Beloftenteams in de piramide

SanMark.

Well-known member
Maar als het sportief beter is voor het totale voetbal moet je daar als overkoepelende organisatie zoals de KNVB over heen stappen.

Grootste probleem wat ik zie, met de beloftes in de eerste divisie dat die niet kunnen promoveren en daar zit dus geen sportieve uitdaging in. Net zoals de andere clubs niet kunnen degraderen en dus bij de winterstop je alleen nog door die zeer stompzinnige periodetitels niet 80% van de teams al is uitgevoetbald.

Maar zolang er geen promotie komt van de tweede naar de eerste divisie, is het voor de meeste clubs in de eerste divisie goed dat de beloftes erin zitten want anders zaten er maar 16 teams meer in de eerste divisie en dat is gewoon te weinig.

Unregistere

Well-known member
En zelfs dat waag ik te betwijfelen. Het gaat in ieder geval niet om significante bedragen.

Klopt. De KNVB erkent dit overigens wel een beetje, doordat ze vorig jaar een soort compensatiebedrag uitkeerden aan de clubs in de derde divisie zaterdag vanwege de scheve verhoudingen in de verdeling van de belofteteams. Al weet ik niet eens zeker of ze dit uiteindelijk gedaan hebben.

Maar of de inkomsten echt dalen, is maar zeer de vraag. Als je het vergelijkt met drie bezoeken van Quick Boys wel, maar vergeleken met de gemiddelde amateurclub nemen de belofteteams niet eens zo gek veel minder publiek mee. Ik verwacht morgen bijvoorbeeld niet dat de Ajax amateurs meer supporters bij zich hebben dan Jong FC Groningen twee weken terug.

Batigoal

Well-known member
Het blijft allemaal voor een gedeelte gevoelsmatig, maar ik durf wel te stellen dat bij Ajax in ieder geval Onana, Mazraoui, Eiting, Tete, Vd Beek en zelfs De Jong nooit in Ajax 1 hadden gespeeld als ze niet eerst ervaring opdeden in Jong Ajax. Die stonden namelijk niet allemaal bekend als toptalenten in de jeugd, Onana zou nooit eerste doelman worden als hij zich niet eerst had kunnen ontwikkelen bij Jong Ajax op profniveau. Van de Beek werd pas bij Ajax 1 gehaald nadat hij een paar maanden uitblinker was bij Jong Ajax. Bij PSV zou Rosario denk ik nooit PSV 1 hebben bereikt zonder eerst in Jong PSV terecht te zijn gekomen, over de rest weet ik het niet. Dus ik denk dat voor in ieder geval deze clubs (en ook AZ) wel degelijk de Jong-ploeg in de JL van grote waarde is en die waarde zich inmiddels bewezen heeft.

Wat je wel zou kunnen bepleiten is dat je in plaats van de Jong-ploegen in de piramide, de topclubs een nauwe samenwerking met een Jupiler League-ploeg laat hebben en op die manier spelers klaarstoomt voor de Eredivisie. Alleen weet ik nog wel uit de jaren voor de Jong-ploegen in de piramide hoe negatief er door de buitenwacht werd gekeken tegen clubs die satellietclub werden van de topclubs. Het wordt nog weleens vergeten dat men daarover ook zat te klagen. Clubs als Haarlem, Excelsior en FC Eindhoven werden volop bekritiseerd dat ze met een half gehuurd team van een topclub speelden.

Het is meer dat ik gewoon aan het werk ben en even de tijd mis om je verhaal cijfermatig volledig onderuit te halen.

Maar dat wil ik later best wel eens doen hoor maar zullen we dan wel even de standaarden afspreken?

- Een speler heeft minstens een heel seizoen bij de beloften gespeeld (=30+ wedstrijden) voordat hij basisspeler werd bij het eerste

- Een speler is minstens een heel seizoen basisspeler bij het eerste team geweest

Waarom is een heel seizoen bij de beloften een criteria?

Om alleen spelers te hebben die echt wezenlijk deel hebben uitgemaakt van een team dat in de Eerste Divisie hebben gespeeld.

Dat is natuurlijk kolder Joost, je kunt geen meetlat leggen op ontwikkeling. Niet iedere speler heeft een heel seizoen ontwikkeling nodig om stappen te zetten. Kijk ook naar de jeugd waar zat voorbeelden zijn van spelers die na 3 maanden in de B-jeugd zo doorstromen naar de A-jeugd etc. Waarbij die paar maanden bij de B-jeugd wel degelijk een stap is die ze niet hadden kunnen overslaan.

Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
En zelfs dat waag ik te betwijfelen. Het gaat in ieder geval niet om significante bedragen.

Dat valt allemaal wel mee ja, plus de beloften delen niet mee uit het geld van de TV pot. Dus ze hoeven dat maar te delen door 16 en niet door 20.

Deathprod

Well-known member
Volgens mij is dat laatste iets waar werkelijk iedereen het mee eens is.

Ik snap best dat amateurclubs voor hun eigen hachje opkomen. Zij zien door de beloften ongetwijfeld hun inkomsten dalen. Maar als het sportief beter is voor het totale voetbal moet je daar als overkoepelende organisatie zoals de KNVB over heen stappen.

Bij clubs als Helmond Sport en Dordrecht loopt de belangstelling flink terug. Er zitten nog maar zo'n 1500 man gemiddeld. Dat soort clubs zouden eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om semi-profvoetbal te kunnen spelen in de 1e Divisie. Dat zou dan ook prima aansluiten bij de 2e Divisie. Als ze de licentie-eisen niet tijdig aanpassen dan ben ik bang dat deze clubs op den duur helemaal verdwijnen.

Abubakari

Well-known member
Als je denkt met een amateurteam in de Eredivisie te kunnen spelen, wie houdt je tegen he. Gewoon proberen. Deed FC Groningen ook de 1e seizoenshelft :D

Amateurclubs hebben toeschouwers die ook blijven komen als het slecht gaat, dus ik geloof er niks van dat FC Groningen een amateurteam is.

Deathprod

Well-known member
Reglementswijziging promotie reservecompetitie

Na overleg met de clubs uit de reservecompetitie heeft het bestuur betaald voetbal besloten om het reglement met betrekking tot eventuele promotie naar de Derde divisie te wijzigen. De aanpassing houdt in dat niet het hoogst ge?indigde beloftenelftal aan het eind van het seizoen 2018/’19 automatisch in aanmerking komt voor promotie, maar het hoogst ge?indigde beloftenelftal van de BVO dat ook echt wil promoveren naar de Derde divisie.

https://www.knvb.nl/nieuws/betaald-...eglementswijziging-promotie-reservecompetitie

Fregge

Well-known member
Even een serieuze vraag: Martijn Kaars viel vrijdag in de 57e minuut in bij FC Volendam. Hij speelde vandaag 79 minuten bij Jong FC Volendam. Mag dat?

SanMark.

Well-known member
Even een serieuze vraag: Martijn Kaars viel vrijdag in de 57e minuut in bij FC Volendam. Hij speelde vandaag 79 minuten bij Jong FC Volendam. Mag dat?

PSV had vorige week Ihatteren en nog een paar anderen op de bank zitten. Die zijn niet ingevallen maar stonden op het wedstrijdformulier en mochten daarom niet mee doen met Jong PSV.

Joost

Well-known member

Ja. Gek genoeg geldt de regel ‘niet twee keer in een weekend op het formulier’ alleen voor de clubs die in de Eerste Dicisie uitkomen.

Joost

Well-known member
PSV had vorige week Ihatteren en nog een paar anderen op de bank zitten. Die zijn niet ingevallen maar stonden op het wedstrijdformulier en mochten daarom niet mee doen met Jong PSV.

Andersom had het wel gemogen. Dus spelen bij Jong PSV en op de bank vij het eerste.

Of; als jong PSV tegen een ander jong team had gespeeld, dan mocht het ook.

Deathprod

Well-known member
Feyenoord verloor met 4-0 van NEC. Die blijven dus op 0 uit 2. PEC en Twente wonnen wel en staan beide aan kop met 6 uit 2. Twente heeft al aangegeven niet te willen promoveren naar de 3e Divisie, dus PEC virtueel in de 3e Divisie volgend seizoen, aangezien Den Bosch op een 4e plek in de hoofdklasse staat.

Bovenaan