Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
Het zou beter zijn de reguliere reservecompetities wat te versterken.

Bijvoorbeeld door er drie regionale gemixte afdelingen van te maken. Of als dat een stap te ver is in ieder geval eens beginnen met drie afdelingen per speeldag in plaats van de huidige vijf en zes.

(Beetje offtopic, realiseer ik me nu.)

Een hoofdklasse structuur voor de reserveteams zou geen slecht idee zijn. Wellicht kun je daar de Jonge teams in integreren.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
En komend seizoen gaan de volgende eerste elftallen ?ok weer terug naar een reserveklasse
zaterdag Noord : EBC
zondag Noord : GVB


EBC had net weer de stap naar de 5e Klasse gemaakt, apart. Het gekke is dat het dorp wel groeit, maar dat er dus weinig voetballers bij komen. Heb daar nog in de jeugd gespeeld.
 

Unregistere

Well-known member
Dat zou ik ook erg interessant vinden. Veel leerzamer ook voor talentvolle spelers en mogelijk een kans om ze ook wat langer te binden. Want nu kiezen ze vaak al snel voor een kans in een eerste elftal als ze zelf de stap nog niet kunnen of mogen zetten. Dat begrijp ik ook wel, want hoewel het niveau wellicht lager ligt, is de aandacht voor een eerste elftal altijd groter.

Jaren geleden heeft ASWH eens ge?nformeerd of ons tweede niet naar West II mocht. Dat kon, maar dan moest heel de club mee, inclusief de jeugd. Daardoor was het uiteindelijk niet aantrekkelijk. Dit idee zou een prima alternatief zijn.
 

noordooster

Well-known member
de waan noemt in feite 2 opties voor sterke reserve teams van amateurclubs.
Gemixte klassen en niet gemixt , maar dan clubs uit verschillende districten samenvoegen.
Beide hebben het voordeel van meer tegenstanders op niveau.
Maar mixen en dan met je reserveteam op zaterdag om 18.00 uur spelen ? Niet leuk.
En bij de tweede optie worden de afstanden natuurlijk groter.
Een derde optie is om reserveteams in standaardklassen te zetten.
Dat lijkt me voor die standaardteams niet leuk.
 

de waan

Well-known member
Dat zou ik ook erg interessant vinden. Veel leerzamer ook voor talentvolle spelers en mogelijk een kans om ze ook wat langer te binden. Want nu kiezen ze vaak al snel voor een kans in een eerste elftal als ze zelf de stap nog niet kunnen of mogen zetten. Dat begrijp ik ook wel, want hoewel het niveau wellicht lager ligt, is de aandacht voor een eerste elftal altijd groter.

Jaren geleden heeft ASWH eens ge?nformeerd of ons tweede niet naar West II mocht. Dat kon, maar dan moest heel de club mee, inclusief de jeugd. Daardoor was het uiteindelijk niet aantrekkelijk. Dit idee zou een prima alternatief zijn.

Ik snap ook niet zo goed waarom bij de reserveteams de piramide niet wat spitser is gemaakt, terwijl bijvoorbeeld de C-junioren wel het halve land door moeten als je die als club een beetje op niveau hebt.
 

Mug

Member
Ik snap ook niet zo goed waarom bij de reserveteams de piramide niet wat spitser is gemaakt, terwijl bijvoorbeeld de C-junioren wel het halve land door moeten als je die als club een beetje op niveau hebt.

Tweede elftallen mixen en op vrijdagavond spelen, niet zo principieel vast houden aan de zaterdag en zondag speeldagen, kunnen wisselspelers ook veel meer aan spelen toe komen.
 

noordooster

Well-known member
Maar waarom is een verandering bij de top-reserveteams dan nog nooit uitgeprobeerd ?
En je kunt je afvragen voor welke reserveteams je zoiets gaat doorvoeren. Alleen reserve-hoofdklasse, of ook reserve eerste klasse ?
En misschien is het ook wel zo dat de meeste clubs wel tevreden zijn met de bestaande situatie en helemaal geen behoefte hebben aan een verandering.
De reserve hoofdklasse zaterdag in Noord is dacht ik een behoorlijk spannende competitie, ik zou wel eens willen weten hoe die clubs erover denken .
 

Joost

Well-known member
Maar waarom is een verandering bij de top-reserveteams dan nog nooit uitgeprobeerd ?
En je kunt je afvragen voor welke reserveteams je zoiets gaat doorvoeren. Alleen reserve-hoofdklasse, of ook reserve eerste klasse ?
En misschien is het ook wel zo dat de meeste clubs wel tevreden zijn met de bestaande situatie en helemaal geen behoefte hebben aan een verandering.
De reserve hoofdklasse zaterdag in Noord is dacht ik een behoorlijk spannende competitie, ik zou wel eens willen weten hoe die clubs erover denken .

Ik denk niet dat daar ooit serieus over nagedacht is. De districten waren altijd erg op zichzelf en bij een reserveklasse die over meerdere districten gaat kwamen er weer een paar logistieke problemen bij.
 

de waan

Well-known member
Voor veel clubs die een sterk tweede elftal hebben is het zeker wel een punt van zorg. Het is niet voor niks dat er een lobby is om 2e elftallen toe te voegen aan de standaardklassen. Er zijn alleen uiteindelijk te weinig (invloedrijke) clubs die zich er druk om maken.
 

noordooster

Well-known member
Ik denk niet dat daar ooit serieus over nagedacht is. De districten waren altijd erg op zichzelf en bij een reserveklasse die over meerdere districten gaat kwamen er weer een paar logistieke problemen bij.

Voor veel clubs die een sterk tweede elftal hebben is het zeker wel een punt van zorg. Het is niet voor niks dat er een lobby is om 2e elftallen toe te voegen aan de standaardklassen. Er zijn alleen uiteindelijk te weinig (invloedrijke) clubs die zich er druk om maken.

Het zal ook komen doordat bij veel verenigingen het 2e elftal minder belangrijk gevonden wordt dat het uithangbord, het eerste.
En daarbij spelen denk ik ook tegenstrijdige belangen.
Een club als Be Quick 1887 pleit al lang voor verandering. En dat valt te begrijpen. Hun 2e elftal wordt jaren achtereen met gemak kampioen in de zondag reserve hoofdklasse. Jaarlijks vragen veel spelers van dat team overschrijving aan naar clubs in de regio en regelmatig trekken teams zich terug uit hun competitie.
Maar er zijn ook reserve hoofdklassen die goed functioneren, waar de verschillen niet heel groot zijn. Daar is minder behoefte aan verandering.
 

Mug

Member
Je moet een voorbeeld nemen aan de jeugd, alles samen en een nog mooiere piramide. Ook bij het damesvoetbal hoor je geen discussie. Sport is voor de sporter maar worden zelden gehoord
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Je moet een voorbeeld nemen aan de jeugd, alles samen en een nog mooiere piramide. Ook bij het damesvoetbal hoor je geen discussie. Sport is voor de sporter maar worden zelden gehoord

Toch heb je bij de dames op hoog niveau al aparte zaterdag- en zondagcompetities.
En in bv West 1 heb je ook bij de jeugd aparte competities op zaterdag en op zondag .
 

Unregistere

Well-known member
Voor veel clubs die een sterk tweede elftal hebben is het zeker wel een punt van zorg. Het is niet voor niks dat er een lobby is om 2e elftallen toe te voegen aan de standaardklassen. Er zijn alleen uiteindelijk te weinig (invloedrijke) clubs die zich er druk om maken.

Ik denk dat het uiteindelijk inderdaad voor alle clubs alleen maar voordelen biedt als het tweede elftal op met zo veel mogelijk weerstand kan spelen. Zeker als je als club zou willen proberen om spelers vanuit het tweede door te laten stromen. Nu is dat gat vaak nog erg groot, in een zwaardere competitie kun je daar wellicht iets aan doen. Of dat dan in een gemixte klasse is of door ze toe te voegen aan standaardklassen is een discussiepunt.

Maar het verschilt ongetwijfeld ook wel per district. In West II hoor je de geluiden bijvoorbeeld minder. Voor ASWH zou het wel zeer waardevol zijn in elk geval.
 

de waan

Well-known member
Standaardklassen ben ik overigens geen voorstander van. Je zou al een hoop tekortkomingen opheffen als je de top spitser maakt.
 

Mug

Member
4 jaar geleden is er een informatieavond geweest met de KNVB over dit onderwerp, Noord eventueel samen met Oost, zaterdag en zondag gemixt, alleen voor de bovenste 7 in de hoofdklasse . Ik denk dat dit op initiatief van Be Quick Groningen was, niks uitgekomen, nooit weer wat van gehoord.
 

Unregistere

Well-known member
Standaardklassen ben ik overigens geen voorstander van. Je zou al een hoop tekortkomingen opheffen als je de top spitser maakt.

Dan krijg je inderdaad een beetje hetzelfde idee als nu met de belofteteams in de tweede en derde divisie. Is niet ideaal. Daarom zou ik die andere optie logischer vinden. Nou ja, wie weet over enkele jaren...
 

noordooster

Well-known member
4 jaar geleden is er een informatieavond geweest met de KNVB over dit onderwerp, Noord eventueel samen met Oost, zaterdag en zondag gemixt, alleen voor de bovenste 7 in de hoofdklasse . Ik denk dat dit op initiatief van Be Quick Groningen was, niks uitgekomen, nooit weer wat van gehoord.

Je zou de KNVB kunnen vragen waarom het niet doorgaat.
Ik kan me voorstellen dat zowel in Noord als in Oost de clubs in de reserve hoofdklassen op zaterdag er niet veel belang bij hebben.
Omdat ze wel tevreden zijn over hoe die res. hoofdklassen nu functioneren.
En dat ze de nadelen ervan, zoals langere reistijden en niet ideale aanvangstijden ook laten meewegen.
( Die langere reistijden zouden voor een club als Blauw Wit '34 2 of AZSV 2 natuurlijk meer spelen dan voor Staphorst 2 en HHC 2 )
Mixen en/of districtoverstijgend indelen geeft natuurlijk extra problemen bij promotie/degradatie in de klassen er onder.
Overigens zou zoiets voor clubs uit het rechter rijtje van de ranglijst als nadeel hebben dat zij minder sterke tegenstanders krijgen waardoor bij hen de aansluiting op het eerste juist minder goed wordt. Denk aan clubs als HZVV, Noordscheschut en Fc Meppel.
 

noordooster

Well-known member
Maar de aanleiding tot deze discussie was de vraag waarom de reserveteams die meedoen met de districtsbeker ingedeeld worden bij 3e, 4e en 5e klassers en niet bij de 1e en 2e klassers waar ze qua niveau veel beter bij passen.
De tegenstanders van Be Quick 1887 2 in de poule kunnen de wedstrijd nu wel schriftelijk afdoen en als voorbereiding op het seizoen hebben ze er ook helemaal niks aan.
 
Bovenaan