Amateurvoetbal algemeen

noordooster

Well-known member
Geen idee, ik zie geen concrete punten op de agenda op de KNVB site.
Ze gaan het oa hebben over een strategisch plan 2018 - 2022.
Daarover vermeldt die site wel iets.
Namelijk een aaneenschakeling van verschrikkelijke algemeenheden en open deuren waar niemand iets op tegen zal hebben.

Concrete plannen of invullingen kom ik in die agenda niet tegen.
Maar wellicht komen die toch eind deze maand ter tafel ?

De ledenraad van de amateurs vertegenwoordigt niet alleen de belangen van de topamateurs ( als ze die al goed inschatten ) , maar ook die van 4e en 5e klassers.
Met name de topamateurs vonden dat in deze constructie hun stem te weinig werd gehoord, terwijl de toentertijd genomen maatregelen mbt de piramide juist vooral hen aangingen.

Het ontlokte bqandy in januari de volgende uitspraak:
"Men stemt anders dan de achterban heeft besloten en wat belangrijker is: 4e/5e klassers (Inderdaad Erka) beslisten mee over de top van het amateurvoetbal.
Daarom is het belangrijk dat de clubs die in de top van het amateurvoetbal spelen zelf met plannen komen die op steun kunnen rekenen"

In een vergadering van de KNVB ( van der Zee ) met de topamateurs bleek de kritiek dan ook niet mals.
Met als gevolg dat v d Zee veel weer naar de tekentafel verwees.
 

Joost

Well-known member
Wellicht omdat die topamateurs graag als amateurs worden gezien omdat het hun vaak beter uitkomt. Als IJsselmeervogels cs graag profclubje willen spelen dan moeten ze zich daar maar bij aansluiten.
 

noordooster

Well-known member
In de gehele breedte van het top amateurvoetbal was er ontevredenheid over waarmee de 30 mensen van de ledenraad akkoord waren gegaan, daarvoor hoef je niet 1 club eruit te halen.
Al die topamateurs in de hoogste 3 niveaus halen en betalen spelers, maar horen volgens de KNVB bij het amateurvoetbal.
En laten we dat gewoon zo houden, want ook bij de clubs onder het niveau van hoofdklasse zitten er genoeg die spelers halen en betalen.

Per district zit er 1 afgevaardigde in de ledenraad. Ik weet uit ervaring hoe er binnen een district door clubs verschillend wordt gedacht over allerlei essenti?le zaken . Ik betwijfel of zo'n afgevaardigde op de hoogte is van al die meningen en of hij in zijn stemgedrag de mening van de clubs in zijn district kan weergeven.
Ook gezien de achtergronden van de diverse personen uit die club van 30 heb ik er opnieuw weinig vertrouwen in.

Dat zo'n groepje mensen tot volkomen verkeerde beslissingen komt, bleek al bij de invoering van de piramide.
Niet voor niets werd alles door van der Zee naderhand weer op de tekentafel gelegd.
Maar dat de iets meer dan 30 BVO 's met hun 30 afgevaardigden evenveel stemrecht hebben als al die dik 3000 amateurclubs is helemaal belachelijk.
 

Joost

Well-known member
In de gehele breedte van het top amateurvoetbal was er ontevredenheid over waarmee de 30 mensen van de ledenraad akkoord waren gegaan, daarvoor hoef je niet 1 club eruit te halen.
Al die topamateurs in de hoogste 3 niveaus halen en betalen spelers, maar horen volgens de KNVB bij het amateurvoetbal.
En laten we dat gewoon zo houden, want ook bij de clubs onder het niveau van hoofdklasse zitten er genoeg die spelers halen en betalen.

Per district zit er 1 afgevaardigde in de ledenraad. Ik weet uit ervaring hoe er binnen een district door clubs verschillend wordt gedacht over allerlei essenti?le zaken . Ik betwijfel of zo'n afgevaardigde op de hoogte is van al die meningen en of hij in zijn stemgedrag de mening van de clubs in zijn district kan weergeven.
Ook gezien de achtergronden van de diverse personen uit die club van 30 heb ik er opnieuw weinig vertrouwen in.

Dat zo'n groepje mensen tot volkomen verkeerde beslissingen komt, bleek al bij de invoering van de piramide.
Niet voor niets werd alles door van der Zee naderhand weer op de tekentafel gelegd.
Maar dat de iets meer dan 30 BVO 's met hun 30 afgevaardigden evenveel stemrecht hebben als al die dik 3000 amateurclubs is helemaal belachelijk.

Misschien is het verstandig om eerst je kop uit het zand te halen en na te denken over wat je hier schrijft.

De KNVB werkt met een ledenraad waarbij de prof en amateursectie inderdaad evenveel stemmen hebben. De punten waarover ze gezamenlijk moeten beslissen zijn maar heel beperkt. Het enige heikele punt is eigenlijk de voetbalpiramide.

Wat er mis gaat in je hele redenatie is dat het niet de ledenraad is die de plannen voor de piramide ontwerpt. Het zijn de talloze belangengroepjes die daar steeds over polderen. De ledenraad stemt enkel over het resultaat van die plannen, de vorige keer was dat inderdaad een idee dat in de praktijk op nogal wat probleem stuit.

Maar de ledenraad heeft daar geen ontwerpende stem in, waarom zou een ledenraad tegenstemmen bij zoiets? Als vertegenwoordigers van je leden zo'n plan hebben geaccordeerd dan is er geen enkele reden om tegen te stemmen. In zekere zin is die hele ledenraad op dat punt louter symbolisch.

Het is ook volstrekt onrealistisch te denken dat alle clubs zich kunnen vinden de voorstellen. Dat je weinig vertrouwen in de ledenraad hebt vanwege hun achtergrond is feitelijk alleen jouw probleem. Jij stelt de belangen van zaterdagclubs op gigantische hoogte en hebt geen enkel oog voor die van andere verenigingen. Stel dat je zelf in die ledenraad zou zitten, dan kun je ook nooit wat goed doen omdat je altijd beslissingen moet nemen die niet iedereen de juiste vindt.

Het allergrootste probleem in de voetbalpiramide is dat de semi-profs niet vertegenwoordigd worden door 1 belangenorganisatie maar door verschillende. En dat komt dan weer omdat de idee?n en belangen van de clubs in het semi-profvoetbal weer heel verschillend zijn.
 

Fregge

Well-known member
In de gehele breedte van het top amateurvoetbal was er ontevredenheid over waarmee de 30 mensen van de ledenraad akkoord waren gegaan, daarvoor hoef je niet 1 club eruit te halen.
Al die topamateurs in de hoogste 3 niveaus halen en betalen spelers, maar horen volgens de KNVB bij het amateurvoetbal.
En laten we dat gewoon zo houden, want ook bij de clubs onder het niveau van hoofdklasse zitten er genoeg die spelers halen en betalen.

Ik ben het er niet mee eens dat je topamateurs amateurs blijft noemen. Semi-prof is een betere benaming. Los daarvan vind ik het al slecht dat bij de KNVB er ?berhaupt een scheiding zit tussen prof en amateurvoetbal. Zie alleen de schorsingen al. Bij Cito is een trainer geschorst voor 8 maanden omdat hij, volgens de scheidsrechter, een bidon richting de arbiter gegooid zou hebben. Trainers in de Eredivisie krijgen veel minder voor meer.

Per district zit er 1 afgevaardigde in de ledenraad. Ik weet uit ervaring hoe er binnen een district door clubs verschillend wordt gedacht over allerlei essenti?le zaken . Ik betwijfel of zo'n afgevaardigde op de hoogte is van al die meningen en of hij in zijn stemgedrag de mening van de clubs in zijn district kan weergeven.

1 per district is te weinig in mijn ogen. Deel het in per competitie misschien zelfs klasse. Dus 1 afgevaardigde voor Tweede Divisie, 1 voor de derde divisies, 1 voor de hoofdklasses en dan 1 per klasse per district.
 

noordooster

Well-known member
In zekere zin is die hele ledenraad op dat punt louter symbolisch.

Zoals jij meestal doet, doe je ook nu weer.
Omdat je het geweten van dvk wil uithangen , begin je je schrijfsel met de gedachte om kritiek te kunnen leveren of om in stoere bewoordingen te doen alsof je iets nieuws brengt en vervolgens zoek je krampachtig, veelal vergeefs, naar argumenten om je kritiek te staven.

" Het enige heikele punt is de voetbalpiramide ". Ja, noem het maar niks, juist op dat zo belangrijke punt ging het de vorige keer dus helemaal mis. Vandaar.
Je geeft aan dat de ledenraad eigenlijk puur symbolisch is, omdat zij in hun stemgedrag de beslissingen van belangengroepjes volgen.
Nu ken ik enkele mensen uit die ledenraad en ik weet 100 % zeker, dat die zich er niet voor lenen om naar Zeist af te reizen puur en alleen om presentiegeld te innen . Ze zouden zich zwaar beledigd voelen als hun aanwezigheid alleen maar als symbolisch wordt gezien.

Dat er wat is voorbesproken door belangenclubjes zal wel.
In hoeverre die belangenclubjes dan weer een goede vertegenwoordiging vormen is de vraag, maar of die districtsvertegenwoordigers alles goed kunnen interpreteren betwijfel ik.
Terwijl hun stem wel degelijk telt.
Met het erdoor drukken van piramide ging het immers hopeloos mis.

Opnieuw toon je je angst dat zaterdagclubs op welke manier dan ook bevoordeeld gaan worden.
Ik denk wel eens dat dat komt doordat het zaterdagvoetbal letterlijk en figuurlijk ver van je af staat.
Zo slecht en verwerpelijk is het zaterdagvoetbal echt niet.
 

JMD

Well-known member
Opnieuw toon je je angst dat zaterdagclubs op welke manier dan ook bevoordeeld gaan worden.
Ik denk wel eens dat dat komt doordat het zaterdagvoetbal letterlijk en figuurlijk ver van je af staat.
Zo slecht en verwerpelijk is het zaterdagvoetbal echt niet.

Vervang 'zaterdag' door 'zondag' en het gaat letterlijk over jou...
Iets met pot en ketel?
 

Joost

Well-known member
Zoals jij meestal doet, doe je ook nu weer.
Omdat je het geweten van dvk wil uithangen , begin je je schrijfsel met de gedachte om kritiek te kunnen leveren of om in stoere bewoordingen te doen alsof je iets nieuws brengt en vervolgens zoek je krampachtig, veelal vergeefs, naar argumenten om je kritiek te staven.

" Het enige heikele punt is de voetbalpiramide ". Ja, noem het maar niks, juist op dat zo belangrijke punt ging het de vorige keer dus helemaal mis. Vandaar.
Je geeft aan dat de ledenraad eigenlijk puur symbolisch is, omdat zij in hun stemgedrag de beslissingen van belangengroepjes volgen.
Nu ken ik enkele mensen uit die ledenraad en ik weet 100 % zeker, dat die zich er niet voor lenen om naar Zeist af te reizen puur en alleen om presentiegeld te innen . Ze zouden zich zwaar beledigd voelen als hun aanwezigheid alleen maar als symbolisch wordt gezien.

Dat er wat is voorbesproken door belangenclubjes zal wel.
In hoeverre die belangenclubjes dan weer een goede vertegenwoordiging vormen is de vraag, maar of die districtsvertegenwoordigers alles goed kunnen interpreteren betwijfel ik.
Terwijl hun stem wel degelijk telt.
Met het erdoor drukken van piramide ging het immers hopeloos mis.

Opnieuw toon je je angst dat zaterdagclubs op welke manier dan ook bevoordeeld gaan worden.
Ik denk wel eens dat dat komt doordat het zaterdagvoetbal letterlijk en figuurlijk ver van je af staat.
Zo slecht en verwerpelijk is het zaterdagvoetbal echt niet.

Je haalt weer een hoop dingen door elkaar.

Ik zeg enkel dat de toestemming van de ledenraad niet meer dan symbolisch is wanneer het de voetbalpiramide betreft omdat de belangengroepjes al een kant en klaar plan aanleveren. De taken van de ledenraad zijn veelomvattender dan enkel de piramide vaststellen.

Er is niet wat 'voorbesproken' er lag een kant en klaar plan waarover destijds gesproken moest worden.

En hoezo kunnen de belangenclubjes geen goede vertegenwoordiger zijn? Je zegt nu eigenlijk dat de vertegenwoordigers van de Topklassers destijds niet wisten wat de Topklassers wilden. Dan is het toch aan de clubs zelf om op dat moment in te grijpen?

Dat een kleine, schreeuwende, meerderheid het ergens niet mee eens is betekend toch niet dat een plan nooit door moet gaan, zoiets heet democratie.

En waar je het nu weer vandaan haalt dat ik bang ben dat het zaterdagvoetbal is me echt een raadsel. Al jouw posts hebben juist het probleem dat je enkel redeneert vanuit een kleine groep zaterdagclubs en dus hun mening als absolute waarheid beschouwd. Als we in die redenatie door moeten gaan dan worden voortaan ook in Katholieke gebieden de pinautomaat op zondag gesloten?
 

noordooster

Well-known member
Je haalt weer een hoop dingen door elkaar.

Ziehier de redeneertrant.
De ander haalt van alles door elkaar.
Als je niet goed wil lezen houdt het op.
En of het nou komt doordat het zaterdagvoetbal letter en figuurlijk ver van je afstaat weet ik niet, maar de afkeer van en de angst voor het zaterdagvoetbal laat je toch wel erg vaak blijken.
 

noordooster

Well-known member
Vervang 'zaterdag' door 'zondag' en het gaat letterlijk over jou...
Iets met pot en ketel?

Wanneer iemand niet in alles meegaat in de vaak ongenuanceerde kritiek op en in sommige gevallen angst voor het zaterdagvoetbal, zoals ik die vaak zie in dvk, betekent het nog niet dat hij niets heeft met het zondagvoetbal.
Laat dat er vooral blijven op zondag voor clubs en spelers die het liefst op zondag voetballen.
 

Arjen

Member
Opnieuw toon je je angst dat zaterdagclubs op welke manier dan ook bevoordeeld gaan worden.
Is die angst (als die er al is) niet gewoon terecht? Die zaterdagclubs worden toch ook gewoon bevoordeeld door ze niet te verplichten om op zondag te spelen? Er wordt gesproken over "kiezen van speeldag" maar in werkelijkheid zal de zaterdagclub de doorslag geven en is die daarmee dus bevoordeeld.
 

JMD

Well-known member
Wanneer iemand niet in alles meegaat in de vaak ongenuanceerde kritiek op en in sommige gevallen angst voor het zaterdagvoetbal, zoals ik die vaak zie in dvk, betekent het nog niet dat hij niets heeft met het zondagvoetbal
Opnieuw: vervang de zaterdag door zondag en andersom en het gaat letterlijk over jou...
Iets met pot en ketel?
 

Joost

Well-known member
Ziehier de redeneertrant.
De ander haalt van alles door elkaar.
Als je niet goed wil lezen houdt het op.
En of het nou komt doordat het zaterdagvoetbal letter en figuurlijk ver van je afstaat weet ik niet, maar de afkeer van en de angst voor het zaterdagvoetbal laat je toch wel erg vaak blijken.

Wanneer iemand niet in alles meegaat in de vaak ongenuanceerde kritiek op en in sommige gevallen angst voor het zaterdagvoetbal, zoals ik die vaak zie in dvk, betekent het nog niet dat hij niets heeft met het zondagvoetbal.
Laat dat er vooral blijven op zondag voor clubs en spelers die het liefst op zondag voetballen.

Ah je argumenten zijn blijkbaar weer op dus nu kan ik niet lezen en blijf je bij de (door jou geintroduceerde en totaal niet relevante) onzin dat ik een hekel aan het zaterdagvoetbal heb.

Dit is een beetje als proberen te discusi?ren met mijn zoontje van 4 als die vindt dat een blauwe muur roze is.
 

noordooster

Well-known member
Is die angst (als die er al is) niet gewoon terecht? Die zaterdagclubs worden toch ook gewoon bevoordeeld door ze niet te verplichten om op zondag te spelen? Er wordt gesproken over "kiezen van speeldag" maar in werkelijkheid zal de zaterdagclub de doorslag geven en is die daarmee dus bevoordeeld.

Sinds enkele jaren is er vanuit het zondagvoetbal de roep om competities te mengen.
Het zaterdagvoetbal zit er niet op te wachten. Zij vinden hun competities interessant genoeg.
Sinds een aantal jaren werd /wordt er met jaloerse blikken gekeken naar het zondagvoetbal.
Die jaloerse blikken zie ik de laatste paar jaar steeds meer veranderen in verwijtende en angstige.

Het zondagvoetbal verliest op velerlei gebied steeds verder terrein op het zaterdagvoetbal.
Wie dat niet ziet is blind.
In een poging dat te stoppen willen ze oa mixen en tegelijk daaraan wensen/voorwaarden verbinden.
Ik lees oa :
alle zaterdagclubs moeten verplicht op zondag voetballen, zo niet dan worden ze gestraft.
een aantal zaterdagclubs moet verplicht op zondag voetballen, zo niet dan worden ze gestraft.
er is onenigheid over aanvangstijden.
in West 2 schijnt er een voorstel te liggen ( zie de kok ) waarop zondagploegen uitsluiten op zaterdag gaan voetballen, maar niet tegen zaterdagverenigingen, om te voorkomen dat spelers overstappen naar een zaterdagclub :confused:
 

noordooster

Well-known member
Ah je argumenten zijn blijkbaar weer op dus nu kan ik niet lezen en blijf je bij de (door jou geintroduceerde en totaal niet relevante) onzin dat ik een hekel aan het zaterdagvoetbal heb.

Zie hier opnieuw de redeneertrant.
De ander heeft geen relevante info en heeft geen argumenten.
Je moet kennelijk wat als je het geweten van dvk gaat uithangen.

Overigens of jij dat nu wel of niet relevant vindt maakt me geen zak uit:
Ik constateer in jouw reacties een afkeer van en angst voor het zaterdagvoetbal en dat is echt nergens voor nodig.
 
Bovenaan