Wat een respect hier, bah. Geen opvoeding gehad, wellicht?
We gaan terug naar de Zaterdag- en Zondagtopklasse. Is het niet over twee seizoenen dan wel over een paar jaar. Een gemixt systeem is niet houdbaar. En wat betreft christelijke aanhang, wat een drogreden om secularisatie aan te voeren als argument. In de Bible Belt neemt het aantal gelovigen gestaag toe en we kunnen niet ontkennen dat daar nu juist de grootmachten zitten.
Geen gelovigen naar uitwedstrijden? Jij woont zeker niet in een Bible Belt-dorp? Bij onze club zie ik ze zaterdagmiddag naar een uitwedstrijd gaan en zondag gewoon bij ons in de kerk. Niets mis mee, maar wel de realiteit. Deze supporters komen niet meer als er op zondag gevoetbald wordt, uit principe. Niet onlogisch dat de besturen van deze clubs dan zeggen dat ze niet op zondag willen voetballen. Immers, bijna de helft van de kantine-inkomsten vliedt weg.
We gaan winnen. We gaan een keer van die zondagclubs verlost worden. Degenen die hier willen mixen, zijn waarschijnlijk supporter van een zondagclub, want alleen zij profiteren met een mix. 0 supporters, 0 sfeer en 0 beleving. Speel nog liever zaterdag tweede klasse.
Daaaaag zondag!
En Molenbeek en Amsterdam West en de buitenwijken van Parijs, veel plekken in Engeland...Heel Europa Atheistiseert, behalve onze Bible Belt.
Wat een respect hier, bah. Geen opvoeding gehad, wellicht?
Het probleem ligt natuurlijk niet alleen bij de zaterdagclubs m.b.t. de speeldag; vrijwel alle amateurclubs hebben koudwatervrees om te promoveren naar de (semi-)profs. D??r moet de KNVB zich op concentreren, want voorlopig heeft alleen Achilles het aangedurfd om in de Jupiler League te spelen en dat was middels een pilot. Dus eisen versoepelen al dan niet in combinatie met een overgangsperiode voor clubs om aan die eisen te voldoen.
Daarnaast is er geen reden om de niveaus onder de Tweede Divisie te mixen, dat kan prima verdeeld worden op basis van regio en speeldag. Alleen als je niet wilt promoveren, dan verschuift dat recht naar de volgende op de ranglijst die dat wel wil. En als de amateurclubs dan vinden dat er scheefgroei is moeten zij zelf in actie komen om daar iets aan te doen.
Er is veel onbegrip. Maar ik heb het vermoeden dat vele leden hier denken dat als je principi?le zaterdagclubs (het overgrote deel van de zaterdagclubs dus) gaat verplichten te voetballen op zondag ze wel zullen buigen. Ik vind dat een hele na?eve gedachtegang.
Het probleem ligt natuurlijk niet alleen bij de zaterdagclubs m.b.t. de speeldag; vrijwel alle amateurclubs hebben koudwatervrees om te promoveren naar de (semi-)profs. D??r moet de KNVB zich op concentreren, want voorlopig heeft alleen Achilles het aangedurfd om in de Jupiler League te spelen en dat was middels een pilot. Dus eisen versoepelen al dan niet in combinatie met een overgangsperiode voor clubs om aan die eisen te voldoen.
Daarnaast is er geen reden om de niveaus onder de Tweede Divisie te mixen, dat kan prima verdeeld worden op basis van regio en speeldag. Alleen als je niet wilt promoveren, dan verschuift dat recht naar de volgende op de ranglijst die dat wel wil. En als de amateurclubs dan vinden dat er scheefgroei is moeten zij zelf in actie komen om daar iets aan te doen.
Ik heb alle respect voor de zondagclubs, maar zij zijn de enigen die profiteren van een mix. Ik snap het wel hoor: HSC '21, UNA of EVV spelen ook liever tegen Rijnsburgse Boys of IJsselmeervogels, meer inkomsten, want dan gaat hun toeschouwersaantal van 250 naar 500 (!) Bij clubs als Rijnsburgse Boys gaan die juist omlaag, namelijk van 2000 naar 1500, omdat ze per se op zaterdagavond 6 uur moeten spelen tegen een FC Lienden.
Ik heb alle respect voor de zondagclubs, maar zij zijn de enigen die profiteren van een mix. Ik snap het wel hoor: HSC '21, UNA of EVV spelen ook liever tegen Rijnsburgse Boys of IJsselmeervogels, meer inkomsten, want dan gaat hun toeschouwersaantal van 250 naar 500 (!) Bij clubs als Rijnsburgse Boys gaan die juist omlaag, namelijk van 2000 naar 1500, omdat ze per se op zaterdagavond 6 uur moeten spelen tegen een FC Lienden.
Ik denk wel dat je hier een punt hebt. Als ik naar ASWH kijk, wat in mijn ogen echt niet zo'n strenge zaterdagclub is, dan verwacht ik ook niet dat er heel snel ingestemd zal worden met spelen op zondag. Zelf zou ik er geen problemen mee hebben en in de huidige selectie kan ik ook niemand aanwijzen die dat om principi?le redenen niet zou willen. Zitten er genoeg bij die in het betaalde voetbal hebben gespeeld of voor (voormalige) zondagclubs voetbalden. Binnen de begeleidingsstaf zou er misschien ??n zijn die het niet zou zien zitten, maar de rest ook allemaal niet. Dus in dat opzicht snap ik het argument dat vanuit het zondagvoetbal wordt aangedragen wel.
Het voornaamste bezwaar zit natuurlijk vooral bij de, met name oudere, leden. Ik verwacht een hoop gemor vanuit die hoek als ASWH op zondag zou moeten voetballen. En als dat bij ons al zo is, dan zal dat bij de bolwerken waar Niels het steeds over heeft nog vele malen erger zijn.
Daarnaast is het echt niet zo dat alle zaterdagclubs met honderden supporters naar uitwedstrijden gaan. Dat is enkel voorbehouden aan het handjevol grote clubs. En gebeurt het wel dan is dat ook vooral een Randstedelijke aangelegenheid. Kijk bijvoorbeeld naar de toeschouwersaantallen van HHC, die zijn voor een normale competitiewedstrijd tegen een zaterdag of zondagvereniging nauwelijks verschillend.
Ik ben vorig seizoen bij uitwedstrijden geweest van GVVV, Kozakken Boys, Spakenburg, Katwijk en Excelsior Maassluis. GVVV was de enige die meer dan 100 man bij zich had en dat was ook nog een semi-derby tegen Spakenburg. Excelsior Maasluis had net zo weinig mensen mee als een gemiddelde zondagclub.