Amateurvoetbal algemeen

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Opvallend vind ik het bericht over Westlandia waar men ooit 27 seniorenteams op zondag had en nu nog maar 1 + een veteranenteam.

Kleine correctie: 2 + een veteranenteam. En alleen prestatief zo te zien, aangezien Westlandia 2 bovenaan staat in de hoofdklasse zondag. Maar verder opvallend inderdaad, helemaal omdat er "slechts" 11 teams op zaterdag zijn. Buurman vv Naaldwijk heeft overigens nog maar 1 zondagteam over, waar de zondagafdeling daar vroeger meerdere teams had.

Misschien hebben beiden op de zaterdag ook wel voetballers verloren aan FC 's-Gravenzande, wat een fusie is van 2 clubs die al decennia lang op zaterdag voetbalden (al was 1 van de 2, vv 's-Gravenzande, van oorsprong een zondagclub, die zijn op zaterdag gaan voetballen omdat de gemeente 's-Gravenzande voetbal op zondag verbood). FC 's-Gravenzande heeft maar liefst 22 seniorenteams op zaterdag.
 

noordooster

Well-known member
In de oorlog mocht er in Hoogeveen wel op zondag worden gevoetbald, maar ervoor en ook lange tijd erna verbood de gemeente het.
De jongens voetbalden dan net over de gemeentegrens in de gemeente Zuidwolde, Beilen of Ruinen.
Tot eind 60-er jaren speelde de club in het Spaarbankbos, wat bij de gemeente Ruinen hoorde.
Hierover is ook een nostalgische reportage gemaakt:
https://www.hoogeveenschecourant.nl...vv-hoogeveen-terug-naar-het-spaarbankbos.html
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
's Gravenzande was dus gewoon nog erger dan Staphorst?

Het was in ieder geval de strengste gemeente op dat gebied in de regio Haaglanden. Dat verbod op zondagvoetbal in 's-Gravenzande bleef bestaan tot 2004, toen de gemeente samen met Monster, Naaldwijk, De Lier en Honselersdijk opging in de gemeente Westland. Zondagvoetbal bestond in alle andere gemeenten, ondanks dat er elders ook strenge dorpen waren (met name in Monster).
 

erka

Well-known member
In Groningen kiezen veel (fusie)clubs juist voor de zaterdag, terwijl ook hier men -zacht gezegd- niet heel erg gelovig is. Voorbeelden zijn NEC Delfzijl en DVC Appingedam, die allebei op zaterdag spelen nu terwijl zowel vv Appingedam als (langer geleden) Neptunia hun grootste successen als zondagclub vierden.
 

noordooster

Well-known member
In Groningen kiezen veel (fusie)clubs juist voor de zaterdag, terwijl ook hier men -zacht gezegd- niet heel erg gelovig is. Voorbeelden zijn NEC Delfzijl en DVC Appingedam, die allebei op zaterdag spelen nu terwijl zowel vv Appingedam als (langer geleden) Neptunia hun grootste successen als zondagclub vierden.

In Noord Groningen wordt nauwelijks nog op zondag gevoetbald. Ook in de stad zijn behoorlijk wat clubs overgestapt naar de zaterdag, maar in Oost Groningen zie je juist weer meer de keuze voor zondag, onlangs bv Westerwolde, Meeden, Ter Apel , maar ook clubs als Siddeburen, Muntendam, ASVB, Sellingen, HSC, Noordster en ZNC hebben itt eerder geen standaardelftal op zaterdag meer.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
In regio Noord is het veldenprobleem er wel degelijk op zaterdag. En niet alleen velden, maar ook kleedkamers.
 

noordooster

Well-known member
Maar ik hoor steeds vaker DE oplossing voor de natuurlijke verschuiving van het zondagvoetbal naar het zaterdagvoetbal, waarover de NOS berichtte : Gewoon die clubs dwingen op zondag te voetballen....
 

noordooster

Well-known member
In Bergum zijn er redelijk gevorderde plannen om te komen tot een fusie tussen BCV ( za. 2e kl ) en Bergum ( zo 1e kl ).
De jeugd is al een behoorlijk aantal jaren samen.
Over het toekomstige prestatievoetbal zegt men o.a. :
" Prestatievoetbal volgens de piramidestructuur met ??n speerpunt, bij voorkeur op zaterdag . "

Vind ik een wat vage omschrijving...
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Vind ik een wat vage omschrijving...

Dat ligt aan jou, het is toch duidelijk dat ze in Bergum niet zo bekrompen zijn? Ik heb er een paar jaar gewoond, de twee clubs hebben geen problemen onderling en Bergum is niet onder invloed van een godsdienst. Dus voetbal op (ook) zondag is geen probleem
 

noordooster

Well-known member
Dat ligt aan jou, het is toch duidelijk dat ze in Bergum niet zo bekrompen zijn? Ik heb er een paar jaar gewoond, de twee clubs hebben geen problemen onderling en Bergum is niet onder invloed van een godsdienst. Dus voetbal op (ook) zondag is geen probleem

Zo, jij vindt het kennelijk wel duidelijk.
Trouwens nogal een domme uitspraak om voetballers die niet op zondag willen voetballen " bekrompen" te noemen.
Maar je laat je wel vaker dom en log uit op dit gebied.

Men wil in Bergum eind van dit jaar spijkers met koppen slaan.
Ik ga ervan uit dat er komend seizoen geen gemengde competities zijn, zeker niet op 1e, 2e klasse niveau.
Men wil kennelijk 1 prestatieteam ( " 1 speerpunt" )inschrijven .
Dat kan in een zaterdagcompetitie en dan speel je alles op zaterdag, of in een zondagcompetitie en dan speel je minimaal 60 a 70 % op zondag.
Het mag aan mij liggen , maar het is me niet duidelijk wat ze willen gaan doen, vandaar vaag.
 

noordooster

Well-known member
Op 26 mei komen de 30 leden van de ledenraad van de KNVB bijeen om beslissingen te nemen over de toekomst van het (amateur)voetbal in Nederland.
Bij zoiets vraag ik me af of die 30 wel goed weten wat er leeft bij de verenigingen uit hun district en of hun stemgedrag wel representief is.
Ik meen me te herinneren dat in het verleden beslissingen van die ledenraad nogal eens leidden tot groot onbegrip.
 

noordooster

Well-known member
Op 26 mei komen de 30 leden van de ledenraad van de KNVB bijeen om beslissingen te nemen over de toekomst van het (amateur)voetbal in Nederland.
Bij zoiets vraag ik me af of die 30 wel goed weten wat er leeft bij de verenigingen uit hun district en of hun stemgedrag wel representief is.
Ik meen me te herinneren dat in het verleden beslissingen van die ledenraad nogal eens leidden tot groot onbegrip.

Maar dit vind ik belangrijker.
 

Joost

Well-known member
Wellicht kun je eerst even dingen opzoeken in plaats van overal ‘meen me te herinneren’ bij te zetten.

Wat er namelijk nu gebeurt is dat iemand je met feiten om de oren gaat slaan die anders bewijzen maar dat je je eigen ‘meen me te herinneren’ als harde waarheid gaat beschouwen.
 

noordooster

Well-known member
Jij wilt je graag profileren als het geweten van dvk, maar ook deze reactie slaat weer nergens op.

Niks mis met wat ik zeg:
Op 26 mei komen de 30 leden van de ledenraad van de KNVB bijeen om beslissingen te nemen over de toekomst van het (amateur)voetbal in Nederland.
Bij zoiets vraag ik me af of die 30 wel goed weten wat er leeft bij de verenigingen uit hun district en of hun stemgedrag wel representief is.
Ik meen me te herinneren dat in het verleden beslissingen van die ledenraad nogal eens leidden tot groot onbegrip.
 
Bovenaan