Beloftenteams in de piramide

de waan

Well-known member
Het is jammer dat de discussie zich zo toespitst op randzaken als de ambiance en aantrekkelijkheid, want er zijn veel betere redenen waarom je geen beloften in reguliere competities zou moeten willen.

H?t argument tegen beloften is dat het bij die teams in de kern gaat om het ontwikkelen van individuele spelers en niet om presteren. Dat is zo'n andere insteek en die past gewoon niet in een competitie waar het bij de andere deelnemers wel puur om de punten gaat. Daarnaast kun je straks competities binnen een competitie krijgen als je het aantal teams per afdeling gaat maximeren en dat is ook zeer ongewenst.

Of het nou wel of niet beter is voor de ontwikkeling van spelers is gewoon niet meetbaar, of je moet het grondig onderzoeken over een periode van minimaal tien jaar met een groep van minimaal tien teams. Maar daar hebben we nu dus niks aan. Bovendien is er een prima alternatief voor het ontwikkelen van jonge spelers met potentie. Een alternatief dat al tientallen jaren bestaat: verhuur aan een lager spelende club.
 

JMD

Well-known member
Of het nou wel of niet beter is voor de ontwikkeling van spelers is gewoon niet meetbaar, of je moet het grondig onderzoeken over een periode van minimaal tien jaar met een groep van minimaal tien teams. Maar daar hebben we nu dus niks aan.

En ook na 10 jaar is dat nog niet meetbaar, omdat je niet weet hoe de ontwikkeling van die spelers zou zijn geweest als die beloften niet in de JL/2e/3e/HK zouden hebben gespeeld. Wie weet gedijen ze juist beter in een beloftencompetitie.

Wat was overigens de reden dat de Jongploegen zo graag uit de beloftencompetitie wilden? Wat werkte daar niet?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
En ook na 10 jaar is dat nog niet meetbaar, omdat je niet weet hoe de ontwikkeling van die spelers zou zijn geweest als die beloften niet in de JL/2e/3e/HK zouden hebben gespeeld. Wie weet gedijen ze juist beter in een beloftencompetitie.

Wat was overigens de reden dat de Jongploegen zo graag uit de beloftencompetitie wilden? Wat werkte daar niet?

Geen echte wedstrijden. Ja, onderling een competitie, maar met niks op het spel. In de Juup en lager heb je promotie, degradatie en een seizoen lang wedstrijden op zater- of zondag ipv op een doordeweekse avond.
 

Sensini

Active member
Scheveningen is voorstander van geografische indeling, en voor hun is het ook geen probleem uitwedstrijden op zondag te spelen:
DDYkmqYWAAEK5GC.jpg:large

https://twitter.com/HBSFANZONE/status/879931066877968386
 

Fregge

Well-known member
Dat is echt de allerbeste oplossing ja. Zaterdag en zondag door elkaar en de thuisploeg de voorkeurstijd laten beslissen.
 

JMD

Well-known member
Dat is echt de allerbeste oplossing ja. Zaterdag en zondag door elkaar en de thuisploeg de voorkeurstijd laten beslissen.

Precies. Het enige nadeel wordt dan wel dat het er minder overzichtelijk door wordt. Was ook 1 van de grote kritiekpunten van de 2e divisie van afgelopen seizoen, die verschillende dagen en tijdstippen. Dat ga je dan ook krijgen in de 3e divisie.

Misschien gewoon de amateurclubs laten kiezen: ?f met belofteteams ?f de thuisclub bepaalt de speeltijd/dag. Kijken waar dan hun voorkeur ligt.
 

Forza AZ

Well-known member
Precies. Het enige nadeel wordt dan wel dat het er minder overzichtelijk door wordt. Was ook 1 van de grote kritiekpunten van de 2e divisie van afgelopen seizoen, die verschillende dagen en tijdstippen. Dat ga je dan ook krijgen in de 3e divisie.
Ik zie niet in wat hier zo'n groot probleem aan is. Aan het eind van ieder weekend staat iedereen gewoon weer op evenveel gespeelde wedstrijden (met uitzondering van afgelastingen, maar die heb je ook als alle wedstrijden op hetzelfde tijdstip gepland staan).
Het maakt toch niet uit midden in de competitie om direct na afloop van je eigen wedstrijd te weten wat een concurrent heeft gespeeld. Dat krijgt pas echt belang in de laatste paar speelrondes.

Als je alle clubs nu ook nog hun thuiswedstrijden zelf laat plannen op hun favoriete tijdstip, dan is er voor supporters ook geen probleem meer met het bezoeken van de wedstrijden op steeds wisselende tijdstippen. Dat is dan alleen nog met uitwedstrijden, maar dan ben je als supporter toch altijd al wisselende tijdstippen gewend qua vertrek en thuiskomst omdat de afstanden verschillen.
 

JMD

Well-known member
Ik zie niet in wat hier zo'n groot probleem aan is. Aan het eind van ieder weekend staat iedereen gewoon weer op evenveel gespeelde wedstrijden (met uitzondering van afgelastingen, maar die heb je ook als alle wedstrijden op hetzelfde tijdstip gepland staan).
Het maakt toch niet uit midden in de competitie om direct na afloop van je eigen wedstrijd te weten wat een concurrent heeft gespeeld. Dat krijgt pas echt belang in de laatste paar speelrondes.

Als je alle clubs nu ook nog hun thuiswedstrijden zelf laat plannen op hun favoriete tijdstip, dan is er voor supporters ook geen probleem meer met het bezoeken van de wedstrijden op steeds wisselende tijdstippen. Dat is dan alleen nog met uitwedstrijden, maar dan ben je als supporter toch altijd al wisselende tijdstippen gewend qua vertrek en thuiskomst omdat de afstanden verschillen.

Ik zie het probleem idd ook niet, maar dit werd als 1 v an de grote kritiekpunten gebracht afgelopen seizoen vwb de 2e divisie.
 

Hankie

Well-known member
Dan hebben die ouwe bessies in de kantine, die handmatig de stand en eindstanden ophangen, niets te doen
 

Unregistere

Well-known member
Het lijkt er dus op dat de amateurclubs een succesje hebben geboekt. Tijdens de bijeenkomst in Zeist zou zijn besloten dat het compromis over de instroom van belofteteams per 2018/19 van tafel is en dat er de komende twee seizoenen nog geen sprake is van extra instroom!

Dit is nog wel officieus, afgaande op tweets van aanwezigen bij de vergadering.

Tevens is de offici?le indeling van de derde divisie nog niet rond, de KNVB heeft daar nog extra tijd voor nodig.
 

Ceephax

New member
Komende twee seizoenen geen extra beloftenelftallen in voetbalpiramide
http://www.knvb.nl/nieuws/amateurvo...mende-twee-seizoenen-geen-extra-beloftenteams

In ieder geval een jaar uitstel dus. Als de KNVB slim is voeren ze de vaste selectie's vanaf volgend seizoen al in. Dan heb je kans dat er de komende jaren nog een paar clubs overstag gaan, anders zie ik dit plannetje niet meer goedkomen. Maar zoals eerder gezegd kunnen ze gewoon een promotie/degradatie regeling maken tussen de piramide en de beloftencompetitie.
 

JMD

Well-known member
Tevens is de offici?le indeling van de derde divisie nog niet rond, de KNVB heeft daar nog extra tijd voor nodig.
Wat dus betekent dat ze serieus werk aan het maken zijn van de geografische indeling. Want anders zou het gewoon 5 beloftes bij de zat en 1 bij de zon zijn.

Vanavond zou toch het programma uitkomen van de 2e/3e divisie??
 

de waan

Well-known member
Wat dus betekent dat ze serieus werk aan het maken zijn van de geografische indeling. Want anders zou het gewoon 5 beloftes bij de zat en 1 bij de zon zijn.

Geen geografische indeling. Geen idee welk konijn ze dan nog uit de hoed willen toveren. Ik vrees met grote vreze dat ze toch twee zondagteams hebben overgehaald c.q. aan het overhalen zijn. Ik hoop dat ik het mis heb.
 

JMD

Well-known member
Geen geografische indeling. Geen idee welk konijn ze dan nog uit de hoed willen toveren. Ik vrees met grote vreze dat ze toch twee zondagteams hebben overgehaald c.q. aan het overhalen zijn. Ik hoop dat ik het mis heb.

Waarom op zeker geen geografische indeling?
 

de waan

Well-known member
Krankzinnig. Maar goed, ze zoeken het maar lekker uit.

Tegenvoorstel van amateurclubs derde divisie zaterdag aan KNVB. Ze willen komend seizoen geen uitwedstrijden spelen tegen beloftenteams.
 
Bovenaan