Dit was dus als antwoord op Joost.Niet helemaal. Verschillende plaatsen in Utrecht vallen onder West II.
Ik mag graag tellen zoals je weet.
Wie is de zaterdagploeg uit Zuid 2?
Als je iets verandert moet het streven zijn dat de speelsterkte op elk niveau in elk district en op beide speeldagen ongeveer gelijk komt te liggen. Het moet niet zo zijn dat een 2e klasse zaterdag in West I veel sterker bezet is dan een 2e klasse zondag in Zuid II. Ik denk dat in Noord de speelsterkte per niveau op za. en zo. wel ongeveer gelijk ligt. ( bekeruitslagen zijn dan wel een aardige graadmeter )
Als die verschillen inderdaad te groot zijn kan je in Zuid II bijvoorbeeld 1x een 2e klasse maken ipv 2. En dat werkt dan door naar beneden. Ook als er in 5e klasse veel uitslagen vallen van minimaal 6-0 dan zit het daar ook niet goed qua niveau. Ipv 6x een 5e klasse kan je dan beter 4x een 5e klasse en 2x een 6e klasse maken. Ondanks wat extra reistijd zal het speelplezier enorm toenemen. In het buitenland zie je daar ook enorme verschillen per regio. Sommige gaan bijv. tot niveau 10 en andere tot niveau 15.
Het lijkt mij niet verstandig de 5e klasse zaterdag in Noord op te heffen.
Als je kijkt naar de sterkte van de ploegen in de huidige 5 5e klassen op zaterdag, dan hebben veel clubs niets te zoeken op 4e klasse niveau.
Het is zelfs zo dat er in Noord veel eerste elftallen in reserveklassen spelen omdat ze ook het 5e klasse niveau niet aan kunnen.
Ik vind dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat 1e elftallen tussen de reserves moeten spelen.
Als je iets verandert moet het streven zijn dat de speelsterkte op elk niveau in elk district en op beide speeldagen ongeveer gelijk komt te liggen.
Het moet niet zo zijn dat een 2e klasse zaterdag in West I veel sterker bezet is dan een 2e klasse zondag in Zuid II.
Ik denk dat in Noord de speelsterkte per niveau op za. en zo. wel ongeveer gelijk ligt. ( bekeruitslagen zijn dan wel een aardige graadmeter )
Ik weet niet waarom er in andere districten als Noord op zaterdag geen 5e klassen zijn.
Te weinig verenigingen van dat niveau ? Daar veel eerste elftallen tussen de reserves ?
Op dit moment organiseert Zuid II geen standaard competities op zaterdag.
In andere districten zag je dat de laatste jaren vrij veel traditionele zondagverenigingen overstapten van zo. naar za.
In Zuid II is dat nu in feite geen optie, maar liggen daar geen mogelijkheden voor standaardvoetbal op zaterdag ?
"" Omdat er geen scheiding meer is tussen de districten is er ook geen reden om op zaterdag minder 1e, 2e en 3e klassen aan te houden ""
Cijfers zijn gewillig en je kunt natuurlijk gemakkelijk getalsmatig zorgen dat er landelijk gezien op elk niveau tot en met de derde klasse evenveel zaterdag- als zondagclubs zijn.
Zeker wanneer je districtsgrenzen los laat.
Met name in het eerste voorstel zouden er veel zaterdagverenigingen een niveau hoger moeten gaan spelen dan nu het geval is.
Doe je dan niet de gelijke speelsterkte per niveau op za. en zo geweld aan ?
En of de natuur zodanig werkt dat het gelijk trekt betwijfel ik .....
In het tweede voorstel zie je juist dat veel clubs vergeleken bij de huidige situatie een niveau lager zouden moeten spelen, met name veel clubs op zondag....
Interessant overzicht. Op divisieniveau is de rol voor de districten Noord en Zuid II vrij minimaal. Bij Zuid II is dat wel logisch, bij Noord vind ik het toch wel opvallend. Zeker vergeleken met Oost. Al kan dat plaatje jaarlijks veranderen natuurlijk.
Zouden de vijfdeklassers in Noord qua niveau echt veel zwakker zijn dan de vierdeklassers in de overige districten?
Dat wordt een volgend projectje om uit te zoeken hoe dat nou zit met de verschuiving in speeldag. Mijn idee is dat dit erg regionaal bepaald is (het zuidelijk deel van West II, Friesland en de regio's en plaatsen waar zaterdagvoetbal altijd al groter was (Zeeland exclusief Zeeuws Vlaanderen, Drechtsteden, Ede/Veenendaal, Noord Veluwe o.a.). In Brabant, Limburg, Noord Holland boven Amsterdam, Zuid-Oost Gelderland en Twente is het aantal overstappers heel beperkt. Vandaar ook dat dit in Zuid II geen issue is. Ook in Zuid I ten oosten van Breda/Waalwijk en in het zuid-oosten van Oost zijn amper zaterdagteams.
Het is niet voor niks dat de enige club uit Zuid II die op zaterdag speelt flinke afstanden moet maken.