Amateurvoetbal algemeen

de waan

Well-known member
Lekker dom knippen en plakken van Hollandse Velden. het meest ingewikkelde was nog de grensgevallen tussen de districten uitzoeken. Vooral tussen Zuid I en Zuid II lijkt iemand met een slok teveel op willekeurig met de pen een lijn getrokken te hebben.

de waan

Well-known member
Het lijkt mij niet verstandig de 5e klasse zaterdag in Noord op te heffen.
Als je kijkt naar de sterkte van de ploegen in de huidige 5 5e klassen op zaterdag, dan hebben veel clubs niets te zoeken op 4e klasse niveau.
Het is zelfs zo dat er in Noord veel eerste elftallen in reserveklassen spelen omdat ze ook het 5e klasse niveau niet aan kunnen.
Ik vind dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat 1e elftallen tussen de reserves moeten spelen.

Zouden de vijfdeklassers in Noord qua niveau echt veel zwakker zijn dan de vierdeklassers in de overige districten?

Als je iets verandert moet het streven zijn dat de speelsterkte op elk niveau in elk district en op beide speeldagen ongeveer gelijk komt te liggen.
Het moet niet zo zijn dat een 2e klasse zaterdag in West I veel sterker bezet is dan een 2e klasse zondag in Zuid II.
Ik denk dat in Noord de speelsterkte per niveau op za. en zo. wel ongeveer gelijk ligt. ( bekeruitslagen zijn dan wel een aardige graadmeter )

Dat kan ook een insteek zijn inderdaad. En dan kun je ook op beide speeldagen tot en met 5e klasse indelen. Alleen is het dan de vraag hoe je bepaalt hoeveel afdelingen er van ieder niveau per speeldag moeten zijn. Of je gaat er vanuit dat het uiteindelijk naar rato van het totale aantal teams redelijk klopt of je krijgt toch een zekere willekeur.

Ik weet niet waarom er in andere districten als Noord op zaterdag geen 5e klassen zijn.
Te weinig verenigingen van dat niveau ? Daar veel eerste elftallen tussen de reserves ?

Noord heeft van alle districten de meeste teams op zaterdag, dat zal wel de belangrijkste oorzaak zijn. Eerste teams in de reserveklassen is toch vrij zeldzaam volgens mij, maar daar heb ik geen gegevens over. In Oost weet ik alleen van ENC'09 uit Nijverdal.

Op dit moment organiseert Zuid II geen standaard competities op zaterdag.
In andere districten zag je dat de laatste jaren vrij veel traditionele zondagverenigingen overstapten van zo. naar za.
In Zuid II is dat nu in feite geen optie, maar liggen daar geen mogelijkheden voor standaardvoetbal op zaterdag ?

Dat wordt een volgend projectje om uit te zoeken hoe dat nou zit met de verschuiving in speeldag. Mijn idee is dat dit erg regionaal bepaald is (het zuidelijk deel van West II, Friesland en de regio's en plaatsen waar zaterdagvoetbal altijd al groter was (Zeeland exclusief Zeeuws Vlaanderen, Drechtsteden, Ede/Veenendaal, Noord Veluwe o.a.). In Brabant, Limburg, Noord Holland boven Amsterdam, Zuid-Oost Gelderland en Twente is het aantal overstappers heel beperkt. Vandaar ook dat dit in Zuid II geen issue is. Ook in Zuid I ten oosten van Breda/Waalwijk en in het zuid-oosten van Oost zijn amper zaterdagteams. Het is niet voor niks dat de enige club uit Zuid II die op zaterdag speelt flinke afstanden moet maken.

"" Omdat er geen scheiding meer is tussen de districten is er ook geen reden om op zaterdag minder 1e, 2e en 3e klassen aan te houden ""

Cijfers zijn gewillig en je kunt natuurlijk gemakkelijk getalsmatig zorgen dat er landelijk gezien op elk niveau tot en met de derde klasse evenveel zaterdag- als zondagclubs zijn.
Zeker wanneer je districtsgrenzen los laat.

Met name in het eerste voorstel zouden er veel zaterdagverenigingen een niveau hoger moeten gaan spelen dan nu het geval is.
Doe je dan niet de gelijke speelsterkte per niveau op za. en zo geweld aan ?
En of de natuur zodanig werkt dat het gelijk trekt betwijfel ik .....

In het tweede voorstel zie je juist dat veel clubs vergeleken bij de huidige situatie een niveau lager zouden moeten spelen, met name veel clubs op zondag....

Mijn insteek was dat het niveau landelijk gezien gelijk is op beide afzonderlijke speeldagen. Als je daarnaast ook het niveau op zaterdag en zondag zoveel mogelijk gelijk wilt houden moet je inderdaad kiezen voor een andere indeling.

Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Ik heb de cijfers niet zo beschikbaar maar ik denk dat de "clubdichtheid" (aantal clubs per inwoners) in Noord en Zuid II heeft hoogst is en in West II het laagst. Dat zou het aantal clubs in de top van de piramide wel verklaren.

de waan

Well-known member
Ja, maar ze zitten wel helemaal aan de grens tussen Zuid II en Oost, maar moeten toch een peer keer naar de regio Arnhem. Ook ten zuiden Arnhem zitten weinig zaterdagclubs (en dat zijn dan ook nog voornamelijk clubs met twee eerste elftallen).

Ceephax

New member
Er zullen best clubs zijn die dat zouden willen, maar het is op dit moment nog niet echt aantrekkelijk aangezien ze flinke afstanden moet afleggen.

erka

Well-known member
Het spreekwoord beren op de weg lijkt wel voor jou uitgevonden, noord-ooster.

Interessant idee van Waan trouwens.

SanMark.

Well-known member
Dat heb je al eerder bepleit.
En dan wil je de thuisclub de speeldag laten bepalen, dus zaterdagclubs verplichten op zondag te voetballen.
Hoe moet het met zaterdagclubs die geen lichtinstallatie hebben . Om 18.00 uur thuis tegen een zondagclub wordt dan moeilijk.
Sowieso een waardeloos tijdstip.
Nee, liever alles laten zoals het vorig seizoen was , dan alles mixen.

In de winter gewoon alles op zondag. Heb je ook geen lichtinstallatie nodig.

Satyr

Administrator
Forumleiding
N-O heeft wel gelijk over de 5e Klasse in Noord. Dat stelt geen ruk voor en ik weet dat 'mijn club' Delfstrahuizen ooit van 5 naar bijna 2 is gegaan (nacompetitie verloren), maar verder helemaal niks. Je ziet ook altijd dezelfde clubs in de 5e Klasses van Friesland

SanMark.

Well-known member
N-O heeft wel gelijk over de 5e Klasse in Noord. Dat stelt geen ruk voor en ik weet dat 'mijn club' Delfstrahuizen ooit van 5 naar bijna 2 is gegaan (nacompetitie verloren), maar verder helemaal niks. Je ziet ook altijd dezelfde clubs in de 5e Klasses van Friesland

Maar gaan die clubs meer voorstellen als het 4de klasse clubs worden ?

Lijkt mij juist uitstekend dat er een 5de klasse is voor clubs die daar nooit uitkomen. Die hebben niets te zoeken tegen clubs die meedoen in de 'top van de 4de klasse' .

En heb je een paar goede lichtingen kun je als zo'n club toch nog wel de 3de klasse halen.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik bedoel ook dat die 5e klasse moet blijven voor die teams. Ik noem even wat, EBC, VWC, Tzum(marrum), CVO, Wardy, Blokzijl, die hebben helemaal niks te zoeken in een 5e Klasse, laat staan de 4e. En dan noem ik alleen de Friese clubs op die ik ken (jajajaja, en Blokzijl)

SanMark.

Well-known member
Ik bedoel ook dat die 5e klasse moet blijven voor die teams. Ik noem even wat, EBC, VWC, Tzum(marrum), CVO, Wardy, Blokzijl, die hebben helemaal niks te zoeken in een 5e Klasse, laat staan de 4e. En dan noem ik alleen de Friese clubs op die ik ken (jajajaja, en Blokzijl)

Ah oke, dan las ik je tekst verkeerd.

Joost

Well-known member
In Zuid II is de zesde klasse nu twee seizoenen weg en ik had verwacht dat het monsterscores zou opleveren. In de praktijk blijkt daar echter helemaal niets van. Lijkt me een mooi voorbeeld voor de 5e klasse in Noord.

Over zaterdagvoetbal in Zuid II kunnen we kort zijn. Buiten wat geexperimenteer met een paar handen vol reserveteams is dat er niet en gaat dat de komende 20 jaar ook niet gebeuren.

Ik ben wel benieuwd naar het werkelijk aantal elftallen in competitie per club. Kun je dat ook uitzoeken Rene of moet ik dan zelf aan de slag?

Bovenaan