Amateurvoetbal algemeen

noordooster

Well-known member
Als het scouten zo makkelijk was geweest, dan hadden wel meer clubs zo goed gescout op 3de en 4de klasse niveau, en zeer veel van die spelers zijn geslaagd bij MSC, de Fidoms kun je er wel buiten laten want die kwamen uit een BVO jeugdopleiding dus daar van was wel bekend dat die wat kunnen.

De Fidoms speelden beide 1 jaar in de jeugd van Emmen . Camiel speelde daarvoor en daarna bij Hodo en Jos speelde daarvoor ook jarenlang bij Hodo. In hun Hodo tijd was het voor elke kenner al bekend, dat die jongens hogerop ook wel zouden slagen. Dat was echt niet omdat ze een jaartje bij Emmen voetbalden.
Overigens halen ook clubs als HZVV en Hoogeveen wel spelers van lagere teams uit de regio.
Maar minder dan MSC, omdat er bij beide clubs ( vooral bij HZVV ) ook regelmatig spelers vanuit de jeugd doorkomen.
 

SanMark.

Well-known member
De Fidoms speelden beide 1 jaar in de jeugd van Emmen . Camiel speelde daarvoor en daarna bij Hodo en Jos speelde daarvoor ook jarenlang bij Hodo. In hun Hodo tijd was het voor elke kenner al bekend, dat die jongens hogerop ook wel zouden slagen. Dat was echt niet omdat ze een jaartje bij Emmen voetbalden.
Overigens halen ook clubs als HZVV en Hoogeveen wel spelers van lagere teams uit de regio.
Maar minder dan MSC, omdat er bij beide clubs ( vooral bij HZVV ) ook regelmatig spelers vanuit de jeugd doorkomen.

Ja en HODO speelde in die tijd op tweede en eerste klas niveau dat is heel wat makkelijker scouten voor een hoofdklasse team daar kun je een blinde nog wel naar toe sturen en de uitblinkers eruit pikken dat is geen kwaliteit. Het is juist een kwaliteit dat je bij een 3de of 4de klasser spelers weghaalt die een jaar later er bijna gelijk staan in de hoofdklasse. Dat heb je een gouden pik als scouting of gewoon een zeer goede neus voor talent.
 

noordooster

Well-known member
Ja en HODO speelde in die tijd op tweede en eerste klas niveau dat is heel wat makkelijker scouten voor een hoofdklasse team daar kun je een blinde nog wel naar toe sturen en de uitblinkers eruit pikken dat is geen kwaliteit. Het is juist een kwaliteit dat je bij een 3de of 4de klasser spelers weghaalt die een jaar later er bijna gelijk staan in de hoofdklasse. Dat heb je een gouden pik als scouting of gewoon een zeer goede neus voor talent.

Ik wil ze niet opnieuw noemen, maar van dat rijtje namen dat ik gaf kon elke kenner wel zien, dat ze op MSC-niveau zouden slagen.
Het is vooral knap, zulke jongens weten over te halen bij MSC te komen.
Hoewel er ook jongens kwamen waarvan ik het niet had verwacht, zoals Liezen van Zuidwolde.
Bij MSC heeft de laatste jaren vermoedelijk ook wel een beetje meegespeeld, dat jongens die kwamen enkele spelers uit de buurt goed kenden ( bv Robert Schonewille en Justin Benjamins ) en mede overgehaald hebben en misschien het verhaal, dat je bij MSC gemakkelijker kansen krijgt.
( Concurrentie vanuit hun tweede of A1 is er nauwelijks )
 

Mug

Member
Ik vind het heel knap hoe MSC elk jaar toch weer een team op hoofdklasse niveau heeft. Niet dat ik daar vaak ga kijken . Ik ga liever op zaterdag bij Genemuiden, Staphorst of HHC kijken. Spelen gelukkig nog met zelf opgeleide spelers. Gelukkig zit er ook nog wat geld in die dorpen anders kwam daar ook geen publiek meer.
 

noordooster

Well-known member
Ik ga liever op zaterdag bij Genemuiden, Staphorst of HHC kijken. Spelen gelukkig nog met zelf opgeleide spelers. Gelukkig zit er ook nog wat geld in die dorpen anders kwam daar ook geen publiek meer.

Daar ga ik ook graag kijken, Mug.
En dat is dan vooral omdat ze op redelijk niveau spelen en omdat daar nog redelijk wat volk op af komt.
Waarbij HHC in alle opzichten nog weer een stapje hoger is dan die andere 2.

Uiteraard red je het op dat niveau niet als je geen spelers van buiten haalt. Misschien dat Urk zo'n beetje de enige uitzondering is.

Er zal geld zitten in die dorpen ( Hardenberg is trouwens een stad ) , dat zit er in de steden ook wel.
Het verschil is misschien de grotere binding en dat men het er voor over heeft.

En natuurlijk , als je geen spelers haalt en daardoor enkele klassen lager speelt, trek je i.h.a. minder publiek.
 

noordooster

Well-known member
MSC heeft een geweldige scouting staf. Club is op sterven na dood en ze halen gewoon elk jaar spelers uit lagere klassen die er gelijk staan.

Dat is een geweldige prestatie.

Al dat domme gelul en interessant doenerij over een geweldige scoutingsstaf
Vraag je eigen spelers of ze er nog een paar weten en ze komen met dezelfde namen op de proppen. ( als ze die al niet uit hunzelf noemen )
Het enige is dan geld en overredingskracht om ze voor MSC te laten spelen.
 

Mug

Member
Geld is niet altijd de reden . Wanneer je graag een stap wilt maken om op een hoger niveau te kunnen spelen is dat toch een goede reden.
 

noordooster

Well-known member
Geld is niet altijd de reden .

Klopt, maar wel vaak.

Wanneer je graag een stap wilt maken om op een hoger niveau te kunnen spelen is dat toch een goede reden.

Klopt ook, ( al wordt dat argument ook nog wel eens gebruikt door clubs om aan te geven dat ze "absoluut niet betalen ")

Er zijn natuurlijk nog wel meer redenen aan te geven waarom spelers verkassen naar een andere ( hoger spelende ) club.
Andere speeldag, mooiere competitie, meer toeschouwers enz.
 

Unregistere

Well-known member
De kunst is vooral om in te schatten of spelers die er op een lager niveau bovenuit steken zich ook kunnen doorontwikkelen naar een hoger niveau. Dat is juist ontzettend lastig. Kennelijk hebben de scouts dat daar aardig in de smiezen.

Dat is het lastigste inderdaad. Het niveau in pakweg de derde en vierde klasse, maar eigenlijk ook al de tweede klasse en soms zelfs de eerste klasse, is totaal niet te vergelijken met dat in de divisies of de hoofdklasse. Hier in de regio in elk geval wel. Ik zie bij sommige clubs die ik voor de krant volg ook wel spelers die op lager niveau uitblinken en vaak scoren, maar waarvan ik niet het idee heb dat ze dat hogerop ook zouden kunnen. Af en toe kan ik het echter niet laten om onze TC in te seinen in elk geval eens te kijken, soms moet je ook wel eens een gokje durven nemen.

Als een club als MSC er dan kennelijk structureel in slaagt om de juiste spelers eruit te vissen, vind ik dat erg knap.
 

SanMark.

Well-known member
Al dat domme gelul en interessant doenerij over een geweldige scoutingsstaf
Vraag je eigen spelers of ze er nog een paar weten en ze komen met dezelfde namen op de proppen. ( als ze die al niet uit hunzelf noemen )
Het enige is dan geld en overredingskracht om ze voor MSC te laten spelen.

Hahaha je snapt er echt de ballen van.
 

SanMark.

Well-known member
Ik wil ze niet opnieuw noemen, maar van dat rijtje namen dat ik gaf kon elke kenner wel zien, dat ze op MSC-niveau zouden slagen.
Het is vooral knap, zulke jongens weten over te halen bij MSC te komen.
Hoewel er ook jongens kwamen waarvan ik het niet had verwacht, zoals Liezen van Zuidwolde.
Bij MSC heeft de laatste jaren vermoedelijk ook wel een beetje meegespeeld, dat jongens die kwamen enkele spelers uit de buurt goed kenden ( bv Robert Schonewille en Justin Benjamins ) en mede overgehaald hebben en misschien het verhaal, dat je bij MSC gemakkelijker kansen krijgt.
( Concurrentie vanuit hun tweede of A1 is er nauwelijks )


Ja en 'iedereen' had ook wel verwacht dat de broertjes Doldersum het zouden redden, die voetballen nu weer keurig bij Elim. Achteraf kun je makkelijk lullen dat al die spelers het zouden redden van een derde naar een hoofdklasse.
 

Arjen

Member
Geld is niet altijd de reden .
Volgens mij wel Mug. We kennen allemaal het fantastisch WKE van voor het faillissement. Toen de poen op was was het gebeurt. Spelers gaan voor de poen en nergens anders voor (en je kan ze het niet eens kwalijk nemen h?).
 

noordooster

Well-known member
Als een club als MSC er dan kennelijk structureel in slaagt om de juiste spelers eruit te vissen, vind ik dat erg knap.

Bij MSC worden ook wel spelers gehaald die daar niet slagen en daarom ook weer vrij snel vertrekken.
MSC haalt niet alleen maar spelers bij 3e en 4e klassers, ook wel jongens die hoger spelen.
 
Bovenaan