toch een keertje ?
Vind ik wel een erg karige beloning voor mijn bijdragen....
Ik las dat RKC ook mee wil doen. Die stond nog niet op voorgaande lijstjes.
Kom op zeg, we kunnen toch niet alles toelaten. Waar willen die instromen dan; 2e klasse of zo?
Hoezeer ik aan de ene kant begrijp dat je idd niet moet willen dat je competitie voor een groot deel uit de Jongteams bestaat, denk ik dat het vastleggen van een maximum alleen maa gekke dingen gaat opleveren en is dit dus niet de oplossing...Vraag me af welke clubs er voorrang krijgen als een competitie het maximum van 4 beloftenteams heeft bereikt. De promovendi uit bijvoorbeed de 3e Divisie of Hoofdklasse of de nieuwe beloften uit de reserve competitie.
Vanmiddag een goal van Ajdin Hrustic in het eerste elftal van FC Groningen. Zijn eerste doelpunt. Speler die dit seizoen veelvuldig in de derde divisie zaterdag speelde en daar werd klaargestoomd voor een plek bij de A-selectie.
Ook FC Volendam-spits Enzo Stroo schiet nog steeds met scherp in het eerste. Maakte er vrijdag weer twee in de Jupiler League. Onlangs tekende hij zijn eerste profcontract.
Opleiden anno 2017, ik kan me dus wel voorstellen dat andere clubs graag mee willen doen. Hoe vervelend ook. Ik zou zeggen: hoofdklasse dan maar uitbreiden naar 18 clubs, dan kun je er al acht extra kwijt.
Maar die van Feyenoord hebben wel vaak kramp als ze een hele wedstrijd moeten spelen.
Is dat zoveel anders als toen de clubs niet in de piramide actief waren? Ik heb het idee dat er bij de clubs altijd wel een aantal talenten doorstroomden uit de beloften en die een profcontract verdienden.
Dan zou je een heel lijstje moeten maken. Het zal ook best wel gebeurd zijn. Maar ik vind het met name bij Volendam wel erg opvallend. Daar zijn nu toch drie jongens vast in de basis beland en ik durf wel te stellen dat het vooral bij Stroo wel degelijk geholpen heeft dat hij in de derde divisie heeft gevoetbald. Duels uitvechten met fysiek sterkere, oudere centrale verdedigers die weten wat er gevraagd wordt is heel anders dan spelen tegen leeftijdgenoten die vooral lekker willen voetballen.
Om die reden snap ik wel dat de BVO's het interessant vinden. En het lijkt dus ook te werken, want ook bij andere clubs in de piramide zie je het terug.
Dat de amateurclubs het om vaak genoemde redenen minder leuk vinden, kan ik ook begrijpen. Dat maakt de discussie ook lastig, ze hebben allemaal andere belangen.
Persoonlijk valt het mij allemaal erg mee met die 'vreselijke beloften'. Het zijn ook maar zes potjes op het hele seizoen. Al vind ik wel dat het goed is om met een maximum te werken, want als je met tien beloften in de competitie zit wordt het een ander verhaal. Maar zoals het nu is gegaan, ach, dat vind ik prima. De uitwedstrijd bij Jong FC Volendam vond ik bij wijze van spreken leuker dan die bij ODIN '59, ondanks de uitslag. Het is namelijk ook weer niet zo dat het bij andere amateurclubs automatisch heel veel aantrekkelijker is.
Ben ook wel benieuwd naar de mening van andere ervaringsdeskundigen, dus die ook uitduels van hun club bezoeken bij de beloften.
Persoonlijk valt het mij allemaal erg mee met die 'vreselijke beloften'. Het zijn ook maar zes potjes op het hele seizoen. Al vind ik wel dat het goed is om met een maximum te werken, want als je met tien beloften in de competitie zit wordt het een ander verhaal. Maar zoals het nu is gegaan, ach, dat vind ik prima. De uitwedstrijd bij Jong FC Volendam vond ik bij wijze van spreken leuker dan die bij ODIN '59, ondanks de uitslag. Het is namelijk ook weer niet zo dat het bij andere amateurclubs automatisch heel veel aantrekkelijker is.
Ben ook wel benieuwd naar de mening van andere ervaringsdeskundigen, dus die ook uitduels van hun club bezoeken bij de beloften.
Ik hoor en lees van spelers, trainers en bestuursleden van clubs uit competities met beloftenteams erin toch vooral kritiek op het meedoen van die beloftenteams.
Maar uitzonderingen heb je altijd.
Ik lees nu al een keer of 4 de naam van Stroo van Volendam die met het eerste mag meedoen omdat hij zoveel geleerd heeft bij de beloften in de derde divisie.
Maar wie zegt dat die jongen er anders niet gekomen was ?
Dat spelers doorstromen vanuit de beloften is van alle tijden.
Al was het alleen maar omdat men door blessures en/of schorsingen wel eens een tekort heeft bij het eerste team.
Dat was ook de reden dat Hrustic mee mocht doen in Groningen 1.
Het meedoen van dispensatiespelers vind ik het grootste minpunt. Als ze dat nou gewoon helemaal verbieden en als clubs verplicht worden een basisselectie van minimaal 15 spelers aan te houden of zo is het grootste bezwaar wat mij betreft wel weg.
Er zijn zat amateurclubs waar ook weinig volk komt kijken (ja, ook op zaterdag) en de meeste clubs nemen ook geen bussen vol fans mee naar uitwedstrijden.
Het wordt over de hele linie heel hard minder heb ik het idee. En het word nu wel heel erg opgehangen aan de veranderingen van de laatste jaren maar ook derdeklassers die in het verleden 300 man trokken moeten het nu met minder dan de helft doen, terwijl voor hen niks is veranderd.