Amateurvoetbal algemeen

noordooster

Well-known member
Eens. Maar veel zaterdagclubs zijn dat statutair niet. Heb jij een lijst van welke clubs die nu op zaterdag spelen ook statutair zaterdagclub zijn?

En dan zaterdagclubs die dat niet in de statuten hebben staan verplichten op zondag te voetballen, als die club ( de leden ) dat niet wil ?
Kon nog wel eens ongewenste gevolgen hebben....

noordooster

Well-known member
Mis, de KNVB is juist zaterdagminded, anders hadden ze allang weekendvoetbal ingevoerd met de verplichting om te spelen op de dag die de thuisploeg wil.

Onzin.
De KNVB is er alles aan gelegen om de problemen waarmee het zondagvoetbal kampt, op te lossen ten koste van het zaterdagvoetbal.

JMD

Well-known member
En dan zaterdagclubs die dat niet in de statuten hebben staan verplichten op zondag te voetballen, als die club ( de leden ) dat niet wil ?
Kon nog wel eens ongewenste gevolgen hebben....
Bij alle andere sporten is dat niet meer dan normaal. Heb het voorbeeld al eens eerder gegeven, mijn ouders hebben jarenlang volleybal gespeeld, mijn moeder op nog een best redelijk niveau, hun thuisduel was altijd op woensdagavond, maar uitduels konden op elke dag/avond zijn. Doordat ze in augustus hun schema wisten konden ze dat perfect vooruit plannen. En ze wisten dat ook al aan de hand van de pouleindeling: Zandvoort was altijd zaterdagavond, IJmuiden vrijdagavond, Spaarndam zaterdagmiddag, Heemstede maandagavond enzovoort.

Verder: als je iets echt wel of niet wil neem je dat toch in je statuten op? Als je dat al die jaren nog niet gedaan hebt is het ook niet een onoverkomelijk probleem.

En nog verder: het zal echt om (bij een klasse van 12-14 ploegen) een duel of 3-4 op jaarbasis gaan, want je thuisduel speel je altijd op zaterdag en een deel uitduels ook.

noordooster

Well-known member
Ik verwacht dat er ongewenste gevolgen zullen komen wanneer je zaterdagploegen gaat verplichten op zondag te voetballen.
Overigens lijkt me die 3 a 4 een slag in de lucht.

Bonehead

Well-known member
Eens. Maar veel zaterdagclubs zijn dat statutair niet. Heb jij een lijst van welke clubs die nu op zaterdag spelen ook statutair zaterdagclub zijn?

Nee, dat heb ik niet. Er zijn deze eeuw veel clubs overgestapt naar de zaterdag om allerlei redenen. Geloof zal daar vermoedelijk geen rol in hebben gespeeld. Mocht dat wel zo zijn dan neem ik aan dat die clubs hun statuten hebben gewijzigd. Het is onverkoopbaar dat je tot voor kort op zondag speelde en dat nu incidenteel niet meer wilt.

Lijkt me praktisch prima in te passen. Zo doen tig andere sporten het immers ook.

Klopt. Bij korfbal en volleybal is het geen probleem. En ik vind dat je als zaterdagclub tot een bepaald niveau ook niet moeilijk moet doen om uitwedstrijden op de zaterdagavond te spelen als de thuisclub dat wenst. Het is immers geven en nemen in het leven. Ik heb veel meer problemen dat dit gebeurd in het recreatievoetbal.

SanMark.

Well-known member
Bij alle andere sporten is dat niet meer dan normaal. Heb het voorbeeld al eens eerder gegeven, mijn ouders hebben jarenlang volleybal gespeeld, mijn moeder op nog een best redelijk niveau, hun thuisduel was altijd op woensdagavond, maar uitduels konden op elke dag/avond zijn. Doordat ze in augustus hun schema wisten konden ze dat perfect vooruit plannen. En ze wisten dat ook al aan de hand van de pouleindeling: Zandvoort was altijd zaterdagavond, IJmuiden vrijdagavond, Spaarndam zaterdagmiddag, Heemstede maandagavond enzovoort.

Verder: als je iets echt wel of niet wil neem je dat toch in je statuten op? Als je dat al die jaren nog niet gedaan hebt is het ook niet een onoverkomelijk probleem.

En nog verder: het zal echt om (bij een klasse van 12-14 ploegen) een duel of 3-4 op jaarbasis gaan, want je thuisduel speel je altijd op zaterdag en een deel uitduels ook.

Waarom ga je het nogmaals uitleggen ? Alles staat al meerdere malen in dit topic .

Je moet wel een combinatie van Alzeheimer en Korsakov hebben wil je continue de zelfde vragen stellen, en verwachten dat je er nog antwoord op krijgt ook.

JMD

Well-known member
Nee, dat heb ik niet. Er zijn deze eeuw veel clubs overgestapt naar de zaterdag om allerlei redenen. Geloof zal daar vermoedelijk geen rol in hebben gespeeld. Mocht dat wel zo zijn dan neem ik aan dat die clubs hun statuten hebben gewijzigd. Het is onverkoopbaar dat je tot voor kort op zondag speelde en dat nu incidenteel niet meer wilt.
Precies.

Klopt. Bij korfbal en volleybal is het geen probleem. En ik vind dat je als zaterdagclub tot een bepaald niveau ook niet moeilijk moet doen om uitwedstrijden op de zaterdagavond te spelen als de thuisclub dat wenst. Het is immers geven en nemen in het leven. Ik heb veel meer problemen dat dit gebeurd in het recreatievoetbal.
Denk dat dat laatste ook niet gaat gebeuren. Of je behoudt daar de za/zo-scheiding of je 'gooit het op een hoop' maar laat de clubs wel kiezen op welke dag ze willen spelen. Dan kan het dus best zo zijn dat er 10 zaterdagklassen komen en 5 zondag op 1 bepaald niveau, en dat het het jaar erop anders kan zijn. Er zullen neem ik aan ook wel clubs zijn die het niet veel uitmaakt als ze een keer op zaterdag (of juist op zondag) moeten spelen.

Ik verwacht dat er ongewenste gevolgen zullen komen wanneer je zaterdagploegen gaat verplichten op zondag te voetballen.
Overigens lijkt me die 3 a 4 een slag in de lucht.
Clubs die statutair op zaterdag willen spelen moet je niet op zondag laten voetballen, maar bij de rest mag dat weinig problemen geven (zeker bij de ploegen die de laatste jaren zijn overgestapt).

Stel dat je 14 teams hebt, dan heb je 26 duels. 13 ervan speel je thuis op zaterdag. Dan hou je 13 uitduels over, en gezien de huidige verdeling za/zo (ongeveer 50-50 landelijk gezien) heb je dus 6-7 uitduels op zaterdag. Van de overige duels zullen er best een aantal clubs zijn die hun duel willen verplaatsen, dus hou je 3-4 duels over.
En nogmaals: clubs die statutair op zaterdag spelen laat je op zaterdag staan.

Overigens: waarom mag er statutair niet op zondag gespeeld worden, maar wel op 2e Paasdag, 2e Pinksterdag en Hemelvaartsdag??? Dat verbaast me altijd.

JMD

Well-known member
Waarom ga je het nogmaals uitleggen ? Alles staat al meerdere malen in dit topic .

Je moet wel een combinatie van Alzeheimer en Korsakov hebben wil je continue de zelfde vragen stellen, en verwachten dat je er nog antwoord op krijgt ook.

De post die je quoot bevat geen vraag...
En die vraag over de lijst met statutaire zaterdagclubs heb ik volgens mij nog niet eerder gesteld.

Bonehead

Well-known member
Voor het recreatievoetbal is er ook geen enkele noodzaak om dat te doen wat mij betreft.

Dat gebeurt al op grote schaal. Ook bij het recreatievoetbal is er een grote trek naar de zaterdag. Deze spelen doorgaans op de meest onmogelijke tijden. Zo heb ik jaren geleden al een keer rond een uur of zes op het veld gestaan bij HSC'21 als leider. Uiteraard wordt door die clubs aangegeven dat dat dit komt omdat er anders geen veld beschikbaar is. Vreemd is wel dat je ook tijdens beker/inhaaldagen op die tijden speelt. De voetbalbeleving, wat bij recreanten zo belangrijk is, wordt hierbij totaal verkracht. Ik denk dat er niemand problemen mee heeft als teams van zondagclubs die zo graag op zaterdagavond willen spelen bij elkaar in de competitie worden ingedeeld. Ook op presentatief niveau is dat al gaande. Zo speelt ons tweede elftal wedstrijden om 15:30, 16:30 en 16:45. Bij de standaardteams is dat niet aan de orde. Daar mogen de wedstrijden niet later dan 15:00 beginnen

Denk dat dat laatste ook niet gaat gebeuren. Of je behoudt daar de za/zo-scheiding of je 'gooit het op een hoop' maar laat de clubs wel kiezen op welke dag ze willen spelen. Dan kan het dus best zo zijn dat er 10 zaterdagklassen komen en 5 zondag op 1 bepaald niveau, en dat het het jaar erop anders kan zijn. Er zullen neem ik aan ook wel clubs zijn die het niet veel uitmaakt als ze een keer op zaterdag (of juist op zondag) moeten spelen.

Clubs die statutair op zaterdag willen spelen moet je niet op zondag laten voetballen, maar bij de rest mag dat weinig problemen geven (zeker bij de ploegen die de laatste jaren zijn overgestapt).

Je zou van te voren moeten inventariseren welke club gelooftechnisch niet op zondag kan en wil spelen. ik denk dat clubs die in de vorige eeuw op zaterdag spelen zo'n 80% op geloofsovertuiging doet. Maar nogmaals: Exact cijfers heb ik daar niet van. Inventariseren dus

Overigens: waarom mag er statutair niet op zondag gespeeld worden, maar wel op 2e Paasdag, 2e Pinksterdag en Hemelvaartsdag??? Dat verbaast me altijd.

Naar ik vernomen heb is dat een interpretatie van de bijbel. Zo wordt in de hele regio op 1ste paasdag het paasvuur ontstoken. Behalve in Rijssen. Daar doen ze het tweede paasdag.

Ps. Prima voorbeeld dat volleybal maar bij Rivo in Rijssen spelen ze niet op zondag. Althans ik heb op hun site laatst geen zondagwedstrijd kunnen vinden en dat lijkt me geen toeval.

Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
De post die je quoot bevat geen vraag...
En die vraag over de lijst met statutaire zaterdagclubs heb ik volgens mij nog niet eerder gesteld.

Je hebt het al eens eerder uitgelegd, en die uitleg is uitstekend. Dus als degene het toen niet snapte( of wil snappen) dan zal hij het nu ook niet snappen.

JMD

Well-known member
Ps. Prima voorbeeld dat volleybal maar bij Rivo in Rijssen spelen ze niet op zondag. Althans ik heb op hun site laatst geen zondagwedstrijd kunnen vinden en dat lijkt me geen toeval.
Jep, maar dat zal dan ook vanwege geloofsovertuiging zijn.

Unregistere

Well-known member
De genomineerden voor de Rinus Michels Award voor de beste amateurtrainer zijn bekend:

Fred de Boer (ACV), Dennis van Toor (AZSV), Sander Middelbeek (Volendam), Paul van der Zwaan (Quick), Reinald Boeren (Rood Wit W) en Bertran Kreekels (OSS '20).

Laat je stem horen en leg vooral ook uit waarom je op diegene hebt gestemd!

Poll: De Rinus Michels Award voor beste amateurtrainer moet naar..
[*]Fred de Boer
[*]Reinald Boeren
[*]Bertran Kreekels
[*]Sander Middelbeek
[*]Dennis van Toor
[*]Paul van der Zwaan
[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

noordooster

Well-known member
Ik heb op Fred de Boer gestemd.
Het was een erg knappe prestatie van hem om vorig seizoen kampioen te worden met ACV.
Dit seizoen zijn de prestaties minder, maar heeft de Boer ook te maken met een zwakkere selectie.

Dennis van Toor doet het al jarenlang goed bij AZSV. Dit seizoen gaat het wat minder. Komend seizoen traint hij Staphorst.

Van de overige 4 trainers weet ik te weinig om erover te kunnen oordelen.

Unregistere

Well-known member
Het is natuurlijk altijd een beetje natte vinger werk, maar in Zuid I en West II had ik wellicht toch een andere nominatie verwacht. Maar goed, dat is elk jaar zo. Daarom zou ik nu zeggen Van der Zwaan. Promotie met Quick en een topklassering in het eerste seizoen in de derde divisie.

Joost

Well-known member
Wat voor speciaals heeft Kreekels eigenlijk gepresteerd?

De genomineerde uit Zuid 1 snap ik best. Heeft in een periode bij Roosendaal en nu bij Rood Wit W toch heel knap gepresteerd en staat komend seizoen aan het roer in Gemert.

Unregistere

Well-known member
Ze lopen volgens mij wel altijd een seizoen achter. In die zin is het wel vreemd om voor Kreekels te gaan, want die gaat nu kampioen worden. En geen idee in hoeverre ze verleden en toekomst nou eigenlijk meenemen bij de beoordeling.

noordooster

Well-known member
De NOS wijdt ook maar eens een artikel aan de verschuiving van zondag- naar zaterdagvoetbal :
https://nos.nl/artikel/2228462-stee...-op-zaterdag-spelen-in-plaats-van-zondag.html

Wat mij betreft hadden ze de cijfers ook wel eens uit mogen splitsen naar district, of beter naar regio.
Want daarin zitten nogal wat verschillen.
In Drenthe bijvoorbeeld zag je de afgelopen jaren een aantal clubs juist hun zaterdagafdeling opdoeken, althans het eerste elftal.
Maar in Groningen en Friesland zijn er ook regio's waar steeds minder zondagvoetbal voorkomt .

Overigens denk ik dat het probleem van overbezetting van de velden op zaterdag in Noord zelden een probleem is .
Terwijl er geen jeugdvoetbal plaatsvindt op zondag.

Bij zondaghoofdklasser DHC uit Delft zou men ook graag de overstap naar zaterdag willen maken, maar dat men dan in de vierde klasse moet beginnen weerhoudt hen ervan. Daar worstelen meer zondagverenigingen mee.
Een oplossing zou kunnen zijn, dat de KNVB tegelijk met de noodzakelijke veranderingen in de voetbalpiramide , clubs ook de mogelijkheid geeft te veranderen van speeldag , waarbij men zelf kan aangeven of men op hetzelfde niveau of (iets) lager wil uitkomen.

Opvallend vind ik het bericht over Westlandia waar men ooit 27 seniorenteams op zondag had en nu nog maar 1 + een veteranenteam.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Wat is de reden dat in Drenthe de verschuiving juist de andere kant (naar zondag) op gaat? Opvallend.

noordooster

Well-known member
Wat is de reden dat in Drenthe de verschuiving juist de andere kant (naar zondag) op gaat? Opvallend.

Voor zover ik weet is er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ik wil er wel enkele idee?n op loslaten.
Een groot deel van Drenthe, met name " de zandgronden" is van oudsher vrijzinnig , wat zondagvoetbal betekende.
In het van oudsher Katholieke ZO Drenthe werd de eerste jaren ook veel op zondag gevoetbald.
Verder is Drenthe niet erg orthodox protestant.
Eigenlijk zie je het zaterdagvoetbal vooral in de regio Hoogeveen en in de wat grotere plaatsen als Meppel, Assen, Roden, Coevorden, Beilen enz.

Na de oorlog kwamen er naast die zondagverenigingen ook zaterdagverenigingen of zaterdagafdelingen bij de zondagclubs, om ook mogelijkheden te bieden aan principi?le zaterdagvoetballers.
Later fuseerden , met name in de dorpen , om diverse redenen de za en de zo verenigingen.
Steeds meer niet-principi?le voetballers gingen ook op zaterdag voetballen.

Vanaf grofweg de jaren '90 zie je dat veel clubs alleen op zondag verder gaan met prestatief voetbal.
De redenen zijn divers maar volgens mij speelt oa:
- De zondagafdeling is het grootst, wat bij een stemming vaak doorslaggevend is.
- Van oudsher spreekt in Drenthe bij velen de traditie waar het zaterdagvoetbal uit voortkomt , zachtjes uitgedrukt, niet erg aan.
- Het kunnen spelen van derby's.
- De zaterdagafdeling wordt te populair
- Financi?le redenen
- Sportieve redenen . Het is vele bestuurders een doorn in het oog dat jeugdspelers kiezen voor het zaterdagelftal.

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, bv Borger en Klazienaveen ( waar men na een fusie heeft gekozen voor zaterdagvoetbal )

Je ziet in heel Noord, ook in Drenthe dus, dat zondagclubs moeite hebben jeugd warm te krijgen voor een 2e elftal op zondag.
Grotere clubs beginnen daarom op zaterdag met een prestatie-elftal. Bv Achilles 1894, Hoogeveen, MSC en SVBO.

Bovenaan