Amateurvoetbal algemeen

de waan

Well-known member
Dank voor al jullie input. Ik wilde eens helemaal precies in kaart brengen hoe het nu zit met het aantal teams per district. Dit is het totale overzicht. Er zijn in totaal 2.523 eerste teams van 2.361 verschillende clubs in competitie, waarvan 1.550 op zondag en 973 op zaterdag. De verdeling over de districten is daarbij conform onderstaande tabel.

6eicu9blvkqwv.png


Daaruit zie je al meteen dat er best wat meer symmetrie kan komen in de piramide, door de districtsindelingen helemaal los te laten (iets waar de KNVB de laatste jaren al een begin mee heeft gemaakt). Zo is er in Noord nog een 5e klasse op zaterdag als enige district en is er in West II als enige geen vijfde klasse op zondag. Daarnaast is het gezien de verschillen het aantal teams per district best raar dat elk district beschikt over evenveel 2e en 3e klassen.

Ga je nu uit van een evenredige verdeling over de districten dan kom je uit op de volgende verhoudingen, met de volgende uitgangspunten:
- Omdat er geen scheiding meer is tussen de districten is er ook geen reden om op zaterdag minder 1e, 2e en 3e klassen aan te houden;
- De 5e klasse op zaterdag vervalt en op zondag komen ook clubs uit West II in aanmerking voor indeling in de 5e klasse.

Uiteraard moet "de natuur" gewoon zijn werk doen en kan de verhouding anders worden dan dit, maar het is een illustratie van de te verwachten verhoudingen per district op basis van de grote getallen.

0b1911y4fks65.png


Nog idealer is het om de piramide helemaal geleidelijk te maken. Dus onder de 2*2 hoofdklassen 2x4 1e klassen, 2x8 2e klassen en 2x16 3e klassen. Daaronder moet je de piramide wat minder scherp maken, omdat anders meer dan de helft van de clubs op het laagste niveau komt te spelen. Hierdoor komt er wel op zowel zaterdag als zondag een niveau bij.

inx9xrjdtxuww.png


Kortom, ik heb weer wat uren vrije tijd nuttig besteed. :eek:mg:
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Het lijkt mij niet verstandig de 5e klasse zaterdag in Noord op te heffen.
Als je kijkt naar de sterkte van de ploegen in de huidige 5 5e klassen op zaterdag, dan hebben veel clubs niets te zoeken op 4e klasse niveau.
Het is zelfs zo dat er in Noord veel eerste elftallen in reserveklassen spelen omdat ze ook het 5e klasse niveau niet aan kunnen.
Ik vind dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat 1e elftallen tussen de reserves moeten spelen.

Als je iets verandert moet het streven zijn dat de speelsterkte op elk niveau in elk district en op beide speeldagen ongeveer gelijk komt te liggen.
Het moet niet zo zijn dat een 2e klasse zaterdag in West I veel sterker bezet is dan een 2e klasse zondag in Zuid II.
Ik denk dat in Noord de speelsterkte per niveau op za. en zo. wel ongeveer gelijk ligt. ( bekeruitslagen zijn dan wel een aardige graadmeter )

In bijna alle districten heb je geen standaard 5e klasse op zaterdag en wel op zondag.
Het zal toch niet zo zijn dat die zondag 5e klassen allemaal zwakker zijn dan die zaterdag 4e klassen ?
Ik weet niet waarom er in andere districten als Noord op zaterdag geen 5e klassen zijn.
Te weinig verenigingen van dat niveau ? Daar veel eerste elftallen tussen de reserves ?
Eigenlijk is het vreemd dat een zaterdagvereniging met hetzelfde niveau als een zondag vijfdeklasser in bijna alle districten op zaterdag moet spelen in een vierde klasse of in een reserveklasse.

Op dit moment organiseert Zuid II geen standaard competities op zaterdag.
In andere districten zag je dat de laatste jaren vrij veel traditionele zondagverenigingen overstapten van zo. naar za.
In Zuid II is dat nu in feite geen optie, maar liggen daar geen mogelijkheden voor standaardvoetbal op zaterdag ?
 

Ceephax

New member
Als je iets verandert moet het streven zijn dat de speelsterkte op elk niveau in elk district en op beide speeldagen ongeveer gelijk komt te liggen. Het moet niet zo zijn dat een 2e klasse zaterdag in West I veel sterker bezet is dan een 2e klasse zondag in Zuid II. Ik denk dat in Noord de speelsterkte per niveau op za. en zo. wel ongeveer gelijk ligt. ( bekeruitslagen zijn dan wel een aardige graadmeter )

Als die verschillen inderdaad te groot zijn kan je in Zuid II bijvoorbeeld 1x een 2e klasse maken ipv 2. En dat werkt dan door naar beneden. Ook als er in 5e klasse veel uitslagen vallen van minimaal 6-0 dan zit het daar ook niet goed qua niveau. Ipv 6x een 5e klasse kan je dan beter 4x een 5e klasse en 2x een 6e klasse maken. Ondanks wat extra reistijd zal het speelplezier enorm toenemen. In het buitenland zie je daar ook enorme verschillen per regio. Sommige gaan bijv. tot niveau 10 en andere tot niveau 15.
 

noordooster

Well-known member
"" Omdat er geen scheiding meer is tussen de districten is er ook geen reden om op zaterdag minder 1e, 2e en 3e klassen aan te houden ""

Cijfers zijn gewillig en je kunt natuurlijk gemakkelijk getalsmatig zorgen dat er landelijk gezien op elk niveau tot en met de derde klasse evenveel zaterdag- als zondagclubs zijn.
Zeker wanneer je districtsgrenzen los laat.

Met name in het eerste voorstel zouden er veel zaterdagverenigingen een niveau hoger moeten gaan spelen dan nu het geval is.
Doe je dan niet de gelijke speelsterkte per niveau op za. en zo geweld aan ?
En of de natuur zodanig werkt dat het gelijk trekt betwijfel ik .....

In het tweede voorstel zie je juist dat veel clubs vergeleken bij de huidige situatie een niveau lager zouden moeten spelen, met name veel clubs op zondag....
 

noordooster

Well-known member
Als die verschillen inderdaad te groot zijn kan je in Zuid II bijvoorbeeld 1x een 2e klasse maken ipv 2. En dat werkt dan door naar beneden. Ook als er in 5e klasse veel uitslagen vallen van minimaal 6-0 dan zit het daar ook niet goed qua niveau. Ipv 6x een 5e klasse kan je dan beter 4x een 5e klasse en 2x een 6e klasse maken. Ondanks wat extra reistijd zal het speelplezier enorm toenemen. In het buitenland zie je daar ook enorme verschillen per regio. Sommige gaan bijv. tot niveau 10 en andere tot niveau 15.

Natuurlijk kun je dat aanpassen, zeker ook als je de grenzen loslaat.
En uiteraard moet ook de factoren reisafstand en speelplezier meewegen.

de waan streeft in beide voorstellen naar een gelijke verdeling za. - zo. tot en met de derde klasse.
Tegelijkertijd weet je dat er 973 zaterdagverenigingen en 1550 zondagverenigingen zijn.
En dat wringt als je per niveau de sterkte op za. en op zo. gelijk wilt houden.

Overigens zou ik ook wel eens willen weten hoeveel eerste elftallen er per district per speeldag tussen de reserves spelen.
Moeilijkheidje daarbij is wel dat ook veel zondagverenigingen teams in de reserveklassen op zaterdag hebben.
Welke moet je daarvan wel en welke moet je niet meetellen.
 

Unregistere

Well-known member
Interessant overzicht. Op divisieniveau is de rol voor de districten Noord en Zuid II vrij minimaal. Bij Zuid II is dat wel logisch, bij Noord vind ik het toch wel opvallend. Zeker vergeleken met Oost. Al kan dat plaatje jaarlijks veranderen natuurlijk.

Flinke klus geweest lijkt mij!
 

de waan

Well-known member
Lekker dom knippen en plakken van Hollandse Velden. het meest ingewikkelde was nog de grensgevallen tussen de districten uitzoeken. Vooral tussen Zuid I en Zuid II lijkt iemand met een slok teveel op willekeurig met de pen een lijn getrokken te hebben.
 

de waan

Well-known member
Het lijkt mij niet verstandig de 5e klasse zaterdag in Noord op te heffen.
Als je kijkt naar de sterkte van de ploegen in de huidige 5 5e klassen op zaterdag, dan hebben veel clubs niets te zoeken op 4e klasse niveau.
Het is zelfs zo dat er in Noord veel eerste elftallen in reserveklassen spelen omdat ze ook het 5e klasse niveau niet aan kunnen.
Ik vind dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat 1e elftallen tussen de reserves moeten spelen.

Zouden de vijfdeklassers in Noord qua niveau echt veel zwakker zijn dan de vierdeklassers in de overige districten?

Als je iets verandert moet het streven zijn dat de speelsterkte op elk niveau in elk district en op beide speeldagen ongeveer gelijk komt te liggen.
Het moet niet zo zijn dat een 2e klasse zaterdag in West I veel sterker bezet is dan een 2e klasse zondag in Zuid II.
Ik denk dat in Noord de speelsterkte per niveau op za. en zo. wel ongeveer gelijk ligt. ( bekeruitslagen zijn dan wel een aardige graadmeter )

Dat kan ook een insteek zijn inderdaad. En dan kun je ook op beide speeldagen tot en met 5e klasse indelen. Alleen is het dan de vraag hoe je bepaalt hoeveel afdelingen er van ieder niveau per speeldag moeten zijn. Of je gaat er vanuit dat het uiteindelijk naar rato van het totale aantal teams redelijk klopt of je krijgt toch een zekere willekeur.

Ik weet niet waarom er in andere districten als Noord op zaterdag geen 5e klassen zijn.
Te weinig verenigingen van dat niveau ? Daar veel eerste elftallen tussen de reserves ?

Noord heeft van alle districten de meeste teams op zaterdag, dat zal wel de belangrijkste oorzaak zijn. Eerste teams in de reserveklassen is toch vrij zeldzaam volgens mij, maar daar heb ik geen gegevens over. In Oost weet ik alleen van ENC'09 uit Nijverdal.

Op dit moment organiseert Zuid II geen standaard competities op zaterdag.
In andere districten zag je dat de laatste jaren vrij veel traditionele zondagverenigingen overstapten van zo. naar za.
In Zuid II is dat nu in feite geen optie, maar liggen daar geen mogelijkheden voor standaardvoetbal op zaterdag ?

Dat wordt een volgend projectje om uit te zoeken hoe dat nou zit met de verschuiving in speeldag. Mijn idee is dat dit erg regionaal bepaald is (het zuidelijk deel van West II, Friesland en de regio's en plaatsen waar zaterdagvoetbal altijd al groter was (Zeeland exclusief Zeeuws Vlaanderen, Drechtsteden, Ede/Veenendaal, Noord Veluwe o.a.). In Brabant, Limburg, Noord Holland boven Amsterdam, Zuid-Oost Gelderland en Twente is het aantal overstappers heel beperkt. Vandaar ook dat dit in Zuid II geen issue is. Ook in Zuid I ten oosten van Breda/Waalwijk en in het zuid-oosten van Oost zijn amper zaterdagteams. Het is niet voor niks dat de enige club uit Zuid II die op zaterdag speelt flinke afstanden moet maken.


"" Omdat er geen scheiding meer is tussen de districten is er ook geen reden om op zaterdag minder 1e, 2e en 3e klassen aan te houden ""

Cijfers zijn gewillig en je kunt natuurlijk gemakkelijk getalsmatig zorgen dat er landelijk gezien op elk niveau tot en met de derde klasse evenveel zaterdag- als zondagclubs zijn.
Zeker wanneer je districtsgrenzen los laat.

Met name in het eerste voorstel zouden er veel zaterdagverenigingen een niveau hoger moeten gaan spelen dan nu het geval is.
Doe je dan niet de gelijke speelsterkte per niveau op za. en zo geweld aan ?
En of de natuur zodanig werkt dat het gelijk trekt betwijfel ik .....

In het tweede voorstel zie je juist dat veel clubs vergeleken bij de huidige situatie een niveau lager zouden moeten spelen, met name veel clubs op zondag....

Mijn insteek was dat het niveau landelijk gezien gelijk is op beide afzonderlijke speeldagen. Als je daarnaast ook het niveau op zaterdag en zondag zoveel mogelijk gelijk wilt houden moet je inderdaad kiezen voor een andere indeling.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Interessant overzicht. Op divisieniveau is de rol voor de districten Noord en Zuid II vrij minimaal. Bij Zuid II is dat wel logisch, bij Noord vind ik het toch wel opvallend. Zeker vergeleken met Oost. Al kan dat plaatje jaarlijks veranderen natuurlijk.

Dat Noord weinig clubs heeft in de 3 hoogste amateurniveaus komt denk ik ook doordat er in Noord niet veel grote amateurclubs zijn, doordat de bevolkingsdichtheid vrij laag is en doordat de clubs wat minder kunnen profiteren van afvallers uit het betaald voetbal.
Overigens komen juist ook nog enkele noordelijke hoofdklassers uit de NOP en uit Overijssel: Urk, Flevo Boys, Staphorst en Genemuiden.
 

de waan

Well-known member
Ik heb de cijfers niet zo beschikbaar maar ik denk dat de "clubdichtheid" (aantal clubs per inwoners) in Noord en Zuid II heeft hoogst is en in West II het laagst. Dat zou het aantal clubs in de top van de piramide wel verklaren.
 

noordooster

Well-known member
Zouden de vijfdeklassers in Noord qua niveau echt veel zwakker zijn dan de vierdeklassers in de overige districten?

Als ik kijk naar de verhouding Noord-Oost dan denk ik dat zeker.
Verscheidene za. vierde klassers die vorig seizoen speelden in Oost doen nu mee in een vierde klasse in Noord en die doen goed mee .
Denk aan Avereest, Bruchterveld, SVV en DKB . ( Iets soortgelijks zie je in de za. derde klasse )

Dat wordt een volgend projectje om uit te zoeken hoe dat nou zit met de verschuiving in speeldag. Mijn idee is dat dit erg regionaal bepaald is (het zuidelijk deel van West II, Friesland en de regio's en plaatsen waar zaterdagvoetbal altijd al groter was (Zeeland exclusief Zeeuws Vlaanderen, Drechtsteden, Ede/Veenendaal, Noord Veluwe o.a.). In Brabant, Limburg, Noord Holland boven Amsterdam, Zuid-Oost Gelderland en Twente is het aantal overstappers heel beperkt. Vandaar ook dat dit in Zuid II geen issue is. Ook in Zuid I ten oosten van Breda/Waalwijk en in het zuid-oosten van Oost zijn amper zaterdagteams.

Ik denk dat die verdeling wel aardig klopt.
Landelijk gezien is er dacht ik wel een trend van zondag naar zaterdag
Ook in Noord Groningen ( grofweg boven de stad ) en het Eemsmond gebied is er een behoorlijke verschuiving geweest naar zaterdag.
In Drenthe zag je dat enkele kleinere clubs met een za. en een zo. afdeling vooral de za. afdeling afstootten en enkele grotere clubs begonnen juist met een prestatieve zaterdagafdeling.
Vanaf komend seizoen richt men zich in een grote plaats als Klazienaveen juist weer helemaal op de zaterdag.

Het is niet voor niks dat de enige club uit Zuid II die op zaterdag speelt flinke afstanden moet maken.

Het zal ook meespelen dat er in Zuid II geen zaterdagvoetbal wordt aangeboden.
 

de waan

Well-known member
Ja, maar ze zitten wel helemaal aan de grens tussen Zuid II en Oost, maar moeten toch een peer keer naar de regio Arnhem. Ook ten zuiden Arnhem zitten weinig zaterdagclubs (en dat zijn dan ook nog voornamelijk clubs met twee eerste elftallen).
 
Bovenaan