Is dat zoveel anders als toen de clubs niet in de piramide actief waren? Ik heb het idee dat er bij de clubs altijd wel een aantal talenten doorstroomden uit de beloften en die een profcontract verdienden.
Dan zou je een heel lijstje moeten maken. Het zal ook best wel gebeurd zijn. Maar ik vind het met name bij Volendam wel erg opvallend. Daar zijn nu toch drie jongens vast in de basis beland en ik durf wel te stellen dat het vooral bij Stroo wel degelijk geholpen heeft dat hij in de derde divisie heeft gevoetbald. Duels uitvechten met fysiek sterkere, oudere centrale verdedigers die weten wat er gevraagd wordt is heel anders dan spelen tegen leeftijdgenoten die vooral lekker willen voetballen.
Om die reden snap ik wel dat de BVO's het interessant vinden. En het lijkt dus ook te werken, want ook bij andere clubs in de piramide zie je het terug.
Dat de amateurclubs het om vaak genoemde redenen minder leuk vinden, kan ik ook begrijpen. Dat maakt de discussie ook lastig, ze hebben allemaal andere belangen.
Persoonlijk valt het mij allemaal erg mee met die 'vreselijke beloften'. Het zijn ook maar zes potjes op het hele seizoen. Al vind ik wel dat het goed is om met een maximum te werken, want als je met tien beloften in de competitie zit wordt het een ander verhaal. Maar zoals het nu is gegaan, ach, dat vind ik prima. De uitwedstrijd bij Jong FC Volendam vond ik bij wijze van spreken leuker dan die bij ODIN '59, ondanks de uitslag. Het is namelijk ook weer niet zo dat het bij andere amateurclubs automatisch heel veel aantrekkelijker is.
Ben ook wel benieuwd naar de mening van andere ervaringsdeskundigen, dus die ook uitduels van hun club bezoeken bij de beloften.