Beloftenteams in de piramide

de waan

Well-known member
Ja, maar als verwijzen naar de statuten je beste argument is, vind ik dat toch niet getuigen van erg veel overtuiging.
 

Bonehead

Well-known member
Overigens is dat het argument dat ik het vaakst hoor. "Ja, maar het mag niet van onze statuten. Best wel een drogreden. Je doet of laat toch niet iets omdat het in de statuten staat, er is toch een reden waar?m het daarin staat.

Klaarblijkelijk is er toentertijd de behoefte geweest om zich te verenigen in een club die geen activiteiten op zondag ontplooit. Niet alleen voor hunzelf, maar voor de gehele club. Ik denk dat je er alleen een voorstelling van kunt maken als je op dergelijke manier opgevoed bent. Ik kan het in ieder geval niet. Ik heb er geen moeite mee, laat staan dat ik er moeite mee zou hebben dat een ander het wel zou doen. Dat heb ik ook met de zondagsopenstelling van winkels. Als ik toch moeite heb om op zondag te gaan winkelen dan ga ik toch niet? Daar hoeven de winkels toch niet voor gesloten voor te blijven? Daar denkt toch een behoorlijke grote groep dus duidelijk anders over.

Wat Bonehead al zei, het zijn de oudere leden, die nooit een vergadering overslaan, die vasthouden aan de zaterdag als deze in stemming wordt gebracht.

Klopt inderdaad en daar gloort er hoop. Maar ik heb wel het idee dat de groep orthodoxe jongeren kleiner maar wel extremer worden in hun gedachtegoed.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Ah, hij is het met me eens dus.

Er zit zeker overlap in jullie verhaal, alleen kijkt Bert 'vanuit de andere kant'.

Overigens kwam ik op Facebook min of meer toevallig op de pagina van de eigenaar van Voetbalprof terecht. Was toch wel licht verbaasd om te zien dat dit niet het jonge, enthousiaste mannetje is waar ik hem op inschatte, maar ook al een 'oudere' man. Dan kijk ik toch net iets anders naar de site. Maar goed, hij heeft wel Zeist gehaald uiteraard!
 

erka

Well-known member
Dus dan zou een belofte-team niet kunnen promoveren als ze kampioen worden van de "Beloften-Derde Divisie"?

Neem de huidige situatie als voorbeeld:
-Eerste Divisie met 4 beloften-teams.
-Tweede Divisie met alleen Jong Sparta.
-Daaronder dan een "Beloften-Derde Divisie" + de Zaterdag en Zondag Derde Divisie.

Wat dan als Jong Sparta niet op een degradatie plaats eindigt. Er is qua beloftes nog plek genoeg voor de kampioen van de "Beloften-Derde Divisie", maar dan zou er dus wel ??n amateurclub meer moeten degraderen vanuit de Tweede Divisie, dan er kan promoveren vanuit de Zaterdag + Zondag Derde Divisies.

Hoe dit op te lossen?

Dan speel je het jaar erop gewoon met een team meer. Doen ze in Duitsland ook in dat soort gevallen. Spelen ze met 19 teams ipv 18.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik snap die voorzitter van HHC niet. Reserveteams van zaterdagteams in de piramide is geen enkele vooruitgaan voor die spelers. Dag en tijdstip blijft hetzelfde.
Voor 2e trams van zondag clubs kan ik het mij eerder voorstellen. De jonge jongens moeten nu op zondag ochtend vroeg opdraven en zouden in de piramide gewoon om 14.30 uur kunnen spelen.
 

bqandy

Well-known member
Volgens De Telegraaf heeft de KNVB het plan om de beloftenelftallen uit de Tweede en Derde Divisie naar 'n beloftencompetitie te zetten met promotie/degradatie naar de Eerste Divisie:
https://www.voetbal247.nl/aparte-be...ande-kampioen-promoveert-naar-jupiler-league/

Om het hier maar even bij te houden. Ik heb ook van diverse kanten begrepen dat het daar op uit gaat draaien. De huidige piramide blijft, maar de beloftenteams gaan in een aparte competitie. Dus in de eerste divisie een competitie binnen een competitie.
Vanuit de zondagclubs in de hoofdklasse is er nog een lobby om vier gemengde zaterdag en zondag hoofdklassen te maken. Ziet er op papier heel mooi uit qua derby's op niveau, maar gaat het waarschijnlijk niet halen.
 

Sjorro

Active member
Vanuit de zondagclubs in de hoofdklasse is er nog een lobby om vier gemengde zaterdag en zondag hoofdklassen te maken. Ziet er op papier heel mooi uit qua derby's op niveau, maar gaat het waarschijnlijk niet halen.

Jammer!
 

Joost

Well-known member
Om het hier maar even bij te houden. Ik heb ook van diverse kanten begrepen dat het daar op uit gaat draaien. De huidige piramide blijft, maar de beloftenteams gaan in een aparte competitie. Dus in de eerste divisie een competitie binnen een competitie.
Vanuit de zondagclubs in de hoofdklasse is er nog een lobby om vier gemengde zaterdag en zondag hoofdklassen te maken. Ziet er op papier heel mooi uit qua derby's op niveau, maar gaat het waarschijnlijk niet halen.

Het is te idioot voor woorden.
 
N

Niels5596

Guest
Op zich een goed plan, maar o-o-o...zaterdag en zondag verenigen, dat gaat nooit lukken. Er zijn zat zaterdagclubs (zoals de mijne) die never nooit op zondag gaan voetballen. Die raken de helft van de toeschouwers kwijt, omdat er veel christenen die zondag in de kerk zitten, gewoon op zaterdag naar het voetbal gaan. En tel je even mee? Spakenburg, Veenendaal, Katwijk, Hardenberg, Genemuiden, Rijssen, de rest van de Bollenstreek... allemaal plaatsen waarin het geloof zo'n grote rol speelt met zulke mooie, grote amateurclubs. Ik zou bijna zeggen: geen toeval dat de zaterdaggrootmachten uit de Bible Belt komen.

Terug naar de oude Zaterdag- en Zondagtopklasse. Wat een prachtcompetities met als eindspektakel de race om de algehele amateurtitel. Dat moet je niet anders willen. Zonder beloften. Allemaal veranderingen de laatste jaren, maar waarom kunnen we het niet bij het oude houden? Iedereen blij. Zaterdagmorgen met de kleintjes naar de voetbal, daarna lekker broodje eten en om half 3 naar de voetbal. Daarna naar opa en oma. Heerlijk, toch?

O ja, en geen gedoe met speeltijden met als klap op de vuurpijl om 6 uur zaterdagavond een wedstrijdje Rijnsburgse Boys tegen UNA. Daar komt geen hond op af, zeg nou zelf. Rijnsburg, Katwijk en Quick Boys spelen veel liever in een mooie topklasse allerlei derby's tegen zaterdaggrootmachten en niet tegen een De Treffers, een AFC of een EVV. Bah.

Gelijk maar even een voorstel voor degenen die het nog niet willen inzien (zoals de stand op de ranglijst nu betreft):
Zaterdagtopklasse
1 Katwijk
2 GVVV
3 Rijnsburgse Boys
4 Kozakken Boys
5 Barendrecht
6 Excelsior Maassluis
7 HHC Hardenberg
8 IJsselmeervogels
9 FC Lisse
10 Spakenburg
11 Quick Boys
12 Harkemase Boys
13 DOVO
14 VVOG
15 DVS '33
16 Scheveningen

Wat een prachtcompetitie, zonder zondaggedrochten en beloftenteams. Nummer 1 speelt tegen de kampioen van de zondagtopklasse om het algeheel amateurkampioenschap. De periodekampioenen van beide topklassen spelen gezamenlijk in een play-offsysteem welke club een vrijstelling krijgt voor de eerste ronde van de KNVB Beker (of iets dergelijks).
De nummers 15 en 16 degraderen rechtstreeks, de nummers 13 en 14 van de Topklasse spelen PD-wedstrijden in een heerlijke spannende play-offcompetitie met de periodekampioenen uit de Hoofdklassen.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Op zich een goed plan, maar o-o-o...zaterdag en zondag verenigen, dat gaat nooit lukken. Er zijn zat zaterdagclubs (zoals de mijne) die never nooit op zondag gaan voetballen. Die raken de helft van de toeschouwers kwijt, omdat er veel christenen die zondag in de kerk zitten, gewoon op zaterdag naar het voetbal gaan. En tel je even mee? Spakenburg, Veenendaal, Katwijk, Hardenberg, Genemuiden, Rijssen, de rest van de Bollenstreek... allemaal plaatsen waarin het geloof zo'n grote rol speelt met zulke mooie, grote amateurclubs. Ik zou bijna zeggen: geen toeval dat de zaterdaggrootmachten uit de Bible Belt komen.

Terug naar de oude Zaterdag- en Zondagtopklasse. Wat een prachtcompetities met als eindspektakel de race om de algehele amateurtitel. Dat moet je niet anders willen. Zonder beloften. Allemaal veranderingen de laatste jaren, maar waarom kunnen we het niet bij het oude houden? Iedereen blij. Zaterdagmorgen met de kleintjes naar de voetbal, daarna lekker broodje eten en om half 3 naar de voetbal. Daarna naar opa en oma. Heerlijk, toch?

Zaterdagochtend met de kids voetballen. Daarna de rest van de dag met het gezin. En zondag heerlijk 's middags langs de lijn.

Er is geen goed of fout, zaterdagvoetbal is niet fijner/beter/geweldiger dan zondagvoetbal.
 

Unregistere

Well-known member
Hoezo zet je Scheveningen daar dan opeens tussen als zestiende club 'op basis van de ranglijst', Niels? Apart. Volgens mij spelen er lichte regionale voorkeuren, want er staan nog vijf clubs boven Scheveningen. :p

Oh en als we dan toch alles bij het oude willen hebben, waarom dan niet terug naar de indeling met drie hoofdklassen op zaterdag en drie op zondag. Dan had je aan het einde van het jaar een superleuke strijd om de zaterdag- en zondagtitel en als klap op de vuurpijl nog de finale om de landstitel. Veel leuker.

En dan kunnen we ook weer om de Supercup spelen en de landelijke amateurbeker.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan