Je wilt de beste zijn om hogerop te kunnen. Wil je dat niet, dan ben je feitelijk een recreant.
Wel moet er dan uiteraard nog gekeken worden naar de eisen / verplichtingen die worden gesteld aan het spelen op hoger niveau. Voor amateurclubs is dat vaak een struikelblok.
Eens. Ik geloof dat er in Frankrijk een regeling is waarbij een amateurclub een periode van (ik geloof) 5 jaar krijgt om te voldoen aan de eisen van de semi-professionele hogere divisie.
Zoiets geeft een amateurclub de gelegenheid geleidelijk aan door te groeien naar een semi-professionele organisatie. Als de club binnen die 5 jaar weer degradeert, vallen ze weer onder de amateurregels. Bij een eventuele promotie gaat de termijn van 5 jaar ofwel opnieuw lopen danwel gaat de club verder waar ze gebleven waren binnen die termijn. Als na het verstrijken van de termijn blijkt dat de club nog steeds niet voldoet aan de eisen van de semi-professionele competitie, volgt automatische degradatie. En dat vind ik ook logisch aangezien je tenminste 5 jaar de tijd hebt gehad om door te groeien. Lukt dat niet of wil je dat niet, dan ben je als club kennelijk niet geschikt om op een semi-professioneel niveau te voetballen.
Je zou zoiets ook kunnen toepassen bij promotie vanuit de Eerste Divisie naar de Eredivisie, maar dan met een kortere termijn en wat striktere eisen. Je ziet toch heel vaak dat clubs die promoveren vanuit de Eerste Divisie het misschien een jaar goed doen op de hype van de promotie, maar daarna toch weer helemaal wegzakken. Er zijn uiteraard voorbeelden te noemen waar dat niet zo is.