Unregistere
Well-known member
Die scheve verhouding met beloftenteams is een gevolg van het invoeren van een onnodige gemengde tweede divisie, waar veel zondagclubs uit degradeerden en van het toelaten van beloftenteams tot de piramide.
Er zijn exact evenveel zondag- als zaterdagclubs gedegradeerd uit de tweede divisie vorig seizoen. Probleem zat hem vooral in de beloften en de ongelijke verdeling van de promotieplekken (drie zaterdagclubs en ??n zondagclub). Dit seizoen lijkt het er op dat er zelfs vier zondagclubs zullen degraderen - al is Achilles '29 volgens mij nu ingeschreven als zaterdagclub - en dan kan je er straks, zeker als er weer meer 'zaterdag' promovendi zijn, nauwelijks nog omheen om iets van een mix te cre?ren. Maar dat is voor later en ook meer voor het topic 'de piramide' dan puur over de beloften.
Denk dat Volendam wel een aardig voorbeeld is voor de KNVB hoe die het voor ogen hebben. Een constante stroom van de belofte naar het eerste team. En ik denk dat Volendam uitstekend kan beoordelen of deze spelers nu verder zijn dan dat het was in de jaren van de spek en bonen competitie op de maandagavond.
FC Volendam heeft denk ik inderdaad naar verhouding de meeste doorgestroomde spelers. Heeft er denk ik ook mee te maken dat die stap net iets kleiner is. Talenten van FC Groningen, Vitesse en FC Twente moeten wel aardig goed zijn om in de eredivisie mee te kunnen vanuit de derde divisie, stap naar de JL lijkt net iets makkelijker te maken. Al breken er bij Almere City FC dan weer weinig spelers door via de beloften.
Bij FC Groningen zie je het overigens wel gebeuren met onder meer Hrustic en dit seizoen Reis en Van de Looi. Bij Vitesse hebben er incidenteel al wat jongens meegedaan die ook in de derde divisie speelden, maar die hebben zich nog niet in of tegen de basis gespeeld.
Bij Sparta is het wel al gelukt met een paar spelers vanuit het team in de tweede divisie, al is Duarte tot op heden de enige die echt structureel lijkt doorgebroken.
Laatst bewerkt: