Amateurvoetbal algemeen

De Groene Scout

Well-known member
Als je voorstelt om ook beloftenteams mee te laten doen, laat je merken niets van de opzet van het PW toernooi te snappen. Dat zal nooit gebeuren net zo min als er BVO's als Emmen mee zullen doen.
Dat stel ik ook niet voor, je moet wel goed lezen. Als een club als HHC niet meer mee mag doen, dan zou je als club het tegenvoorstel kunnen doen om dan met het beloftenteam mee te mogen doen. Is dan aan de organisatie om te bepalen of ze dit wel of niet goed vinden. BVO's horen er gewoon niet bij. Opzet lijkt mij niet veel anders dan, plezier, beetje de voetballoze dagen doorkomen en enige onderlinge rivaliteit.
 

noordooster

Well-known member
Dat stel ik ook niet voor, je moet wel goed lezen. Als een club als HHC niet meer mee mag doen, dan zou je als club het tegenvoorstel kunnen doen om dan met het beloftenteam mee te mogen doen. Is dan aan de organisatie om te bepalen of ze dit wel of niet goed vinden. BVO's horen er gewoon niet bij. Opzet lijkt mij niet veel anders dan, plezier, beetje de voetballoze dagen doorkomen en enige onderlinge rivaliteit.

Je snapt de opzet van het PW toernooi dus inderdaad niet.
Al 42 jaar lang mogen de clubs alleen maar meedoen met spelers die behoren tot de selectie van het eerste en die daarin ook 1 of meerdere competitiewedstrijden hebben gespeeld.
Daarop gaan ze natuurlijk nooit een uitzondering maken.

Overigens zijn er wel eens clubs geweest die deze regel probeerden te omzeilen.
Een hele goede zaalvoetballer van het vierde wordt dan eenmalig toegevoegd op het wedstrijdformulier van het eerste, om met het toernooi mee te mogen doen.
Volgens mij geeft PW in zo'n geval geen toestemming als ze er achter komen.
 

Unregistere

Well-known member
In de regio Gorinchem maakt men geen onderscheid en mag Kozakken Boys gewoon deelnemen aan het grote zaaltoernooi, de Proxsys Cup. Een hele belevenis, zelfs met jeugd- en damestoernooien om het seniorentoernooi heen.

Unitas houdt redelijk huis in de poulefase, gisteren vermorzelden ze Leerdam Sport '55: 20-0.

Zou mij verbazen als zij het toernooi niet winnen trouwens, maar ieder jaar gebeurt er daar wel iets verrassends.
 

SanMark.

Well-known member
Je snapt de opzet van het PW toernooi dus inderdaad niet.
Al 42 jaar lang mogen de clubs alleen maar meedoen met spelers die behoren tot de selectie van het eerste en die daarin ook 1 of meerdere competitiewedstrijden hebben gespeeld.
Daarop gaan ze natuurlijk nooit een uitzondering maken.

Overigens zijn er wel eens clubs geweest die deze regel probeerden te omzeilen.
Een hele goede zaalvoetballer van het vierde wordt dan eenmalig toegevoegd op het wedstrijdformulier van het eerste, om met het toernooi mee te mogen doen.
Volgens mij geeft PW in zo'n geval geen toestemming als ze er achter komen.

Deze regel word meer dan genoeg omzeild. Vooral bij de kleinere clubs komt dit met enige regelmaat voor.
 

Bonehead

Well-known member
Ze hebben ons er een keer uitgegooid omdat wij spelers in zouden hebben gezet die niet in het eerste zouden hebben gespeeld. Niet waar overigens en sindsdien doen wij niet meer mee. We laten ons niet piepelen. We hadden gewoon jongens die ook op een fijn niveau zaalvoetbalden. Nadien vaak meegedaan in Heino. Veel kleinschaliger en gezelliger. Nu gaan we niet meer zaalvoetballen. Er is bijna geen winterstop. Nog geen twee weken ligt het stil.
 

noordooster

Well-known member
Gezien het grote succes van het toernooi met uitpuilende sporthallen en vele clubs op de wachtlijst om ook mee te mogen doen ( er is slechts plek voor 100 clubs ) lijkt de noodzaak ook niet echt aanwezig om iets aan de succesformule te veranderen.

Ik denk ook niet dat het eventuele meedoen van beloftenteams een verrijking zou zijn voor het toernooi.
Voetballend natuurlijk wel, maar het mooie aan het toernooi is natuurlijk dat er allerlei eerste teams vanaf de 5e klasse t.e.m. de hoofdklasse aan meedoen die over het algemeen flink worden aangemoedigd door vele meelevende supporters.
Waarbij verrassingen regelmatig voor komen.

En het voornaamste doel is helemaal niet om zoveel mogelijk alleen maar goede zaalteams in actie te zien.
Dan zou je wellicht beter alleen maar zaalteams, minimaal hoofdklassers en wellicht beloftenteams kunnen uitnodigen.
Maar ik vermoed dat dan de beleving in de hallen stukken minder wordt.
En dat wellicht de vele vrijwilligers die Protos heeft ook af gaan haken.
Ik snap die voorzitter wel.
 

noordooster

Well-known member
Net als met het zaterdagvoetbal. NO is standvastig.

Dank je, de Kok.
Ik vat dat op als een compliment.

Ten aanzien van Be Quick 1887 snap ik jouw commentaren niet altijd.
Soms erg kritisch ten aanzien van het beleid van de club , maar anderszins erg kritisch wanneer anderen kritiek hebben op het(zelfde) beleid van de club. :confused:
 

de Kok

Member
Dank je, de Kok.
Ik vat dat op als een compliment.

Ten aanzien van Be Quick 1887 snap ik jouw commentaren niet altijd.
Soms erg kritisch ten aanzien van het beleid van de club , maar anderszins erg kritisch wanneer anderen kritiek hebben op het(zelfde) beleid van de club. :confused:

Mijn kritiek gaat over iets anders dan waarover jij BQ altijd de maat neemt.

Ik zit zelf in de randstad maar heb familie voetballen bij BQ. Zelf zie ik redelijk wedstrijden in de zat en zondag 3e divisie, en in beiden is dat in en rond Den Haag wat belangstelling betreft ook niet om over naar huis te schrijven. Komt nooit meer boven de 1000, meestal 5 tot 600. Behalve natuurlijk de derbies tussen HBS en Quick, 3 tot 4000.

Het eerste gaat over de wijze waarop men een aardige topamateurclub afgebroken heeft met als gevolg een leegloop.
Dat heeft niets met geld o.i.d. te maken maar met de wijze van waardering voor de top selectie.Jij hebt het altijd over door BQ aangetrokken spelers in senioren en jeugd.
In de jeugd weet ik worden geen spelers aangetrokken, maar de sinds mensen heugenis goede opleiding heeft een geweldige aantrekkingskracht.
Overigens ook beleid van KNVB om talenten, bv. jeugdplan van kleinere clubs te adviseren te kiezen voor clubs met gecertificeerde opleiding.
En dat geldt ook voor jonge ambitieuze senioren die de club altijd kwamen versterken vanwege hun eigen sportieve ambities.
Maar inderdaad wordt daar beperkt gezocht naar versterking als de gewenste kwaliteit op een positie niet voorhanden is.
Dus qua samenstelling een heel mooi gemengd gebeuren.
Een club die het vanuit een opleiding probeert te organiseren, maar ook jongens ziet doorstromen naar sterker geachte clubs of die op een gegeven moment kiezen voor een behoorlijke vergoeding, zoals destijds jongens naar jouw favoriete HHC trokken.
Jammer, maar prima, het zij zo. Zo zit de voetbalwereld immers al jaren in elkaar.

Maar toen BQ destijds kampioen werd van de hoofdklasse in Meppel stonden er toch 16 spelers op de lijst uit eigen opleiding, waar van de helft begon bij F en e leeftijd.
Daar was men destijds terecht trots op.

Dan mag het nu duidelijk zijn hoe het is.
 

noordooster

Well-known member
Mijn kritiek gaat over iets anders dan waarover jij BQ altijd de maat neemt.

Dat bedoel ik dus. Ik neem niemand de maat. Hooguit probeer ik soms enkele kanttekeningen te plaatsen bij lovende commentaren op Be Quick- successen.
Waarbij vele van die commentaren hautain overkwamen en vol zaten met onverholen kritiek op clubs als Harkemase Boys , ONS Sneek en andere.

Wanneer er gewezen wordt op zoveel jongens uit de eigen opleiding, kan ik het niet nalaten te vermelden, dat de club in de derde divisie in korte tijd 25 spelers van andere clubs haalt.
In het succesjaar in de derde divisie telde ik regelmatig een meerderheid van deze groep jongens in BQ 1, waarbij de belangrijkste spelers.
Je geeft aan , dat ze komen vanwege sportieve ambities en niet voor het geld en niet gehaald zijn.
Dat ligt in de praktijk dicht bij elkaar. Het is ook opvallend dat bijna de complete selectie van Be Quick is opgestapt, nu de vrijwilligersvergoeding is afgeschaft. En dat daarmee ook het ooit zo succesvolle Be Quick 2 intussen enkele klassen lager speelt.
Het lijkt erop , dat het steeds geringere aantal spelers uit de eigen jeugd in BQ1 de club mede heeft doen besluiten de vergoedingen af te schaffen.

Dat BQ de jeugd selectieteams op een hoog niveau heeft spelen verdient respect. Dat er in de A1 ook spelers zitten die in hun jongere jaren voor andere clubs uitkwamen is ook waar. In hoeverre iemand dan een "eigen jeugdspeler" is, kun je je afvragen.

Dat BQ financieel zwaar inzet op de jeugd kan ik begrijpen.
Ik las enkele malen , dat mede hierdoor de vrijwilligersvergoedingen moesten worden afgeschaft.
Het is een keuze , die in ieder geval op korte termijn leidt tot minder goed presterende senioren selectieteams op zondag. Je kunt je afvragen in hoeverre je het vlaggenschip, noem het uithangbord, van de vereniging tekort doet.
En de kanttekening, dat de op hoog niveau presterende jeugdspelers wellicht eerder een andere club zoeken als ze senior worden.

Ik heb ook wel eens de geringe publieke belangstelling bij thuiswedstrijden van BQ genoemd.
Ik ken de aangegeven vermeende oorzaken daarvan.
Maar dat men enerzijds vaak aangeeft zo trots te zijn op het aantal uit de eigen jeugd afkomstige jeugdspelers ( vaak vergezeld gaand met een schampere opmerking naar andere clubs ) en dat er anderzijds vanuit de vele leden en overige liefhebbers op zondag maar zo weinig interesse voor is, heeft iets ongerijmds in zich.

Dus nogmaals, hier en daar wat kanttekeningen als de loftuitingen wat overdreven vormen aannemen kan soms geen kwaad.
Maar verder wil ik de beleidskeuzes van BQ niet veroordelen. Ik begrijp ze, alleen zou ik prioriteiten iets anders leggen.

Overigens net zo min als ik clubs die absoluut hun spelers geen beloningen willen geven respecteer, terwijl ik het tegelijk ook mooi vind, dat er clubs zijn die dat wel doen en daarmee zorgen voor voetbalvertier op een wat hoger niveau.

Misschien vind jij dit alles maar niks. Dat mag natuurlijk. Maar ik weet, dat er bij BQ ook mensen zijn die zich goed kunnen vinden in veel van wat ik hier schrijf.
 

noordooster

Well-known member
Toevoeging ( in zijn algemeenheid ): Het hebben van een grote jeugdafdeling met selectieteams op een hoger niveau is niet zelden voor een groot gedeelte te danken aan demografische factoren en niet direct een verdienste van een voetbalclub.
Ik ben daarom van mening, dat het geven van extra beloningen aan dergelijke clubs vaak niet op zijn plaats is.
 

SanMark.

Well-known member
Toevoeging ( in zijn algemeenheid ): Het hebben van een grote jeugdafdeling met selectieteams op een hoger niveau is niet zelden voor een groot gedeelte te danken aan demografische factoren en niet direct een verdienste van een voetbalclub.
Ik ben daarom van mening, dat het geven van extra beloningen aan dergelijke clubs vaak niet op zijn plaats is.

Je kan het ook zien dat als je een goede jeugdopleiding hebt dat de spelers van 'buiten' eerder kiezen voor de desbetreffende club.

Bv een Olde Veste daar komen in de B en A spelers van de dorpen uit de omgeving die op 2de en 3de divisie willen voetballen en omdat er een betere (lees ook duurdere ) begeleiding voor de groep staat.
 

noordooster

Well-known member
Je kan het ook zien dat als je een goede jeugdopleiding hebt dat de spelers van 'buiten' eerder kiezen voor de desbetreffende club.

Bv een Olde Veste daar komen in de B en A spelers van de dorpen uit de omgeving die op 2de en 3de divisie willen voetballen en omdat er een betere (lees ook duurdere ) begeleiding voor de groep staat.

Zeker, dat gebeurt ook. Het is ook een gevolg van.
Verenigingen met weinig jeugd zullen dat allemaal niet kunnen, hooguit tenzij ze allemaal jeugdspelers aantrekken.

Bij Verenigingen met veel jeugd zie/zag ik maar al te vaak , dat een groot deel van de binnenkomende contributies opgaat aan begeleiding voor de jeugdselectieteams. De E7, D6 en B4 hangen er maar wat bij. Zij betalen contributie, maar krijgen zelf nauwelijks waar voor hun geld.
Om dan met die geselecteerde spelers op een hoger plan te spelen is nauwelijks een kunst.
Waarbij je dan ook nog het geluk hebt dat talenten van dorpsclubs naar je toe komen.
Wat mij betreft hoeft men dan niet nog eens extra beloond te worden.

En overigens heb ik dan meer waardering voor clubs die de zaken met teams als B4, C6 enz wel
goed geregeld hebben met ook goede ( betaalde) trainers, mooie trainingspakken , blitse sporttassen , inloopshirts enz.
 

SanMark.

Well-known member
Zeker, dat gebeurt ook. Het is ook een gevolg van.
Verenigingen met weinig jeugd zullen dat allemaal niet kunnen, hooguit tenzij ze allemaal jeugdspelers aantrekken.

Ze zouden natuurlijk kunnen beginnen om wat goede jeugdtrainers aan te stellen.
Ipv de eerste 50K in het eerste te steken.
Bij Verenigingen met veel jeugd zie/zag ik maar al te vaak , dat een groot deel van de binnenkomende contributies opgaat aan begeleiding voor de jeugdselectieteams. De E7, D6 en B4 hangen er maar wat bij. Zij betalen contributie, maar krijgen zelf nauwelijks waar voor hun geld.
Om dan met die geselecteerde spelers op een hoger plan te spelen is nauwelijks een kunst.
Waarbij je dan ook nog het geluk hebt dat talenten van dorpsclubs naar je toe komen.
Wat mij betreft hoeft men dan niet nog eens extra beloond te worden.

En overigens heb ik dan meer waardering voor clubs die de zaken met teams als B4, C6 enz wel
goed geregeld hebben met ook goede ( betaalde) trainers, mooie trainingspakken , blitse sporttassen , inloopshirts enz.

Het ??n hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.
 
Bovenaan