Heb jij aanwijzingen dat de KNVB met zoiets bezig is ?
Ik heb zitten nadenken over hoe je de grenzen van 4 districten zou moeten trekken om die verdeling van jou daarin te passen.
Waarbij je er dan ook voor zou moeten zorgen dat landelijk gezien die 1e klassen ongeveer even sterk bezet worden. Idem voor de 2e klassen enz.
Op zaterdag 6 2e klassen onder 4 1e klassen. Dan zul je daar al behoorlijk districtoverstijgend te werk moeten gaan.
Ik zie nog niet hoe e.e.a. gerealiseerd zou moeten worden.
En in hoeverre is de trek naar het zaterdagvoetbal die in sommige huidige districten toch wel flink speelt daarin verwerkt ?
Concrete aanwijzingen zijn er daarvoor niet maar ik denk echt dat dit plan wel in Zeist onder het kopje zeer lange termijn planning wel eens genoemd is.
Toch zijn er wel een paar zaken die in ieder geval een voorbereiding daarop kunnen zijn;
- competitie indeling vind nu plaats vanuit Zeist voor standaardteams
- districtsgrenzen zijn losgelaten voor clubs t/m 3e klasse
- voor komend seizoen duidelijk meer overlap tussen verschillende districten op 4e klasse niveau
- Zeist bepaalt de p/d regelingen voor clubs tot en met 2e klasse
- Districtskantoren zijn gefuseerd en op een centrale locatie neergezet
- De verenigingsondersteuning werkt op basis van regio en heeft de oude districtsgrenzen grotendeels losgelaten
Zie bijvoorbeeld dit kaartje, dit zijn de regio's die de Bond hanteert voor clubondersteuning.
Die grote hervorming hoeft niet zo ingrijpend te zijn als jij nu stelt aangezien de indelingen nu ook al grotendeels zo gemaakt worden. Je maakt er in ieder geval een mooiere en duidelijkere piramide van. De KNVB wil graag uniformiteit in de competities en de nacompetities. Dat zie je ook al heel duidelijk in de opzet voor komend seizoen. Die uniformiteit komt neer op 1 klasse waar 2 klassen onder hangen.
Momenteel is dat niet zo tussen de Hoofd en 1e Klasse op zaterdag als zondag.
Door het aantal 1e, 2e en 3e Klassen in te krimpen kun je die uniformiteit bereiken. Je hebt dan enkel de overgang op zaterdag van vier 1e Klassen naar zes 2e Klassen, verder is alles helemaal glad.
Vooral belangrijk is dat je de districtsgrenzen gaat vergeten.