Amateurvoetbal algemeen

Fregge

Well-known member
Als je goede jeugdtrainers en een goed jeugdplan hebt, komen jeugdspelers gewoon naar je club toe.
Dan ga je vanzelf hoger spelen met je jeugd.

Juist. Maar een nummer 1487 kan een betere jeugdopleiding hebben dan een 35, maar omdat ze veel lager spelen, staan ze niet zo hoog.
 

SanMark.

Well-known member
Juist. Maar een nummer 1487 kan een betere jeugdopleiding hebben dan een 35, maar omdat ze veel lager spelen, staan ze niet zo hoog.

Klopt, mijn reactie was dan ook op NO met zijn elk jaar terugkerend argument.

Dit is net zoiets als de fair play cup.

Het stelt geen reet voor als je degradeert of je doelstellingen die je zelf hebt bepaald aan het eind van het seizoen niet haalt.
 

Unregistere

Well-known member
Wij hebben ook geen O14.

Tja, daar ga je al. Niet handig. :p

Maar verder wel eens hoor, volgens mij hebben we hier jaren geleden al bepaald dat het lijstje niet al te serieus moet worden genomen. Al is het altijd wel grappig om te zien. En soms verrassend, want een club als De Dijk staat bijvoorbeeld nog redelijk hoog.
 

SanMark.

Well-known member
Niet of slechts beperkt waar.
Veel clubs in N Ned. hebben net voldoende spelers om 1 A- en 1 B elftal te vullen.
Die teams bestaan vaak uit spelers van verschillend niveau en spelen vaak op laag niveau, zeker als de club geen spelers haalt of betaalt.
Daar kun je nog zulke goeie jeugdtrainers of jeugdplannen bij zetten. De aangegeven effecten zullen zich nauwelijks voordoen.
Voorbeelden zat van kleine clubs met goeie jeugdtrainers en nog mooiere jeugdplannen...

Kleine clubs halen zo''n lijst toch niet.

Omdat bv Olde Veste een zeer goede begeleiding , jeugdplan en trainers voor de jeugd heeft staan hebben ze hun niveau kunnen opschroeven tot 3de en 4de divisie , daardoor kiest bijna alle goede jeugd al bijna 20 jaar voor Olde Veste ( en ook daarvoor stond de jeugdopleiding van Olde Veste al goed bekend), doordat de jeugd zo hoog voetbalt gaan de beste spelers uit de dorpen erom heen ook naar Olde Veste en blijven bv niet hangen in Havelte , Uffelte Nijeveen en noem nog maar wat dorpen op.

Dus het betaald zich wel zeker uit.
 

SanMark.

Well-known member
Maar je kan dat wel beinvloeden door alles goed op orde te hebben zoals in mijn voorbeeld.

En als je geen goede jeugdspelers hebt , heb je ook niets in die lijst te zoeken.
 

SanMark.

Well-known member
Maar toch staat OJC Rosmalen, misschien wel de grootste club van het land, pas op plek 39.

Blijkt het toch wel een kunst te zijn.

Heb je een goed jeugdplan en je draagt ook uit dat de jeugd echt meetelt dan zal er altijd op lange termijn altijd meer jeugdspelers naar die club toe trekken dan een club die alleen maar oog heeft voor het eerste team.

Je ziet het bij Olde Veste die daardoor met de A1 bovenaan staan in de derde divisie, je ziet het aan Alcides/Meppel combi die samen zijn gegaan om de jeugd de beste kansen te geven om zo hoog mogelijk te kunnen voetballen waardoor die clubs ook weer interessant worden voor spelers van buiten deze steden.

MSC heeft overduidelijk de boot gemist mede omdat ze te veel eisen hadden bij het combi team van Alcides/Meppel , en anderzijds dat ze bijna al hun geld in spelers hebben gestoken van buiten om maar zo hoog mogelijk te kunnen blijven voetballen, nu ze eindelijk in zien dat ze dat niet blijven volhouden gaan ze weer wat aandacht aan de jeugd besteden.

Hetzelfde zie je in Steenwijk , daar is op jeugd gebied maar 1 club over gebleven omdat die aandacht , tijd en geld in de jeugd wil steken. Dat betaald zich later dan weer af doordat alle jeugd daar wil voetballen.

Waarom wil iedereen bij AFC voetballen omdat het daar uitstekend geregeld is. Clubs zat waar die spelers naar toe kunnen maar toch willen ze daarheen.
 

SanMark.

Well-known member
Dat mag je vinden, maar daar zit je grotendeels verkeerd mee.

En dan heb ik het niet over een dorpsclub met een inwoners aantal van tussen de 400 en 200 inwoners met enkel wat gehuchten erom heen , maar om grote dorpen kleine steden en ook grote steden.

Als iemand de keuze heeft tussen een goed aangeschreven club met een uitstekende jeugdopleiding of een club waar 80% van de club maar een beetje om het eerste team heen hangt dan zal er door vele voor de eerste club gekozen worden of er moeten clubsentimenten meespelen.

Waarom zou een AFC zo'n grote aanloop hebben van spelers, omdat ze het zo slecht voor elkaar hebben ?
 

Mug

Member
Bij de punten telling van Alcides en FC Meppel worden de punten van A1 en A2 niet meegeteld. Samenwerking wordt niet beloond. Dan maar iets minder hoog op de lijst. Maar voor ontwikkeling van jeugdspelers is dit een goede zaak. A1, derde divisie en A2 hoofdklasse. Het heeft niet altijd met geld te maken, goede idee?n en goede mensen, daar gaat het om.
 

SanMark.

Well-known member
Opnieuw een bewering die kant noch wal raakt.
Jij beweert allerlei zaken over bijv. geld wat MSC besteedt , maar als ik je vraag te komen met bedragen geef je geen antwoord.
Net als destijds je beweringen over Staphorst die niet bleken te kloppen.

Ik heb het van horen zeggen, dat moet voor jouw toch voldoende zijn.

Welke beweringen over Staphorst ? Want volgens mij zat ik daar continue aardig to the point in onze discussie ?
 

SanMark.

Well-known member
En nee, je ging totaal voorbij aan het feit dat Staphorst 2 het al jarenlang uitstekend doet.

Ja dat is volkomen logisch als 80% van de spelers van 1 van buiten komt, dan mag je toch wel verwachten dat het tweede met de eigen jongens reserve hoofdklasse voetballen.

Want met die grotendeels eigenjongens hebben ze ook gewoon de eerste klasse gehaald. Dus wat daar zo vreemd aan is.
 

SanMark.

Well-known member
Ach bij alle clubs kun je wel een verhaal verzinnen.
Ik blijf die lijstje waarover het ging dikke onzin vinden omdat clubs die om welke reden dan ook, over weinig jeugd kunnen beschikken, nooit in zulke lijstje kunnen komen, al hoe goed ze hun jeugd ook begeleiden en al hoe mooi hun jeugdplannen ook zijn.
Terwijl clubs met heel veel jeugd bijna automatisch in zulke lijstjes voor komen.
En dat hebben van veel jeugd is lang niet altijd een verdienste van de club.

Overigens, hoeveel geld besteedt MSC aan zijn jeugd en hoeveel Alcides ?
Hebben vv Steenwijk en Steenwijker Boys alle geld gestoken in hun eerste waar door hun jeugd weinig voorstelt ?
Olde Veste had al in de vorige eeuw diverse jeugdteams op een hoog plan te spelen.
Het verbaast mij, dat ze met jarenlang zo'n goede jeugd nooit niveau hoofdklasse hebben gespeeld.

Bij Alcides krijg je nu alleen nog een reiskosten vergoeding als je in het eerste speelt.
Exacte bedragen van MSC en of Alcides kan of wil ik niet vermelden omdat ik het niet weet of omdat ik dan wat moet vertellen wat mij in vertrouwen verteld is.

Ik zeg nergens dat Steenwijk en de Boys al het geld in 1 hebben gestoken ik heb gezegd dat Olde Veste er veel geld in heeft gestoken om het jeugdplan op een zeer hoog niveau te krijgen, waardoor die club voor heel Steenwijk aantrekkelijk is geworden om daar te gaan voetballen idem voor bv de beste spelers van een Nijeveen, Uffelte en Havelte en noem nog maar 10 dorpen in de omstreek op.

Dan krijg je vanzelf een vliegwiel, je gaat hoger voetballen met de jeugd je word weer aantrekkelijker voor spelers van buiten, waardoor de weerstand weer groter word en ga zo maar door.

En ja dat gaat je niet lukken bij een PelikaanS of een Holwerd want daar zijn die plekken veel te klein voor maar voor grote dorpen en steden gaat het wel op, heb je het goed voor elkaar dan komen de spelers van zelf en gaat het niveau ook weer omhoog. En dat kan zelfs op dorpsclub niveau gebeuren waar je voor elk lichting maar 1 team ter beschikking hebt.

Zet je er vanaf de F goede trainers voor gaat het gemiddelde niveau ontzettend omhoog en daar heeft iedereen wat aan , en maakt je aantrekkelijk voor de spelers van de dorpen erom heen.
 

SanMark.

Well-known member
Is ook niks vreemds aan. Dat maakte ik jou indertijd ook al duidelijk.
Nadat je deze conclusie nog niet had getrokken.

Ik zei 'indertijd' dat de rest van de club er maar een beetje bij hing ten opzichte van de selectie.

Want ik had daar toen een aantal mensen van de club Staphorst waar ik wel eens mee sprak , en die een functie hadden bij Staphorst en daar was wel wat onvrede voor wat er ter beschikking was voor bv een A/B e.d.

Maar dan praat ik toch wel weer zeker over minimaal twee jaar terug. Hoe het er nu is geen flauw idee.
 

SanMark.

Well-known member
Een twee a drie jaar terug in de tijd dat de Hoogeveense/Hollandseveld connectie richting Zwolle verdween was het geld zo goed als op, want het was niet voor niets dat die spelers allemaal weggingen en toen op het laatst hebben ze nog een potje met geld 'gevonden' en hebben daar wat nieuwe spelers voor aangetrokken die het dat jaar verrassend goed deden, te gelijke tijd , was de eens zo goede dames afdeling helemaal verdwenen en gingen de meest talentvolle jeugdspelers naar Alcides en Fc Meppel.

Je hoeft echt geen Einstein te zijn wat daar de reden achter is. De A had pas op het laatste moment een jeugdtrainer voor de groep staan, elftal leiders ontbraken bij diverse teams en ga zomaar door.

Niets met van horen zeggen of met jaarrekeningen te maken maar gewoon met gezond verstand, en dingen die ik toen de tijd te horen kreeg.
 

SanMark.

Well-known member
Net als toen heeft Staphorst ook nu een prima 2e elftal. Kijk ook naar de resultaten in competitie en beker..
Iemand als Ruben Kin uit het tweede doet vrij gemakkelijk mee in het eerste als dat nodig is.
Indertijd deed je veel te negatief over wat er bij Staphorst stond naast het eerste en gaf je aan, dat er nauwelijks "eigen jongens " waren.
Terwijl die er ook in het tweede wel degelijk waren.

Selectie heb ik het over gehad, daar valt ook een tweede onder. Begrotingen bij zulk soort clubs worden een tweede ook altijd bij in meegenomen.

Toen der tijd kwam dat allemaal uit eerste hand, van mensen bij Staphorst.
 

SanMark.

Well-known member
Ik zie ook allerlei bewegingen bij clubs en bij de KNVB. Vooral ook achteraf. En ik hoor ook veel.
Maar harde bewijzen voor jouw beweringen over MSC heb je niet.
Ik zal verder maar niet op de SM manier daar de hele tijd over doordrammen.

Als er eentje is die altijd doordramt dan ben jij het.
 
Bovenaan