Beloftenteams in de piramide

de waan

Well-known member
Komt er zo'n O23 competitie onder de O21 competitie met eventuele promotie-degradatie naar en van de O21 ?
En wanneer gaan die spelen ? Op zondagochtend ?
Zou het zaterdagvoetbal dan veel belangstelling hebben in zo'n O23 competitie ?
Volgens mij is men in het zaterdagvoetbal behoorlijk tevreden over de reservecompetities, zeker op wat hoger niveau en daarin mogen dan ook spelers van 23 jaar en ouder meedoen, wat ook bepaalde voordelen heeft.

Het staat alle clubs vrij om daar voor in te schrijven neem ik aan. Dus ik zie het probleem niet.

Hankie

Well-known member
Ja, ze stromen in in die andere competitie.

Het nieuws van FC Dordrecht van vandaag biedt de KNVB wel een opening in de richting van Feyenoord. Alleen zullen ze dan wel iets dat enorm krom is recht moeten praten.

Daar zijn ze heel goed in, dus zal wel een serieuze optie worden.

Joost

Well-known member
Om exact aan te geven of er een of meerdere problemen zijn, zou ik de precieze invulling moeten kennen.
Blijft staan, dat ik principieel tegen meedoen van beloftenteams of O23 of O21 teams in een standaardcompetitie ben.

Was dat je mening ook in pakweg 1993?

Forza AZ

Well-known member
Het nieuws van FC Dordrecht van vandaag biedt de KNVB wel een opening in de richting van Feyenoord. Alleen zullen ze dan wel iets dat enorm krom is recht moeten praten.

Ik denk niet dat de overige clubs in de Eerste Divisie zitten te wachten op een 5e belofte-team in de competitie.

de waan

Well-known member
Zoals eigenlijk al bekend was: 6 beloftenteams blijven in de piramide (4 in de ED, 2 in de TD). De kampioen van de nieuwe O21-competitie kan promoveren naar de TD.

Ook de O23-competitie gaat door. In eerste instantie voor clubs uit de TD en DD die niet mee kunnen doen aan de O21-competitie.

Joost

Well-known member
Tijdens de bondsvergadering van vandaag is niks besloten wat niet eigenlijk al langere tijd bekend was.
Welke clubs uit de TD en DD niet mee kunnen doen aan de O-21 competitie is me niet duidelijk.
En de status van die O23 voor TD en DD clubs is me onduidelijk.
Kunnen die promoveren ? Naar de Tweede Divisie ? En wat als een club niet meer in de derde divisie zit ?
En stoppen clubs die mee gaan doen aan die competities met hun 2e team in een reservecompetitie op bijvoorbeeld zondagochtend of zaterdagmiddag ?

Opnieuw laat de KNVB na de top van de amateurpiramide eens fatsoenlijk te hervormen.
De eerste en tweede divisie blijven de komende jaren vervuild worden met beloftenteams.
Met name de gemengde TD met die beloftenteams blijft een misbaksel van formaat.
Daar kun je best zonder.
En men laat na de hoofdklassen zowel op zaterdag als op zondag breder te maken, waardoor je op dat niveau interessantere wedstrijden krijgt.
De competitiestructuur van 2015-2016 was voor het zaterdagvoetbal vele malen beter dan wat we nu hebben.

https://www.knvb.nl/nieuws/organisa...adering-kiest-voor-nieuwe-competitiestructuur

Er komt een onder 21 competitie voor;
- betaald voetbal clubs
- amateurclubs die met een O19 team in de tweede divisie of hoger spelen

Voor de clubs in de 2e en 3e Divisie die met hun O19 lager spelen komt een O23 competitie.

De O19 competities vind je hier;
https://www.knvb.nl/downloads/bestand/20193/indelingen-o19-divisies-2019-2020

De Groene Scout

Well-known member
Waarom zouden die amateurclubs met de O19 zo hoog spelend, zulke jongens niet in een res. hoofdklasse laten spelen.
Krijgen ze misschien wel meer weerstand dan in zo'n beloftencompetitie.

Die reserve hoofdklasse is juist het probleem. Daarin is het niveau te laag en zie je dat jaarlijks dezelfde 2 tot 4 clubs bovenaan meedoen en de rest voor spek en bonen meedoet ter opvulling. Laatste jaren zag je ook steeds vaker dat clubs hun 2e terug trokken uit die hoofdklasse. Mede door het onaantrekkelijke aanbod voor die spelers. Nu krijgen ze een ander / eigen podium dat mogelijk meer uitdaging biedt.

JMD

Well-known member
En men laat na de hoofdklassen zowel op zaterdag als op zondag breder te maken, waardoor je op dat niveau interessantere wedstrijden krijgt.
De competitiestructuur van 2015-2016 was voor het zaterdagvoetbal vele malen beter dan wat we nu hebben.
Als je de HK breder maakt krijg je juist minder interessante wedstrijden, het niveauverschil wordt immers groter want er doen meer ploegen mee.

Vandaar dat het concept van de 2e en 3e divisie ook zo goed werkt, dat de beloften uit de 2e divisie moeten ben ik met je eens ja.

Deathprod

Well-known member
Dit lag ook nog in de lijn der verwachtingen

Vanuit de Onder 21-competitie is het straks mogelijk om te promoveren naar de Tweede Divisie amateurs. Vanaf 2021/22 wordt er vervolgens promotie/degradatie tussen de Keuken Kampioen Divisie en Tweede Divisie ingevoerd voor beloftenteams. Voor Feyenoord zal dit nieuwe model straks dus de mogelijkheid bieden om met de beloften uiteindelijk alsnog in de Keuken Kampioen Divisie terecht te komen.

Joost

Well-known member
Ik zie, dat de plannen in januari verder worden uitgewerkt.
Want er blijven voor mij veel zaken onduidelijk.
Waarom zouden die amateurclubs met de O19 zo hoog spelend, zulke jongens niet in een res. hoofdklasse laten spelen.
Krijgen ze misschien wel meer weerstand dan in zo'n beloftencompetitie.
En bovendien, als je als O19 zo hoog speelt ben je dan als 21 0f 22 jarige niet langzamerhand toe aan het eerste ?
En gaan zulke amateurclubs die mee gaan doen in zo'n beloftencompetitie hun 2e elftal terugtrekken uit de reservecompetitie.
En ik denk even aan een club als Harkemase Boys of eventueel ONS of Staphorst uit Noord..
Voor hen is toch de reserve hoofdklasse voor zulke eerste jaars senioren een veel leuker alternatief en dan hebben we het nog niet eens over de verschillen in reisafstanden.
Maar kijken of al die amateurclubs mee gaan doen aan zulke beloftencompetities.
En wat valt er te verdienen, kunnen ze ergens naar toe promoveren ?

Je weet er voor jezelf wel weer een mooie chaos van te maken.

De zaken die nog verder worden uitgewerkt hebben in geen enkel geval betrekking op je overwegingen.
De nieuwe competities zijn aanvullend en enkel voor de Betaald Voetbalclubs een verplichting. Een club als bijvoorbeeld IJsselmeervogels mag zelf bepalen of ze hun team inschrijven in de O21 competitie en wat ze met hun 2e elftal in de reservehoofdklasse gaan doen.

Het zal ook grotendeels afhangen hoe het verhaal verder ingevuld gaat worden.Wat wordt bijvoorbeeld het speelmoment van die nieuwe competities. Gaan ze op zaterdagmiddag spelen zoals nu gebruikelijk is met de jeugd?

Ik ben ook wel benieuwd of de reservecompetitie ook nog ernaast blijft bestaan, of gaan we voor de wisselspelers helemaal geen speeltijd meer faciliteren.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat clubs lichtelijk gedwongen worden om grotere selecties aan te houden, of dat nu zo'n goed idee is waag ik te betwijfelen. Zeker voor clubs in de JL gaat dit een aardige financi?le belasting worden.

de waan

Well-known member
Ik meen gelezen te hebben dat er geen verplichting is voor profclubs om in te schrijver voor de O21-competitie. En ook dat O19 straks O18 wordt. Dus de tweedejaars A-spelers kunnen daar straks ook terecht. Dat van die grote selecties zal dus wel meevallen.

Joost

Well-known member
Ik meen gelezen te hebben dat er geen verplichting is voor profclubs om in te schrijver voor de O21-competitie. En ook dat O19 straks O18 wordt. Dus de tweedejaars A-spelers kunnen daar straks ook terecht. Dat van die grote selecties zal dus wel meevallen.

In het oorspronkelijke plan was dat wel de bedoeling maar als het geschrapt is dan is dat wel beter.

Bovenaan