Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
En die steeds terugkerende wens van dvk-leden om de afbrokkeling van het zondagvoetbal op te vangen door te pleiten voor gemengde klassen , waarbij de thuisclub bepaalt wanneer er wordt gespeeld. Heb je dat hier niet ook al eens vaker gelezen ? Wel of niet in de vorm van, ja, dat vind ik ook of helemaal mee eens ?

Zou je die eerste bewering even willen staven met quotes van minstens twee verschillende leden?
 

Fregge

Well-known member
Ja omdat ik het argument "het nut niet van een wedstrijd op zondag spelen" niet snap. Alsof spelen op zondag een extraatje is.
 

JMD

Well-known member
Natuurlijk wordt hier bij pleidooien voor gemengde competities, die ik hier zoals gezegd vaak tegenkom, niet gezegd, dat de afbrokkeling van het zondagvoetbal een belangrijke reden is. Hetgeen niet betekent dat voor velen dat wel een reden is.
Knap dat je gedachten kunt lezen... ("ja, het wordt niet gezegd, maar ik weet dat het wel zo is")
Of is dat alleen maar omdat het je nu uitkomt?
 

Fregge

Well-known member
Je mag ook best toegeven dat het een verkeerd argument is hoor. Vind ik niet erg. Zolang je dat niet geeft, ga ik er van uit dat je spelen op zondag als een luxe ziet en dat zaterdagclubs liever geen luxe willen.
 

Joost

Well-known member
Natuurlijk wordt hier bij pleidooien voor gemengde competities, die ik hier zoals gezegd vaak tegenkom, niet gezegd, dat de afbrokkeling van het zondagvoetbal een belangrijke reden is. Hetgeen niet betekent dat voor velen dat wel een reden is.
Dat het zondagvoetbal in een neerwaartse spiraal zit vindt men kennelijk niet leuk om te zeggen en om het afbrokkeling te noemen gaat velen waarschijnlijk te ver.
Bovendien is het bij zo'n constatering moeilijk om van alles en nog wat te eisen.
Mij valt het wel op, dat de roep vanuit het zondagvoetbal om te mengen sterker is geworden naarmate meer clubs en spelers overstapten naar de zaterdag.
Toen het zaterdagvoetbal nog redelijk marginaal was vergeleken bij de zondag hoorde je er nooit iemand over.
van der Zee heeft in een column ooit wel de problemen in het zondagvoetbal benoemd om vervolgens te pleiten voor gemengde klassen.
En ook anderen hebben die redeneertrant wel gevolgd.

In hoeverre zou het afbrokkelen van de onderkant van het voetballen op zondag uberhaupt enige invloed hebben op het willen opheffen van de scheiding op de hoogste niveaus?

Het is een link die je helemaal zelf bedacht hebt.

Het willen samenvoegen van de top van het voormalige amateurvoetbal is helemaal geen doel op zich. Het is slechts een middel om een probleem op te lossen. Dat probleem is dat de grote verenigingen uit de voormalige Hoofdklasse en huidige Tweede en Derde Divisie zich inmiddels als profclub gedragen maar weigeren zich te conformeren aan de sportieve uitdagingen die daar ook bij horen. Het is alsof Djokovic alleen maar Challengers gaat spelen omdat hij bang is in de grote toernooien te verliezen. Het heeft daarom ook helemaal niets met zaterdag of zondag te maken want het geldt voor alle clubs. Zowel voor Spakenburg als AFC.
 

Joost

Well-known member
Het is de vraag of jij in Zuid Limburg , waar geen standaardvoetbal is op zaterdag, wel weet wat er landelijk speelt wat betreft deze problematiek.
Natuurlijk heeft ook het feit dat het zondagvoetbal flink achterloopt in de hoogste amateurklassen en dat dat gegeven zich steeds verder doorzet ook invloed op de wens van het zondagvoetbal om te mixen.
En de rest van je betoog is helemaal een onzinnig verhaal.

In al je beweringen ga je volledig voorbij aan het feit dat er in de top van het 'amateur'voetbal flink betaald wordt. Het aantal spelers dat bewust kiest voor een speeldag is heel erg klein, die kiezen voor het geld. En aangezien het grote geld bij zaterdagclubs zit...

Dat weet je ook als je het Nederlandse amateurvoetbal volgt vanuit de Canarische Eilanden of gewoon je gezond verstand gebruikt.

Dus nogmaals;

In hoeverre zou het afbrokkelen van de onderkant van het voetballen op zondag uberhaupt enige invloed hebben op het willen opheffen van de scheiding op de hoogste niveaus?
 

Joost

Well-known member
Nogmaals : lees wat ik daarover zei.
Verder vind ik betalingen aan spelers geen argument om over te gaan op een za-zo mix.
Men loopt steeds verder achter , omdat de zaterdagamateurclubs meer inkomsten weten te genereren, vanuit recettes, kantines of wat dan ook , waardoor ook spelers het aantrekkelijker vinden uit te komen in een zaterdagcomp, nog afgezien van het feit, dat men de zaterdag vaak als prettiger speeldag ervaart , vanwege geloof of andere invulling van het weekend.

Maar je geeft indirect wel weer aan waarom met name de zondag wil dat er gemixt wordt.
Omdat men daardoor hoopt de landelijk steeds verder toenemende achterstand op de zaterdag tot staan te brengen.
En dan het liefst door zaterdagclubs te dwingen op zondag of op zaterdagavond te laten spelen.
Waarom zou het zaterdagvoetbal akkoord moeten gaan met allerlei verslechteringen ?

Ik hoor steeds vaker in Noord, dat grote zondagverenigingen wel zouden willen overstappen naar de zaterdag, maar dat de terugval in niveau hen ervan weerhoudt. Zie ook het krantenartikel.
Daar zou de KNVB een oplossing voor moeten vinden.

En verder heb ik geen zin meer in welles-nietes spelletjes met jou.
En jij en anderen vragen me steeds te herhalen wat ik al eerder zei.
Met op de achtergrond weer mijn vrees, dat bijdragen van mij worden verwijderd of verplaatst.

Ja je zegt een hele hoop maar uiteindelijk zeg je ook weer helemaal niets, je recyclet vooral je eerdere bijdragen.
Alle argumenten anders dan de financi?le vergoeding om voor een zaterdagclub te kiezen zijn voor 99% van alle spelers in de 2e en 3e Divisie niet van toepassing en daarom dus niet relevant.

Je verwart argumenten die gelden voor de onderste helft van de piramide met de bovenste helft.
Daarom;

In hoeverre zou het afbrokkelen van de onderkant van het voetballen op zondag uberhaupt enige invloed hebben op het willen opheffen van de scheiding op de hoogste niveaus?

Waarbij dus opgemerkt dat het mixen geen doel is maar dat het doel is dat glazen plafond doorbroken wordt.
 

Unregistere

Well-known member

Unregistere

Well-known member
Behalve Cor Hansse / Niels Hazelnoot komen er niet zo gek veel reacties op de column van deze Fregge. Alleen Henk Korlaar reageert via Twitter nog. Zou dat betekenen dat waarschijnlijk veel mensen het eens zijn met de inhoud?
 

Fregge

Well-known member
Die zien er, in tegenstelling tot zaterdagclubs met betrekking tot spelen op zondag, het nut misschien wel van in.
 
Bovenaan