Beloftenteams in de piramide

Atreides

Well-known member
https://www.gelderlander.nl/vitesse/jong-vitesse-stapt-uit-voetbalpiramide~ad934761/

We laten dus beloften toe tot de voetbalpiramide maar als clubs ook daadwerkelijk alleen beloften mogen opstellen vinden ze het 'verstikkend en onwerkbaar'

Dat is toch volkomen terecht? Dat was vroeger ??k niet zo. Konden de Litmanen's van deze wereld na een blessure weer wedstrijd fit worden in het tweede. Kan me voorstellen dat je daar een cap op zet (zat er toen ook op geloof ik).

Jong hete toen ook gewoon het tweede team.

Joost

Well-known member
Dat is toch volkomen terecht? Dat was vroeger ??k niet zo. Konden de Litmanen's van deze wereld na een blessure weer wedstrijd fit worden in het tweede. Kan me voorstellen dat je daar een cap op zet (zat er toen ook op geloof ik).

Jong hete toen ook gewoon het tweede team.

In de vroegere reservecompetitie was er een dispensatie zoals die nu ook in de reservecompetitie is; 4 veldspelers en een keeper geloof ik.

de waan

Well-known member
Jij ziet geen wezenlijk verschil tussen een belofteneam dat meedoet aan een competitie met alleen beloftenteams en een "echte" competitie?

Atreides

Well-known member
Jij ziet geen wezenlijk verschil tussen een belofteneam dat meedoet aan een competitie met alleen beloftenteams en een "echte" competitie?

Als je de doorstroming in de piramide wil dan niet nee.

Je ziet nog ook meteen wat er gebeurt als je de regels aanpast ten nadele van clubs die sinds mensenheugenis op die manier hun tweede elftallen benaderen. Alleen PSV, Ajax en Feyenoord :)omg:) en wellicht AZ en Utrecht kunnen zich het nog veroorloven.

de waan

Well-known member
Wel of geen doorstroming staat hier helemaal los van.

Het is volkomen terecht dat je niet zomaar jan en alleman op kunt stellen als je als beloftenteam mee wilt doen in een serieuze competitie. Als dan de consequentie is dat het beperkt blijft tot een stuk of vijf clubs dan zij dat maar zo.

Joost

Well-known member
Wel of geen doorstroming staat hier helemaal los van.

Het is volkomen terecht dat je niet zomaar jan en alleman op kunt stellen als je als beloftenteam mee wilt doen in een serieuze competitie. Als dan de consequentie is dat het beperkt blijft tot een stuk of vijf clubs dan zij dat maar zo.

Een groot verschil is wel dat de clubs die in de Eerste Divisie spelen dat op maandag of vrijdag doen en dus wel de mogelijkheid hebben om spelers zowel bij de selectie van het eerste als belofteteam te hebben. De clubs die in de 2e en 3e Divisie spelen hebben die luxe niet en dat is ergens ook wel krom.

de waan

Well-known member
Niet de regels voor welke spelers onder welke voorwaarden mee mogen doen. Het effect daarvan is namelijk in elke competitie hetzelfde.

Joost

Well-known member
Regels zouden per div best wel wat kunnen verschillen. Dat is nu ook het geval.

De regels zijn hetzelfde, enkel de praktische uitwerking ervan is op dit moment anders.
Talenten van Almere of Volendam kunnen vrijdags bij het eerste op de bank zitten. Bij Vitesse kan dat meestal niet omdat het eerste op dezelfde dag speelt.

Forza AZ

Well-known member
Als je die regel aanhoudt dan ben je er toch ook gewoon?

Dat resulteerde voor afgelopen seizoen in grote verschillen in sterkte in de Jong teams tussen wedstrijden. Vooral een groot verschil of ze op vrijdag of maandag speelden. Op maandag werden er vaak veel sterkere spelers opgesteld, omdat ze niet mee hadden gedaan bij het eerste elftal.

Forza AZ

Well-known member
Is door het terugtrekken van Jong Vitesse, nu ook de degradatie van Jong Almere niet meer zeker? Want als Jong Volendam geen kampioen wordt is er nog een plek over in de Tweede Divisie voor een belofte-team.

de waan

Well-known member
Dit meldt iemand op Twitter, die zich perschef van Jong Volendam noemt:

Als wij kampioen worden spelen Jong Sparta en Jong FC Volendam in de tweede divisie. Anders beslissingswedstrijd tussen ons en Jong Almere City FC voor de plek van Jong Vitesse

Forza AZ

Well-known member
Ben wel benieuwd wat ze met die drie open in de derde divisie gaan doen. Mogelijk dat Jong FC Den Bosch toch mag blijven? Dan zijn er alsnog twee kandidaten nodig natuurlijk.
De KNVB mag volgens mij blij zijn met iedere club die wil meedoen, dus lijkt me inderdaad sterk dat ze Jong Den Bosch gaan verplichten in de beloftecompetitie te spelen als er niet 3 andere clubs daaruit willen promoveren naar de Derde Divisie.

Bovenaan