Ik weet dat puur het feit dat je op zaterdag onderaan moet beginnen ( tenzij je al een wat beter draaiende zaterdagafdeling hebt ) nogal wat zondagverenigingen ervan weerhoudt de overstap naar het zaterdagvoetbal te maken.
Wat mij betreft passen ze die regel aan.
Bijvoorbeeld dat je bij een overstap naar de zaterdag 1 niveau lager mag gaan spelen. ( In het geval Dieze West, en zo zijn er meer, zijn ze wellicht wel blij dat ze op het laagste niveau mogen beginnen )
Dat voorkomt misschien ook eerder dat ze er in het laatste zondag-jaar met de pet naar gooien.
Dat speelt vooral bij clubs die hoog speelden inderdaad. SC Feyenoord heeft wel wat terrein verloren door de overstap, al klimmen ze heel snel omhoog. Voor zulke clubs zou dat aantrekkelijk kunnen zijn.
Bij IFC is het wel iets anders gelopen. Die hebben de zaterdag 1 in het leven geroepen om de eigen jeugd langer te binden. In de oude situatie kwamen spelers uit A1 eigenlijk nooit in zondag 1 terecht. In ieder geval niet als basisspeler. Zeker niet toen IFC het plan oppakte om weer te klimmen met zondag 1 en een groep spelers van buitenaf aantrok die dat project wel interessant vonden. Dat is ook gelukt. Kampioen tweede klasse, daarna via de laatste pot in de nacompetitie net geen nieuwe promotie, in het tweede jaar eerste klasse wel kampioen en nu dus hoofdklasse. Daarin hebben ze het wel lastiger, maar dat verbaast me niet.
In zaterdag 1 kwamen de jonge spelers terecht, een soort opleidingsteam dus. Het idee is dat ze jaarlijks iemand willen laten doorstromen naar zondag 1. Dat is nog lastig, maar het zaterdagteam voorziet wel in een behoefte. Ze kunnen jeugd namelijk toch een podium aanbieden om zich te tonen in een echt eerste elftal, dus die vertrekken niet meer zo snel.
Maar clubs die puur prestatief denken zullen wellicht schrikken van de regels en daarom nog even wachten, dat kan zeker.