tot de sectie amateurvoetbal.
Bij amateurclubs wordt ook betaald. Dat gebeurt trouwens niet alleen in de hoogste amateurklassen.
 

ElSimao

Active member
Nou dat is wel waar het op neer komt.
Je wilt een A team van speler tot 19, een Jong team met spelers tot 20, en dan lopen er bij Ajax ook altijd nog een hele hoop jeugdigen bij het eerste rond. Zoals eerder voor je geteld, momenteel heeft Ajax 11 eerste elftalspelers tot de O20 behoren.

Nee, nee, nee.

Ik heb helemaal niks over het A-elftal gezegd en overigens zijn dat spelers van 16-18 jaar. Vervolgens is er Jong Ajax met spelers tot en met 20. En dat is er het eerste waar geen leeftijdsrestricties gelden.

Dus nogal anders dan hoe jij het voorstelt.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De KNVB rekent de clubs in de JL inderdaad tot de profs ( BVO's )en alles daar onder behoort tot de sectie amateurvoetbal.
Bij amateurclubs wordt ook betaald. Dat gebeurt trouwens niet alleen in de hoogste amateurklassen.

Wat amateurvoetbal en wat profvoetbal is, is natuurlijk wel heel subjectief. Dinsdagavond was ik bij een lokale ploeg in de Schotse League 2, wat officieel profvoetbal genoemd wordt. Qua complex, ambiance, toeschouwersaantal en niveau van de wedstrijd was het echt niet beter dan de gemiddelde derde divisionist in Nederland. En die ploeg (Montrose) staat dan nog bovenaan ook. In sommige andere landen (Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld) heb je teams in "amateurdivisies" die gewoon overduidelijk groter zijn dan de meeste 1e divisieclubs in Nederland.
 

Joost

Well-known member
Nee, nee, nee.

Ik heb helemaal niks over het A-elftal gezegd en overigens zijn dat spelers van 16-18 jaar. Vervolgens is er Jong Ajax met spelers tot en met 20. En dat is er het eerste waar geen leeftijdsrestricties gelden.

Dus nogal anders dan hoe jij het voorstelt.

Allemaal leuk en aardige die ideetjes maar check even de werkelijkheid:
A1 https://www.transfermarkt.nl/-rjo-ajax-amsterdam-u19/kader/verein/2824/saison_id/2017
Jong Ajax: https://www.transfermarkt.nl/jumplist/kader/verein/8817
Ajax1: https://www.transfermarkt.nl/jumplist/kader/verein/610
 

SanMark.

Well-known member
San Mark heeft enerzijds volop kritiek wanneer mijn mening is dat de beloften in een eigen beloftencompetitie zouden moeten uitkomen en verkondigt even eerder het onderstaande.
Ik vind dat nogal met elkaar in tegenspraak en hooguit het denken in tegengestelde oplossingen.
Maar Kralinger heeft al veel vaker aangetoond de reacties van SM geweldig te vinden , ongeacht wat er staat.
En Kralinger vindt standaard hetgeen ik hier vind of beweer verwerpelijk en niet bijdragen aan een oplossing.
Of ben je weer bezig, Kralinger, om een stok te zoeken, zodat je me weer een ban kunt geven ?


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanMark. Bekijk Berichten
"Wat betreft de beloftes ben ik wel van mening veranderd waar ik het eerst zag als een enorme toevoeging voor de club die jong teams in de piramide had, ben ik daar wel op terug gekomen.

Waarom zouden ( als voorbeeld) 16 andere clubs in de eerste divisie als opleiding moeten dienen voor de 4 clubs met een jong team in de eerste divisie. Wat voor baat hebben die 16 clubs erbij? Al hebben daar natuurlijk wel weer veel teams een jong team in de tweede en derde divisie voetballen.

Wat mij betreft beloftes eruit......"

Ja ik ben ook van mening dat de beloftes eruit moeten OF hele goede afspraken/ regels ervoor moeten komen. Grootste problemen in mijn ogen is dat er gewoon 4 teams zijn die nergens voor spelen(en ze zullen het over het algemeen wel serieus nemen maar er zullen net wat weken tussen zitten dat er interland voetbal is of veel geblesseerden bij 1 en dat het jong team dan veel anders voor de dag komt), en dat de clubs gewoon maar wat kunnen doen met hun selectiebeleid wat de spelers betreft.


Alleen jou aangedragen oplossingen die slaan nergens op , en daar heb ik vragen over. Financi?le prikkel voor de beloftes. Clubs vechten elkaar nu al haast de tent uit voor een 100K extra en dan zouden alle clubs geld in moeten leveren om extra geld vrij te maken om geld prijzen te maken voor de belofte competitie waar de grote clubs dan weer met die extra centen ervandoor gaan.
 

SanMark.

Well-known member
Als je als Ajax zijnde buiten een jeugdteam ook nog een reserve-elftal kunt vullen, heb je veel te veel dead wood.

Ajax kan met gemak een reserve wedstrijd spelen op de maandagavond met de reserves van 1, de beloftes en eventueel aangevuld met reserves van A1 die allemaal niet of weinig hebben gevoetbald in het weekend ervoor.
 

SanMark.

Well-known member
Bv als Ajax en PSV hun beloften graag op hun voorwaarden in de eerste divisie willen houden en de andere verenigingen uit de eerste divisie willen in meerderheid ze er uit, dan doet die laatste mening er niets meer toe ?

Die andere clubs hebben dat voordeel dan weer in de tweede en derde divisie. Lijkt mij dat daar een prima compromis uit kan komen.
 

Joost

Well-known member
Wat wil je hiermee zeggen?

Zo moeilijk is het toch niet? Jij stelt dingetjes voor die in theorie misschien heel leuk zijn. In de praktijk is Ajax een club geworden met een dozijn (redelijk) ervaren voetballers gecombineerd met wagonlading 'talenten'.
 

ElSimao

Active member
Zo moeilijk is het toch niet? Jij stelt dingetjes voor die in theorie misschien heel leuk zijn. In de praktijk is Ajax een club geworden met een dozijn (redelijk) ervaren voetballers gecombineerd met wagonlading 'talenten'.

Wat moet het dan zijn volgens jou?
 

ElSimao

Active member
Ajax kan met gemak een reserve wedstrijd spelen op de maandagavond met de reserves van 1, de beloftes en eventueel aangevuld met reserves van A1 die allemaal niet of weinig hebben gevoetbald in het weekend ervoor.

Ik zou Jong Ajax willen gebruiken om komende talenten minuten op een aardig niveau te geven, aangevuld door een enkele eerste elftal speler die terugkomt van een blessure. Veel van die talenten zullen overigens dan al reserve bij het eerste zijn.

Bij oudere spelers (zoals bijv. Younes) vind ik het zonde om ze minuten te geven die ook naar een jong talent kunnen gaan. En om voor gevallen als Younes nou een apart team aan te maken gaat veel te ver, zoveel spelers hebben we niet.
 

noordooster

Well-known member
Ja ik ben ook van mening dat de beloftes eruit moeten OF hele goede afspraken/ regels ervoor moeten komen. Grootste problemen in mijn ogen is dat er gewoon 4 teams zijn die nergens voor spelen(en ze zullen het over het algemeen wel serieus nemen maar er zullen net wat weken tussen zitten dat er interland voetbal is of veel geblesseerden bij 1 en dat het jong team dan veel anders voor de dag komt), en dat de clubs gewoon maar wat kunnen doen met hun selectiebeleid wat de spelers betreft.


Alleen jou aangedragen oplossingen die slaan nergens op , en daar heb ik vragen over. Financi?le prikkel voor de beloftes. Clubs vechten elkaar nu al haast de tent uit voor een 100K extra en dan zouden alle clubs geld in moeten leveren om extra geld vrij te maken om geld prijzen te maken voor de belofte competitie waar de grote clubs dan weer met die extra centen ervandoor gaan.

Die kritiek in dat eerste deel deel ik.
En dan kies ik voor een aparte beloftencompetitie.
Net zoals het tot voor kort was, en zoals het volgens mij ook was toen het Nederlands voetbal nog wel meetelde en Nederlandse spelers verkocht werden naar topclubs.

En ja, zo'n beloftencompetitie is minder boeiend voor beloften om in te spelen, maar niet minder leerzaam.
Er werd me gevraagd hoe de KNVB die beloftencompetities wat interessanter kon maken. Ik gaf daarbij wat idee?n en jij focust je op 1 ervan.
Geven van sportieve en financi?le prikkels wat op veel manieren kan. Het uitzoeken waard.
Wellicht wil een sponsor zijn naam verbinden aan een beloftencompetitie .
 

SanMark.

Well-known member
Ik zou Jong Ajax willen gebruiken om komende talenten minuten op een aardig niveau te geven, aangevuld door een enkele eerste elftal speler die terugkomt van een blessure. Veel van die talenten zullen overigens dan al reserve bij het eerste zijn.

Bij oudere spelers (zoals bijv. Younes) vind ik het zonde om ze minuten te geven die ook naar een jong talent kunnen gaan. En om voor gevallen als Younes nou een apart team aan te maken gaat veel te ver, zoveel spelers hebben we niet.

Jij wil spelers die terug komen van een blessure speeltijd geven. Nou daar is geen plaatst voor in een onder 22 jaar ( dat heeft mijn voorkeur boven Joost zijn voorstel), dus of geen ritme opdoen of een spek en bonen reserve competitie waar je meer dan genoeg spelers voor hebt.
 

SanMark.

Well-known member
Die kritiek in dat eerste deel deel ik.
En dan kies ik voor een aparte beloftencompetitie.
Net zoals het tot voor kort was, en zoals het volgens mij ook was toen het Nederlands voetbal nog wel meetelde en Nederlandse spelers verkocht werden naar topclubs.

En ja, zo'n beloftencompetitie is minder boeiend voor beloften om in te spelen, maar niet minder leerzaam.
Er werd me gevraagd hoe de KNVB die beloftencompetities wat interessanter kon maken. Ik gaf daarbij wat idee?n en jij focust je op 1 ervan.
Geven van sportieve en financi?le prikkels wat op veel manieren kan. Het uitzoeken waard.
Wellicht wil een sponsor zijn naam verbinden aan een beloftencompetitie .

Nee , ik heb er meerdere dingen uitgepakt. O.a. de financi?le prikkels, jij zei ook dat een belofte comp bijna net zo interessant zou zijn voor de spelers als een eerste divisie comp, daardoor is het veel minder leerzaam. Er word in een echte competitie veel meedogenlozer gevoetbald dus je staat veel meer onder druk en moet sneller beslissingen nemen. Van veredelde oefenwedstrijden word niemand beter hooguit de speler die terug komt van een blessure.
 

noordooster

Well-known member
Jij zei ook dat een belofte comp bijna net zo interessant zou zijn voor de spelers als een eerste divisie comp, daardoor is het veel minder leerzaam. Er word in een echte competitie veel meedogenlozer gevoetbald dus je staat veel meer onder druk en moet sneller beslissingen nemen. Van veredelde oefenwedstrijden word niemand beter hooguit de speler die terug komt van een blessure.

Nee zei ik niet. Ik denk dat het voor een belofte-speler leuker is te spelen tegen eerste elftallen.
Dat een belofte speler ook zoveel meer leert tegen eerste elftallen, zoals vaak wordt beweerd, betwijfel ik.
Daarbij is het ook wel van belang hoe die beloftencompetities worden georganiseerd, oa wat betreft voorwaarden tav spelers en "ingebouwde prikkels."
 

SanMark.

Well-known member
Maar Kralinger heeft al veel vaker aangetoond de reacties van SM geweldig te vinden , ongeacht wat er staat.
Kralinger heeft gewoon goede smaak blijkt maar weer.


En Kralinger vindt standaard hetgeen ik hier vind of beweer verwerpelijk en niet bijdragen aan een oplossing.
Of ben je weer bezig, Kralinger, om een stok te zoeken, zodat je me weer een ban kunt geven ?

."

Wat ben je ook een ontzettend groot kuiken.
 
Bovenaan