Amateurvoetbal algemeen

erka

Well-known member
En dan nog. Stel je hebt een voorkeursdag zaterdag in een klasse met 50/50 van oudsher zaterdag en zondagclubs. Dan speel je in elk geval de helft op zaterdag. De kantine van je club lijdt er niet onder. Dan van de uitwedstrijden ook nog ca de helft op zaterdag. Dus je speelt in feite maar 25% van de potjes op zondag. Dat scheelt je misschien 6 stapavonden of dierentuinbezoekjes per jaar. De overige 46 zaterdagavonden kun je gewoon op stap of zondag naar de dierentuin. Blijft over religie. Dan kun je als speler er zelf nog voor kiezen om niet mee te doen, zoals Velten altijd deed. En als je als club zo religieus bent dat je dat principieel niet wilt, dan hoef je in mijn ogen dus niet in de KNVB-piramide maar kun je prima zelf in een competitie voor zaterdagclubs. De Bible Belt League zeg maar. Of de Bollen Saturday League. En andersom de Limburg Zundoag Liga. Dat is niet chargerend maar zo werkt het in andere landen ook.

Het is allemaal zwaar achterhaald conservatisme in de amateurwereld.

SanMark.

Well-known member
Ik denk met Bonehead, dat wanneer het spel zo gespeeld zal worden, er een scheiding in voetbalbonden zal komen.
En of je daar dan blij mee moet zijn ?

En kies je dan voor het vele zwarte geld van de zaterdagclubs dan ben je gelijk een paar jaar geschorst voor de echte bond.

Zeker jongere spelers die nog hopen om het echte betaalde ( wit betaald) voetbal te halen zullen het dus wel uit het hoofd laten om in de wilde bond te gaan spelen.

de waan

Well-known member
Ik denk eerlijk gezegd dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn. Als een club vanwege de achtergrond per se niet op zondag wil spelen, wordt dat echt wel opgelost. Ik heb het vermoeden dat het bij andere sporten ook zo gaat, al is het lastig daarover informatie te vinden. Alleen zijn de oude rechten niet meer toegesneden op de huidige situatie. Dat een zaterdagclub per definitie nooit op zondag hoeft te spelen, zelfs als die club een jaar daarvoor de overstap heeft gemaakt, is gewoon raar en ook niet eerlijk. Verder zijn er beste veel zaterdagclubs uit minder strenge oorden, waar waarschijnlijk helemaal niet zulke grote principi?le bezwaren zijn. Het is toch niet zo dat Harderwijk of Barendrecht (om maar wat te noemen) op zondag uitgestorven zijn?

Joost

Well-known member
Of het nou 1 wedstrijd op zondag is, een kwart of allemaal, ik verwijs nogmaals naar het verhaal van Bonehead.
Er zijn veel zaterdagclubs die dat niet willen en niet doen.
Ook clubs als IJsselmeervogels, Quick Boys, Spakenburg, Kozakken Boys en Harkemase Boys niet.
En dan kun je wel zeggen dat die clubs voor straf maar moeten uitkomen in recreatieve competities, maar dat lijkt me niet erg realistisch.
( tenminste niet volgens mijn begrip van prestatief en recreatief )

Ik denk met Bonehead, dat wanneer het spel zo gespeeld zal worden, er een scheiding in voetbalbonden zal komen.
En of je daar dan blij mee moet zijn ?

Laat ik het eens op een andere manier proberen met IJsselmeervogels als voorbeeld.

Die club haalde afgelopen zomer spelers bij Hercules, JVC Cuijk en Lienden. Zondagclubs dus. Die spelers zullen echt niet op basis van wat YouTube beelden gehaald zijn, daarvoor is echt iemand gaan kijken. Het is dus best prima voor iemand in dienst van IJsselmeervogels om op zondag spelers te gaan scouten.

Fox Sports heeft zonder enige twijfel abonnees in Spakenburg. Er kijken dus ook gewoon supporters van IJsselmeervogels op zondag naar wedstrijden in de Eredivisie. Er zijn zelfs seizoenkaarthouders van profclubs die op zondag spelen in Bunschoten-Spakenburg.

Op een Iraakse rechtsbuiten en 2 jeugdspelers na zijn hebben alle spelers die voor IJsselmeervogels actief zijn geweest aantoonbaar op zondag gespeeld.

Spelers hebben er dus geen bezwaren, supporters kijken op zondag wel naar Eredivisievoetbal en het is voor iemand in functie bij de club geen bezwaar om op zondag een wedstrijd te bezoeken. Wel bezwaar is er dan nog over om niet op zondag te spelen met het standaardteam?

Maasveld

Well-known member
Ik denk dat bij veel amateurclubs de oude leden nog altijd grotendeels de dienst uitmaken. En die zijn logischerwijs tegen verandering.

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat is in dit geval dus van toepassing, want door een goede piramide, zal het niveau omhoog gaan. Dat zie je nu ook. De tweede divisie is een verademing. Daaronder moet je dus een 3e en een 4e divisie krijgen. Alles mixen om de weerstand en de kwaliteit te verbeteren.

Joost

Well-known member
Wat andere sporten betreft. Daar hebben we het hier al vaker over gehad.
Volgens mij zitten er in sporten als korfbal, handbal en volleybal wel clubs die geen wedstrijden op zondag willen spelen.
Ook zijn er veel chr gym. verenigingen, met bepaalde sportafdelingen ? die geen activiteiten op zondag ontplooien.
Van andere sporten ben ik onvoldoende op de hoogte.

Allemaal recreatief. Er wordt hier enkel gesproken over prestatief gemixt voetbal.

SanMark.

Well-known member
Niet elke verandering is een verbetering. Sommige wel.
En soms zou er iets moeten veranderen om het beter te maken.

Precies.

Gewoon 1 prestatie kolom met de vrijblijvendheid voor de thuisclub op welke dag en tijdstip ze willen voetballen.
Daar zou het Nederlandse voetbal op termijn zeer bij gebaat zijn.

Mooi dat het eindelijk duidelijk is.

SanMark.

Well-known member
Dat is in dit geval dus van toepassing, want door een goede piramide, zal het niveau omhoog gaan. Dat zie je nu ook. De tweede divisie is een verademing. Daaronder moet je dus een 3e en een 4e divisie krijgen. Alles mixen om de weerstand en de kwaliteit te verbeteren.

Binnen een paar jaar krijg je daar een stevig fundament van waardoor de beste clubs doorgroeien naar de eerste divisie en daar de Dordrecht clubs van zelf uitwerken als die zichzelf niet kunnen door ontwikkelen als een normale profclub.

Die komen dan vanzelf in de derde of vierde divisie terecht.

de waan

Well-known member
En natuurlijk vooral omdat er geen enkele noodzaak is om het daar nu over te hebben. Maar wat als de keus is tussen meedoen in de prestatiedivisies of principieel blijven?

Max

Administrator
Forumleiding
Het voetbal in de eredivisie is deze eeuw alleen maar slechter geworden en de toeschouwersaantallen zijn gestegen. Knap dat jij op basis van toeschouwersaantallen het niveau van het voetbal kan bepalen. Als het ze puur om het niveau van het voetbal zou gaan, dan zouden er sowieso niet veel mensen bij de amateurs gaan kijken.

de waan

Well-known member
Het niveau en de amusementswaarde is echt duidelijk omhoog gegaan ten opzichte van de Topklasse en dat was al een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de oude hoofdklassen. Je hoeft geen kenner te zijn om dat te kunnen constateren.

Nu al conclusies trekken op basis van wat lagere toeschouwersaantallen is zinloos, dat kun je pas over een aantal jaar doen. Als de promotieregeling wordt aangepast en meer spanning in de titelstrijd zal dat ongetwijfeld qua gemiddelde al een stuk hoger zijn.

PES5

Administrator
Forumleiding
Het niveau en de amusementswaarde is echt duidelijk omhoog gegaan ten opzichte van de Topklasse en dat was al een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de oude hoofdklassen. Je hoeft geen kenner te zijn om dat te kunnen constateren.

Nu al conclusies trekken op basis van wat lagere toeschouwersaantallen is zinloos, dat kun je pas over een aantal jaar doen. Als de promotieregeling wordt aangepast en meer spanning in de titelstrijd zal dat ongetwijfeld qua gemiddelde al een stuk hoger zijn.

Precies. Dat wordt ook door clubs en spelers bevestigd en is ook gewoon heel simpel te verklaren. Een verticale piramide zal altijd sterker zijn dan een horizontale. Zet de beste teams uit elke hoofdklasse bij elkaar en je krijgt een betere klasse dan elke nu bestaande hoofdklasse. Meer weerstand, dus het niveau gaat omhoog. Dat kan zelfs Stevie Wonder zien. En dat gelul van de toeschouwersaantallen heeft geen ruk met niveau te maken. Als ik niveau wil zien, dan ga ik wel naar de PL of de PD kijken.

Max

Administrator
Forumleiding
De daling van toeschouwersaantallen heeft hooguit wat te maken met het spelen van minder derby's.

Bovenaan