Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
Ik ben wel erg benieuwd hoe de indelingen eruit gaan zien voor komend seizoen. Ik las wat stukken over clubs die degraderen uit de vierde klasse in West II (en die dan dus naar West I of Zuid I) gaan, waaruit ik afleid dat de niveaus over het hele land gelijk getrokken gaan worden (zaterdag t/m 4e klasse, zondag t/m 5e klasse. Daardoor kon er wel eens veel meer over de districtsgrenzen heen worden ingedeeld. Er zijn twee afwijkingen op de piramide, dat is dus West II I (die geen 5e klasse op zondag heeft) en Noord (die op zaterdag als enige een 5e klasse heeft). Is daar al iets over bekend dat dat mogelijk heringedeeld wordt?

Het landelijke beeld is nu:
1e klasse: 5 en 6 afdelingen
2e klasse: 10 en 12 afdelingen
3e klasse: 20 en 24 afdelingen
4e klasse: 27 en 38 afdelingen
5e klasse: 5 en 32 afdelingen

Die 5 noordelijke 5e klassen zouden in feite dus gewoon collectief kunnen "promoveren". Op zondag zou je het nog wat beter kunnen perfectioneren (bijvoorbeeld 36 4e klassen en 34 5e klassen). Ik ben benieuwd wat de bedoelingen zijn bij de kNVB.

Dat heb ik me ook al afgevraagd.

In Zuid2 promoveren er vanuit de 5e klasse 26 teams terwijl er maar 21 uit de 4e klasse degraderen.
Dat patroon zie je in vrijwel alle regio's.
 

de waan

Well-known member
Ik ben op zich wel een voorstander van uniformiteit, maar het zal wel een paar jaar duren voordat elk team dan echt op de goede plek zit qua niveau. Ik kan me zo voorstellen dat de 4e klasse zaterdag in Noord relatief een stuk hoger niveau is dan in Oost, net als dat de 3e klasse in West II op zondag misschien wel vergelijkbaar is met de 4e klasse in West I.

Ik zag echter ook al dat twee van de drie clubs die in West II degraderen uit de vierde klasse het bijltje er maar direct bij neergegooid hebben, mogelijk uit angst voor verre reizen volgend seizoen. Dat is natuurlijk een ongewenst bijeffect.

Eind juni weten we meer in ieder geval.
 

Joost

Well-known member
Je hebt gewoon een vijfde klasse nodig anders word het niveau verschil wel heel groot.

Dat betwijfel ik. In Zuid II hebben ze afgelopen jaar de 6e klasse opgeheven. Ik had gedacht dat er een aantal teams zou zijn dat al jaren in de kelder speelt en dit seizoen alles met flinke cijfers zou verliezen. In de praktijk viel dat eigenlijk heel erg mee, het aantal duels met dubbele cijfers was zelfs lager dan een jaar eerder.
 

de waan

Well-known member
Bovendien zal het zich egaliseren als je indelingen niet beperkt tot de districtsgrenzen. De beste noordelijke vierdeklassers gaan dan ongetwijfeld plaatsen overnemen van oostelijke clubs in de derde klasse.

In alle districten zijn lagen verdwenen (in West I zelfs twee), maar dat heeft niet geleid tot veel problemen.
 

Unregistere

Well-known member
Maar volgens het stuk is er al jaren een probleem met de club. Goede researsch dan van het programma Pauw als ze zo'n club uitnodigen als voorbeeld van integratie.

Dat is geen goede research inderdaad. SC Amstelwijck staat er wel behoorlijk om bekend. Vandaag komen de voorzitters weer bij elkaar na hun vakantie volgens mij, dus dan wordt er vast weer meer duidelijk.
 

de waan

Well-known member
Ze blijven maar hardnekkig dezelfde fouten maken in hun berichtgeving:

Een uniek moment, omdat daarmee sinds de intrede van het betaald voetbal in 1954 er voor het eerst sprake is van promotie en degradatie tussen het betaald voetbal en amateurvoetbal.

Overigens is het daarmee dus veiliger om je meest gewilde spelers juist geen contract te geven. Beetje rare werking kan hier vanuit gaan.
 

noordooster

Well-known member
Ze blijven maar hardnekkig dezelfde fouten maken in hun berichtgeving:



Overigens is het daarmee dus veiliger om je meest gewilde spelers juist geen contract te geven. Beetje rare werking kan hier vanuit gaan.

Ja klopt , maar als je 'm wel een contract geeft kun je neem ik aan een afkoopsom bedingen als het contract nog doorloopt.

Daar staat weer tegenover dat het je erg slecht kan uitkomen wanneer een speler halverwege het seizoen vertrekt en in de zomer ben je bij het begin van de competitie nog niet zeker welke selectie je gedurende het seizoen hebt.

En ik kan zo 1, 2, 3 geen voordelen bedenken voor de amateurclubs. Wie wel ?

Het lijkt me een volgend voorbeeld van dat de amateurs zich ( moeten ) aanpassen aan het profvoetbal.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wordt het ook eindelijk mogelijk voor clubs in de 1e divisie om spelers te verhuren aan clubs in lagere divisies? Dat wordt ook wel hoog tijd.
 

Unregistere

Well-known member
Dat was al mogelijk. Bryan Jongeneel van FC Dordrecht speelde de afgelopen seizoenen op huurbasis bij Kozakken Boys.
 

Joost

Well-known member
Dat zou wel mooi zijn.
In Noord zijn het er ook wel meer zulke teams dan ik hier heb aangegeven.
Ietwat verwarrend is het dat sommige verenigingen met zowel za. als zo. voetbal hun hoogste zaterdagteam soms "1 " en soms "2" noemen.
Als het teams in een standaardklasse komt moet het "1" zijn, maar bv de eerste zaterdagteams van WKE en van Sc Erica speelden het afgelopen seizoen beide in een reserveklasse en ze heetten resp. WKE 1 en Sc Erica 2.
NB : Heb jij trouwens ook dat soort overzichten ( standaardteams in reserveklassen ) allemaal paraat ?

De benaming is per district anders.

Meestal is het zo dat als een team op zaterdag een elftal in de standaardklasse heeft, het zondagelftal in de reserveklasse '2' heet. En omgekeerd natuurlijk.
Heeft de club enkel een team in de reserveklasse dan heet dat team automatisch 1.

In West1 en West2 doen ze het net anders; daar zitten er geen '1' teams in de reserveklassen (wat dan weer zeer frustrerend is voor mij)

In transitieperiode tussen vorig en komend seizoen is dit de lijst, sommige clubs zijn al bijgewerkt, anderen niet. Zogauw de indeling voor de reserveteams bekend is kan ik er meer over zeggen.

Zaterdag

Noord:
't Zandt
De Monnik
Een
Godlinze
KRC
Nieuwolda
Onderdenam
Stormvogels '64
TFS
Tzum
VCG

Oost:
EDON
De Kieviten
De Jonkers Boys
ENC '09
Wapenveld

West1
Sterrenwijk
Eminent Boys
SV Abbenes

West2:
ABF
Aeolus
HVZ
RFC 2000

Zuid1
Rust Roest
Brouwershaven
Borssele
Gorkum
Cortgene
VOV

Zondag

Noord
Gersloot
Italian Boys
Kiel Windeweer
OZW
SGO
Sparta '59
SVDB
Usquert
Westerbroek

Oost
Anadolu '90
Beatrix
Noordijk
Ratti
SCS
Welsum

West1
DWSM
HSV '69
KLM
Muiden
Sterrenwijk
Twisk
Unitas '48
Zuidermeer

West2
Aeolus
GSV
HMSH
RDM
Leidschenveen
SVH/Celeritas
Voorwaarts

Zuid1
De Zuiderburen
DZC '09
HSE
HZ '75
ISC
Ouwerkerk
SC Zierikzee
The White Boys
Ulicoten

Zuid2
IASON
Nunhem
RKHVC
RKIVV
SNA
VOS
Westerbeekse Boys
 

noordooster

Well-known member
Dank je voor het overzicht, Joost.
Ik zal ns kijken of ik er nog wat aan toe kan voegen.
In ieder geval is Sparta'59 opgegaan in SF Deinum, dat speelt in 5B Zondag Noord.
 

noordooster

Well-known member
En komend seizoen gaan de volgende eerste elftallen ?ok weer terug naar een reserveklasse
zaterdag Noord : EBC
zondag Noord : GVB
 

de waan

Well-known member
Het zou beter zijn de reguliere reservecompetities wat te versterken.

Bijvoorbeeld door er drie regionale gemixte afdelingen van te maken. Of als dat een stap te ver is in ieder geval eens beginnen met drie afdelingen per speeldag in plaats van de huidige vijf en zes.

(Beetje offtopic, realiseer ik me nu.)
 

Joost

Well-known member
En komend seizoen gaan de volgende eerste elftallen ?ok weer terug naar een reserveklasse
zaterdag Noord : EBC
zondag Noord : GVB

Beide stonden inderdaad op de nominatie om daarheen te verhuizen.

Als de reserve indelingen bekend zijn loop ik alle clubs even na.
 
Bovenaan