Amateurvoetbal algemeen

Sensini

Active member
Dit ziet er toch niet echt geloot uit:

Poule 1: Nr. 13 HFD A, Laagste PK 1A, Hoogste PK 1C, E?n na hoogste PK 1D
Poule 2: Nr. 13 HFD B, Laagste PK 1B, Hoogste PK 1D, E?n na hoogste PK 1F
Poule 3: Nr. 14 HFD A, Laagste PK 1C, Hoogste PK 1E
Poule 4: Nr. 14 HFD B, Laagste PK 1D, Hoogste PK 1F
Poule 5: Hoogste PK 1A, Laagste PK 1E, E?n na hoogste PK 1C, E?n na hoogste PK 1B
Poule 6: Hoogste PK 1B, Laagste PK 1F, E?n na hoogste PK 1A, E?n na hoogste PK 1E

Het lijkt erop dat getracht is alle poules ongeveer even zwaar te maken.
 

JMD

Well-known member
Aardige opmars zie ik. Enig idee waar dat vandaan komt?
Jep. Fusie.

Tot 4 jaar terug had je in Hillegom 3 voetbalclubs, SIZO (alleen zaterdag), Concordia en vv Hillegom. Al decennia werd er gesproken over een fusie (en dan werd gekeken naar ons buurdorp (Lisse), waar de gemeente op een gegeven moment gewoon gezegd heeft tegen de 2 bestaande clubs dat ze alleen geld kregen voor een nieuw sportpark als ze gingen fuseren), maar steeds kwam het er niet van. Er zat nog oud 'zeer' van vroeger, het had ten dele volgens mij met een geloofskwestie te maken ofzo (mijn opa heeft me dat eens verteld, maar de beste man is al 20 jaar dood). Langzamerhand stierven echter de 'hardliners' , kwamen de spelers van beide ploegen elkaar regelmatig tegen in de kroeg, op de kermis en op andere plaatsen en was het sportpark (waar Concordia en Hillegom sinds 1980 al buren waren) aan vervanging toe. De gemeente heeft toen (net zoals Lisse 30 jaar terug) gezegd dat ze alleen een nieuw sportpark kregen als ze fuseerden. SIZO was tegen (speelden ook aan de andere kant van het dorp) en heeft zichzelf opgeheven, en vv Hillegom en sv Concordia zijn gefuseerd tot sv Hillegom (want Concordia had ook handbal), en hebben een juweel van een sportcomplex gekregen. Verenigingen uit de wijde omtrek komen kijken naar het complex, waarvan met name de tribune, kantine en terras (vanwaar je alle velden kunt zien) als voorbeeld dienen voor veel verenigingen. Sinds 2012 zijn de verenigingen een, en het is een fusie geweest zonder wanklank. De eerste 2 jaren van de fusieclub had de club 2 voorzitters, namelijk de laatste voorzitter van Concordia en de laatste van Hillegom, zij hebben samen de club 1 gemaakt. In de technische commissie zaten ook mensen uit beide bloedgroepen, zodat de samenstelling van bv het eerste geen problemen opleverde.

In de jaren 60 speelde Hillegom op het hoogste amateurniveau (eerste klasse), werd zelfs nog een jaar 2e in die klasse, maar dat werd gedaan met 'spelers van buiten'. Toen die ergens anders meer konden verdienen qua 'bonussen' viel Hillegom net zo snel weer terug als dat het opkwam. De laatste jaren speelde Hillegom 3e klasse (1 jaar 2e klasse). Concordia had eigenlijk altijd in de schaduw gestaan van de buurman, maar de laatste 10 jaar waren zij juist beter, ze promoveerden in 2005 bijna (beslissingsduel) naar de eerste klasse, maar speelden overwegend 2e/3e klasse de laatste jaren (1x 4e klasse, maar die werd ruim gewonnen). Als je een stabiele 3e klasser samenvoegt met een 2e/3e klasser ligt er potentie, en nadat men eerst even moest wennen (en zelfs terugviel naar de derde klasse) gaat men nu langzaamaan omhoog. Enige nadeel van deze regio (misschien wel de sterkste amateurvoetbalregio van Nederland)* is dat de zaterdagploegen meer 'betalen', (en ook de zondagploegen VVSB (2e div) en SJC (Hoofdklasse) timmeren aan de weg) en dus dreigt nu een leegloop, al een stuk of 5 basisspelers gaan na dit seizoen weg. Dus 1e klasse is mooi zat, in die hoofdklasse heeft Hillegom niks te zoeken.

*) In de Bollenstreek spelen VVSB, Katwijk (2e), Lisse, Rijnsburgse Boys, Quick Boys, Rijnvogels (3e zat), Noordwijk, Ter Leede (HK zaterdag), SJC (HK zondag), Hillegom (1e) in de hogere regionen. Als je in het centrum van de Bollenstreek staat zijn al die clubs nog geen 10km weg...
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Dat komt omdat er nu nog maar 2 Hoofdklassen zijn in plaats van 3. Met 3 Hoofdklassen was iedere Hoofdklasse regionaal gekoppeld aan 2 eerste klassen. Nu gaat dat niet meer, ook vanwege de andere regionale verdeling van de Hoofdklassen (Noord en Zuid) ten opzichte van de 1e klassen (per district).
Ah ja, logisch eigenlijk. Had ik even niet aan gedacht.
 

JMD

Well-known member
Volgende stap is natuurlijk een fusie naar sv de Bollenstreek.
Haha...

Die gaat er echt niet komen... Zeker de grotere clubs zijn zo levensvatbaar van zichzelf met vaak ontzettend mooie complexen (VVSB krijgt ook weer een nieuwe waarvoor ze zelf 1 miljoen moeten aftikken) dat daar totaal geen nut is tot fuseren.
 

SanMark.

Well-known member
Wat een joker . Die denkt dus daadwerkelijke dat hij met zijn 499 andere boertjes het verschil maakt op zijn geel blauwe klompen. Het verschil word gemaakt door de vele euro s die Staphorst er al jaren zwart in pompt.
 

Joost

Well-known member
Ik denk vooral dat van der Sluis wellicht eens op schrijfcursus moet voordat hij nog een keer een column tikt.

Om een beetje inhoudelijk te blijven, ja ik heb het echt voor elkaar gekregen het hele baksel uit te lezen. Toen vd Sluis in de jaren 80 met Staphorst tegen Rouveen speelde, stonden er toen ook 1000 mensen langs de kant en was er een fantastische 'sfeer'?
 

erka

Well-known member
Haha ja, wat een knullige 'column'. Een column schrijven is een kunst die helaas ook deze meneer niet beheerst.
 

noordooster

Well-known member
Het ging mij om het inhoudelijke.
Ik heb het wel eens over sfeer bij sommige amateurclubs.
Mat name toen Paul Smid er nog voetbalde, maar ook in de laatste bekerwedstrijden van het afgelopen seizoen kon ik wel genieten van het sfeertje bij vv Staphorst en ik denk ook dat het publiek er soms als 12e man wel wat invloed had op het resultaat.
 

bqandy

Well-known member
Ik ga zo naar Oranje Nassau - Staphorst. Ik ben benieuwd wat de sfeer zal zijn. Ik ben bang voor nog geen 150 mensen, waarvan 50 uit Staphorst. Laat die de herrie dan maar gaan maken.
 

de waan

Well-known member
heeft iemand een kaartje waarop exact te zien is hoe de grenzen van de districten lopen? Het valt niet mee om dat online te vinden.
 

de waan

Well-known member
Bedankt, maar het gaat me net om de grensgevallen en dat kan ik hiermee ook niet echt duidelijk zien.

Dit kaartje, maar dan wat groter zou perfect zijn.

districten.jpg
 

Ceephax

New member
Ik kwam tijdens het zoeken naar een kaart ergens een pdf file tegen met het aantal clubs per district van de bovenste 5 niveau's. (Eredivisie t/m hoofdklasse) Iemand een idee of de aantallen kloppen?

Noord -> 15 clubs
Oost -> 34 clubs
West 1 -> 29 clubs
West 2 -> 33 clubs
Zuid 1 -> 18 clubs
Zuid 2 -> 16 clubs

De verschillen zijn namelijk best groot.
 
Bovenaan