Amateurvoetbal algemeen

noordooster

Well-known member
Ik kwam tijdens het zoeken naar een kaart ergens een pdf file tegen met het aantal clubs per district van de bovenste 5 niveau's. (Eredivisie t/m hoofdklasse) Iemand een idee of de aantallen kloppen?

Noord -> 15 clubs
Oost -> 34 clubs
West 1 -> 29 clubs
West 2 -> 33 clubs
Zuid 1 -> 18 clubs
Zuid 2 -> 16 clubs

De verschillen zijn namelijk best groot.

Ik tel er in noord 17 :
Groningen
Heerenveen
Emmen
Cambuur
Jong Groningen
Harkemase Boys
ONS
ACV
Staphorst
Genemuiden
Urk
Flevo Boys
Oranje Nassau
Be Quick 1887
vv Heerenveen
Sneek Wit Zwart
MSC
 

de waan

Well-known member
Bedankt. Een lijstje met gemeentes zou ik ook al mee geholpen zijn, mocht iemand die ergens paraat hebben.
 

Joost

Well-known member
Bedankt. Een lijstje met gemeentes zou ik ook al mee geholpen zijn, mocht iemand die ergens paraat hebben.

Wil je de grensgemeenten?

Noord/Oost;
Zwartewaterland en Staphorst bij Noord, Hardenberg bij Oost.

West1/Oost;
Nederbetuwe is gesplitst.
Volgt de grens de provinciegrens van Gelderland met Utrecht/Noord Holland
Gemeente West Maas en Waal hoort nog bij Oost

Voor de rest heb ik je een prive bericht gestuurd.
 

noordooster

Well-known member
Ja klopt vorig seizoen denk ik.

Vorig seizoen zaten er in de 4 hoogste niveaus ( Eredivisie, Jup. League, Topklassen, Hoofdklassen ) 18 ploegen uit Noord.
Dus dat klopt ook niet. En toen was er nog geen Tweede Divisie en zaten er geen beloften in de piramide.
 

noordooster

Well-known member
Genemuiden speelt in de beker mee in Noord.

Is ook helemaal geen discussiepunt.
Genemuiden behoort al jarenlang tot district Noord net als andere clubs uit de gemeente , DESZ uit Zwartsluis en Olympia '28 uit Hasselt.
Het is wel zo dat het eerste van Olympia op verzoek van die club in Oost speelt.
Daarentegen spelen dit seizoen ook veel clubs van Oost, vooral uit de gemeente Hardenberg, in een Noordelijke competitie.
 

de waan

Well-known member
Dat bij de competitie-indelingen niet meer strict de districtsgrenzen worden gehanteerd, maakt het extra ingewikkeld. Maar inmiddels ben ik aardig op weg. De grens tussen Noord en Oost is nog het meest duidelijk. Fr+Gr+Dr+NOP en de gemeentes Steenwijkerland, Zwartewaterland en Staphorst.

Met name de grens tussen West I en West II trekt zich weinig aan van provincie- en gemeentegrenzen aan en lijkt door een willekeurige pennenstreek te zijn bepaald.
 

Unregistere

Well-known member
West II en Zuid I is af en toe ook best apart. Rijsoord is Zuid I, RVVH is West II. Terwijl Rijsoord eigenlijk onderdeel is van Ridderkerk.

En Heerjansdam is bijvoorbeeld ook Zuid I, terwijl het aangrenzende Barendrecht dan weer bij West II hoort.
 

JMD

Well-known member
Bedankt. Een lijstje met gemeentes zou ik ook al mee geholpen zijn, mocht iemand die ergens paraat hebben.

Dat verschilt ook wel eens... Hillegom was oorspronkelijk West I, is toen een paar jaar West II gaan spelen, maar speelt nu weer West I.
Volgens mij heeft de KNVB de strikte grenzen ook losgelaten, en kijken ze voor de 'grenzen' per jaar wat het beste is.
 

Batigoal

Well-known member
West II en Zuid I is af en toe ook best apart. Rijsoord is Zuid I, RVVH is West II. Terwijl Rijsoord eigenlijk onderdeel is van Ridderkerk.

En Heerjansdam is bijvoorbeeld ook Zuid I, terwijl het aangrenzende Barendrecht dan weer bij West II hoort.

Ja, dat vind ik ook altijd apart. Hier lopen de grenzen op een paar kilometer van elkaar.
 

de waan

Well-known member
Volgens mij heeft de KNVB de strikte grenzen ook losgelaten, en kijken ze voor de 'grenzen' per jaar wat het beste is.

Klopt inderdaad voor de competitieindelingen. Maar het gaat mij om de indeling voor de districtsbekers, maar kennelijk wisselt zelfs dat nog wel eens.

Hillegom is wel een geval apart trouwens, want de enige plaats in Zuid Holland die bij West I hoort.

Ander vraagje nog: weet jij waarom de club uit Lisserbroek Kagia heet?
 

Joost

Well-known member
Dat bij de competitie-indelingen niet meer strict de districtsgrenzen worden gehanteerd, maakt het extra ingewikkeld. Maar inmiddels ben ik aardig op weg. De grens tussen Noord en Oost is nog het meest duidelijk. Fr+Gr+Dr+NOP en de gemeentes Steenwijkerland, Zwartewaterland en Staphorst.

Met name de grens tussen West I en West II trekt zich weinig aan van provincie- en gemeentegrenzen aan en lijkt door een willekeurige pennenstreek te zijn bepaald.

Bedoel je Zuid 1 en West 2?

West 1 en 2 volgt de provinciegrens van Zuid-Holland.
 

Joost

Well-known member
Klopt inderdaad voor de competitieindelingen. Maar het gaat mij om de indeling voor de districtsbekers, maar kennelijk wisselt zelfs dat nog wel eens.

Hillegom is wel een geval apart trouwens, want de enige plaats in Zuid Holland die bij West I hoort.

Ander vraagje nog: weet jij waarom de club uit Lisserbroek Kagia heet?

Die zijn vernoemt naar de Kagerplassen.
 

JMD

Well-known member
Klopt inderdaad voor de competitieindelingen. Maar het gaat mij om de indeling voor de districtsbekers, maar kennelijk wisselt zelfs dat nog wel eens.

Hillegom is wel een geval apart trouwens, want de enige plaats in Zuid Holland die bij West I hoort.
Hillegom hoort voor heel veel dingen bij Noord Holland, de meeste Hillegommers hebben meer met Haarlem dan Leiden, gaan ook sneller winkelen in Haarlem, gingen naar het ziekenhuis in Haarlem (tot het ziekenhuis in Hoofddorp kwam), vroeger ging het gas/licht e.d. via Haarlem, de GGGD via Haarlem... Er zijn ook wel voorstellen gedaan een jaar of 30 terug om Hillegom bij Noord Holland te voegen, maar dat heeft het niet gehaald.
 
Bovenaan