Nee, dat zegt hij helemaal niet !!
Hij zegt, dat de komst van de beloftenteams geaccepteerd wordt omdat de amateurclubs de toegevoegde waarde ervan zien.
Daarbij komt hij met het voorbeeld van F de Jong die in jong-Ajax heeft gespeeld.
Waar moest die jongen anders in spelen als hij niet direct vanuit de A s in het eerste kwam ?
En was hij er niet gekomen als hij met jong Ajax in een beloftencompetitie had gespeeld ?
Gezien de uitkomsten van enkele enqu?tes waag ik te betwijfelen wat hij beweert.
En misschien kan van der Zee eens aantonen wat die toegevoegde waarde is, anders dan het citeren van clubmensen van Ajax en PSV die het allemaal zo geweldig vinden.
Overigens vond diezelfde van der Zee het nog niet zo lang geleden prima dat er veel meer dan 6 beloftenteams in standaardcompetities uitkwamen en nu staat hij volledig achter het meedoen van 6.
En zo staan er meer idee?n van de man in dat interview waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Dan moet ik het maar even letterlijk overnemen:
Toch ook even over de voetbalpiramide. Hoe staat het er voor?
,,In de derde divisie (nu met Jong ADO Den Haag op zondag en Almere City op zaterdag, red.) is het een kansloze missie om daar nog beloftenteams van een bvo te laten spelen. In de eerste en tweede divisie moeten we het zo houden, vinden wij. Met vier beloftenploegen in de eerste divisie en twee teams in de tweede divisie. Van de sterke teams die wat toevoegen en waarvan de talenten echt baat hebben bij het spelen in die competities. In december volgt daarover een officieel besluit na eerst overleg en inventarisatie met alle betrokkenen.??
Amateurclubs vinden het toch nog steeds niks om tegen die beloftenteams te spelen?
,,Dat kun je wel nuanceren. Natuurlijk speelt de beleving een rol: geen uitpubliek mee, weinig recettes, spelen op kansloze achterafplekjes. Uiteindelijk is de komst van de Jong-teams toch ook wel geaccepteerd. En zien die amateurclubs ??k de toegevoegde waarde voor het Nederlands voetbal. Er zijn altijd wel een paar brandhaardjes, een paar schreeuwlelijkerds, maar in algemene zin vinden de amateurclubs het prima. Vanaf het seizoen 2020/2021 willen we een nieuwe landelijke competitie voor de Onder 21-teams van de profclubs ?n de topamateurclubs. Dus de verenigingen met de beste jeugdopleidingen van het land spelen dan met een beloftenteam in de eerste of tweede divisie ?n straks in de Onder 21-competitie. We denken daarmee de druk op de voetbalpiramide weg te nemen. Maar die piramide is nooit af. Voetbal is geen stilstaand water. Je moet blijven meebewegen.??