Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
Vervolg zondag;

Quick (Den Haag) 1 26 5 5 16 20 31 51
VOAB 1 26 3 10 13 19 34 52
Waubach 1 26 2 13 11 19 21 40
IFC 1 26 4 6 16 18 32 75
Xerxes 1 26 4 6 16 18 23 47
Eijsden (II) 1 26 3 7 16 16 28 64
DWS (AV) 1 26 3 6 17 15 17 42
RKONS 1 26 2 8 16 14 13 52
OSS '20 1 26 3 4 19 13 27 55
Venlo (II) 1 26 2 6 18 12 36 79
Wilhelmina 1 26 1 5 20 8 13 69
 

Joost

Well-known member
Opvallend;

De Treffers is de club die het langst onafgebroken op het hoogste treetje speelt. Sinds 1963 voor de geinteresseerde.
Er zit op zondag een fors verschil tussen de top3 en de rest qua seizoenen.
Op een enkele uitzondering na zijn alle clubs die op zondag hoog speelden allemaal uit het Oosten, Zuiden of Noorden afkomstig
Zaterdag is juist erg randstad geori?nteerd.
Van de 5 huidige zondagteams in de 2e klasse zijn er dan weer 3 uit het Westen.
 

erka

Well-known member
Interessant Joost, ik ben al maanden bezig met een overzicht te maken van alle clubs in Europa vanaf het eerste begin in 1888-89 en hun eindklassering. Ik ga daarmee tot en met het hoogste regionale niveau, dus tegenwoordig in Nederland Eredivisie-Eerste Divisie-Tweede Divisie-Derde Divisie A+B, en vroeger Ere-Eerste-Hoofdklassen. En voor WO2 de 5 Eerste Klassen, enz. In Duitsland bv. 1e BL-2e BLiga-3e Liga-Regionalliga. Enz. Waarbij ik wel een limiet heb gesteld aan het aantal klassen op het hoogste regionale niveau (max 8). Dat is omdat er in sommige landen ooit ongelofelijk veel regionale klassen waren (bv. Duitsland, Itali?).
Ben al gevorderd t/m 1940.
 

stc

Well-known member
Uit een ander topic;



Ik kan daar gewoon lijstje van draaien zoveel je wilt.

Voor een eerlijke vergelijking pak ik de ranglijst zaterdag en zondag van het hoogste niveau onder de 1e divisie sinds 1983. Een mooi jaar natuurlijk want toen werd ik geboren maar daarnaast het eerste jaar dat het precies te vergelijken is omdat ook de zaterdagtak sinds dat seizoen 3 afdelingen op het 3e niveau van Nederland had. Teams uit de 2e Divisie heb ik zowel in de lijst van zaterdag als zondag meegerekend.

Is er een reden dat je vanaf 1983 de ranglijst pakt? Ik weet dat de hoogste klasse van het zaterdagvoetbal in een ver verleden de derde / vierde klasse was.
 

erka

Well-known member
Wauw. Waar haal jij al die gegevens vandaan ?

Bedoel je mij of Joost? Deels RSSSF, deels Wikipedia en deels sommige nationale sites die dekkend zijn. bv voor Zweden, Denemarken, Belgi? en Duitsland (en Luxemburg :) ) zijn erg goede nationale sites. Overigens heb ik voor sommige ook nog geen goede bron gevonden.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Bedoel je mij of Joost? Deels RSSSF, deels Wikipedia en deels sommige nationale sites die dekkend zijn. bv voor Zweden, Denemarken, Belgi? en Duitsland (en Luxemburg :) ) zijn erg goede nationale sites. Overigens heb ik voor sommige ook nog geen goede bron gevonden.

Oke. Wat een monnikenwerk.
 

Batigoal

Well-known member
Valt wel mee..gewoon af en toe een seizoen doen als ik niks te doen heb. Heb de tijd wel.

Wat wel ingewikkeld is hoe om te gaan met fusies, splitsingen enzo. Soms is het duidelijk maar soms ook niet.

Heel Europa? Een land als Roemeni? zal dan leuk zijn met al die talloze splitsingclubs die op dezelfde licentie doorgaan.
 

Joost

Well-known member
Is er een reden dat je vanaf 1983 de ranglijst pakt? Ik weet dat de hoogste klasse van het zaterdagvoetbal in een ver verleden de derde / vierde klasse was.

Ja, dat staat ook in het stukje dat je quote. Vanaf 1983 waren de piramides op zaterdag en zondag identiek qua opzet (nog niet qua naam). Voor 1983 bestond het bovenste niveau op zaterdag uit 2 staffels.
 

Unregistere

Well-known member
Uit een ander topic;



Ik kan daar gewoon lijstje van draaien zoveel je wilt.

Voor een eerlijke vergelijking pak ik de ranglijst zaterdag en zondag van het hoogste niveau onder de 1e divisie sinds 1983. Een mooi jaar natuurlijk want toen werd ik geboren maar daarnaast het eerste jaar dat het precies te vergelijken is omdat ook de zaterdagtak sinds dat seizoen 3 afdelingen op het 3e niveau van Nederland had. Teams uit de 2e Divisie heb ik zowel in de lijst van zaterdag als zondag meegerekend.

Heel interessant, top!

Als ik het goed begrijp is het puntentotaal behaald op basis van de seizoenen van een club in de hoofdklasse (1983-2010), topklasse (2010-2016) en daarna tweede divisie (2016-heden). Of tellen de jaren in de derde divisie zaterdag / zondag vanaf 2016 ook nog mee?

Af en toe kom ik illustere namen tegen en clubs waarvan ik dan denk 'oh ja, die deden toen ook mee'. Mooie klassering voor ons en Groote Lindt nog altijd laatste in de zaterdaglijst. Die rode lantaarn raken ze nooit meer kwijt. Aan de andere kant zeggen ze in Zwijndrecht dan ook altijd wel terecht dat ze toch maar mooi een jaar hoofdklasse speelden. Legendarisch.

Waar speelt die andere dan?

Gorinchem.
 

noordooster

Well-known member
Vanavond waren de halve finales van het in Zuid Drenthe en Noord Overijssel ( en delen van Oost Groningen ) immens populaire Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi, de 42e editie inmiddels.
In zijn soort 1 van de grootste en meest bezochte zaalvoetbal toernooien van Nederland.
Vorige week werd er gestart met 100 teams , verdeeld over 20 hallen.
Intussen zijn 5 van de 6 finalisten bekend , nl HZVV, CSVC, Noordscheschut, ASVB en MSC.

In een tussenronde met de teams van Nieuw Buinen, EMMS, ZZVV, Elim en Gramsbergen wordt de winnaar de 6e finalist.
Opvallend dat een aantal derde klassers de vorige ronden overleefd hebben en dan hoger spelende teams als Hoogeveen, Alcides, SVBO,Emmen, Achilles 1894 en VKW al zijn uitgeschakeld.
Voormalig toernooiwinnaar HHC mag helaas niet meer meedoen, omdat het volgens de organisatie op een te hoog niveau speelt.
 

SanMark.

Well-known member
Uitstekende keuze dat HHC niet mee mag doen, anders had je Emmen en Groningen ook wel mee kunnen laten doen. Alleen voor amateurclubs lijkt mij een zeer goed beleid.
 

noordooster

Well-known member
Logisch, verschil is op een gegeven moment te groot. Je zou als club wel voor kunnen stellen om als HHC zijnde dan met je beloftenteam / onder 21 mee te mogen doen.

Mwah. Alsof HHC het toernooi zomaar even zou kunnen winnen...
Tot 2015-2016 deed HHC elk jaar mee. Ze wonnen het toernooi 4x, in 1988, 2006, 2008 en 2013.
De laatste 3 keren speelden ze op het hoogste amateurniveau.
En winst was bepaald niet altijd vanzelfsprekend.

Clubs als HODO, HZVV en Hoogeveen wonnen het toernooi vaker.

En ook dit jaar zie je weer, dat op het veld hoger spelende teams , in de zaal worden uitgeschakeld door lager spelende.
4e klasser CSVC speelt nu in de finale en vorig seizoen werd 4e klasser Elim winnaar van het toernooi.

In deze regio heb je geen derde divisionisten. Dus waar de organisatie de grens wil leggen is niet helemaal duidelijk.
Een topklasser mocht wel meedoen en flink betalende hoofdklassers ook nog steeds wel.
Ook clubs waarvan de supporters zich in het verleden misdroegen, zoals WKE en WVV, werden uitgesloten.
Als je voorstelt om ook beloftenteams mee te laten doen, laat je merken niets van de opzet van het PW toernooi te snappen. Dat zal nooit gebeuren net zo min als er BVO's als Emmen mee zullen doen.
 

SanMark.

Well-known member
HHC is gewoon een BVO. Als je in het verleden gewoon een trainer uit het westen haalt om de club te trainen kun je dat gewoon BVO 'waardig' vinden.
 
Bovenaan