Beloftenteams in de piramide

Unregistere

Well-known member
Lijkt me praktisch moeilijk uitvoerbaar hoor. Dan moet je eerst maar afwachten wie er 15e en 16e worden en vervolgens kun je pas je nacompetitie invullen.

Het probleem is vooral dat je van een competitie zonder vaste speeldag in een competitie met een vaste speeldag kunt belanden. Als de derde divisie ook aan 'weekendvoetbal' zou doen, maakt dat niet uit. Alleen zitten de clubs daar volgens mij nog altijd niet op te wachten.
 

Friesland

Well-known member
Lijkt me praktisch moeilijk uitvoerbaar hoor. Dan moet je eerst maar afwachten wie er 15e en 16e worden en vervolgens kun je pas je nacompetitie invullen.

Ik zie geen verschil qua uitvoerbaarheid. Ik zie geen reden waarom de loting uitgesteld zou moeten worden. En de precieze namen, tja, die kun je normaal ook niet eerder invullen dan dat ze bekend zijn.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
De promotie degradatie regeling kan inderdaad slimmer door de clubs uit de derde divisie niet te mixen.
 

Unregistere

Well-known member
Opvallende wending. HSC '21 neemt het voortouw richting een regionale indeling, in eerste instantie als pilot. In een mail richting de clubs komen zij met een voorstel, inclusief de indeling, voordelen en belangrijkste afspraken. Ziet er best interessant uit. Ook drie om drie qua beloften.

Ben benieuwd naar de reacties van de clubs!
 

De Groene Scout

Well-known member
Opvallende wending. HSC '21 neemt het voortouw richting een regionale indeling, in eerste instantie als pilot. In een mail richting de clubs komen zij met een voorstel, inclusief de indeling, voordelen en belangrijkste afspraken. Ziet er best interessant uit. Ook drie om drie qua beloften.

Ben benieuwd naar de reacties van de clubs!

Heeft De Waan nog een rol gespeeld bij de totstandkoming van dit voorstel?
 

De Groene Scout

Well-known member
De inhoud van de brief en het voorstel:

De vorige week gepresenteerde concept-indeling van de 3e Divisies zorgt voor veel onvrede bij (met name) de zaterdagclubs. Al direct na afloop van de promotie-degradatie-wedstrijden werd duidelijk dat er een scheve verhouding ontstond tussen zaterdag- en zondagclubs in het seizoen 2017-2018, waardoor als gevolg van het competitieregelement vijf beloftenteams op zaterdag ingedeeld zouden worden.

De KNVB zag de ongewenstheid van deze scheve verdeling en heeft daarom de zondagclubs in de 3e Divisie gevraagd of zij vrijwillig een jaar in de zaterdagcompetitie wilden spelen. Omdat geen enkele club dit wilde restte de KNVB niets anders dan het eigen reglement te volgen en vijf beloftenteams in te delen op zaterdag.

HSC’21 heeft altijd gepleit voor regionale indeling en dus ook weekend voetbal, met name vanwege reisafstanden en grotere kans op derby’s.* Gezien de problematiek van de indeling in de zaterdag 3e divisie ligt hier nu een mogelijkheid om tot een acceptabele oplossing te komen voor komende seizoen. *Nadrukkelijk willen wij vermelden dat dit geheel los staat van de discussie wel/geen beloften in de amateurcompetitie.

Het streven is daarbij om de belangen tussen de verschillende groepen zo veel mogelijk af te wegen. Wij denken dat dit mogelijk is met inachtneming van de volgende uitgangspunten:
* De regionale indeling moet worden gezien als een pilot voor ??n seizoen. Na de jaargang 2017-2018 vindt een evaluatie plaats, waarbij in principe de indeling op basis van speeldagen wordt hersteld;
* Speeldag en -tijd van wedstrijden tussen principi?le zaterdag- en zondagclubs is zaterdag om 18.00 uur.
* Thuiswedstrijden van zondagclubs tegen zaterdagclubs, die niet zijn aangesloten bij het convenant tussen BAV en KNVB en die geen statutaire beperking hiervoor hebben opgenomen, worden in principe op zondag gespeeld. Uitwedstrijden op zaterdag 18.00 uur.
* Beloftenteams passen zich zowel in uit- als thuiswedstrijden aan de gewenste speeldag en -tijd van de tegenstander aan.
* Afspraken over aanvangstijden en speeldagen kunnen ten allen tijde door de betrokken clubs met wederzijds goedvinden worden aangepast.

Met deze uitgangspunten denken wij de belangen van zowel de zaterdag- als de zondagclubs zo veel mogelijk te hebben afgewogen en is het ons inziens mogelijk een goed competitieverloop mogelijk te maken. Een competitie die ons inziens zelfs duidelijke pluspunten heeft ten opzichte van een indeling op speeldag.
* Door een regionale indeling ontstaan er enkele nieuwe plaatselijke derby’s (ODIN’59-ADO’20 en Schevingen-HBS/Quick) en voor vrijwel alle clubs komen er interessante regionale ontmoetingen bij.
* De gemiddelde reistijd naar uitwedstrijden zal voor vrijwel alle clubs (aanzienlijk) dalen.
* De beloftenteams worden in een eerlijke verhouding over de twee afdelingen verspreid.

Omdat vier van de zes beloftenteams in het noordelijke deel spelen, zal er ??n verhuizen naar de afdeling Zuid. Het meest voor de hand liggend is dat dit Almere City FC zal zijn. De indeling komt daardoor uit als volgt, waarbij er bovendien sprake is van een zo gelijk mogelijke verdeling van zaterdag- en zondagclubs over beide afdelingen.
Noord: ACV, ADO’20, Be Quick 1887, DVS’33, Harkemase Boys, Hercules, HSC’21, Jong Groningen, Jong Twente, Jong Volendam, Magreb’90, De Meern, ODIN’59, OFC, ONS Sneek, Quick’20, Spakenburg, VVOG
Zuid: ASWH, Blauw Geel’38, Capelle, Dongen, DOVO, EVV, HBS, Jong Almere, Jong Graafschap, Jong Vitesse, JVC Cuijk, OJC Rosmalen, Quick, Quick Boys, Scheveningen, Spijkenisse, UNA, Westalndia.

Wij willen de clubs vragen dit voorstel serieus te overwegen en ondersteunen, zodat we woensdag 28 juni voor het komende seizoen een indeling overeen kunnen komen, die wellicht niet voor alle clubs* aansluit bij het meest wenselijke scenario, maar waar alle partijen zich in kunnen vinden als zijnde het beste compromis.

Nou clubs, allemaal even 'ja en amen' zeggen en dan kunnen we vrolijk verder.
 

erka

Well-known member
Eindelijk eens een verstandig voorstel zonder allerlei non-argumenten inderdaad.

Noord: ACV, ADO’20, Be Quick 1887, DVS’33, Harkemase Boys, Hercules, HSC’21, Jong Groningen, Jong Twente, Jong Volendam, Magreb’90, De Meern, ODIN’59, OFC, ONS Sneek, Quick’20, Spakenburg, VVOG

Wie kan hier nou op tegen zijn?
 

Unnekuukse

Active member
Opvallende wending. HSC '21 neemt het voortouw richting een regionale indeling, in eerste instantie als pilot. In een mail richting de clubs komen zij met een voorstel, inclusief de indeling, voordelen en belangrijkste afspraken. Ziet er best interessant uit. Ook drie om drie qua beloften.

Ben benieuwd naar de reacties van de clubs!

Goed initiatief van HSC'21. Oplossingsgericht.
 

JMD

Well-known member
De inhoud van de brief en het voorstel:Nou clubs, allemaal even 'ja en amen' zeggen en dan kunnen we vrolijk verder.

Precies. Het enige wat ik niet snap is het volgende:
* Speeldag en -tijd van wedstrijden tussen principi?le zaterdag- en zondagclubs is zaterdag om 18.00 uur.
* Thuiswedstrijden van zondagclubs tegen zaterdagclubs, die niet zijn aangesloten bij het convenant tussen BAV en KNVB en die geen statutaire beperking hiervoor hebben opgenomen, worden in principe op zondag gespeeld. Uitwedstrijden op zaterdag 18.00 uur.

De eerste lijkt me een mooie 'handreiking' naar zaterdag.
Die tweede, covenant tussen BAV (waar staat dat voor?) en KNVB gaat over het spelen op zaterdag neem ik aan? Als je daar als zat-club niet bij bent aangesloten kan je dus op zondag moeten spelen. Lijkt me logisch, maar waarom moet dan een uitduel van de zondagploeg (en dus thuis van zaterdagclub) op zaterdag om 18.00 zijn en niet zaterdag om 15.00 (als de zat-club dat zou willen?).

Enige nadeel van dit voorstel is dat je gehannes krijgt met de begintijden, dat wordt net zo onoverzichtelijk als de 2e divisie afgelopen jaar. Daar was men het toch over eens dat dat niet zo geslaagd was.

En wat doe je met de laatste 2 speelrondes? Alles zaterdag 18.00?

Maar verder een goed voorstel lijkt me.
 

JMD

Well-known member
Wie kan hier nou op tegen zijn?

Idem vwb Zuid. Als Bollenstreek zit je op de grens, dus of ploegen uit deze regio er op vooruit gaan qua reistijd, maar dat zit je in deze regio al snel. Grote pluspunt is ook dat Spakenburg en Quick Boys uit elkaar worden gehouden. Zullen de burgervaders van Spakenburg en Katwijk blij mee zijn...
 

de waan

Well-known member
BAV = Belangenorganisatie Amateur Voetbal.

En voorheen de belangenclub van het zaterdagvoetbal. Deze club heeft afspraken gemaakt met de KNVB over het niet hoeven spelen op zaterdag van hun aangesloten leden. En wat wel grappig is: daar zijn maar een kleine 300 clubs bij aangesloten. Bijvoorbeeld niet: Harkemase Boys, VVOG, FC Lisse, Rijnsburgse Boys, ASWH. Als die clubs het ook statutair niet hebben dichtgetimmerd kunnen ze dus gewoon op zondag aan de bak. Lijkt me ook goed voor de zondagse Tweede Divisionisten om dat eens uit te zoeken.

(ASWH heeft dat overigens wel statutair vastgelegd, zo meen ik mij te herinneren.)
 

Joost

Well-known member
En voorheen de belangenclub van het zaterdagvoetbal. Deze club heeft afspraken gemaakt met de KNVB over het niet hoeven spelen op zaterdag van hun aangesloten leden. En wat wel grappig is: daar zijn maar een kleine 300 clubs bij aangesloten. Bijvoorbeeld niet: Harkemase Boys, VVOG, FC Lisse, Rijnsburgse Boys, ASWH. Als die clubs het ook statutair niet hebben dichtgetimmerd kunnen ze dus gewoon op zondag aan de bak. Lijkt me ook goed voor de zondagse Tweede Divisionisten om dat eens uit te zoeken.

(ASWH heeft dat overigens wel statutair vastgelegd, zo meen ik mij te herinneren.)

ASWH;

In navolging van artikel 3 van de statuten wordt bepaald dat bij uitzondering het bestuur toestemming kan verlenen tot het spelen op zondag als elf/zeventallen uitgenodigd worden voor een meerdaags toernooi of tot het spelen van een voorwedstrijd bij bijvoorbeeld Feyenoord of een vergelijkbare vereniging mits;
Het toernooi buiten de gemeentegrenzen van Hendrik-Ido-Ambacht wordt georganiseerd. Voor ??n daagse toernooien op zondag wordt geen toestemming verleend.
 
Bovenaan