Beloftenteams in de piramide

Pascallovic

Well-known member
De kans dat die teams op hetzelfde niveau komen te spelen is natuurlijk niet zo heel groot.

Ze maken er 5 poules van 8 van. Neem aan dat ze niet meteen alle topclubs in 1 poule donderen en dat er 1 of ander moment komt dat de beste ploegen uit die 5 poules bij elkaar komen. Dan kom je ook mindere goden tegen in de eerste poulefase, of gooien we de 8 amateurploegen in 1 poule?

Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
O, dat van die poules had ik nog niet eens gezien. Dat is inderdaad niet echt logisch. Waarom niet gewoon een vergelijkbare piramide als bij de andere jeugdcategori?n?

Sensini

Well-known member
"Dit seizoen wordt in de districten Zuid I en Zuid II gestart met een competitie voor spelers onder 23 jaar. In het seizoen 2019/'20 nemen Blauw Geel?38/JUMBO, Geldrop, Gemert, RKSV Nuenen, OJC Rosmalen, UDI?19/CSU en UNA als eerste zeven clubs deel aan deze nieuwe competitie."

Die zeven elftallen spelen een halve competitie. Dat zijn dus zes wedstrijden per elftal. Dat schiet toch ook niet op?

https://www.knvb.nl/nieuws/districtsnieuws/56513/onder-23-competitie-start-dit-seizoen-in-zuid-

Deathprod

Well-known member
Heerenveen en Vitesse noemen hun team in de reservecompetitie Onder 21. Maar in principe kunnen ze iedereen opstellen die ze maar willen. :cab:

Deathprod

Well-known member
Voor Vitesse O21 is de deelname aan de reservecompetitie een nieuwe start, na drie jaar in de voetbalpiramide te hebben gespeeld.
https://www.vitesse.nl/nl/nieuws/detail/7991/competitie-van-start-voor-vitesse-onder-21

Pander wordt volgend seizoen trainer van O21. De O21 groep is een combinatieteam met spelers uit de O21 en O19. Het team speelt op maandagavond in de beloftencompetitie.
https://www.sc-heerenveen.nl/nieuws/invulling-technische-staf-jeugdopleiding-bekend/10

de waan

Well-known member
Dan zullen ze het team al wel vast als zodanig inrichten. Regeren is vooruitzien, zullen we maar zeggen.

PES5

Administrator
Forumleiding
Ah. Ik zie het inderdaad. Overigens zie ik bij beide ploegen een jong team staan. Alleen Ricardo van Rhijn en Andreas Skovgaard zijn wat ouder.

Deathprod

Well-known member
Dan zullen ze het team al wel vast als zodanig inrichten. Regeren is vooruitzien, zullen we maar zeggen.

Ja maar ik vond het nogal vreemd. Vitesse gaf aan dat ze uit de piramide stappen vanwege de restricties. En dan gaan ze zichzelf het jaar daarop vrijwillig nog strengere restricies opleggen. Van Onder 24 naar Onder 21...

de Kok

Member
Zitten toch goede kanten aan dat belofteteams in de piramide spelen als het gaat om de ontwikkeling van de spelers. Nederlands elftal met 14 spelers van de 23 die KKD ervaring hebben gehad.
En dat geldt wat ontwikkeling van de spelers betreft natuurlijk dan voor elk niveau. Mag je belachelijk of niet leuk vinden.
Ook bondstrainers op alle niveaus denken in die richting.

noordooster

Well-known member
Zitten toch goede kanten aan dat belofteteams in de piramide spelen als het gaat om de ontwikkeling van de spelers. Nederlands elftal met 14 spelers van de 23 die KKD ervaring hebben gehad.
En dat geldt wat ontwikkeling van de spelers betreft natuurlijk dan voor elk niveau. Mag je belachelijk of niet leuk vinden.

Logisch. De meeste van die 14 spelers zullen wel een verleden hebben bij Ajax en/of PSV en i.h.a. kom je daar in het beloftenteam terecht voordat je in het eerste komt. En die beloftenteams spelen inderdaad in de KKD.
Hoe deden die prima spelers van de Nederlandse elftallen in het verleden dat dan toen er nog geen beloftenteams in een standaardcompetitie speelden ?
Zij kwamen vaak via een gewone beloftencompetitie ( of rechtstreeks via de A's ) in het eerste .
En hoe kwamen die 9 van de 23 die niet bij PSV en Ajax in de beloften zaten zover ?

Vanuit de KKD hoor ik van andere clubs en supporters nogal eens, dat ze die beloftenteams er liever gisteren dan vandaag uit willen hebben en bij de amateurs heeft bijna niemand iets op met die beloftenteams in de standaardcompetities.
De argumenten zijn meermaals beschreven.

En nu pleit jij er opnieuwvoor om reserveteams van hoofdklassers e.d. mee te laten doen in standaardcompetities.
( Met het argument, dat enkele van de huidige NE spelers een verleden hebben bij een beloftenteam van Ajax of PSV )
Dus Buitenpost 2 en MSC Meppel 2 zouden dan mee mogen doen in een standaard 3e of 2e klasse ?
Belachelijk en een minachting van de clubs uit die standaard competities.
Die teams kunnen prima worden ingedeeld in een sterke reserve competitie .
De res. hoofdklasse op zaterdag in Noord bijv. is een sterke competitie met kwalitatief goede spelers met voldoende mogelijkheden om spelers klaar te stomen voor het eerste, blijkt in de praktijk.

Sommige zondagclubs beginnen een standaardteam op zaterdag. De redenen daarvoor zijn verschillend. Soms in plaats van het 2e team op zondag.
Er zijn mensen die ervoor pleiten dat elke club slechts 1 (senioren) team in een standaardklasse mag hebben.
De redenen en oorzaken waarom clubs 2 standaardteams hebben verschillen sterk en daarom twijfel ik of ik ook zou willen pleiten voor 1 st. team per club.
In ieder geval zou je dan, als je dat invoert, ook andere maatregelen moeten nemen, zoals bv het veranderen van speeldag met behoud van niveau.

Joost

Well-known member

Frenkie de Jong, Donyell Malen en verder...?

de Kok

Member
Jouw mening is wel bekend en ook is bekend dat er veel oppositie is tegen een opzet met reserveteams in standaardklassen. Maar voor de ontwikkeling van spelers binnen een vereniging is en blijft dat prima.
Een ik pleit helemaal nergens voor in mijn reactie. Ik constateer wat ook bondscoaches opmerken en ik deel alleen die mening.
Maar dat een meerderheid dat niet wil is mij ook wel bekend dus dat hoef je niet steeds te herhalen.
Dat je geen weekend voetbal wil weet ik ook wel. Maar dan blijven 2 standaardteams wel mogelijk en dat wil je dan ook weer niet.
Wat wel gaat gebeuren is dat het schotje binnen een vereniging zo goed als zeker vroeg of laat gaat verdwijnen als het geen weekend voetbal wordt.
En begin u niet weer over competitievervalsing want daar is met regeltjes conform die er nu zijn in 1 pijler geen sprake van.

Maasveld

Well-known member
Frenkie de Jong, Donyell Malen en verder...?
Kluivert en De Ligt. Verder nog de geblesseerde Bergwijn en Van de Beek. De overige zijn spelers die 1 of 2 keer meededen toen ze terugkwamen van een blessure of spelers die bij een echte KKD-club speelden.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Noord-Ooster is en blijft een rare kwiebus, maar de noodzaak voor 2e elftallen in de amateursectie zie ik ook niet. Er zullen altijd sterke tweede teams zijn, maar je gaat dan net zoals nu in de KKD, voor letterlijk een handvol spelers een passende oplossing vinden. Namelijk dat die paar spelers misschien beter worden en er iets aan hebben. Terwijl de weerstand het absoluut niet rechtvaardigt.

Bovenaan