Beloftenteams in de piramide

SanMark.

Well-known member
Tuurlijk wel, het heeft voor die clubs wel een meerwaarde. De spelers krijgen veel meer weerstand, en worden daar beter van.

Ik ben het wel met je eens dat je er mee moet stoppen want het is geen taak van 16 clubs om spelers van 4 andere clubs beter te maken door daar tegen te voetballen in een normale competitie.

Pascallovic

Well-known member
Je wil een speler als Gakpo met 7 CL minuten en 1 Eredivisieminuut al een succesverhaal noemen?

Maar ik heb een paar makkelijker te beoordelen punten voor je;
- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste sinds de beloften in de Eerste Divisie spelen > nee
- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste dan bij clubs die niet zijn ingestroomd > nee

Stoppen dus, het heeft geen effect.
Je duikt heel mooi weg. Jij vindt dat spelers als Bazoer, Tete, Mazraoui, Rosario, Onana, etc. niet mogen meetellen. Allemaal om verschillende redenen. Daar wordt je op aangesproken en vervolgens negeer je dat volledig door enkel met 1 andere naam te komen, omdat je op de andere punten bent klem geluld.

Nee Gakpo is inderdaad te vroeg om te beoordelen of zijn aansluiting bij het eerste structureel van aard is.

- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste sinds de beloften in de Eerste Divisie spelen > Ja
- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste dan bij clubs die niet zijn ingestroomd > Ja

Stoppen dus met je onzinverhaal en dubbele standaarden vwb het doorbreken van spelers vanuit de beloften naar het eerste.

Atreides

Well-known member
Je wil een speler als Gakpo met 7 CL minuten en 1 Eredivisieminuut al een succesverhaal noemen?

en zitten Gakpo, Lammers, Sadilek, Mauro Junior en Dante Rigo daar dicht bij. Dus dichtbij het moment dat ze een serieuze selectiespeler worden (1e 18/19 spelers).

Maar ik heb een paar makkelijker te beoordelen punten voor je;
- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste dan bij clubs die niet zijn ingestroomd > nee

Stoppen dus, het heeft geen effect.

Waarom vergelijk jij Ajax en PSV met clubs als Fortuna, Emmen en de Graafschap?

- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste sinds de beloften in de Eerste Divisie spelen > nee

Zou je dat kunnen onderbouwen, ik ben h??l benieuwd. Ik ben ook heel benieuwd wat je vind van de kwaliteit van de huidige en oude doorstroom.

Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Hoeveel spelers van Jong Ajax en Jong PSV zijn de afgelopen jaren bij een profclub belandt en hoe is de verhouding met andere KKD clubs? Volgens mij heeft Jong Ajax alleen al meer Eredivisiespelers opgeleverd dan de hele KKD bij elkaar?

Joost

Well-known member
Je duikt heel mooi weg. Jij vindt dat spelers als Bazoer, Tete, Mazraoui, Rosario, Onana, etc. niet mogen meetellen. Allemaal om verschillende redenen. Daar wordt je op aangesproken en vervolgens negeer je dat volledig door enkel met 1 andere naam te komen, omdat je op de andere punten bent klem geluld.

Nee Gakpo is inderdaad te vroeg om te beoordelen of zijn aansluiting bij het eerste structureel van aard is.

- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste sinds de beloften in de Eerste Divisie spelen > Ja
- Zijn er bij Ajax en PSV meer spelers doorgebroken bij het eerste dan bij clubs die niet zijn ingestroomd > Ja

Stoppen dus met je onzinverhaal en dubbele standaarden vwb het doorbreken van spelers vanuit de beloften naar het eerste.

Het is meer dat ik gewoon aan het werk ben en even de tijd mis om je verhaal cijfermatig volledig onderuit te halen.

Maar dat wil ik later best wel eens doen hoor maar zullen we dan wel even de standaarden afspreken?

- Een speler heeft minstens een heel seizoen bij de beloften gespeeld (=30+ wedstrijden) voordat hij basisspeler werd bij het eerste

- Een speler is minstens een heel seizoen basisspeler bij het eerste team geweest

Joost

Well-known member
en zitten Gakpo, Lammers, Sadilek, Mauro Junior en Dante Rigo daar dicht bij. Dus dichtbij het moment dat ze een serieuze selectiespeler worden (1e 18/19 spelers).

Waarom vergelijk jij Ajax en PSV met clubs als Fortuna, Emmen en de Graafschap?

Zou je dat kunnen onderbouwen, ik ben h??l benieuwd. Ik ben ook heel benieuwd wat je vind van de kwaliteit van de huidige en oude doorstroom.

Sam Lammers zit al een eeuwigheid bij Jong PSV en heeft de stap niet kunnen maken naar PSV1.

Ik noem helemaal geen clubs dus waar je Fortuna, Emmen en de Graafschap vandaan haalt weet ik niet. Maar om eerlijk te vergelijken zou ik eerder kijken naar Heerenveen, Feyenoord, ADO Den Haag. Clubs die niet ingestroomd zijn.

Kwaliteit komt ook met vlagen en is ook aangeboren. Zie Belgi? waar ze nu een geweldige generatie hebben.

Pascallovic

Well-known member
Het is meer dat ik gewoon aan het werk ben en even de tijd mis om je verhaal cijfermatig volledig onderuit te halen.

Maar dat wil ik later best wel eens doen hoor maar zullen we dan wel even de standaarden afspreken?

- Een speler heeft minstens een heel seizoen bij de beloften gespeeld (=30+ wedstrijden) voordat hij basisspeler werd bij het eerste

- Een speler is minstens een heel seizoen basisspeler bij het eerste team geweest
Ach eerst had je wel tijd om op die specifieke namen in te gaan.

Misschien moet je eerst je standaarden benoemen voordat je stellingen gaat deponeren. Anders kun je namelijk heel goedkoop je standaarden zo formuleren dat ze bij je stelling aansluiten zoals jij nu ook gedaan hebt. Aansluiting bij het eerste team is natuurlijk iets heel anders anders dan de standaarden die jij er nu doorheen probeert te krijgen om je gelijk te halen. Terwijl deze standaarden beiden door jou zijn neergelegd. Dus nee niet akkoord met deze standaarden.

Pascallovic

Well-known member
Ik noem helemaal geen clubs dus waar je Fortuna, Emmen en de Graafschap vandaan haalt weet ik niet. Maar om eerlijk te vergelijken zou ik eerder kijken naar Heerenveen, Feyenoord, ADO Den Haag. Clubs die niet ingestroomd zijn.
Reken je bij die clubs dan ook mee dat spelers minimaal 30 wedstrijden in de beloftecompetitie moeten hebben gespeeld? Anders vallen ze buiten jouw criteria immers. Telt Tom Beugelsdijk dan mee, die 2 jaar aan FC Dordrecht verhuurd is geweest?

Hankie

Well-known member

Waarom is een heel seizoen bij de beloften een criteria?

Joost

Well-known member
Ach eerst had je wel tijd om op die specifieke namen in te gaan.

Misschien moet je eerst je standaarden benoemen voordat je stellingen gaat deponeren. Anders kun je namelijk heel goedkoop je standaarden zo formuleren dat ze bij je stelling aansluiten zoals jij nu ook gedaan hebt. Aansluiting bij het eerste team is natuurlijk iets heel anders anders dan de standaarden die jij er nu doorheen probeert te krijgen om je gelijk te halen. Terwijl deze standaarden beiden door jou zijn neergelegd. Dus nee niet akkoord met deze standaarden.

Ik heb nooit genoemd dat aansluiting bij het eerste elftal voldoende zou zijn.

Maar noem jouw standaard, dan kunnen we er iets tussenin vinden.

Bonehead

Well-known member
Hoeveel spelers van Jong Ajax en Jong PSV zijn de afgelopen jaren bij een profclub belandt en hoe is de verhouding met andere KKD clubs? Volgens mij heeft Jong Ajax alleen al meer Eredivisiespelers opgeleverd dan de hele KKD bij elkaar?

Gevoelsmatig dit dus. Daarom sta ik an sich wel achter beloften in piramide. Gevoelsmatig zegt mij dat het totale plaatje er sportief bij gebaat is. Dat de beloften op alle andere fronten afbreuk plegen geloof ik direct.

Het is wel gevoelsmatig en ik denk ook moeilijk te onderbouwen. Zouden die spelers die nu door zijn gebroken dit niet hebben gedaan wanneer die in een beloftencompetitie zouden hebben gespeeld?

Pascallovic

Well-known member
Ik heb nooit genoemd dat aansluiting bij het eerste elftal voldoende zou zijn.
Dat is het doel wat jij hier anderhalf uur geleden benoemd.

Het doel was om spelers beter en sterker te maken om makkelijker aansluiting bij het eerste team te kunnen krijgen. Op basis van de cijfers moet je gewoon concluderen dat het effect er niet is. Exceptionele talenten houdt je altijd (De Ligt, de Jong) en het aantal spelers dat is doorgebroken via de Eerste Divisie is niet groter dan bij clubs die niet zijn ingestroomd.

Om alleen spelers te hebben die echt wezenlijk deel hebben uitgemaakt van een team dat in de Eerste Divisie hebben gespeeld.
Lekker concreet dat 'deel uit maken van'. Dus als je wel wekelijks met ze traint, maar niet speelt omdat je nog weleens bij het eerste wordt gehaald tel je niet mee? Als je door blessures niet aan het aantal wedstrijden komt, maar wel bij die jong-selectie bent aangesloten tel je niet mee? Als Gravenberch vanaf nu ook maar 1 wedstrijd van Jong Ajax mist en volgend seizoen definitief aansluit bij het eerste telt hij niet mee, want ja maar 29 wedstrijden gespeeld?

Laatst bewerkt:

Deathprod

Well-known member
Van mij mag een amateurclub gewoon promoveren naar het hoogste niveau. Uiteindelijk loop je toch tegen een plafond aan

Ik denk dat je wel wat met contracten moet gaan werken om zwart geld en vage constructies tegen te gaan. Maar de licentie-eisen qua contracten in de KKD kunnen wel wat omlaag.

Unregistere

Well-known member
Die was twee jaar geleden niet eens goed genoeg voor redelijk wat speelminuten bij WillemII (althans volgens Streppel). Dan lijkt mij wel spelen bij Jong Ajax een perfecte oplossing.

Nou lag dat vooral aan de angst en (misschien wel beperkte) visie van Streppel hoor. Op de training was De Jong de beste van iedereen en dus had hij eigenlijk ook al gewoon moeten spelen bij Willem II.

de waan

Well-known member
Het is wel gevoelsmatig en ik denk ook moeilijk te onderbouwen. Zouden die spelers die nu door zijn gebroken dit niet hebben gedaan wanneer die in een beloftencompetitie zouden hebben gespeeld?

Dit dus. Je kunt er van allerlei modellen op los laten, maar het lijkt me simpelweg niet meetbaar welk effect het meespelen in de piramide heeft op de ontwikkeling van spelers.

Unregistere

Well-known member
Dit dus. Je kunt er van allerlei modellen op los laten, maar het lijkt me simpelweg niet meetbaar welk effect het meespelen in de piramide heeft op de ontwikkeling van spelers.

Het is inderdaad niet concreet meetbaar. En je weet ook nooit hoe het was gelopen als er geen piramide was geweest, zoals Bonehead stelt. Toch ben ik er persoonlijk wel redelijk van overtuigd dat spelen tegen oudere spelers leerzamer is dan voetballen tegen leeftijdsgenoten en dat het ook positief is voor de ontwikkeling om te moeten voetballen tegen teams die niet allemaal standaard 'lekker voetballen in een 4-3-3-systeem', maar ook wel eens met andere speelwijzen en speelstijlen op de proppen komen.

Zeker in het eerste seizoen derde divisie (2016/17) heb ik dat zelf ook wel gezien. De beloften waren toen na de winterstop al een stuk beter. Een jaar later zag je nog meer groei, al kan dat ook de invloed van een lichting zijn geweest. Daarom denk ik dat het voor BVO's erg nuttig is. Maar of pakweg Enzo Stroo zijn 22 goals in de afgelopen twee jaar KKD voor FC Volendam ook had gemaakt als hij met Jong Volendam niet in de derde divisie, maar in een aparte beloftecompetitie had gespeeld? Dat valt niet te zeggen.

Joost

Well-known member

Iedere jeugdopleiding levert spelers af en als die spelers niet aansluiten bij de eigen club komen ze veelal op een lager niveau terecht. Logisch dus dat spelers die Ajax 1 niet halen wel vaak terechtkomen in de onderste regionen van de Eredivisie of de Eerste Divisie. Sommigen halen dan alsnog de top zoals Klaas Jan Huntelaar.

Dat is een effect dat er in 1980 ook al was.

Bonehead

Well-known member
Ik denk dat je wel wat met contracten moet gaan werken om zwart geld en vage constructies tegen te gaan. Maar de licentie-eisen qua contracten in de KKD kunnen wel wat omlaag.

Volgens mij is dat laatste iets waar werkelijk iedereen het mee eens is.

Ik snap best dat amateurclubs voor hun eigen hachje opkomen. Zij zien door de beloften ongetwijfeld hun inkomsten dalen. Maar als het sportief beter is voor het totale voetbal moet je daar als overkoepelende organisatie zoals de KNVB over heen stappen.

Joost

Well-known member
Dat is het doel wat jij hier anderhalf uur geleden benoemd.
Maar wel in andere context als jij nu stelt.

De stap van jeugd naar eerste team was te groot, door de beloften meer weerstand te bieden zou het dus makkelijker moeten worden om aansluiting te vinden ?n een vaste waarde te worden bij het eerste.

Lekker concreet dat 'deel uit maken van'. Dus als je wel wekelijks met ze traint, maar niet speelt omdat je nog weleens bij het eerste wordt gehaald tel je niet mee? Als je door blessures niet aan het aantal wedstrijden komt, maar wel bij die jong-selectie bent aangesloten tel je niet mee? Als Gravenberch vanaf nu ook maar 1 wedstrijd van Jong Ajax mist en volgend seizoen definitief aansluit bij het eerste telt hij niet mee, want ja maar 29 wedstrijden gespeeld?

Als je als speler in jet eerste seizoen al direct de stap naar Ajax 1 maakt heb je dus nauwelijks profijt gehad van het spelen in de Eerste Divisie.
Ik ben op zoek naar spelers die wezenlijke ervaring hebben opgedaan door het spelen van wedstrijden in de Eerste Divisie en daarna de stap hebben gemaakt.

Maar noem je eigen standaarden eens.

Bovenaan