Beloftenteams in de piramide

Max

Administrator
Forumleiding
Beloftenteams in de piramide

De KNVB geeft gewoon voorkeur aan opleidende clubs, dan aan de dorpse koopclubs. Je vergeet overigens ook nog een financieel nadeel voor de opleidende clubs. Die investeren geld in hun jeugdopleiding.

Ik snap de voorkeur wel. Hoe meer er wordt ge?nvesteerd in het opleiden van spelers, des te hoger het niveau kan worden. De overheid geeft ook subsidies voor gedrag wat ze willen belonen.
 

SanMark.

Well-known member
Ach zo kun je ook wel voordelen noemen van voetballen in de stad.
Maar daar gaat het niet om.
Ik las dat Magid Jansen van AFC in een interview aangaf dat de spelers van die club iets van 250 euro krijgen.
Of dat wat te laag ingeschat is kan ik niet beoordelen.
Als die club vanwege zijn jeugd geen verplichte minimum contracten hoeft af te sluiten, heeft ze meer financi?le ruimte om meer spelers te halen en te betalen dan nu, wat hun concurrentie positie t.o.v. clubs, die dat financi?le voordeel niet hebben, verbetert.

En ik vraag me af of dat eerlijk is, omdat die relatie jeugdopleiding-minder contracten niet per se logisch is.
In de oorspronkelijke piramide afspraken was daar ook helemaal geen sprake van.

Als ze meer spelers halen komen ze ook eerder aan hun beoogde aantal contracten. Dus dan voldoen ze ook automatisch aan die eis.

Dan hebben ze daar de jeugdopleiding niet eens voor nodig.
 

SanMark.

Well-known member
De KNVB geeft gewoon voorkeur aan opleidende clubs, dan aan de dorpse koopclubs. Je vergeet overigens ook nog een financieel nadeel voor de opleidende clubs. Die investeren geld in hun jeugdopleiding.

Ik snap de voorkeur wel. Hoe meer er wordt ge?nvesteerd in het opleiden van spelers, des te hoger het niveau kan worden. De overheid geeft ook subsidies voor gedrag wat ze willen belonen.

Ik snap heel goed dat de KNVB de voorkeur geeft aan de clubs die opleiden hoog in het vaandel hebben staan. Zulke clubs leiden op en als ze dan eindelijk de vruchten kunnen plukken van hun talenten komen de koopclubs weer langs en halen de grootste talenten weer weg. Meeste van die clubs dragen niets bij om de jeugd op een hoger plan te krijgen.
 

SanMark.

Well-known member
Over aannames gesproken.
Gezien de vele veranderingen en geschonden beloften van de afgelopen maanden kun je niets meer uitsluiten.
Enkele weken geleden werd mijn voorspelling dat de 3 minpunten niet door zouden gaan ook afgedaan als speculatie, aanname of onzin.
Dat zou echt niet gebeuren, want onafhankelijke dit en dat en afspraken enz. Intussen staan we op 1 minpunt en er wordt al over gepraat dat ook die nog van tafel gaat.
En nu komt ook opeens dat verband met de jeugd uit de hoge hoed.

Op dat moment was het een aanname en speculatie.

Maar ga jij mij maar vertellen waar ze de derde en vierde teams in de piramide willen plaatsten . Daar is gewoon geen ruimte voor.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hier verschillen jij en ik van mening.
Ik vind niet dat stadsclubs die over veel jeugd kunnen beschikken op deze manier door de KNVB bevoordeeld moeten worden.
Overigens was dat in de oorspronkelijke piramide afspraken ook geen item.
Pas nadat de weigerclubs gingen weigeren zich aan de afspraken te houden kwam dat aan de orde.
Niet geheel toevallig, want vele van die weigerclubs konden profiteren van zo'n uitruil contract-eisen/jeugd.
Overigens als je ziet welke astronomische contributiebedragen AFC van zijn 2000 leden vraagt lijkt het me dat je daar ook wel wat jeugdtrainers van kan betalen.

Ik betaal bij Phanos ook een hogere contributie vanwege de dure locatie van het Olympisch Stadion. Verder heb jij denk ik weinig inzicht in het uitgave patroon van AFC.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
En... als je zoals AFC en HFC kunt beschikken over 5 A-junioren elftallen, waarbij dan ook nog diverse spelers op latere leeftijd naar de club komen vanwege het niveau, dan kun je echt vrij gemakkelijk een leuke A1 in elkaar flansen.
En als club heb je daar ook voordeel van.
Ik vind niet dat de KNVB dat nog verder moet " subsidi?ren".
Maar ik stop voorlopig met reageren hierop.
Ik vind dat ik genoeg heb gezegd hoe ik erover denk.

Ik ben nog wel benieuwd naar reactie op SanMark.
Hij draagt m.i. goede punten aan.

Waar moet je die 2e en 3e teams kwijt in de piramide en wat is de meerwaarde voor het Nederlandse voetbal? De meerwaarde die er bij de talenten van de BVO's wel is.
 

SanMark.

Well-known member
En... als je zoals AFC en HFC kunt beschikken over 5 A-junioren elftallen, waarbij dan ook nog diverse spelers op latere leeftijd naar de club komen vanwege het niveau, dan kun je echt vrij gemakkelijk een leuke A1 in elkaar flansen.
En als club heb je daar ook voordeel van.
Ik vind niet dat de KNVB dat nog verder moet " subsidi?ren".
Maar ik stop voorlopig met reageren hierop.
Ik vind dat ik genoeg heb gezegd hoe ik erover denk.

Als het allemaal zo makkelijk is om een leuke A1 in elkaar is te flansen dan zouden dat toch alle clubs wel doen ?

Een goede jeugdopleiding kost ook zeer veel geld. Ik vermoed dat als ze bij AFC alle jeugd teams zonder betaalde coach zouden laten spelen van dat geld een zeer mooi eerste team kunnen samenstellen. Dus het is mij een raadsel hoe jij het competitie vervalsing vind dat die dan een contract of 2 minder mogen hebben dan bv een Harkema die ( als ik goed op hun site heb gekeken) 0 A teams heeft voor het geld van die 5 A trainers van AFC kunnen ze met gemak 3 leuke contracten voor spelers ' in elkaar flansen' .
 

De Groene Scout

Well-known member
Wat een rare draai komt er ineens om de hoek. Lijkt er wel haast op dat grote stadsclubs alles goed opleiden en dorpsclubs alleen op niveau kunnen komen door flink te investeren en aankopen te doen. Er zijn ook grote stadsclubs die slecht opleiden en enkel kopen en er zijn dorpsclubs met prima opleidingen

AFC stat niet synoniem voor alle grote stadsclubs.
 

SanMark.

Well-known member
Wat een rare draai komt er ineens om de hoek. Lijkt er wel haast op dat grote stadsclubs alles goed opleiden en dorpsclubs alleen op niveau kunnen komen door flink te investeren en aankopen te doen. Er zijn ook grote stadsclubs die slecht opleiden en enkel kopen en er zijn dorpsclubs met prima opleidingen

AFC stat niet synoniem voor alle grote stadsclubs.

Laten we het even voor het gemak op deze manier doen. Anders word het verschil tussen goed en kwaad wel heel ingewikkeld.
 

Friesland

Well-known member
Even het spelletje 'wat nou als'

In de JL: wordt een Jong-ploeg laatste, degradeert
De Jongploegen in de 2e divisie worden 8e t/m 11e, spelen ook geen nacompetitie.
Gaat dan de beste Jongploeg promoveren naar de JL (omdat er anders 5 ploegen in de 2e div spelen), of gaat dan de slechtste Jongploeg degraderen? Maar dat kan dan betekenen dat als in de 3e divisie de nrs 1 t/m 3 een beloftenteam zijn dat dan de nr 3 van de 3e divisie degradeert (omdat er in die comp maar 3 beloftenteams mogen spelen)...

Je kunt alleen promoveren als kampioen of via de play-offs.
In het geval wat jij benoemd promoveert de kampioen van de Derde Divisie en degraderen zowel de nummers 10 als de nummer 11. Het lijkt mij dat nummers 2 en 3 worden uitgesloten van deelname aan de play-offs, omdat er geen ruimte is voor meer beloftenelftallen.
Ze maken het inderdaad wel erg ingewikkeld.

In Spanje kunnen tweede elftallen ook doorstromen tot aan het tweede niveau, maar in Spanje heeft het derde niveau vier groepen. Hierdoor is de kans kleiner dat de competitie wordt overstroomd door tweede elftallen. Zouden ze in Spanje ook een dergelijke limiet hebben, dan zou het veel minder problematisch zijn, aangezien het derde niveau minder snel vol kan stromen met tweede elftallen omdat er 4x zoveel beloftenteams in mogen spelen.
In Duitsland mogen tweede elftallen niet verder komen dan het derde niveau, maar ook daar geldt dat het niveau eronder uit meerdere groepen bestaat (5), waardoor de teams sneller "uitwaaien".

Dat "uitwaaien" is in Nederland niet mogelijk omdat er maar een Tweede Divisie is.
 

SanMark.

Well-known member
Nou vooruit, ook deze nog maar...:eek:mg:
Zoals ik al zei, waar leg je de grens ? Met het wat overdreven noemen van DZOH 3 heb ik willen aangeven dat zo'n grens arbitrair is.
Ik ken tweede en derde divisie clubs die vinden dat hun 2e elftal-spelers er bij gebaat zijn in een standaardklasse te spelen.
En dat ze daardoor meer meerwaarde krijgen voor het voetbal in Nederland.
En wellicht vindt men dat ook bij hoofdklassers enz. enz.

Het indelen hangt er van af hoeveel reserves je zou toelaten in de piramide . Staphorst 2 kan best meedraaien in minimaal een derde klasse.
Desnoods formeer je meerdere derde en vierde klassen.
En als je veel reserves toelaat, zou je alles op volgorde kunnen leggen van sterkte en dan indelen.
Het is niet mijn ideaal, maar dat indelen, daar is wel uit te komen.
Waar een wil is , is een weg. Het lukt de KNVB immers ook met al die beloften.

Nogmaals op 14 clubs kun je er maximaal 2 kwijt .

En dan degradeert uit de tweede klasse DZOH 6 en alle tweede en derde teams hebben zich veilig gespeeld in de 3de klasse waar gaat dat team dan naar toe degraderen ?

Het gaat er niet om waar Staphorst 2 in mee kan draaien ( ik vermoed zelfs met gemak in de 2de klasse), maar waar de ruimte is.

Je hebt 2 zaterdag 2de klassen daar kun je dan 4 teams in kwijt. Bv ACV, Staphorst, Genemuiden Olde Veste.

Waar gaan dan bv HZVV Sneek , Blauw Wit Urk e.d. in voetballen ?

Heel misschien dat 1 van deze teams in de eerste klasse terecht komen maar dat zullen er niet veel zijn. M.a.w. er is dan geen ruimte voor alle tweede teams van clubs die interesse hebben.

Je gooit eerst een balletje op, dan worden er vragen gesteld en dan kom je met zo'n slap antwoord.
 

Unregistere

Well-known member
Gisteren weer twee spelers die dit seizoen bij Jong Sparta rijpten in de tweede divisie die in actie mochten komen bij Sparta 1 in de eredivisie. Ilias Alhaft begon zelfs in de basis. Ragnar Ache viel in.

Net als de succesvolle doorstroming bij Volendam zijn dat straks de voorbeelden die de KNVB zal noemen om het nut van de voetbalpiramide te verdedigen.

En het zal aanleiding zijn voor andere BVO's om toch ook maar deel te nemen.
 

SanMark.

Well-known member
Goed lezen, kerel, dat is nog wel eens jouw probleem.
Zoals ik al zei, zou je extra 2e, 3e, 4e en 5e klassen erbij kunnen maken.
Doen ze waarschijnlijk boven in de piramide ook om ruimte te maken voor al die beloften.
En je zou het maximum aantal reserveteams per klasse kunnen verruimen.
Hoeveel extra hangt af van hoeveel reserveteams je toelaat.

Maar nogmaals, voor mensen die goed kunnen lezen heb ik genoeg gezegd hoe ik erover denk.

Ik lees uitstekend. Jij maakt je er veel te gemakkelijk vanaf.

Als het in de 1ste divisie max 4 is en volgens mij is het in de 2de en 3de divisie max 3 dan zal het bij 12 en 14 clubs max 2 zijn.

Dan maak jij er een 2de klasse extra bij dan kun je dus nog maar 2 extra teams kwijt het niveau word over de gehele 2de klasse linie wat lager en ACV 3 en 4 die eerste klasse niveau spelen willen ook de piramide in. Die kunnen derde klasse wel aan, maar daar zitten de overige 2de teams van de reserve hoofdklasse al. En tig andere 2de en enkele 3de teams al.

Maar in jouw wereld past dat allemaal wel. Jij bent zo flexibel van geest als het in jouw straatje voor je verhaaltje uitkomt. En op elk ander punt heb je een bord voor je kop te grote van een hunebed.
 

SanMark.

Well-known member
Man, man, man, lees toch eens goed.

Deze discussie ontstond trouwens nadat ik aangaf dat de uitbreiding van de piramide met allemaal beloften de opmaat zou kunnen zijn tot het toelaten van allerlei reserveteams van amateurs.
Ik pleit hier niet voor.

Maar als de KNVB ook tweede elftallen wil toelaten van amateurs maken ze gewoon zoveel extra 2e 3e enz. klassen als er nodig zijn en verruimen ze het aantal reserveteams per poule zoveel als nodig is.
Dus niet 1 extra 2e klasse enz, of max 3 beloften per poule, maar veel meer.

De piramide zal dan dus veel breder moeten worden dan hij nu is.
Hoeveel extra klassen en reserves per poule hangt af van hoeveel je in de piramide toelaat.
Voor de nieuwe toestroom van beloften past de KNVB ook met het grootste gemak de piramide aan.

Maar ik stop er maar mee, want je komt weer in de modus dat als je het op argumenten niet kunt winnen, je weer vervalt in het bekende simpele rijtje van verwensingen, schelden, irriteren enz.

Met andere woorden puur speculeren waar je nu al weken mee bezig bent.

En ik vind mijn hunebed opmerking toch een stukje minder erg dan klootzak.
 

Max

Administrator
Forumleiding
noord-ooster is gewoon een vervelende Fries die mij voor klootzak uitmaakt.
 
Bovenaan