Beloftenteams in de piramide

Deathprod

Well-known member
De teams sluiten inderdaad niet op elkaar aan. Dat zou ook niet moeten kunnen.

Ik zou het zelf een goed idee vinden als er naast de beloften in de piramide ook een aparte reservecompetitie blijft bestaan voor alle clubs. Als je bijvoorbeeld Ajax afgelopen weekend bekijkt, dan zie je dat er een enorme groep spelers niet aan spelen toekomt. Deze groep van zo'n 25 spelers, waren er zo'n 20 fit, dan zou je met dat team gewoon op maandagavond aan de reservecompetitie deel kunnen nemen.

AJAX:
Invallers: Mazraoui (27), Dolberg (11), Labyad (27)
Bank: Lamprou, Sinkgraven, Bakker, Veltman, Gravenberch, de Wit, Neres
Blessures: Varela, Magall?n, Eiting, Band?

JONG AJAX:
Invallers: Bakboord (2),Nunnely (15), Danilo (9)
Bank: van Bladeren, El Maach, Solomons, Kemper, Ekkelenkamp, Pasquali, Thethani
Blessures: Bijleveld

* (gespeelde minuten)
Dan kunnen de beloftenteams qua leeftijd ook omlaag wat mij betreft. Van onder 24, naar onder 21.

noordooster

Well-known member
De teams sluiten inderdaad niet op elkaar aan. Dat zou ook niet moeten kunnen.

Ik zou het zelf een goed idee vinden als er naast de beloften in de piramide ook een aparte reservecompetitie blijft bestaan voor alle clubs. Als je bijvoorbeeld Ajax afgelopen weekend bekijkt, dan zie je dat er een enorme groep spelers niet aan spelen toekomt. Deze groep van zo'n 25 spelers, waren er zo'n 20 fit, dan zou je met dat team gewoon op maandagavond aan de reservecompetitie deel kunnen nemen.

AJAX:
Invallers: Mazraoui (27), Dolberg (11), Labyad (27)
Bank: Lamprou, Sinkgraven, Bakker, Veltman, Gravenberch, de Wit, Neres
Blessures: Varela, Magall?n, Eiting, Band?

JONG AJAX:
Invallers: Bakboord (2),Nunnely (15), Danilo (9)
Bank: van Bladeren, El Maach, Solomons, Kemper, Ekkelenkamp, Pasquali, Thethani
Blessures: Bijleveld

* (gespeelde minuten)
Dan kunnen de beloftenteams qua leeftijd ook omlaag wat mij betreft. Van onder 24, naar onder 21.

Ik ben, zoals zovelen, tegenstander van beloftenteams in de piramide.
Ik vind niet, dat je top amateurclubs moet misbruiken om beloften van BVO's op te gaan leiden, afgezien van competitievervalsing enz.

Ik snap jouw voorstel en als die beloften toch in de piramide blijven, steun ik van harte je idee om de maximum leeftijd verder te verlagen.
Een speler van 23 jaar vind ik geen belofte meer . Op die leeftijd moet hij er al klaar voor zijn.

Pascallovic

Well-known member
Welk probleem los je daarmee op? Zijn er zoveel jong elftallen die met spelers van 23 jaar spelen? Ben niet tegen die regel hoor, maar veel jong elftallen hebben los van een enkele uitzondering al een elftal staan wat hieraan voldoet dus zo heel veel veranderd er niet.

Deathprod

Well-known member
Dan spelen ze dus al op een jongere leeftijd op een hoog niveau. Je ziet dat het basiselftal van Jong PSV bestaat uit 5 spelers boven de 20. Als je 21/22 jaar oud bent en nog bij de beloften speelt, dan ga je het vaak niet meer redden in het eerste. Deze spelers staan eigenlijk de echte talenten in de weg die het mogelijk nog wel kunnen halen.

Atreides

Well-known member
Dan spelen ze dus al op een jongere leeftijd op een hoog niveau. Je ziet dat het basiselftal van Jong PSV bestaat uit 5 spelers boven de 20. Als je 21/22 jaar oud bent en nog bij de beloften speelt, dan ga je het vaak niet meer redden in het eerste. Deze spelers staan eigenlijk de echte talenten in de weg die het mogelijk nog wel kunnen halen.

Als ze dat bij bosjes zouden doen wel ja.

Maar goed. Fijn dat Deathprod er meer kijk op heeft dan Ajax, PSV en AZ. Die graag deze mogelijkheid open houden.

Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member

Wat dan weer het voordeel meeneemt is dat afvallers bij PSV / Ajax nu in een hoger team kunnen instromen dan ze zouden gedaan hebben als ze geen Jupiler League ervaring hebben opgedaan.

noordooster

Well-known member
Als ze dat bij bosjes zouden doen wel ja.

Maar goed. Fijn dat Deathprod er meer kijk op heeft dan Ajax, PSV en AZ. Die graag deze mogelijkheid open houden.

Beweert Deathprod dat ? Hij heeft ventileert tenminste onderbouwde idee?n, waarmee je het vervolgens wel of niet eens kunt zijn.
In het seizoen '16-'17 zagen we welke wensen de BVO's hadden met hun beloftenteams.
Gelukkig is daaraan het een en ander versoberd.

Atreides

Well-known member
Beweert Deathprod dat ?

?n
Deze spelers staan eigenlijk de echte talenten in de weg die het mogelijk nog wel kunnen halen.

Je ziet zo vaak dat volgens de opleiders de ontwikkeling van talenten slecht te voorspellen is en dat spelers vaak op 'laag' niveau actief zijn en dan ineens als een komeet zich ontwikkelen.

Hij heeft ventileert tenminste onderbouwde idee?n, waarmee je het vervolgens wel of niet eens kunt zijn..

Ik ben dus tegen allerlei quota. Verder ben ik voor de oude situatie waar eerste selectiespelers minuten kunnen opdoen bijvoorbeeld na een lange blessure (denk aan Veldman bij Ajax). Als je daar twee of drie van hebt rondlopen lijkt me dat best te verdedigen.

In het seizoen '16-'17 zagen we welke wensen de BVO's hadden met hun beloftenteams.Gelukkig is daaraan het een en ander versoberd

Vertel.

de waan

Well-known member
Als je daar twee of drie van hebt rondlopen lijkt me dat best te verdedigen.

Dat lijkt me nou bij uitstek de overweging voor die clubs.

Meedoen in een grote-mensen-competitie? Dan een vaste selectie en nul dispensatie.
Buiten-de-boot-vallers en spelers die ritme op willen doen laten meedoen? Dan inschrijven voor een spek-en-bonen-competitie.

Kies maar.

Atreides

Well-known member
Dat lijkt me nou bij uitstek de overweging voor die clubs.

Okay. Goed punt.

Neemt niet weg dat onze Deathprod e.d. niet zullen rusten tot dat ze of dood zijn of de Jong teams zijn uitgeroeid.

Meedoen in een grote-mensen-competitie? Dan een vaste selectie en nul dispensatie. Buiten-de-boot-vallers en spelers die ritme op willen doen laten meedoen? Dan inschrijven voor een spek-en-bonen-competitie.

Kies maar.

Wel gek trouwens dat aan die grote mensen competitie wat betreft Deathprod alleen maar adolescenten mogen meedoen?

Batigoal

Well-known member
Hoe graag je het ook zou willen, die belofteteams gaan niet meer weg uit de piramide. Al is het maar omdat dit eigenlijk in steeds meer landen ter wereld zo wordt gedaan. Van de toplanden draaien B-teams al mee in de standaardcompetitie in Spanje, Frankrijk (tot en met 4e niveau), Duitsland, Itali? sinds dit jaar (met Juventus en er gaan er meer volgen) en Engeland komt er op termijn ook wel mee nu ze belofteteams al laten meedraaien in de beker. Om nog maar niet te spreken over landen daarbuiten waar het heel gewoon is. Dat is gewoon een trend die niet te stoppen valt.

In plaats van eindeloos ertegen te ageren zou men beter de energie kunnen steken in het vaststellen van eerlijke restricties.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Engeland weet ik niet, die hebben een sterke U23 competitie + een internationaal iets, waar bijv ook Feyenoord en PSV aan meedoen. En de weerstand in Engeland is net wat groter dan hier, de bekerduels met de U23 teams worden zeer matig tot ronduit slecht bezocht.

noordooster

Well-known member
Hoe graag je het ook zou willen, die belofteteams gaan niet meer weg uit de piramide. Al is het maar omdat dit eigenlijk in steeds meer landen ter wereld zo wordt gedaan. Van de toplanden draaien B-teams al mee in de standaardcompetitie in Spanje, Frankrijk (tot en met 4e niveau), Duitsland, Itali? sinds dit jaar (met Juventus en er gaan er meer volgen) en Engeland komt er op termijn ook wel mee nu ze belofteteams al laten meedraaien in de beker. Om nog maar niet te spreken over landen daarbuiten waar het heel gewoon is. Dat is gewoon een trend die niet te stoppen valt.

In plaats van eindeloos ertegen te ageren zou men beter de energie kunnen steken in het vaststellen van eerlijke restricties.

Ik weet niet hoe ze het met de beloftenteams in andere landen geregeld hebben en vooral niet welke voorwaarden er gelden.
Maar ik blijf van mening, dat de beloften niet in de piramide zouden moeten spelen, maar in een eigen beloftencompetitie.
En dat niet de topamateurs misbruikt moeten worden om die beloften op te leiden.

Zolang die beloften wel in de piramide mogen uitkomen, kunnen de restricties niet gauw streng genoeg zijn.
Om te beginnen met verplichte een leeftijdsgrens zodat je bij die spelers ook nog echt kunt spreken van "beloften".
Met 23 jaar ben je geen belofte meer.

Deathprod

Well-known member
Okay. Goed punt.

Neemt niet weg dat onze Deathprod e.d. niet zullen rusten tot dat ze of dood zijn of de Jong teams zijn uitgeroeid.

Hoe kom je erbij dat ik er tegen ben? Ik wil alleen dat ze een echte keuze maken bij de KNVB. Dus er allemaal in, of er allemaal uit. En als ze blijven, dan met vaste selectie's gaan werken. We zijn net halverwege en Jong Ajax heeft al bijna 40 verschillende spelers gebruikt. Het schiet ook niet op dat er maar 2 beloften in de lagere divisie's mogen. Dan krijg je gewoon competitie's in een competitie. Dat zie je nu al in de 2e Divisie. Jong Vitesse staat 11e, maar degraderen nu virtueel omdat Volendam bovenaan in de 3e Divisie staat. Dat gaat toch nergens over?

Deathprod

Well-known member
'Feyenoord lanceert nieuw plan voor competitie: Alle Jong-teams weer in eigen competitie'

De Telegraaf weet te melden dat Feyenoord een compleet nieuw plan heeft gelanceerd om de beloftecompetitie aan te passen. Als het aan technisch directeur Martin van Geel ligt verdwijnen alle Jong-elftallen weer uit de voetbalpiramide. Volgens de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie is er met de regeling van nu sprake van competitievervalsing.

Van Geel wil dat er een competitie komt voor de reserveteams die op maandagavond plaats zal vinden. Naast Feyenoord, Ajax en PSV zou minimaal de hele top-10 van de Eredivisie hier in spelen. Daaronder volgen dan meer divisies voor reserveteams met een promotie-degradatieregeling. Spelers die in het weekend niet in actie komen in het eerste elftal kunnen op deze manier dan toch in actie komen. Daar zou dan een televisieschakelprogramma bij moeten komen zoals dit nu op vrijdagavond ook al gebeurd met de Keuken Kampioen Divisie.

De technisch directeur verwacht dat zo'n competitie vele malen aantrekkelijker zal zijn voor clubs, spelers ?n publiek. "Jong FC Utrecht tegen Go Ahead Eagles in De Galgenwaard. Geen enkele entourage. Jong Ajax-Jong AZ, waar ik deze week naar keek. Is dat het dan?", aldus Van Geel. "Voor spelers die dicht tegen het eerste elftal aan zitten, moet je maandag als speeldag hebben anders spelen ze nooit. In zo’n competitie is weerstand voor topspelers en topjeugdspelers gegarandeerd."

Mede vanwege de financi?n zag Feyenoord af van deelname aan de voetbalpiramide. De club kan het zich niet net zoals Ajax en PSV veroorloven om een grote selectie samen te stellen. "In het kampioensjaar van Feyenoord hadden we 35 voetballers onder contract. Daar zaten onze beste jeugdspelers bij", zo geeft hij aan. "Ajax heeft budget voor 70 tot 80 spelers met een contract. Dat kan niet met het budget van Feyenoord. Ons budget spenderen we liever aan 35 spelers."

Ook viel het Van Geel op toen hij de selecties van de Jong-elftallen van Ajax en PSV bekeek van de afgelopen jaren dat er nauwelijks iemand doorbreekt in het eerste elftal. "Driekwart van die selecties komt in de Eerste, Tweede en Derde Divisie terecht. Je moet opleiden voor het eerste elftal", zegt hij daarover. "Bij Feyenoord komen 14 van de 26 spelers in de huidige selectie voort uit de eigen jeugdopleiding. Dat is meer dan 50 procent van de selectie."

Pascallovic

Well-known member
Dat 14 van de 26 spelers uit de huidige selectie uit eigen jeugd voortkomen, is weer mooi in tegen spraak met dat ze gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit:D

Voor de rest slecht plan natuurlijk wat 14 jaar geleden al min of meer bestond (zonder schakelprogramma) en wat zo goed werkte dat ze het hebben afgeschaft. Ook maakt hij totaal niet duidelijk op welke manier hij die competitie interessant denkt te maken. Als er nu al niemand op de maandag naar Jong Ajax - Jong AZ in de KKD komt kijken, waarom zouden supporters dan wel komen op de maandagavond bij dezelfde wedstrijd in de beloftecompetitie? Daar gaat een schakelprogramma niks aan veranderen. Ook niet als Johnson mag mee doen bij Jong AZ en Veltman bij Jong Ajax. Tot slot kunnen de eerste 11 spelers van Feyenoord zich al niet opladen voor een Eredivisiewedstrijd tegen de Graafschap, Fortuna, Excelsior, Willem II, etc. Op basis waarvan zouden de reserves zich dan wel kunnen opladen voor wedstrijden tegen andere jong ploegen op een maandagavond op een achterafveldje?

Bovenaan