Wat is de reden dat in Drenthe de verschuiving juist de andere kant (naar zondag) op gaat? Opvallend.
Voor zover ik weet is er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ik wil er wel enkele idee?n op loslaten.
Een groot deel van Drenthe, met name " de zandgronden" is van oudsher vrijzinnig , wat zondagvoetbal betekende.
In het van oudsher Katholieke ZO Drenthe werd de eerste jaren ook veel op zondag gevoetbald.
Verder is Drenthe niet erg orthodox protestant.
Eigenlijk zie je het zaterdagvoetbal vooral in de regio Hoogeveen en in de wat grotere plaatsen als Meppel, Assen, Roden, Coevorden, Beilen enz.
Na de oorlog kwamen er naast die zondagverenigingen ook zaterdagverenigingen of zaterdagafdelingen bij de zondagclubs, om ook mogelijkheden te bieden aan principi?le zaterdagvoetballers.
Later fuseerden , met name in de dorpen , om diverse redenen de za en de zo verenigingen.
Steeds meer niet-principi?le voetballers gingen ook op zaterdag voetballen.
Vanaf grofweg de jaren '90 zie je dat veel clubs alleen op zondag verder gaan met prestatief voetbal.
De redenen zijn divers maar volgens mij speelt oa:
- De zondagafdeling is het grootst, wat bij een stemming vaak doorslaggevend is.
- Van oudsher spreekt in Drenthe bij velen de traditie waar het zaterdagvoetbal uit voortkomt , zachtjes uitgedrukt, niet erg aan.
- Het kunnen spelen van derby's.
- De zaterdagafdeling wordt te populair
- Financi?le redenen
- Sportieve redenen . Het is vele bestuurders een doorn in het oog dat jeugdspelers kiezen voor het zaterdagelftal.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, bv Borger en Klazienaveen ( waar men na een fusie heeft gekozen voor zaterdagvoetbal )
Je ziet in heel Noord, ook in Drenthe dus, dat zondagclubs moeite hebben jeugd warm te krijgen voor een 2e elftal op zondag.
Grotere clubs beginnen daarom op zaterdag met een prestatie-elftal. Bv Achilles 1894, Hoogeveen, MSC en SVBO.