Amateurvoetbal algemeen

JMD

Well-known member
Om de reacties van JMD samen te vatten : Ga eens goed lezen voordat je reageert.
Maar je kunt er inderdaad ook voor kiezen om een soort communistisch medium te zijn, waar iedereen dezelfde idee?n heeft en waar ieder wat kritischer geluid wordt geweerd.
Als DVK iets niet is, is het dat laatste wel...

Ik raad je het forum van voetbal op zaterdag aan, daar zal je juichend onthaald worden als iemand 'die er precies zo over denkt als wij'. En kan je jezelf blijven wentelen in de arrogantie dat zaterdagvoetbal beter/mooier/fraaier is dan die heidense zondagvoetballers.
 

noordooster

Well-known member
"En met geen woord reppen over de even dramatische ontwikkeling in de hoofdklasse. Of is het omdat de KNVB daarvoor de schuld niet voor in de schoenen kan worden geschoven, toch een beetje de hobby van VoZ."

Ik las ergens deze tweet als reactie op het VoZ artikel over dalende toeschouwers aantallen,
Hoe het met de toeschouwers in de zondaghoofdklassen is weet ik niet.
Maar juist de toeschouwers aantallen in de za HB vertonen een plus, en juist die mooie competitie dreigt te worden aangetast door een mix-virus.
 

JMD

Well-known member
"En met geen woord reppen over de even dramatische ontwikkeling in de hoofdklasse. Of is het omdat de KNVB daarvoor de schuld niet voor in de schoenen kan worden geschoven, toch een beetje de hobby van VoZ."

Ik las ergens deze tweet als reactie op het VoZ artikel over dalende toeschouwers aantallen,
Hoe het met de toeschouwers in de zondaghoofdklassen is weet ik niet.
Maar juist de toeschouwers aantallen in de za HB vertonen een plus, en juist die mooie competitie dreigt te worden aangetast door een mix-virus.
Aan de hand van 1 jaar een plus kan je natuurlijk nooit beleid maken. Want dan zou je moeten kijken waar die plus vandaan komt. Wie weet zijn er wel ploegen gedegradeerd die weinig mensen trokken en kwamen er ploegen bij die veel mensen trokken.
Net zoals je dit seizoen ook niet de conclusie mag trekken dat de 1e divisie zoveel interessanter wordt 'want er komt meer publiek'. Terwijl die grote plus vooral komt doordat FC Twente tweewekelijks 25.000 man trekt.
 

SanMark.

Well-known member
"En met geen woord reppen over de even dramatische ontwikkeling in de hoofdklasse. Of is het omdat de KNVB daarvoor de schuld niet voor in de schoenen kan worden geschoven, toch een beetje de hobby van VoZ."

Ik las ergens deze tweet als reactie op het VoZ artikel over dalende toeschouwers aantallen,
Hoe het met de toeschouwers in de zondaghoofdklassen is weet ik niet.
Maar juist de toeschouwers aantallen in de za HB vertonen een plus, en juist die mooie competitie dreigt te worden aangetast door een mix-virus.

Je kan de toeschouwers aantallen ook niet vergelijken met 10 jaar terug. Toen was de hoofdklasse het derde niveau van Nederland en nu het 5de niveau. Dus vergelijk de toeschouwers dan maar met een eerste klasse van toen.
 

de waan

Well-known member
"En met geen woord reppen over de even dramatische ontwikkeling in de hoofdklasse. Of is het omdat de KNVB daarvoor de schuld niet voor in de schoenen kan worden geschoven, toch een beetje de hobby van VoZ."

Ik las ergens deze tweet als reactie op het VoZ artikel over dalende toeschouwers aantallen,
Hoe het met de toeschouwers in de zondaghoofdklassen is weet ik niet.
Maar juist de toeschouwers aantallen in de za HB vertonen een plus, en juist die mooie competitie dreigt te worden aangetast door een mix-virus.

1. Die stijging is per wedstrijd in absolute aantallen 14 en in percentages 2,8%. Statistisch niet significant.
2. In de hoofdklasse B spelen maar acht clubs die daar vorig seizoen ook al in speelden, iedere vergelijking van totalen is dus zinloos.
3. Van de acht clubs die vorig seizoen ook al in deze afdeling speelden laten Urk en Excelsior'31 een significante stijging zien en Berkum een dignificante daling. De overige vijf clubs blijven in grote lijnen gelijk.
4.Alleen de Hoofdklasse B eruit pikken, omdat daarvan de feiten in je straatje passen is cherry-picking.
5. Als je een trend wilt waarnemen heeft het vergelijken van twee jaren op rij niet zoveel zin, dan kan de invloed van incidenten groot zijn. Dan moet je eigenlijk minimaal vijf en liever nog tien jaren of meer op rij naast elkaar zetten. Omdat de hoofdklasse toen nog het hoogste amateurniveau was, is die vergelijking niet eerlijk.
6. Om het voor de vorm toch te doen: de hoofdklasse zaterdag zat vanaf begin deze eeuw tot aan de invoering van de topklasse op gemiddeld iets meer dan 800, na de invoering van de topklasse op circa 600. Dit seizoen ligt het gemiddelde op 422 (exclusief Jong FC Den Bosch). Ongeveer de helft dus nog van de hoofdklasse oude stijl. Zelfs rekening houdend met de devaluatie van de hoofdklasse en het verdwijnen van de beter scorende clubs is dat best een forse afname.
 

noordooster

Well-known member
Omdat het artikel op VoZ en de bijbehorende tabellen de vergelijking vorig seizoen/dit seizoen betreffen en de betreffende tweet ook daarop gericht was, leek mijn opmerking wel op de plaats en niet omdat ze in mijn straatje passen, maar meer om de tweet tot juistere proporties terg te brengen( ad 4 ).
Die stijging is er geheel tegen de kop van het artikel en de trend in ( ad 1 )
Toch vertoont de HB za een stijging en uiteraard spelen er elk jaar weer enkele andere teams in, waarbij het aantal promovendi en degradanten elkaar vaak wat in evenwicht houdt. ( ad 2 en 3 )
Een vergelijking van de hoofdklassen van voor de topklasse met erna en helemaal na de tweede divisie heeft helemaal geen zin,
De beste teams en publiekstrekkers van 10 jaar geleden spelen nu in de nieuw gevormde hogere klasse ( ad 5 en 6 )
Ik blijf er van overtuigd, dat een mix de clubs uit deze klasse bepaald geen goed zal doen.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Eindstand Protos Weering Toernooi.
Vandaag was de finale waarbij de 6 ( van de 100 ) beste ploegen tegen elkaar speelden.

1. MSC
2. Noordscheschut
3. HZVV
4. ASVB
5. Nieuw Buinen
6. CSVC

Volgens mij waren er van MSC meer supporters aanwezig dan dit seizoen in alle thuiswedstrijden op het veld samen.
 

noordooster

Well-known member
Hallo NO, heb je Jonkers nog gesproken ?

Hallo Mug. Nee ik was woensdagavond in sporthal Angelslo. Vandaag niet.
Op RTV Drenthe zag ik hem wel zitten. Hij maakte oa nog een geintje met Koster van Noordscheschut ( en ex-MSC ).
Opvallend dikke buik heeft die man trouwens.

MSC won de finale van Noordscheschut, dat vorig seizoen ook al nr 2 was ( achter Elim ) en een jaar eerder winnaar.
MSC heeft enkele prima zaalspelers oa Fidom ( ex Hodo en Staphorst), Justin Benjamins ( ex Elim ) , Veldmaat en Schuurman ( beide ex Dedemsvaart) en Pour Asli ( ex fc Meppel en Dieze West ).
Noordscheschut doet het voor zover ik weet met allemaal jongens uit het eigen dorp die niet betaald worden.

MSC verloor gedurende het toernooi alleen punten aan Hardenberg '85 ( gelijk ), Nieuw Buinen ( gelijk ) en Hoogeveen zaterdag ( verlies )
 

SanMark.

Well-known member
MSC heeft een geweldige scouting staf. Club is op sterven na dood en ze halen gewoon elk jaar spelers uit lagere klassen die er gelijk staan.

Dat is een geweldige prestatie.
 

noordooster

Well-known member
MSC heeft een geweldige scouting staf. Club is op sterven na dood en ze halen gewoon elk jaar spelers uit lagere klassen die er gelijk staan.

Dat is een geweldige prestatie.

De voornaamste verdienste vind ik, dat ze de afgelopen jaren die jongens uit met name de regio Hoogeveen weten over te halen ( met name vanwege de vergoedingen ) voor MSC te spelen en dat ze de gok aandurven om het met hen op dat niveau te proberen.
Waarbij er natuurlijk de afgelopen jaren ook wel enkele jongens gehaald zijn die het niet redden.
Dat de scouting die jongens " ontdekt" is niet zo'n kunst.
Iedereen die een beetje het amateurvoetbal in de regio Hoogeveen volgt, weet wel waar de talenten zitten en dat MSC zich bv geen buil kon vallen met spelers als Justin Benjamins, Alex Zomer, die 2 van Dedemsvaart, of eerder de broers Fidom, Robert Schonewille of Carlos Lopes Macedo .
 

SanMark.

Well-known member
Waarom is MSC op sterven na dood?

Omdat ze 'alle teams' behalve het eerste elftal enorm hebben verwaarloosd, en alleen maar met spelers van buiten hebben gehaald om nog op niveau te kunnen voetballen. Als het geld wegvalt is er geen plan B, en zal het eerste team wegzakken naar een tweede of misschien wel een derde klasse.
 

SanMark.

Well-known member
De voornaamste verdienste vind ik, dat ze de afgelopen jaren die jongens uit met name de regio Hoogeveen weten over te halen ( met name vanwege de vergoedingen ) voor MSC te spelen en dat ze de gok aandurven om het met hen op dat niveau te proberen.
Waarbij er natuurlijk de afgelopen jaren ook wel enkele jongens gehaald zijn die het niet redden.
Dat de scouting die jongens " ontdekt" is niet zo'n kunst.
Iedereen die een beetje het amateurvoetbal in de regio Hoogeveen volgt, weet wel waar de talenten zitten en dat MSC zich bv geen buil kon vallen met spelers als Justin Benjamins, Alex Zomer, die 2 van Dedemsvaart, of eerder de broers Fidom, Robert Schonewille of Carlos Lopes Macedo .


Als het scouten zo makkelijk was geweest, dan hadden wel meer clubs zo goed gescout op 3de en 4de klasse niveau, en zeer veel van die spelers zijn geslaagd bij MSC, de Fidoms kun je er wel buiten laten want die kwamen uit een BVO jeugdopleiding dus daar van was wel bekend dat die wat kunnen.

Valt mee dat je nog niet weer over Andres Hoogeveen begint dat die in een vinger in de pap had met het halen van de jongens die uit Hollandseveld Elim e.d. wegkwamen want dat kul verhaal heb ik vorige keer al keurig weerlegd.

En juist omdat ze spelers uit de 3de en 4de klasse halen hoeven ze niet een geweldig hoge vergoeding te betalen.

Team wat Protos won ook. Niet 1 speler uit de jeugdopleiding van MSC zelf.
 

de waan

Well-known member
Omdat ze 'alle teams' behalve het eerste elftal enorm hebben verwaarloosd, en alleen maar met spelers van buiten hebben gehaald om nog op niveau te kunnen voetballen. Als het geld wegvalt is er geen plan B, en zal het eerste team wegzakken naar een tweede of misschien wel een derde klasse.

De voorwaarden om op topamateurniveau te blijven zijn dus erg smal. Dat vind ik toch wel iets anders dan op sterven na dood. Zo hebben ze toch nog aardig wat jeugd (behalve in de onder-19 categorie). Meer dan ik had verwacht in ieder geval.

Als het scouten zo makkelijk was geweest, dan hadden wel meer clubs zo goed gescout op 3de en 4de klasse niveau.

De kunst is vooral om in te schatten of spelers die er op een lager niveau bovenuit steken zich ook kunnen doorontwikkelen naar een hoger niveau. Dat is juist ontzettend lastig. Kennelijk hebben de scouts dat daar aardig in de smiezen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan