Dat is ook het lastige van de discussie.
Als je kijkt naar de elf BVO's in de tweede en derde divisie van vorig seizoen, dan heeft AZ het heel goed gedaan, maar dat was dan wel de uitzondering.
Sparta heeft het belofteteam wel gebruikt om jonge spelers te laten groeien, zoals ook de bedoeling was in alle verhalen.
Vitesse heeft er echt een potje van gemaakt, kan me dus niet voorstellen dat talenten daar beter zijn geworden. Twente kon denk ik gewoon niet beter.
Volendam is het beste voorbeeld van hoe het zou moeten, daar zijn daadwerkelijk spelers via het spelen in het belofteteam doorgebroken en basisspeler bij het eerste geworden. Drie zelfs, met nog een vierde die daar kort tegenaan zit.
Groningen heeft vrij anoniem meegehobbeld en daar zie ik juist meer spelers vertrekken naar amateurclubs dan doorstromen naar het eerste.
Almere City FC voetbalde best leuk, speelde zich pas laat veilig, maar levert volgens mij ook niet echt spelers af aan het eerste. Bovendien was die ploeg zonder de inbreng van een oudgediende - de voor Almere 1 afgeschreven Waalkens - nooit in de derde divisie gebleven.
De Graafschap, FC Den Bosch en Achilles '29 kan ik minder goed beoordelen, maar op basis van de ranglijst voegden die teams weinig toe. Volgens mij heb ik ook niet veel namen langs zien komen die later in het eerste team opdoken, op wat uitzonderingen na.
Dus ja, waar is wel sprake van talentontwikkeling door spelen in de divisies en waar niet?
Ik zou het niet gek vinden om de eisen voor deelname aan de piramide wat te verscherpen en belofteteams van JL-clubs sowieso te weigeren. Al is dat wat krom, omdat Volendam het bijvoorbeeld beter deed dan Groningen. Maar de meerwaarde van pakweg Jong Emmen of Jong Helmond Sport in de hoofdklasse zie ik niet echt. Uiteraard is dat anders bij Feyenoord en SC Heerenveen. Die teams kunnen wel degelijk wat toevoegen.
Maar het is en blijft een moeilijk verhaal. Uiteindelijk is van de meeste belofteteams, op de beste vijf, zes clubs na, zo'n 75-80% van de spelers niet goed genoeg voor het betaalde voetbal. Daar gaat spelen in de divisies denk ik ook weinig aan veranderen.