Beloftenteams in de piramide

Atreides

Well-known member
Maar die nam ik al niet serieus, dat was ik bij jou posten nog wel van plan.

Ik vind het wel amusant en een schrijfmethode die ik in het dagelijks taalgebruik niet zo snel zal gebruiken (zeg maar: niet).

Maar als jij er problemen mee hebt zal ik er wel mee pogen te kappen. Lijkt sowieso al wat irritatie over te zijn.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik snap het lijstje ook niet helemaal, daar staan toch flink wat namen in de bovenste helft die via Jong Ajax betaald voetbal gehaald hebben.

Joost

Well-known member
Voor iedereen die 25+ wedstrijden in Jong Ajax speelde ook maar de club waar ze nu actief zijn.
Dan kun je toch niet anders concluderen dat er maar verdomd weinig spelers doorbreken bij Ajax en de club veel basisspelers aantrekt van buitenaf.
Jong Ajax leidt op voor de middenmoot van de Eredivisie of lager. Die spelers kunnen net zo goed bij een andere Eerste Divisieclub onderdak vinden en zo hun weg omhoog vinden.

Damil Dankerlui 6222 Willem II
Terry Lartey Sanniez 5529 NEC
Leon Bergsma 5159 AZ
Leeroy Owusu 5068 De Graafschap
Vaclav Cerny 5015 Ajax
Damian van Bruggen 4774 VVV
Kenny Tete 4666 Olympique Lyon
Django Warmerdam 4352 Groningen
Carel Eiting 4198 Ajax
Sam Hendriks 4126 Cambuur
Mateo Cassierra 4005 Argentinie
Pelle Clement 3999 PEC Zwolle
Dani de Wit 3928 Jong Ajax
Frenkie de Jong 3895 Ajax
Norbert Alblas 3835 NEC
Danny Bakker 3783 ADO Den Haag
Elton Acolatse 3649 STVV
Andr? Onana 3510 Ajax
Robert Muric 3484 Rijeka
Abdelhak Nouri 3384 -
Richairo Zivkovic 3272 China
Dennis Johnsen 3143 Heerenveen
Teun Bijleveld 3124 Ajax
Ruben Ligeon 2943 Pec Zwolle
Danilho Doekhi 2841 Vitesse
Deyovaisio Zeefuik 2685 Groningen
Donny van de Beek 2667 Ajax
Riechedly Bazoer 2601 FC Utrecht
Mitchel Bakker 2528 Jong Ajax
Mickey van der Hart 2430 PEC Zwolle
Dominik Kotarski 2385 Ajax
Queensy Menig 2376 Nantes II
Tobias Sana 2293 Aarhus
Sheraldo Becker 2263 ADO Den Haag

Ik snap het lijstje ook niet helemaal, daar staan toch flink wat namen in de bovenste helft die via Jong Ajax betaald voetbal gehaald hebben.

Het doel was/is spelers op te leiden zodat de stap naar Ajax 1 niet zo groot is, niet dat ze betaald voetbal zouden bllijven spelen.

Deathprod

Well-known member
Ah, wat een leuk nieuw plan. Zeg maar, zoals het altijd was, maar dan met een schakelprogramma waar geen kip naar kijkt. Knap bedacht van Van Geel, hoor.

AZ vind het niks iig. Volgens mij was die oude reserve competititie ook maar met een stuk 12 clubs kan ik me herinneren, dus dan is het inderdaad weer terug naar het oude. Van de A-junioren werden vroeger wel de samenvattingen uitgezonden (eind jaren 90 met Huntelaar en Van Persie). Maar geen idee of daar nou veel mensen naar keken, in mijn kring in ieder geval wel.

AZ ziet niets in beloftenplan van Feyenoord
https://www.vi.nl/nieuws/az-ziet-niets-in-beloftenplan-van-feyenoord

Forza AZ

Well-known member
Dan zullen er dus 2 belofte-teams (moeten) promoveren vanuit de Beloftecompetitie, er van uitgaande dat Jong Den Bosch niet alsnog bij de top 2 komt in de Hoofdklasse.

Joost

Well-known member
PEC wilde best graag.

Maar het is wel erg apart dat je je moet kwalificeren met een team vol reserves voor een competitie waarin juist die spelers niet meer mee mogen doen. In ieder geval hulde voor Groningen dat ook inziet dat dit geldverspilling is.

Deathprod

Well-known member
Het had geloof ik ook te maken dat er een landelijke onder 21 competitie komt. Die van start gaat in het seizoen 20/21.

Unregistere

Well-known member
De toelichting vanuit de club staat hier: https://www.fcgroningen.nl/nieuws/fc-groningen-onder-23-uit-voetbalpiramide/2

Het afhaken van Groningen, toch een club die qua grootte en mogelijkheden een van de blikvangers is in de tweede en derde divisie, lijkt mij geen onaardig moment voor de KNVB om eens te bekijken hoe ze verder willen. Eerder stapten FC Twente en De Graafschap - en Achilles '29, maar die tel ik niet echt mee - al uit de piramide. Nu heb je nog Sparta, Vitesse, Almere City en Volendam, want ik zie Den Bosch niet bij de bovenste twee eindigen in de hoofdklasse.

Natuurlijk kunnen ze dan op zoek naar een tweede BVO die wil instromen, maar misschien is het ook wel een mooie aanleiding om de opzet te heroverwegen. De vier teams in de KKD willen daar uiteraard blijven, maar ik vraag me wel af wat de vier overgebleven BVO's in de tweede en derde divisie willen.

Ik las her en der al amateurclubs die hopen op een extra promotiekans of kans op handhaving, maar dat lijkt mij in dit geval niet aan de orde, omdat de bond duidelijk over 2-2-2 heeft gesproken. Of ze moeten dat loslaten en 2 teams in de 2e divisie zetten en dan 1 in de beide derde divisies, dan heb je het ook opgelost. Maar goed, dat kan weer niet als er teams vanuit de beloftecompetitie willen promoveren, zoals PEC.

Deathprod

Well-known member
Als FCG het al niet kan betalen, dan lijkt het me voor clubs als Almere en Volendam ook nauwelijks te doen. Zal me dan ook niet verbazen als die clubs ook binnenkort aangeven te stoppen. Zeker nu die landelijke Onder 21 competitie er komt. Dan kan je beter een reserve team hebben zonder restricties ipv een extra beloftenteam. Wie moeten daar dan nog inspelen?

Unregistere

Well-known member
Als FCG het al niet kan betalen, dan lijkt het me voor clubs als Almere en Volendam ook nauwelijks te doen. Zal me dan ook niet verbazen als die clubs ook binnenkort aangeven te stoppen. Zeker nu die landelijke Onder 21 competitie er komt. Dan kan je beter een reserve team hebben zonder restricties ipv een extra beloftenteam. Wie moeten daar dan nog inspelen?

Vooral dat laatste lijkt mij belangrijk voor de clubs. Het kostenverhaal geloof ik niet zo in, dat is meer een makkelijke smoes volgens mij. FC Groningen kan het ook heus wel betalen, maar wil gewoon iets anders. In het offici?le standpunt op de website lees ik ook niets over kosten, maar alleen sportieve redenen.

Bovenaan