Beloftenteams in de piramide

Unregistere

Well-known member
Nee zei ik niet. Ik denk dat het voor een belofte-speler leuker is te spelen tegen eerste elftallen.
Dat een belofte speler ook zoveel meer leert tegen eerste elftallen, zoals vaak wordt beweerd, betwijfel ik.

Toch zeggen spelers die daarover kunnen oordelen dat dit wel degelijk zo is. En dan bedoel ik spelers die voorheen met een BVO in de voormalige beloftecompetitie speelden en die nu met een amateurclub in de tweede of derde divisie tegen beloften spelen. Ik heb er inmiddels aardig wat gesproken en die geven stuk voor stuk aan dat ze dat ook wel gewild hadden destijds, omdat het veel leerzamer is. Dat lijkt mij toch wel een belangrijke en misschien zelfs wel de enige relevante maatstaf.

Maar hoe staan spelers van HHC daar bijvoorbeeld in dan? Daar zullen er toch ook wel zijn die beide situaties hebben meegemaakt als prof ?n als amateur? Ben wel benieuwd wat die zullen antwoorden als jij ze die vraag zou stellen.

Dat staat dan verder even helemaal los van het verhaal of je het wel of niet zou moeten willen dat beloften meespelen in de tweede en derde divisie, maar echt alleen over de vraag of het leerzamer is of niet.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar Kralinger heeft al veel vaker aangetoond de reacties van SM geweldig te vinden , ongeacht wat er staat.

Dat is nieuw voor mij. Ja, voor wat betreft de piramide en de discussie over beloften zitten SM en ik redelijk (maar niet volledig) op ??n lijn. Maar in genoeg andere onderwerpen juist weer niet. Als je op andere onderwerpen (en vooral iets langer terug) zoekt, zal je voldoende situaties vinden waar we het zeker niet met elkaar eens waren en er soms zelfs een stevige discussie plaatsvond.

In dit geval vind ik niet dat je in oplossingen denkt of belangen van beide kanten van het probleem meeneemt in je overwegingen. En op dat gebied ben ik het met SM eens inderdaad.
 

de waan

Well-known member
Toch zeggen spelers die daarover kunnen oordelen dat dit wel degelijk zo is. En dan bedoel ik spelers die voorheen met een BVO in de voormalige beloftecompetitie speelden en die nu met een amateurclub in de tweede of derde divisie tegen beloften spelen. Ik heb er inmiddels aardig wat gesproken en die geven stuk voor stuk aan dat ze dat ook wel gewild hadden destijds, omdat het veel leerzamer is. Dat lijkt mij toch wel een belangrijke en misschien zelfs wel de enige relevante maatstaf.

Andersom geldt bovendien hetzelfde. Trainers van amateurclubs vinden wedstrijden tegen beloften vaak ook weer leerzaam, omdat je dan speelt tegen voetballers die intrinsiek doorgaans meer kwaliteiten hebben dan de spelers die bij de "gewone" clubs spelen. ik ben wel benieuwd hoe ze daar bij ASWH tegenaan kijken.
 

noordooster

Well-known member
Dat is nieuw voor mij. /QUOTE]

Ik wees op de tegenstelling bij SM , kritiek hebben als iemand de beloften uit de piramide wil en even eerder zelf het zelfde te willen.
Net zoals ik hem zowel zag beweren dat er gemengd moest worden en zaterdagteams verplicht op zondag moeten voetballen als het tegenover gestelde.

Waarop jij wijst op een oplossingsgerichtheid van SM en mij op een beschuldigende toon opdraagt daaraan een voorbeeld te nemen.
Voor mij weer duidelijk hoe de wind waait en dat het zoeken naar de stok weer begonnen is.
 

noordooster

Well-known member
Toch zeggen spelers die daarover kunnen oordelen dat dit wel degelijk zo is, dat het veel leerzamer is.

Dat staat dan verder even helemaal los van het verhaal of je het wel of niet zou moeten willen dat beloften meespelen in de tweede en derde divisie, maar echt alleen over de vraag of het leerzamer is of niet.

Waarom vinden ze spelen in de piramide leerzamer ?
Zijn de tegenstanders daarin sterker dan die in de beloftencompetities ?
Hoefden ze in de beloftencompetities minder hun best te doen om te winnen ?
Wonnen ze daar alles ?
 

noordooster

Well-known member
Andersom geldt bovendien hetzelfde. Trainers van amateurclubs vinden wedstrijden tegen beloften vaak ook weer leerzaam, omdat je dan speelt tegen voetballers die intrinsiek doorgaans meer kwaliteiten hebben dan de spelers die bij de "gewone" clubs spelen. ik ben wel benieuwd hoe ze daar bij ASWH tegenaan kijken.

Ik zie niet waarom spelers van pak m beet ACV of Spijkenisse meer zouden leren van het spelen tegen jong Twente of jong Volendam dan tegen Spakenburg of Quick Boys.
Of waarom die van TEC of AFC meer zouden leren van spelen tegen jong Sparta dan tegen Katwijk of Kozakken Boys.
Maar het zal allemaal wel. In ieder geval kunnen ze er wel gemakkelijker van winnen.
 

SanMark.

Well-known member
Ik zie niet waarom spelers van pak m beet ACV of Spijkenisse meer zouden leren van het spelen tegen jong Twente of jong Volendam dan tegen Spakenburg of Quick Boys.
Of waarom die van TEC of AFC meer zouden leren van spelen tegen jong Sparta dan tegen Katwijk of Kozakken Boys.
Maar het zal allemaal wel. In ieder geval kunnen ze er wel gemakkelijker van winnen.

Wat betreft belofte teams wil je simpel weg ook helemaal niets zien.
 

SanMark.

Well-known member
Dat is nieuw voor mij.
Leer eens quoten.

Ik wees op de tegenstelling bij SM , kritiek hebben als iemand de beloften uit de piramide wil en even eerder zelf het zelfde te willen.
Net zoals ik hem zowel zag beweren dat er gemengd moest worden en zaterdagteams verplicht op zondag moeten voetballen als het tegenover gestelde.

Waarop jij wijst op een oplossingsgerichtheid van SM en mij op een beschuldigende toon opdraagt daaraan een voorbeeld te nemen.
Voor mij weer duidelijk hoe de wind waait en dat het zoeken naar de stok weer begonnen is.

Ik heb kritiek op jou punten, niet om het feit dat de teams 'eruit moeten' .

I.t.t. jou, ben ik wel buigzaam en wil ik wel meedenken in oplossingen, 1 ervan is dat ik mijn mening heb herzien wat betreft jong teams in de piramide, en ten tweede over dag en tijd van spelen. Jij beweegt geen centimeter een kant op , en ik ben flexibiel in mijn denken en wat het beste is voor het voetbal op lange termijn.
 

noordooster

Well-known member
Buigzaam ? De ene keer is het zus, de andere keer zo.
Geen touw aan vast te knopen.
Het enige constante is het zuigen, vaak gecombineerd met verkeerd citeren, verdachtmakingen, uitlokken, schelden, hinderlijk achtervolgen en/of slijmen.
Dit alles tot volle tevredenheid van mensen als kralinger.
 

gevegt

Well-known member
Buigzaam ? De ene keer is het zus, de andere keer zo.
Geen touw aan vast te knopen.
Het enige constante is het zuigen, vaak gecombineerd met verkeerd citeren, verdachtmakingen, uitlokken, schelden, hinderlijk achtervolgen en/of slijmen.
Dit alles tot volle tevredenheid van mensen als kralinger.

Helemaal mee eens!:duim:
 

SanMark.

Well-known member
Buigzaam ? De ene keer is het zus, de andere keer zo.
Geen touw aan vast te knopen.
Het enige constante is het zuigen, vaak gecombineerd met verkeerd citeren, verdachtmakingen, uitlokken, schelden, hinderlijk achtervolgen en/of slijmen.
Dit alles tot volle tevredenheid van mensen als kralinger.

Slijmen ? En de rest heb je al tig keer verteld.
 

Unregistere

Well-known member
Waarom vinden ze spelen in de piramide leerzamer ?
Zijn de tegenstanders daarin sterker dan die in de beloftencompetities ?
Hoefden ze in de beloftencompetities minder hun best te doen om te winnen ?
Wonnen ze daar alles ?

Het voornaamste verschil zit in het spelen tegen tegenstanders van diverse leeftijden. Zij geven eigenlijk allemaal aan dat je daar meer aan hebt dan tegen leeftijdsgenoten voetballen. Simpelweg omdat er dan ook andere dingen gevraagd worden. Krijg je ineens als spits te maken met een sterke voorstopper van eind twintig. Of als je zelf centraal achterin staat en de taak krijgt een slimme, ervaren spits van dertig tegen te houden. Daarbij komt dat veel amateurploegen andere speelstijlen hanteren dan de beloften, die over het algemeen allemaal in een vergelijkbaar systeem en met een vergelijkbare opvatting voetballen. Er wordt dus een beroep gedaan op andere kwaliteiten. Dit punt wordt door zo'n beetje al die spelers genoemd.

Dan zijn er natuurlijk nog individuele punten. Een vriend van mij speelde bij Feyenoord in een toplichting. Die wonnen dus ook zo'n beetje alles en hadden ieder jaar maar een paar interessante potjes. Dat was twee keer tegen Ajax, Vitesse was nog lastig en incidenteel ook een ander team, zoals Heerenveen uit. PSV was in die tijd niet bijzonder, AZ ook nog niet en Sparta was evenmin al het Sparta van nu. Die lichting veranderde in principe niet, dus ieder jaar was de competitie hetzelfde. Bij de beloften zet zoiets zich ook min of meer door. Uiteindelijk is vrijwel die hele lichting wel in het betaalde voetbal beland, maar lang niet allemaal op het niveau dat werd verwacht. Ajax had een aantal jaar daarvoor ook zoiets met de 'gouden A1' die zelfs met dubbele cijfers van de titelconcurrenten won. Ook die spelers hebben niet allemaal de loopbaan gekregen die verwacht werd. Maar dan heb je het over de toppers. Er zit nog een hele categorie onder bij andere clubs en die jongens vonden het vaak te vrijblijvend en te veel van hetzelfde in de beloftecompetitie.

Andersom geldt bovendien hetzelfde. Trainers van amateurclubs vinden wedstrijden tegen beloften vaak ook weer leerzaam, omdat je dan speelt tegen voetballers die intrinsiek doorgaans meer kwaliteiten hebben dan de spelers die bij de "gewone" clubs spelen. ik ben wel benieuwd hoe ze daar bij ASWH tegenaan kijken.

Ja, die vind ik wel lastiger. Van spelers hoor ik niet direct dat ze het leerzamer vinden om tegen beloften te spelen. Hangt natuurlijk ook van de leeftijd af. Je hebt er wel genoeg die het ergens best leuk vinden. Toch weer eens wat anders. Stel dat Hrustic met Australi? naar het WK zou gaan, dan kunnen ze toch zeggen dat ze nog eens tegen hem gevoetbald hebben. En zo'n Reis, die met Jong Groningen speelde en kort daarna ineens basisspeler in de eredivisie is. Met Jong AZ ook zoiets, spelers uit de tweede divisie zien nu ineens tegenstanders opduiken in de eredivisie en zelfs de (voor)selectie van Oranje. Maar over leren hoor ik ze niet echt.

Dat is denk ik meer een 'trainersding' inderdaad. Ik weet dat onze vorige trainer er altijd wel hoofdbrekens over had, met name dit seizoen. Of zijn systeem niet werkte door de kracht van de beloften of dat het ?berhaupt was 'gekraakt' en dat soort dingen. Bij IFC speelden ze dit jaar voor het eerst tegen beloften en daar had de trainer zijn spelers ook extra op voorbereid, meer dan gemiddeld. Van de trainer van Barendrecht weet ik dat hij het met het oog op zijn naderende cursus CBV - is hij nu mee bezig - ook heel interessant vond om tegen beloften te spelen. Al willen ze natuurlijk uiteindelijk allemaal wel gewoon het liefst winnen, dus dan verdwijnt het leeraspect toch weer naar de achtergrond.

Voor technische commissies zijn de potjes met de beloften hoe dan ook interessant. Speuren naar eventuele afvallers, die daardoor wel al de bagage van divisievoetbal meenemen en dus weten wat daar gevraagd wordt. Doen ze graag natuurlijk.

En voor supporters die ook komen voor het voetbal, is het natuurlijk ook best wel aardig om talentvolle spelers aan het werk te zien. Want er lopen natuurlijk regelmatig heel goede voetballers tussen.
 
Laatst bewerkt:

Deathprod

Active member
Volgens mij als Ajax, PSV, AZ, Utrecht en Vitesse in de reservecompetitie zonder enige restrictie's zouden spelen, dat het in principe een hoger niveau kan halen dan de Jupiler League. Je zal wel met kleine competitie's moeten werken, maximaal een stuk of 10/12 clubs per divisie. Mooi dat Twente nu die stap gaat zetten. Wellicht volgen er dus meer.
 

noordooster

Well-known member
Volgens mij als Ajax, PSV, AZ, Utrecht en Vitesse in de reservecompetitie zonder enige restrictie's zouden spelen, dat het in principe een hoger niveau kan halen dan de Jupiler League. Je zal wel met kleine competitie's moeten werken, maximaal een stuk of 10/12 clubs per divisie. Mooi dat Twente nu die stap gaat zetten. Wellicht volgen er dus meer.

Dat lijkt mij ook.
En als ze dan in die reservecompetities zonder restricties ook nog hun grootste jonge talenten mee laten doen , dan krijgen die een geweldige weerstand van profs, zowel jong als oud en is zo'n competitie voor hen erg leerzaam.
Daarmee zou je dan ook aan de wens van amateurs en clubs uit de eerste divisie tegemoet kunnen komen , die de beloftenteams graag in eigen competities zien voetballen.
Inderdaad mooi dat Twente als eerste en hopelijk niet als laatste die stap zet.
We blijven dan wel zitten met het probleem dat de trainers uit de divisies de interessante leermomenten van het spelen tegen de beloften gaan missen.
 

Hankie

Well-known member
Dat lijkt mij ook.
En als ze dan in die reservecompetities zonder restricties ook nog hun grootste jonge talenten mee laten doen , dan krijgen die een geweldige weerstand van profs, zowel jong als oud en is zo'n competitie voor hen erg leerzaam.
Daarmee zou je dan ook aan de wens van amateurs en clubs uit de eerste divisie tegemoet kunnen komen , die de beloftenteams graag in eigen competities zien voetballen.
Inderdaad mooi dat Twente als eerste en hopelijk niet als laatste die stap zet.
We blijven dan wel zitten met het probleem dat de trainers uit de divisies de interessante leermomenten van het spelen tegen de beloften gaan missen.
Ja dat was er al maar dat werkte niet. En waarom kan het in Duitsland en Spanje wel?
 

noordooster

Well-known member
Ja dat was er al maar dat werkte niet. En waarom kan het in Duitsland en Spanje wel?

Hoezo werkte dat niet ?
Wil je de slechte prestaties van het Nederlandse clubvoetbal ophangen aan de beloftencompetities ?
Hoe was het georganiseerd toen Nederlandse voetballers, clubs en het Ned Elftal wel meetelden ?
In welke competities speelden die jongens van O-21 ( 22 en 23 jr mochten ook meedoen ) die onder Foppe de Haan Europees kampioen werden toen ?
 

ElSimao

Active member
Dat lijkt mij ook.
En als ze dan in die reservecompetities zonder restricties ook nog hun grootste jonge talenten mee laten doen , dan krijgen die een geweldige weerstand van profs, zowel jong als oud en is zo'n competitie voor hen erg leerzaam.
Daarmee zou je dan ook aan de wens van amateurs en clubs uit de eerste divisie tegemoet kunnen komen , die de beloftenteams graag in eigen competities zien voetballen.
Inderdaad mooi dat Twente als eerste en hopelijk niet als laatste die stap zet.
We blijven dan wel zitten met het probleem dat de trainers uit de divisies de interessante leermomenten van het spelen tegen de beloften gaan missen.

Juist tegen het gebrek aan restricties hik ik aan.

Sowieso is een reservecompetitie niet echt interessant, je speelt veel liever in een echte competitie tegen tegenstanders die daadwerkelijk ergens om spelen. Buiten dat gaat het bij JA om ontwikkeling, als je dat vervangt door een soort reserveteam waarin alles mag, zul je zien dat Ajax het minder nauw neemt en allerlei matige, oudere spelers op gaat stellen.

Gewoon de topteams een prikkel geven om jeugd op te stellen. Dat is waar ons land het van moet hebben.
 

Hankie

Well-known member
Hoezo werkte dat niet ?
Wil je de slechte prestaties van het Nederlandse clubvoetbal ophangen aan de beloftencompetities ?
Hoe was het georganiseerd toen Nederlandse voetballers, clubs en het Ned Elftal wel meetelden ?
In welke competities speelden die jongens van O-21 ( 22 en 23 jr mochten ook meedoen ) die onder Foppe de Haan Europees kampioen werden toen ?
Lees even terug hoe de aparte beloftencompetitie het deed in de post van Unregistre. Er zit geen wedstrijdspanning, zelfde speelstijlen, etc.
 
Bovenaan