Het blijft allemaal voor een gedeelte gevoelsmatig, maar ik durf wel te stellen dat bij Ajax in ieder geval Onana, Mazraoui, Eiting, Tete, Vd Beek en zelfs De Jong nooit in Ajax 1 hadden gespeeld als ze niet eerst ervaring opdeden in Jong Ajax. Die stonden namelijk niet allemaal bekend als toptalenten in de jeugd, Onana zou nooit eerste doelman worden als hij zich niet eerst had kunnen ontwikkelen bij Jong Ajax op profniveau. Van de Beek werd pas bij Ajax 1 gehaald nadat hij een paar maanden uitblinker was bij Jong Ajax. Bij PSV zou Rosario denk ik nooit PSV 1 hebben bereikt zonder eerst in Jong PSV terecht te zijn gekomen, over de rest weet ik het niet. Dus ik denk dat voor in ieder geval deze clubs (en ook AZ) wel degelijk de Jong-ploeg in de JL van grote waarde is en die waarde zich inmiddels bewezen heeft.
Wat je wel zou kunnen bepleiten is dat je in plaats van de Jong-ploegen in de piramide, de topclubs een nauwe samenwerking met een Jupiler League-ploeg laat hebben en op die manier spelers klaarstoomt voor de Eredivisie. Alleen weet ik nog wel uit de jaren voor de Jong-ploegen in de piramide hoe negatief er door de buitenwacht werd gekeken tegen clubs die satellietclub werden van de topclubs. Het wordt nog weleens vergeten dat men daarover ook zat te klagen. Clubs als Haarlem, Excelsior en FC Eindhoven werden volop bekritiseerd dat ze met een half gehuurd team van een topclub speelden.
Het is meer dat ik gewoon aan het werk ben en even de tijd mis om je verhaal cijfermatig volledig onderuit te halen.
Maar dat wil ik later best wel eens doen hoor maar zullen we dan wel even de standaarden afspreken?
- Een speler heeft minstens een heel seizoen bij de beloften gespeeld (=30+ wedstrijden) voordat hij basisspeler werd bij het eerste
- Een speler is minstens een heel seizoen basisspeler bij het eerste team geweest
Waarom is een heel seizoen bij de beloften een criteria?
Om alleen spelers te hebben die echt wezenlijk deel hebben uitgemaakt van een team dat in de Eerste Divisie hebben gespeeld.
Dat is natuurlijk kolder Joost, je kunt geen meetlat leggen op ontwikkeling. Niet iedere speler heeft een heel seizoen ontwikkeling nodig om stappen te zetten. Kijk ook naar de jeugd waar zat voorbeelden zijn van spelers die na 3 maanden in de B-jeugd zo doorstromen naar de A-jeugd etc. Waarbij die paar maanden bij de B-jeugd wel degelijk een stap is die ze niet hadden kunnen overslaan.