Beloftenteams in de piramide

SanMark.

Well-known member
Nee, dat zegt hij helemaal niet !!

Hij zegt, dat de komst van de beloftenteams geaccepteerd wordt omdat de amateurclubs de toegevoegde waarde ervan zien.
Daarbij komt hij met het voorbeeld van F de Jong die in jong-Ajax heeft gespeeld.
Waar moest die jongen anders in spelen als hij niet direct vanuit de A s in het eerste kwam ?
En was hij er niet gekomen als hij met jong Ajax in een beloftencompetitie had gespeeld ?

Gezien de uitkomsten van enkele enqu?tes waag ik te betwijfelen wat hij beweert.
En misschien kan van der Zee eens aantonen wat die toegevoegde waarde is, anders dan het citeren van clubmensen van Ajax en PSV die het allemaal zo geweldig vinden.
Overigens vond diezelfde van der Zee het nog niet zo lang geleden prima dat er veel meer dan 6 beloftenteams in standaardcompetities uitkwamen en nu staat hij volledig achter het meedoen van 6.

En zo staan er meer idee?n van de man in dat interview waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Unireg is een man die zeer dichtbij staat en die is er ook zeker niet ontevreden over. Maar die negeer je op dit gebied volkomen. Joost zijn cijfers zijn nu heilig maar de vorige keer toen hij jouw om de oren sloeg met dezelfde cijfers klopte het allemaal niet zo.

Er zitten niet alleen goede kanten aan de beloftes net zoals er niet alleen foute kanten aanzitten.

SanMark.

Well-known member
De waan heeft er hier ooit voor gepleit, dat voetbalverenigingen niet meer dan 1 team in de standaardcompetities mogen hebben.
Dat clubs bijvoorbeeld niet zowel een team in de zaterdag- als in de zondagcompetitie mogen hebben.

Dit raakt natuurlijk ook aan de discussie over het hebben van een beloftenteam in een standaardcompetitie
Er zijn nogal wat clubs die 1 van hun teams gebruiken als beloftenteam, dat nooit op hoger niveau zou mogen spelen dan het andere en dat geheel ten dienste staat van het andere team.
In zulke gevallen zou ik totaal geen bezwaar hebben tegen bovengenoemde wens van de waan.
En ben ik blij dat in ieder geval spelers niet zomaar ook vanuit het ene team mee mogen met het andere.
Waarom laat zo'n vereniging dat beloftenteam niet gewoon als tweede team in een reserveklasse spelen ?

Maar waar het ene standaardteam niet ten dienste staat van het andere en dat komt ook vaak voor, vind ik het juist niet goed om daar de vereniging op te leggen dat ze terug moeten naar 1 standaardteam .

Helaas is 't moeilijk zo'n specifiek onderscheid tussen beide concreet te maken.

Hoe denken jullie hierover ? Houden zoals het is, alle clubs terug naar 1 standaardteam, of onder voorwaarden terug naar 1 standaardteam ?
Hopelijk komen er een paar onderbouwde meningen ( en zien we niet van die nergens op slaande kritiek, zonder ook maar 1 argument )

Als je alles mixt kun je nog maar 1 standaard team hebben.

Deathprod

Well-known member
In hetzelfde verhaal schijnt Van der Zee wel gesteld te hebben dat ze gaan stoppen met de beloften in de derde divisie. Dus dan blijven alleen de vier teams in de KKD en twee teams in de tweede divisie over. Waarvan Jong Sparta zo goed als zeker stopt, dus daar zouden Almere City FC of ADO Den Haag dan van kunnen profiteren.

https://www.voetbalrotterdam.nl/2019/09/van-der-zee-beloftenteams-uit-derde-divisies/

Nu was het wel al publiek geheim dat dit waarschijnlijk zou gaan gebeuren, maar nu wordt het volgens mij voor het eerst vanuit de KNVB zo gemeld.

Met de nieuwe Onder 21 competitie verwacht ik niet dat clubs als Sparta, FC Volendam, Almere City FC en ADO Den Haag voldoende spelers onder contract hebben om beide beloftenelftallen te behouden. Dus ik denk dat ze ook uit de 2e Divisie zullen verdwijnen, vooral ook omdat ze niet kunnen promoveren naar de 1e Divisie, daarom haakte bijvoorbeeld Vitesse af. Ik denk dat het zelfs lastig wordt voor AZ en Utrecht om in beide competities actief te zijn. Het zal me dus niet verbazen als binnenkort de 1e Divisie naar 18 clubs gaat en de divisies daaronder naar 16.

Fregge

Well-known member
Mijn mening over de belofteelftallen bedoel je? Ik vind dat niet erg, heb er geen moeite mee. Sterker nog: Vaak zorgen ze nog voor leuk en goed voetbal op de mat, en daar kom je toch voor? Je hebt toch niet een kutdag als je wel een leuke pot voetbal ziet, maar er maar 50 man langs het veld staat?

Deathprod

Well-known member
Mijn enige echte bezwaar is dat ze niet met enigszins vaste selecties willen spelen. Als ze geen spelers meer uit een hoger elftal mogen opstellen is het wat mij betreft ook gewoon prima. Helaas krijgen ze dat er maar niet doorheen.

de waan

Well-known member
En de competitie in de competitie, dat vind ik ook een serieus nadeel.

Verder wat Fregge zegt. Liever een leuke 5-3 met 50 man langs de kant dan een kutpot voor twee rijen dik publiek.

Sensini

Well-known member
Echt waar , Fregge ? Dat had ik nog niet gelezen.
Kun je me een link sturen waar staat dat de KNVB dat heeft beslist ?
Nog niet beslist, maar dit is vast een stille hint:

"In de jaren dat ?de Rippers? aan hun opmars bezig waren, is er het nodige veranderd rondom de club. Veel clubs in West II verkozen de zaterdag boven de zondag, waardoor veel regioclubs geen tegenstander meer zijn van SV ROAC. "Dat is heel jammer. Ik hoop dat de KNVB nog eens wil kijken naar de optie om weekendvoetbal in te voeren waarbij er dus competities zijn met zaterdag- en zondagclubs. Wij staan daar positief tegenover. Zolang wij onze thuiswedstrijden maar op zondag kunnen blijven spelen."
"

https://www.knvb.nl/nieuws/amateurv...1/sv-roac-van-de-vijfde-naar-de-eerste-klasse

Bovenaan