Amateurvoetbal algemeen

JMD

Well-known member
En wie heeft het over een promotiePLICHT? Je kunt er ook een promotieRECHT van maken. In Duitsland is vanuit Regionalliga naar 3e Liga ook een recht, geen plicht. Dus je kunt er ook vanaf zien.
Vraagje: bestaat dit ook bij de andere niveaus? Is daar ook een promotierecht vanuit bv de 4e klasse naar de 3e klasse?

JMD

Well-known member
Ook hier weer het element van principiële zaterdagverenigingen die niet wensen te promoveren omdat de zaterdag "heilig" is.
Een gesloten competitie druist volledig in tegen alle basisprincipes van competitievoetbal.
Vooral de 'niet-zondag' is heilig, volgens mij hebben ze in principe niks tegen spelen op andere dagen. En in de KKD wordt heel weinig op zondag gespeeld, dus is het in de basis nog geen probleem.

Bernardo

Well-known member
En wie heeft het over een promotiePLICHT? Je kunt er ook een promotieRECHT van maken. In Duitsland is vanuit Regionalliga naar 3e Liga ook een recht, geen plicht. Dus je kunt er ook vanaf zien.
Wat gebeurd er als een club er van af ziet? Gaat er dan een andere club naar de 3.liga of degradeert er geen club?

erka

Well-known member
Wat gebeurd er als een club er van af ziet? Gaat er dan een andere club naar de 3.liga of degradeert er geen club?

Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Meeste clubs willen wel naar 3e Liga.
Ik weet wel dat er heel veel Oberliga clubs zijn die niet naar de Regionalliga willen vanwege de licentieeisen.

Dan degradeert een club minder.
Dat is niet altijd het geval. Ik weet dat in de Landesliga Niedersachsen dit ook speelt. Daar moeten de clubs rond de jaarwisseling aangeven of zij eventueel willen promoveren, zelfs de clubs die ver verwijderd zijn van plek 1 zijn dit verplicht aan te geven. De plek voor promotie schuift dan automatisch door..

noordooster

Well-known member
Ik vraag me af welke club(s) uit de 2e divisie graag zouden willen promoveren naar de 1e divisie.
Van der Zee noemt geen namen, maar is denk ik maar wat blij dat hij het er binnenkort weer over kan hebben.
Hier wordt vaak Duitsland aangehaald als voorbeeld van een open piramide met verplichte promotie en degradatie, maar dat is kennelijk ook niet helemaal het geval.
Volgens de voorzitter van HHC is het er in de bijeenkomsten van tweede en derde divisieclubs nooit serieus over gegaan.
HHC heeft in ieder geval geen belangstelling en volgens de voorzitter de meeste andere clubs ook niet.

"HHC Hardenberg zal de KKD niet halen
HHC speelt dit seizoen een prominente rol in de tweede divisie. Maar gedachten om in de Keuken Kampioen Divisie te gaan spelen zijn er totaal niet, zegt voorzitter Arend Jan Veurink. „We willen dolgraag een keer kampioen worden in de tweede divisie. Maar verder reiken de ambities niet.’’
De clubs zitten in de Coöperatieve Vereniging Tweede en Derde divisies (CVTD) regelmatig met elkaar om de tafel, maar Veurink kan zich niet voor de geest halen dat promotie naar de eerste divisie een zwaar gespreksonderwerp is geweest. „Voor mijn gevoel hebben de meeste clubs uit de tweede divisie ook geen interesse om de stap omhoog te zetten.’’"

Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Ik denk dat noordooster bij de KNVB wat invloed heeft, want teams mogen geen 2e 1e elftal meer inschrijven. Er worden voor nu nog geen teams uit de competitie gehaald, maar als een club een 2e 1e elftal wil inschrijven, mag dat niet.

Joost

Well-known member
Ik denk dat noordooster bij de KNVB wat invloed heeft, want teams mogen geen 2e 1e elftal meer inschrijven. Er worden voor nu nog geen teams uit de competitie gehaald, maar als een club een 2e 1e elftal wil inschrijven, mag dat niet.
Dat is toch al een tijdje?

Vandaar dat BES is doorgegaan als de zaterdagvariant van De Valk. En in Coevorden heeft Germanicus een nieuwe club opgericht; Geel Zwart '25 om op zaterdag een team in te kunnen schrijven.

noordooster

Well-known member
Lijkt me meer dan terecht. Per vereniging slechts 1 standaardteam in de standaardcompetities.
En dan ook geen 2e elftallen in de vorm van jong-teams in de standaardcompetities.

Het aanmelden van 2 standaardteams kwam/komt vooral voor bij zondagverenigingen die een zaterdag 1 beginnen als een soort opleidingsteam voor zondag 1 of om spelers tegemoet te komen die op zondagmorgen niet zo vroeg het nest uit willen voor een zondag 2 of om het team meer uitstraling te geven (komt in de kranten en krijgt aantrekkelijker tegenstanders ) of om te voorkomen dat spelers zich aanmelden bij een club in de buurt.
Vaak komt dan een zondag 2 in een flink lagere klasse te voetballen.
Soms zijn 2 standaardteams ook het gevolg van een fusie.

Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Dat is toch al een tijdje?

Vandaar dat BES is doorgegaan als de zaterdagvariant van De Valk. En in Coevorden heeft Germanicus een nieuwe club opgericht; Geel Zwart '25 om op zaterdag een team in te kunnen schrijven.
Ik las het gisteren ook en dacht: huh?

1770920852251.png

Kan dus al drie jaar niet meer.

Bovenaan