Beloftenteams in de piramide

noordooster

Well-known member
Een ik pleit helemaal nergens voor in mijn reactie.

Meerdere keren heb ik van jou gelezen, dat je voorstander bent van het onderbrengen van reserveteams van bv hoofdklassers in standaardcompetities.

Dat je geen weekend voetbal wil weet ik ook wel. Maar dan blijven 2 standaardteams wel mogelijk en dat wil je dan ook weer niet.
Inderdaad ben ik er tegen wanneer zaterdagclubs verplicht zouden moeten spelen op zondag en ik vind die idiote aanvangstijden in die paar competities waar za. en zo. teams in zitten ook maar niks.

Op zich zou je natuurlijk ook zonder "weekendvoetbal" wel kunnen bepalen dat een club maar 1 standaardteam mag inschrijven.
Dat sluit elkaar niet uit.

In sommige gevallen zou ik voor zo'n maatregel zijn, in andere niet.
Moeilijk om aan te geven hoe dat dan het beste geregeld zou moeten worden.

Wat wel gaat gebeuren is dat het schotje binnen een vereniging zo goed als zeker vroeg of laat gaat verdwijnen als het geen weekend voetbal wordt.

Voorlopig is dat niet het geval en of het gaat gebeuren betwijfel ik.
Daar is om allerlei redenen nogal veel weerstand tegen.

Joost

Well-known member
Kluivert en De Ligt. Verder nog de geblesseerde Bergwijn en Van de Beek. De overige zijn spelers die 1 of 2 keer meededen toen ze terugkwamen van een blessure of spelers die bij een echte KKD-club speelden.

Kluivert sloeg Jong Ajax bijkans over. De Ligt heeft een half seizoentje jong Ajax gedaan en stond daarna direct in de basis van het eerste. Die twee hadden de stap ook wel gemaakt zonder KKD.

SanMark.

Well-known member
Heeft een club de jeugdopleiding goed op orde dan zou zo n club een tweede team mogen inschrijven in de standaard comp. Dat motiveert om extra geld in de jeugdopleiding te steken.

SanMark.

Well-known member
En wat is goed op orde?

Dat bepaald de Knvb met hun sterrenrating.

Maar bv overal gediplomeerde trainers voor de hoogste jeugdteams het niveau waar de teams op spelen.

Want als bv de under 15 17 en 19 ergens 2de klasse of lager voetballen wat heeft het dan voor zin in de ontwikkeling van die jongens dat ze 4de klasse standaard voetballen. Die kunnen ook wel in de reserve 3de klasse ballen leren ze net zoveel van.

Atreides

Well-known member
Kluivert en De Ligt. Verder nog de geblesseerde Bergwijn en Van de Beek. De overige zijn spelers die 1 of 2 keer meededen toen ze terugkwamen van een blessure of spelers die bij een echte KKD-club speelden.

Frenkie niet vergeten. Lijkt me overigens een prima score. Aangezien bijna alle talenten die in de KKD hadden kunnen spelen met Jong PSV/Ajax, dat dus ook gedaan hebben.

Maasveld

Well-known member
Frenkie niet vergeten. Lijkt me overigens een prima score. Aangezien bijna alle talenten die in de KKD hadden kunnen spelen met Jong PSV/Ajax, dat dus ook gedaan hebben.
Die noemde Joost al. De vraag is echter of het een toegevoegde waarde heeft gehad voor deze jongens t.o.v. de oude situatie.

Deathprod

Well-known member
Jouw mening is wel bekend en ook is bekend dat er veel oppositie is tegen een opzet met reserveteams in standaardklassen. Maar voor de ontwikkeling van spelers binnen een vereniging is en blijft dat prima.
Een ik pleit helemaal nergens voor in mijn reactie. Ik constateer wat ook bondscoaches opmerken en ik deel alleen die mening.
Maar dat een meerderheid dat niet wil is mij ook wel bekend dus dat hoef je niet steeds te herhalen.
Dat je geen weekend voetbal wil weet ik ook wel. Maar dan blijven 2 standaardteams wel mogelijk en dat wil je dan ook weer niet.
Wat wel gaat gebeuren is dat het schotje binnen een vereniging zo goed als zeker vroeg of laat gaat verdwijnen als het geen weekend voetbal wordt.
En begin u niet weer over competitievervalsing want daar is met regeltjes conform die er nu zijn in 1 pijler geen sprake van.

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met een talentvolle lichting. Want ook voordat we spelers bijde beloften lieten spelen op het 2e niveau hadden we dat natuurlijk al. Cruijff, Van Hanegem, Jansen, Krol, Neeskens, Rep hadden we in de jaren 70. Daarna eind jaren 80 Van Basten, Gullit, Rijkaard, Kieft, Koeman, Vanenburg. Eind jaren 90 hadden we Vd Sar, Seedorf, Bergkamp, Cocu, Kluivert, wat recenter Robben, Van Persie, Sneijder. Nu staat de nieuwe talentvolle generatie klaar. Ik zie daar eigenlijk niet echt een verband tussen.

Atreides

Well-known member
Die noemde Joost al. De vraag is echter of het een toegevoegde waarde heeft gehad voor deze jongens t.o.v. de oude situatie.

Als je bij Frenkie als gewezen reserve van Willem II al twijfelt of het van toegevoegde waarde is geweest kun je net zo goed beweren dat een 'no deal Brexit' een uitstekend plan is voor de Britten.

Joost

Well-known member
Als je bij Frenkie als gewezen reserve van Willem II al twijfelt of het van toegevoegde waarde is geweest kun je net zo goed beweren dat een 'no deal Brexit' een uitstekend plan is voor de Britten.

Praat eens met een Willem II fan, hij zat daar enkel vanwege de trainer op de bank.

Atreides

Well-known member
Praat eens met een Willem II fan, hij zat daar enkel vanwege de trainer op de bank.

Ik heb net met ene Virgil van Dijk gesproken. Die was ook niet heel positief.

Overigens was Peter Bosz van mening dat er in die 1,5 jaar veel noodzakelijke stappen zijn gezet met Frenkie.

Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
In de oude situatie zouden talenten die niet direct de stap naar het 1ste konden zetten waarschijnlijker worden verhuurd (Blind, Vertonghen, van der Meyde, Zoet, Bouma). Daar zou je het tegen moeten afzetten. Persoonlijk ben ik van mening dat het voor spelers die op +- 18-jarige leeftijd worden gehaald wel een voordeel is, omdat die ook aan een nieuwe omgeving moeten wennen.

Unregistere

Well-known member

Spelers snapten dat evenmin. Robert Braber heeft het al eens in interviews gezegd en zelf ken ik ook iemand die destijds bij Willem II speelde en aangaf dat Frenkie op de training de beste van allemaal was. Alleen Streppel was bang om 13e te worden ipv 11e en dus koos hij voor een ander.

Atreides

Well-known member
In de oude situatie zouden talenten die niet direct de stap naar het 1ste konden zetten waarschijnlijker worden verhuurd (Blind, Vertonghen, van der Meyde, Zoet, Bouma). Daar zou je het tegen moeten afzetten. Persoonlijk ben ik van mening dat het voor spelers die op +- 18-jarige leeftijd worden gehaald wel een voordeel is, omdat die ook aan een nieuwe omgeving moeten wennen.

Bedoel je nu dat het een voordeel is dat ze verhuurd worden?

Overigens laat de interval van je voorbeelden wel mooi zien hoe groot het gat is tussen de instroom van die spelers. Vergelijk PSV waar de afgelopen drie jaar alleen al Bergwijn, Malen, Ihatareren, Gakpo, Rosario en Sad?lek zijn ingestroomd. Terwijl Lammers zowel in KKD als in de eredivisie ervaring heeft opgedaan.

Joost

Well-known member
Bedoel je nu dat het een voordeel is dat ze verhuurd worden?

Overigens laat de interval van je voorbeelden wel mooi zien hoe groot het gat is tussen de instroom van die spelers. Vergelijk PSV waar de afgelopen drie jaar alleen al Bergwijn, Malen, Ihatareren, Gakpo, Rosario en Sad?lek zijn ingestroomd. Terwijl Lammers zowel in KKD als in de eredivisie ervaring heeft opgedaan.

Het mocht ook wel weer eens tijd worden dat de opleiding van PSV weer eens iets zou afleveren. Maar die 445 minuutjes die Sadilek en die 179 minuten die Ihatareren in Jong PSV hebben gespeeld hebben echt niet bijgedragen daaraan.

We hebben inmiddels 6 volledige seizoenen beloften in de Eerste Divisie. Het ene deel van de doorgebroken topspelers heeft de JL zo goed als overgeslagen, een ander deel heeft die tussenstap wel gebruikt. Er is dus geen enkel verschil met de situatie van vroeger toen beloften die niet direct de stap maakten maar waar clubs echt vertrouwen in hadden een jaartje gestald werden bij een kleinere club.

Alleen zitten we nu opgescheept met tientallen spelers die prima zouden kunnen passen bij een kleinere club maar gegijzeld worden de de beloftenteams. De hoeveelheden spelers die PSV en Ajax de afgelopen zomer ook weer gehaald hebben bevestigen de totale onzin van dit systeem.

Batigoal

Well-known member
Even vanaf de andere kant bekeken.

Hoeveel spelers hebben de ploegen die nog meedraaien in een aparte beloftecompetitie dan gestald in de Eerste Divisie? Dat aantal is ook nihil, dus ik vind dat argument kul. Ja, Feyenoord stalt er nu een bups bij FC Dordrecht, maar dat is in de voorgaande 5 jaar ook niet voorgekomen. En er is vanuit de beste belofteploegen in de beloftecompetitie (Feyenoord en Heerenveen) ook vrijwel niemand (Vlap en verder?) doorgebroken in die periode, dus dat model biedt sowieso weinig doorstroming van talent.

Er zijn juist spelers doorgebroken bij de clubs die wel in de piramide zitten met hun belofteploegen (Ajax, AZ, PSV, op lager niveau FC Groningen en in mindere mate Sparta ook, Utrecht is dissonant). In hoeverre dat juist komt door het meedraaien in de Jupiler League kun je eindeloos over discussi?ren, maar volgens mij leiden deze ploegen wel degelijk meer spelers op voor hun eigen eerste team.

Hankie

Well-known member
Het mocht ook wel weer eens tijd worden dat de opleiding van PSV weer eens iets zou afleveren. Maar die 445 minuutjes die Sadilek en die 179 minuten die Ihatareren in Jong PSV hebben gespeeld hebben echt niet bijgedragen daaraan.

We hebben inmiddels 6 volledige seizoenen beloften in de Eerste Divisie. Het ene deel van de doorgebroken topspelers heeft de JL zo goed als overgeslagen, een ander deel heeft die tussenstap wel gebruikt. Er is dus geen enkel verschil met de situatie van vroeger toen beloften die niet direct de stap maakten maar waar clubs echt vertrouwen in hadden een jaartje gestald werden bij een kleinere club.

Alleen zitten we nu opgescheept met tientallen spelers die prima zouden kunnen passen bij een kleinere club maar gegijzeld worden de de beloftenteams. De hoeveelheden spelers die PSV en Ajax de afgelopen zomer ook weer gehaald hebben bevestigen de totale onzin van dit systeem.

Whut?

Daarnaast is het geen totale onzin, maar een goede ontwikkeling. Jij vindt het onzin en kan niet begrijpen dat het wel goed is voor de ontwikkeling van spelers binnen een profclub. Zie het schrijnende voorbeeld van Jong Feyenoord, geen serieuze tegenstand, geen vast elftal en geen goede doorstroming.

Bovenaan