Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
Het is een zeer kleine club die dankzij 1 of 2 geldschieters zo hoog is gekomen. Nu stoppen die geldschieters ermee en zijn alle spelers gevlogen.

En de leden die er nu zitten willen waarschijnlijk liever op zaterdag voetballen. Plus degraderen naar de 1ste klasse is ook geen optie omdat ze daar ook geen spelers voor hebben.

Vrijwillig degraderen naar de vierde klasse is helaas ook geen optie. Het lijkt erop alsof ze de A1 gewoon doorschuiven want buiten het team in de Hoofdklasse hebben ze geen seniorenteams meer in competitie.

Ceephax

New member
Ze moeten trouwens wel iets gaan verzinnen in West II, want daar is op zondag met goed fatsoen geen piramide meer overeind te houden. Misschien een mooi proeftuintje om de hele scheiding los te laten.

Ik vind het apart dat ze nog niet geprobeerd hebben om de boel samen te voegen. Deze trend is al jaren gaande. Als ze er over moeten stemmen komt het er zeker doorheen. De zondag is zo dood als een pier in West II. De enige reden dat sommige clubs op zondag blijven is omdat ze niet van de HK/1e naar de 4e klasse willlen.

Forza AZ

Well-known member
" Als ze er over moeten stemmen komt het er zeker doorheen."
Ik denk dat de zaterdagverenigingen in West II er niet zoveel voor zouden voelen wanneer het gaat zoals het nu gaat in de tweede divisie.
Veel wedstrijden op zaterdag om 18.00 uur en allemaal ongelijke aanvangstijden.
Je kunt de lagere klassen toch gewoon indelen op voorkeur van speeldag. Dan speelt de ene klasse alles op zaterdag en een andere klasse alles op zondag. Maar dus wel met de mogelijkheid dat een club een seizoen later kan overstappen naar de andere speeldag.

Unregistere

Well-known member
Ik weet dat puur het feit dat je op zaterdag onderaan moet beginnen ( tenzij je al een wat beter draaiende zaterdagafdeling hebt ) nogal wat zondagverenigingen ervan weerhoudt de overstap naar het zaterdagvoetbal te maken.
Wat mij betreft passen ze die regel aan.
Bijvoorbeeld dat je bij een overstap naar de zaterdag 1 niveau lager mag gaan spelen. ( In het geval Dieze West, en zo zijn er meer, zijn ze wellicht wel blij dat ze op het laagste niveau mogen beginnen )
Dat voorkomt misschien ook eerder dat ze er in het laatste zondag-jaar met de pet naar gooien.

Dat speelt vooral bij clubs die hoog speelden inderdaad. SC Feyenoord heeft wel wat terrein verloren door de overstap, al klimmen ze heel snel omhoog. Voor zulke clubs zou dat aantrekkelijk kunnen zijn.

Bij IFC is het wel iets anders gelopen. Die hebben de zaterdag 1 in het leven geroepen om de eigen jeugd langer te binden. In de oude situatie kwamen spelers uit A1 eigenlijk nooit in zondag 1 terecht. In ieder geval niet als basisspeler. Zeker niet toen IFC het plan oppakte om weer te klimmen met zondag 1 en een groep spelers van buitenaf aantrok die dat project wel interessant vonden. Dat is ook gelukt. Kampioen tweede klasse, daarna via de laatste pot in de nacompetitie net geen nieuwe promotie, in het tweede jaar eerste klasse wel kampioen en nu dus hoofdklasse. Daarin hebben ze het wel lastiger, maar dat verbaast me niet.

In zaterdag 1 kwamen de jonge spelers terecht, een soort opleidingsteam dus. Het idee is dat ze jaarlijks iemand willen laten doorstromen naar zondag 1. Dat is nog lastig, maar het zaterdagteam voorziet wel in een behoefte. Ze kunnen jeugd namelijk toch een podium aanbieden om zich te tonen in een echt eerste elftal, dus die vertrekken niet meer zo snel.

Maar clubs die puur prestatief denken zullen wellicht schrikken van de regels en daarom nog even wachten, dat kan zeker.

de waan

Well-known member
Best raar dat er enorm veel stampij wordt gemaakt over beloftenteams en het instromen van 2e elftallen, maar als een club een zaterdagteam inschrijft dat feitelijk een beloftenteam is, er geen haan naar kraait.

Ceephax

New member
Best raar dat er enorm veel stampij wordt gemaakt over beloftenteams en het instromen van 2e elftallen, maar als een club een zaterdagteam inschrijft dat feitelijk een beloftenteam is, er geen haan naar kraait.

Die starten onderaan de piramide en spelen met een vaste selectie. Dat is natuurlijk wel een flink verschil met de BVO beloften.

SanMark.

Well-known member

Nou ten eerste werken die met duidelijke selecties en kun je die spelers niet zomaar gebruiken voor de zondag 1 ( en andersom) . En dat is iets waar de tegenstanders vooral over vallen.

Ceephax

New member
Column Ed Goverde: Beste directeur amateurvoetbal van de KNVB, beste Jan Dirk,
http://www.voetbalrotterdam.nl/2017...ur-amateurvoetbal-van-de-knvb-beste-jan-dirk/

Het lijkt me ook niet zo moeilijk om zoiets voorelkaar te krijgen voor de prestatieteams in de piramide, je geeft gewoon aan dat vanaf nu de thuisclubs mogen bepalen op welke dag en tijdstip de westrijd gespeeld moet worden. Clubs mogen bovendien een Onder 23 elftal inschrijven. Clubs die dat niet zien zitten kunnen zich inschrijven in de vrij-/zater- en zondagtak, recreatieve competitie's waar ook de lagere elftallen kunnen aansluiten.

erka

Well-known member
Mee eens. Gelukkig zijn er ook mensen in die wereld die wel in oplossingen denken in plaats van in de spruitjeslucht.

Ceephax

New member
Als er zaterdag clubs zijn die daar echt niet aan mee willen doen, dan kunnen ze prima in de zaterdag recreatieve tak terecht. Echter zal de bond ism de belastingdienst wel hard moeten optreden tegen zwart betalen aldaar. Bijvoorbeeld 5 jaar schorsing plus een dikke boete.

erka

Well-known member
NO, wat je nu aanhaalt is toch precies wat Ceephax (en wij) ook zeggen?

OF je blijft in de KNVB piramide, en je speelt afhankelijk van de speeldag van de thuisclub.
OF je kiest ervoor om dat niet te willen en begint je eigen recreatieve competitie.

Je vroeg laatst wat mij dwarszat. Mij zit precies hetzelfde dwars wat die meneer in dat artikel ook zegt. Dat wij in het voetbal een competitiestructuur hebben die gebaseerd is op verzuiling en vervolgens daaruit bepaalde gewoontes en voorrechten worden gehaald door zowel zaterdag als zondagclubs. Ik vind dat als je een sportieve, prestatiegerichte competitie nastreeft dat je dan geen onderscheid moet hebben in speeldagen. Net zoals in de jeugd, net zoals in alle andere landen in Europa en net zoals in alle andere sporten.

Ik vind het onderscheid in zaterdag/zondag in een prestatiecompetitie volstrekt belachelijk.

En voor mensen die daar wel aan gehecht zijn, maak dan losse competities zoals je in Engeland ook veel hebt.

Joost

Well-known member
Begrijpend lezen is ook een kunst. De enige reden om op zondag jeugd in te plannen was omdat er op zaterdag geen plaats meer was.

SanMark.

Well-known member
NO, wat je nu aanhaalt is toch precies wat Ceephax (en wij) ook zeggen?

OF je blijft in de KNVB piramide, en je speelt afhankelijk van de speeldag van de thuisclub.
OF je kiest ervoor om dat niet te willen en begint je eigen recreatieve competitie.

Je vroeg laatst wat mij dwarszat. Mij zit precies hetzelfde dwars wat die meneer in dat artikel ook zegt. Dat wij in het voetbal een competitiestructuur hebben die gebaseerd is op verzuiling en vervolgens daaruit bepaalde gewoontes en voorrechten worden gehaald door zowel zaterdag als zondagclubs. Ik vind dat als je een sportieve, prestatiegerichte competitie nastreeft dat je dan geen onderscheid moet hebben in speeldagen. Net zoals in de jeugd, net zoals in alle andere landen in Europa en net zoals in alle andere sporten.

Ik vind het onderscheid in zaterdag/zondag in een prestatiecompetitie volstrekt belachelijk.

En voor mensen die daar wel aan gehecht zijn, maak dan losse competities zoals je in Engeland ook veel hebt.

Zijn er eigenlijk andere sporten in Nederland die zo verdeeld zijn in za zo ?

Joost

Well-known member
Citaat uit het artikel :
" Mijn club en overigens ook enkele andere in de directe omgeving experimenteerden al voorzichtig met spelen van pupillen op zondag. .......
Ik ben er van overtuigd dat de minste bezwaren liggen bij ouders, maar dat je die en hun kinderen wel moet laten opgroeien met veranderende tijden in de voetbalwereld vanaf dag ??n. Ofwel, maak hiermee dus een start vanaf de F(JO9)-categorie. "

Spelen dus op zaterdag ?n zondag. Dat is wat er staat.

de waan

Well-known member
Citaat uit het artikel :
" Mijn club en overigens ook enkele andere in de directe omgeving experimenteerden al voorzichtig met spelen van pupillen op zondag. .......
Ik ben er van overtuigd dat de minste bezwaren liggen bij ouders, maar dat je die en hun kinderen wel moet laten opgroeien met veranderende tijden in de voetbalwereld vanaf dag ??n. Ofwel, maak hiermee dus een start vanaf de F(JO9)-categorie. "
Wennen aan het feit dat er niet overal vaste tijden voor zijn. Dus voetballen op vrijdagavond, zaterdag of zondag al naar gelang de wensen en voorkeuren.

Hij had het zaalvoetbal ook nog als voorbeeld kunnen geven. Dat is ook de hele week door. De ene keer op maandag om half acht, dan weer op donderdag om tien uur.

Laatst bewerkt:
Bovenaan