Amateurvoetbal algemeen

de waan

Well-known member
Het zou beter zijn de reguliere reservecompetities wat te versterken.

Bijvoorbeeld door er drie regionale gemixte afdelingen van te maken. Of als dat een stap te ver is in ieder geval eens beginnen met drie afdelingen per speeldag in plaats van de huidige vijf en zes.

(Beetje offtopic, realiseer ik me nu.)

Joost

Well-known member
En komend seizoen gaan de volgende eerste elftallen ?ok weer terug naar een reserveklasse
zaterdag Noord : EBC
zondag Noord : GVB

Beide stonden inderdaad op de nominatie om daarheen te verhuizen.

Als de reserve indelingen bekend zijn loop ik alle clubs even na.

Joost

Well-known member
Het zou beter zijn de reguliere reservecompetities wat te versterken.

Bijvoorbeeld door er drie regionale gemixte afdelingen van te maken. Of als dat een stap te ver is in ieder geval eens beginnen met drie afdelingen per speeldag in plaats van de huidige vijf en zes.

(Beetje offtopic, realiseer ik me nu.)

Een hoofdklasse structuur voor de reserveteams zou geen slecht idee zijn. Wellicht kun je daar de Jonge teams in integreren.

Satyr

Administrator
Forumleiding
En komend seizoen gaan de volgende eerste elftallen ?ok weer terug naar een reserveklasse
zaterdag Noord : EBC
zondag Noord : GVB

EBC had net weer de stap naar de 5e Klasse gemaakt, apart. Het gekke is dat het dorp wel groeit, maar dat er dus weinig voetballers bij komen. Heb daar nog in de jeugd gespeeld.

Unregistere

Well-known member
Dat zou ik ook erg interessant vinden. Veel leerzamer ook voor talentvolle spelers en mogelijk een kans om ze ook wat langer te binden. Want nu kiezen ze vaak al snel voor een kans in een eerste elftal als ze zelf de stap nog niet kunnen of mogen zetten. Dat begrijp ik ook wel, want hoewel het niveau wellicht lager ligt, is de aandacht voor een eerste elftal altijd groter.

Jaren geleden heeft ASWH eens ge?nformeerd of ons tweede niet naar West II mocht. Dat kon, maar dan moest heel de club mee, inclusief de jeugd. Daardoor was het uiteindelijk niet aantrekkelijk. Dit idee zou een prima alternatief zijn.

de waan

Well-known member
Dat zou ik ook erg interessant vinden. Veel leerzamer ook voor talentvolle spelers en mogelijk een kans om ze ook wat langer te binden. Want nu kiezen ze vaak al snel voor een kans in een eerste elftal als ze zelf de stap nog niet kunnen of mogen zetten. Dat begrijp ik ook wel, want hoewel het niveau wellicht lager ligt, is de aandacht voor een eerste elftal altijd groter.

Jaren geleden heeft ASWH eens ge?nformeerd of ons tweede niet naar West II mocht. Dat kon, maar dan moest heel de club mee, inclusief de jeugd. Daardoor was het uiteindelijk niet aantrekkelijk. Dit idee zou een prima alternatief zijn.

Ik snap ook niet zo goed waarom bij de reserveteams de piramide niet wat spitser is gemaakt, terwijl bijvoorbeeld de C-junioren wel het halve land door moeten als je die als club een beetje op niveau hebt.

Mug

Member
Ik snap ook niet zo goed waarom bij de reserveteams de piramide niet wat spitser is gemaakt, terwijl bijvoorbeeld de C-junioren wel het halve land door moeten als je die als club een beetje op niveau hebt.

Tweede elftallen mixen en op vrijdagavond spelen, niet zo principieel vast houden aan de zaterdag en zondag speeldagen, kunnen wisselspelers ook veel meer aan spelen toe komen.

Joost

Well-known member
Maar waarom is een verandering bij de top-reserveteams dan nog nooit uitgeprobeerd ?
En je kunt je afvragen voor welke reserveteams je zoiets gaat doorvoeren. Alleen reserve-hoofdklasse, of ook reserve eerste klasse ?
En misschien is het ook wel zo dat de meeste clubs wel tevreden zijn met de bestaande situatie en helemaal geen behoefte hebben aan een verandering.
De reserve hoofdklasse zaterdag in Noord is dacht ik een behoorlijk spannende competitie, ik zou wel eens willen weten hoe die clubs erover denken .

Ik denk niet dat daar ooit serieus over nagedacht is. De districten waren altijd erg op zichzelf en bij een reserveklasse die over meerdere districten gaat kwamen er weer een paar logistieke problemen bij.

de waan

Well-known member
Voor veel clubs die een sterk tweede elftal hebben is het zeker wel een punt van zorg. Het is niet voor niks dat er een lobby is om 2e elftallen toe te voegen aan de standaardklassen. Er zijn alleen uiteindelijk te weinig (invloedrijke) clubs die zich er druk om maken.

Mug

Member
Je moet een voorbeeld nemen aan de jeugd, alles samen en een nog mooiere piramide. Ook bij het damesvoetbal hoor je geen discussie. Sport is voor de sporter maar worden zelden gehoord

Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Voor veel clubs die een sterk tweede elftal hebben is het zeker wel een punt van zorg. Het is niet voor niks dat er een lobby is om 2e elftallen toe te voegen aan de standaardklassen. Er zijn alleen uiteindelijk te weinig (invloedrijke) clubs die zich er druk om maken.

Ik denk dat het uiteindelijk inderdaad voor alle clubs alleen maar voordelen biedt als het tweede elftal op met zo veel mogelijk weerstand kan spelen. Zeker als je als club zou willen proberen om spelers vanuit het tweede door te laten stromen. Nu is dat gat vaak nog erg groot, in een zwaardere competitie kun je daar wellicht iets aan doen. Of dat dan in een gemixte klasse is of door ze toe te voegen aan standaardklassen is een discussiepunt.

Maar het verschilt ongetwijfeld ook wel per district. In West II hoor je de geluiden bijvoorbeeld minder. Voor ASWH zou het wel zeer waardevol zijn in elk geval.

de waan

Well-known member
Standaardklassen ben ik overigens geen voorstander van. Je zou al een hoop tekortkomingen opheffen als je de top spitser maakt.

Mug

Member
4 jaar geleden is er een informatieavond geweest met de KNVB over dit onderwerp, Noord eventueel samen met Oost, zaterdag en zondag gemixt, alleen voor de bovenste 7 in de hoofdklasse . Ik denk dat dit op initiatief van Be Quick Groningen was, niks uitgekomen, nooit weer wat van gehoord.

Unregistere

Well-known member
Standaardklassen ben ik overigens geen voorstander van. Je zou al een hoop tekortkomingen opheffen als je de top spitser maakt.

Dan krijg je inderdaad een beetje hetzelfde idee als nu met de belofteteams in de tweede en derde divisie. Is niet ideaal. Daarom zou ik die andere optie logischer vinden. Nou ja, wie weet over enkele jaren...

Joost

Well-known member
Maar de aanleiding tot deze discussie was de vraag waarom de reserveteams die meedoen met de districtsbeker ingedeeld worden bij 3e, 4e en 5e klassers en niet bij de 1e en 2e klassers waar ze qua niveau veel beter bij passen.
De tegenstanders van Be Quick 1887 2 in de poule kunnen de wedstrijd nu wel schriftelijk afdoen en als voorbereiding op het seizoen hebben ze er ook helemaal niks aan.

Daar is een vrij eenvoudig antwoord op; omdat Be Quick 1887 uitzonderlijk sterk is.

In eerdere jaren en andere districten is het helemaal niet zo dat reserveteams zich automatisch en met grote overmacht plaatsen voor de KO-fase.

Unregistere

Well-known member
Daar is een vrij eenvoudig antwoord op; omdat Be Quick 1887 uitzonderlijk sterk is.

In eerdere jaren en andere districten is het helemaal niet zo dat reserveteams zich automatisch en met grote overmacht plaatsen voor de KO-fase.

Klopt ook wel denk ik. Je hebt overal wat uitzonderingen, maar gemiddeld genomen gaan niet alle reserveteams verder. ASWH 2 redt het meestal wel, als ze meedoen. Vaak ook vrij eenvoudig, maar dat is dan ook de uitzondering in ons district. Voor volgend seizoen is dat ook nog afwachten. De Alblas is een lastige opponent en ik neem aan dat er nog altijd maar ??n ploeg verder gaat.

bqandy

Well-known member
4 jaar geleden is er een informatieavond geweest met de KNVB over dit onderwerp, Noord eventueel samen met Oost, zaterdag en zondag gemixt, alleen voor de bovenste 7 in de hoofdklasse . Ik denk dat dit op initiatief van Be Quick Groningen was, niks uitgekomen, nooit weer wat van gehoord.

Ja klopt. Het was een soort "tweede" optie van Be Quick. De eerste is om het tweede elftal in de standaardklasse te laten spelen. Bij Be Quick leeft dit nog steeds heel erg en het is ook verklaarbaar. Het tweede wordt jaar in jaar uit kampioen in het noorden. Ik kan me alleen herinneren dat Alcides en WKE een keer de prijs pakten in de afgelopen, zeg maar, 15 jaar. Dus men wil voor het tweede sterkere tegenstanders, meer uitdaging, wat meer ambiance. BQ2 kan denk ik makkelijk meedraaien in een 1e klasse.
Zelf ben ik er overigens geen voorstander van om tweede elftallen in de standaardcompetities te laten spelen. Ook hier gelden voor mij redenen als competitievervalsing en geen ambiance.

bqandy

Well-known member
Maar de aanleiding tot deze discussie was de vraag waarom de reserveteams die meedoen met de districtsbeker ingedeeld worden bij 3e, 4e en 5e klassers en niet bij de 1e en 2e klassers waar ze qua niveau veel beter bij passen.
De tegenstanders van Be Quick 1887 2 in de poule kunnen de wedstrijd nu wel schriftelijk afdoen en als voorbereiding op het seizoen hebben ze er ook helemaal niks aan.

Tja. Dat is ook de reden dat de meeste spelers van het potentiele tweede tegen Oranje Nassau en Alcides spelen in de voorbereiding en de verwachte basis tegen Jong FC Groningen en Jong Cambuur begint.
Maar wat je zegt. Het zou leuker zijn als de tegenstanders sterker waren geweest. De enige aardige tegenstander is Actief, want daar maakt oud BQ2 trainer Marco Sanders zijn debuut als hoofdcoach.

Bovenaan