Amerikaanse verkiezingen 2024

Wie gaat de verkiezingen winnen?

• Donald Trump

Stemmen: 2 16,7%
  • Kamala Harris

Stemmen: 9 75,0%
  • Iemand anders

Stemmen: 1 8,3%

• Totaal aantal stemmers
    12

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Als bijna alle polls overduidelijk de ene kant op wijzen en een dan de andere kant op dan lijkt me die laatste poll niet te kloppen.
De vrouw die dat peil bureau runt hoort wel bij de absolute elite onder de peilers. Ze voorspelde een overwinning voor Obama in de democratische voorverkiezingen in 2008 toen nog algemeen werd verwacht dat Hillary Clinton makkelijk zou winnen. In 2016 had ze als één van de weinigen de overwinning van Trump voorspeld. Ze komt uit Iowa, kent de staat goed en zit vrijwel altijd erg dichtbij de uitslag van alle verkiezingen in Iowa, of het nu presidentiële verkiezingen zijn, die voor de senaat, het huis van afgevaardigden of verkiezingen binnen de staat.

Natuurlijk kan ze er nu een keer flink naast zitten, maar het is absoluut geen prutser en lijkt me nou niet iemand die dit nu even opzettelijk zou doen. Juist daarom werd er zo in shock gereageerd op de peiling.

Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
De vrouw die dat peil bureau runt hoort wel bij de absolute elite onder de peilers. Ze voorspelde een overwinning voor Obama in de democratische voorverkiezingen in 2008 toen nog algemeen werd verwacht dat Hillary Clinton makkelijk zou winnen. In 2016 had ze als één van de weinigen de overwinning van Trump voorspeld. Ze komt uit Iowa, kent de staat goed en zit vrijwel altijd erg dichtbij de uitslag val alle verkiezingen in Iowa, of het nu presidentiële verkiezingen zijn, die voor de senaat, het huis van afgevaardigden of verkiezingen binnen de staat.

Natuurlijk kan ze er nu een keer flink naast zitten, maar het is absoluut geen prutser en lijkt me nou niet iemand die dit nu even opzettelijk zou doen. Juist daarom werd er zo in shock gereageerd op de peiling.
Oor in... oor uit...

JMD

Well-known member
Ik vind het nogal ver gaan om een poll die de andere kant op gaat gelijk te benoemen als "Die peiling klopt niet en is uitgebracht alleen maar om hem te downplayen.".
We zullen zien...

Het lijkt mij heel sterk dat een staat die door zoveel peilbureaus (elke behalve 1) niet eens als swing state wordt gegeven (waar het dus wel alle kanten op kan) ineens totaal de andere kant op gaat.

Joost

Well-known member
Ik heb het idee dat er maar twee mogelijkheden zijn. Trump wint en hij breekt van binnenuit de rechtsstaat vakkundig af. Of Trump verliest en hij zorgt ervoor dat het een grote chaos wordt en wie weet wat er allemaal gebeurt. Het lijkt inhoudelijk helemaal nergens meer over te gaan.

JMD

Well-known member
Ik heb het idee dat er maar twee mogelijkheden zijn. Trump wint en hij breekt van binnenuit de rechtsstaat vakkundig af. Of Trump verliest en hij zorgt ervoor dat het een grote chaos wordt en wie weet wat er allemaal gebeurt. Het lijkt inhoudelijk helemaal nergens meer over te gaan.
Ik heb nog meer vertrouwen in dat Trump wint en het wel meevalt met het afbreken van de rechtsstaat (want dat viel in 2016-2020 ook wel mee) van binnenuit dan dat Harris wint en dat januari 2021 opnieuw (en erger) gebeurt. Toch hoop ik niet dat Trump wint.

Het gaat idd inhoudelijk nergens over, maar dat komt door de manier waarop de presidentskandidaten zijn gekozen. Bij zowel Dem als Rep zag je in de voorverkiezingen goede kandidaten, verstand van zaken, kunnen normaal doen, zijn niet gek enz.. En dan komen ze met een totale gek aan de ene zijde en iemand zonder verstand van zaken (luister maar eens naar haar interviews, ze praat maar wat) aan de andere kant. Ik vind het allebei helemaal niks.

Btw: zag van de week Bill Clinton langskomen bij zo'n Harrisrally, die is echt oud geworden...

JMD

Well-known member
Ik hoop dat Harris wint, maar mocht Trump winnen dan worden de NPO-talkshows de komende dagen een genot om te kijken. Die hebben hun blijk van neutraliteit inzake politiek al lang en breed losgelaten.

Friesland

Well-known member
De stembureaus zijn geopend in de VS (sommigen zijn zelfs al gesloten). In de meester staten mogen de stembureau de cijfers doorgeven zodra deze gesloten is, in andere staten moeten ze wachten totdat alle stembureaus gesloten zijn. De media zullen pas een winnaar in de staat aangeven zodra alle stembureaus in een staat gesloten zijn. Dus wat zijn de sluitingstijden in de verschillende staten?

1:00
Georgia (16)
Virginia (13)
Indiana (11)*
South Carolina (9)
Kentucky (8)*

Vermont (3)

1:30
Ohio (17) - senaat
North Carolina (16)
West Virginia (4)

2:00
Florida (30)* - senaat
Pennsylvania (19) - senaat
Illinois (19)
New Jersey (14)
Massachusetts (11)

Tennessee (11)
Maryland (10)
Missouri (10)
Alabama (9)

Connecticut (7)
Oklahoma (7)
Mississippi (6)

Maine (3/1)
New Hampshire (4)*
Rhode Island (4)
Delaware (3)
Federaal district (3)

2:30
Arkansas (6)

3:00
Texas (40)* - senaat
New York (28)
Michigan (15)* - senaat
Arizona (11) - senaat
Colorado (10)
Minnesota (10)

Wisconsin (10) - senaat
Louisiana (8)
Iowa (6)
Kansas (6)*
Nebraska (4/
1) - senaat
New Mexico (5)
North Dakota (3)*
South Dakota (3)*
Wyoming (3)

4:00
Nevada (6) - senaat
Utah (6)
Montana 4)
- senaat

5:00
Californië (54)
Washington (12)
Oregon (8)

Idaho (4)*

6:00
Hawaï (4)

7:00
Alaska (3)*

Kiescollege: 226 Harris - 93 "Swing States" - 219 Trump
Senaat: 47 R - 10 "Toss Up" - 43 D

Tussen haakjes staat het aantal stemmen dat de staten hebben in het kiescollege. Blauw betekent dat Harris favoriet is, rood betekent dat Trump favoriet is.
In staten met een sterretje sluit een deel van de stembureau al een uur eerder (meestal omdat de staat meerdere tijdzones heeft) en kunnen we vanaf dan al uitslagen verwachten.

Staten waarachter "senaat" staat zijn belangrijk voor de senaatsverkiezingen. Zonder deze 10 zetels is het 47 voor de republikeinen, 43 voor de democraten. Blauw betekent dat de zetel in handen is van de democraten, rood betekent dat de zetel in handen is voor de republikeinen. Dat betekent dat de republikeinen genoeg hebben aan 4 van deze staten of 3 + voorzitter, de democraten moeten 8 winnen of 7 + voorzitter.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
In de eerste regel van je post zeg je dat sommige bureaus al gesloten zijn. Hoe kan dat? Het is toch pas ochtend in de vs?

Joost

Well-known member
In de eerste regel van je post zeg je dat sommige bureaus al gesloten zijn. Hoe kan dat? Het is toch pas ochtend in de vs?
Wellicht dat in dunbevolkte gebieden er tijdelijke bureaus zijn die alleen in de ochtend geopend zijn?

Friesland

Well-known member
Het zou kunnen dat het er dit jaar maar een is. In New Hampshire is een traditie dat stembureaus met minder dan 100 geregistreerde kiezer om middernacht hun stembureau mogen openen om deze daarna weer te sluiten als iedereen gestemd heeft. Dit geldt voor alle verkiezingen, dus bijvoorbeeld ook voor de voorverkiezingen.

• Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan