Amateurvoetbal algemeen

Unregistere

Well-known member
De KNVB komt de clubs in elk geval tegemoet qua kosten. Laatste twee termijnen worden niet afgeschreven en ook de kosten voor niet gespeelde wedstrijden, scheidsrechters en tuchtzaken etc. worden gerestitueerd / vallen lager uit.
 

bqandy

Well-known member
Uit de FAQ van de KNVB twee opmerkelijke dingen waaruit blijkt dat er misschien toch promovendi zijn. Ben benieuwd.

In categorie A spelen alle teams in principe minimaal op hetzelfde niveau als afgelopen seizoen. Alleen het bestuur amateurvoetbal kan besluiten hier op verzoek van af te wijken.

We gaan de komende tijd gebruiken om te inventariseren hoeveel opengevallen plekken er opgevuld moeten worden voor het seizoen 2020/’21. We verwachten uiterlijk 1 juni dit helemaal compleet te hebben.
 

Forza AZ

Well-known member
Uit de FAQ van de KNVB twee opmerkelijke dingen waaruit blijkt dat er misschien toch promovendi zijn. Ben benieuwd.

In categorie A spelen alle teams in principe minimaal op hetzelfde niveau als afgelopen seizoen. Alleen het bestuur amateurvoetbal kan besluiten hier op verzoek van af te wijken.

We gaan de komende tijd gebruiken om te inventariseren hoeveel opengevallen plekken er opgevuld moeten worden voor het seizoen 2020/’21. We verwachten uiterlijk 1 juni dit helemaal compleet te hebben.

Ik vermoed dat ze bij open plekken dan toch de nummers 1 van de klasse eronder laten promoveren. De vraag is natuurlijk hoe ze gaan bepalen welke nummers 1 als eerste in aanmerking komen. Kijken ze dan naar het aantal punten (per wedstrijd) of gaan ze loten?
 

bqandy

Well-known member
Ik vermoed dat ze bij open plekken dan toch de nummers 1 van de klasse eronder laten promoveren. De vraag is natuurlijk hoe ze gaan bepalen welke nummers 1 als eerste in aanmerking komen. Kijken ze dan naar het aantal punten (per wedstrijd) of gaan ze loten?

In sommige klassen staan clubs met afstand bovenaan. Zoals in drie van de vier hoofdklassen. Dat zou een "te rechtvaardigen" promotie zijn. Ik zou het niet doen. Dan maar met een oneven aantal clubs. In de hoofdklasse zondag verdwijnen MSC en Quick'20. Dus 2 hoofdklassen op zondag met 15 clubs.

Maar misschien is dit het moment om wat radicalere beslissingen te nemen en er voor te zorgen dat er in de derde divisie en de hoofdklassen wat meer regionale wedstrijden zijn.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Hoezo zouden er open plekken zijn?? Vanwege overstappers zo -> za? Maar dat is dan toch vooral in de 'lagere' klassen?
 

Unregistere

Well-known member
In de hoofdklasse zondag verdwijnen MSC en Quick'20. Dus 2 hoofdklassen op zondag met 15 clubs.

Of Purmersteijn in A zetten, dan heb je zowel op zaterdag als op zondag een afdeling met 15 clubs. Purmersteijn wil weer naar zondag. Maar daar mag de KNVB lekker mee gaan puzzelen. Tijd zat.

Nog wat stukjes met reacties op de beslissing:

https://www.ad.nl/regiosport-dordrec...ggen~a490de70/

https://www.voetbal247.nl/speelziek-...divisie-speel/

https://www.voetbal247.nl/veelbespro...ee-trainingen/

https://www.voetbalrotterdam.nl/2020/04/peter-klomp-poortugaal-gaat-zich-bij-de-knvb-melden/

https://www.voetbalrotterdam.nl/202...r-de-afgelopen-weken-gecommuniceerd-is-video/
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
In sommige klassen staan clubs met afstand bovenaan. Zoals in drie van de vier hoofdklassen. Dat zou een "te rechtvaardigen" promotie zijn. Ik zou het niet doen. Dan maar met een oneven aantal clubs. In de hoofdklasse zondag verdwijnen MSC en Quick'20. Dus 2 hoofdklassen op zondag met 15 clubs.

Maar misschien is dit het moment om wat radicalere beslissingen te nemen en er voor te zorgen dat er in de derde divisie en de hoofdklassen wat meer regionale wedstrijden zijn.

Als 2 hoofdklassers verdwijnen, zal dat dan moeten worden opgevuld door eerste klassers. ( en niet door hoofdklasse koplopers zoals je suggereert )
Het lijkt me logisch, dat dat dan gebeurt door zaterdag eerste klassers.
De uitgeleende zondag hoofdklassers kunnen dan terug naar de zondag .
Bovendien zou je het verschil in speelsterkte za/zo weer wat meer op een gelijk niveau brengen.

In je laatste zin lijk je te pleiten voor een za-zo mix. Dat lijkt me een slecht idee. Op verzoek wil ik wel uitleggen waarom.
 

Forza AZ

Well-known member
Hoezo zouden er open plekken zijn?? Vanwege overstappers zo -> za? Maar dat is dan toch vooral in de 'lagere' klassen?

Naast overstappers heb je ook ieder jaar wel clubs die fuseren, of helemaal stoppen met spelen. De meesten daarvan zullen in lagere klassen zijn, maar in de Hoofdklassen heb je dus ook MSC en Quick'20 die niet verder gaan op zondag.
 

Joost

Well-known member
In sommige klassen staan clubs met afstand bovenaan. Zoals in drie van de vier hoofdklassen. Dat zou een "te rechtvaardigen" promotie zijn. Ik zou het niet doen. Dan maar met een oneven aantal clubs. In de hoofdklasse zondag verdwijnen MSC en Quick'20. Dus 2 hoofdklassen op zondag met 15 clubs.

Maar misschien is dit het moment om wat radicalere beslissingen te nemen en er voor te zorgen dat er in de derde divisie en de hoofdklassen wat meer regionale wedstrijden zijn.

Ik zou het ook niet doen. Als je clubs bij keuze gaat promoveren ga je alleen maar scheve gezichten krijgen. Natuurlijk gunt iedereen OSS '20 promotie en zouden ze dat zonder twijfel gehaald hebben. Maar als je OSS omhoog zet, waarom dan niet Sparta Nijkerk. Beide waren immers mathematisch nog niet zeker van de titel, het is enorm arbitrair.

De enige uitzondering die ik zou kunnen bedenken zijn clubs die al echt gedegradeerd zijn laten zakken en clubs die al kampioen zijn promoveren. In de standaardklassen zijn die niet te vinden maar misschien in de reserveklassen wel.
 

noordooster

Well-known member
Er lijkt op dit moment geen enkele reden te zijn om exclusief OSS en Sparta Nijkerk te laten promoveren

Met het overstappen van MSC en Quick '20 naar de zaterdag en daardoor het verdwijnen uit de zondaghoofdklasse is er wellicht wat meer reden om die gaten op te vullen.
Dat zou dan moeten gebeuren door eerste klassers te laten promoveren.
Ik denk, dat dat niet gaat gebeuren, want, dan moet je ook weer gaten in die eerste klassen, en wellicht daar onder, opvullen..

Zou je het wel doen, dan kunnen naar zaterdag uitgeleende clubs ( bv de Dijk en Purmersteijn ) terug naar de zo hoofdklasse en kunnen de open plaatsen het beste worden opgevuld door zaterdag eerste klassers.
Dat voorkomt ook meer de ongelijkheid in sterkte die er is in za. en zo. hoofdklassen.
Door het wegvallen van teams en door andere oorzaken zijn op de hoogste amateurniveaus de zaterdagcompetities toch al behoorlijk veel sterker dan de zondagcompetities
 

Joost

Well-known member
Het gaat ook niet gebeuren want als je de plekken van MSC en Quick '20 zou willen invullen dan ga je uit 6 koplopers in de eerste klasse er 2 kiezen. Wat zijn dan de criteria, punten per duel, voorsprong op de concurrentie? Allemaal veel te ingewikkeld.

Zelfs als je zou besluiten de plekken op te vullen vanuit het betreffende district loop je tegen problemen aan, welke tweede klasser gaat daar immers het gat in 1e klasse opvullen?
 

bqandy

Well-known member
Als 2 hoofdklassers verdwijnen, zal dat dan moeten worden opgevuld door eerste klassers. ( en niet door hoofdklasse koplopers zoals je suggereert )
Het lijkt me logisch, dat dat dan gebeurt door zaterdag eerste klassers.
De uitgeleende zondag hoofdklassers kunnen dan terug naar de zondag .
Bovendien zou je het verschil in speelsterkte za/zo weer wat meer op een gelijk niveau brengen.

In je laatste zin lijk je te pleiten voor een za-zo mix. Dat lijkt me een slecht idee. Op verzoek wil ik wel uitleggen waarom.

Ik suggereer niks. Ik gaf alleen een voorbeeld. Ik was gewoon even te lui om in de lagere klassen te kijken. :oops:
En je hoeft me niks uit te leggen over je mening za/zo mix. Die ken ik. ;)
Mijn eerste gedachte was er een extra hoofdklasse op zaterdag en zondag bij voor meer regionale potjes.

Maar zoals eerder gezegd. Ik denk dat dit de beste beslissing was van de KNVB. Maar daarbij de constatering dat de bond blijkbaar toch weer allerlei opties open houdt.
 

noordooster

Well-known member
Ik suggereer niks. Ik gaf alleen een voorbeeld. Ik was gewoon even te lui om in de lagere klassen te kijken. :oops:
En je hoeft me niks uit te leggen over je mening za/zo mix. Die ken ik. ;)
Mijn eerste gedachte was er een extra hoofdklasse op zaterdag en zondag bij voor meer regionale potjes.

Maar zoals eerder gezegd. Ik denk dat dit de beste beslissing was van de KNVB. Maar daarbij de constatering dat de bond blijkbaar toch weer allerlei opties open houdt.

bqandy ook nu kan ik me weer goed vinden in wat je schrijft !
Zowel op zaterdag als op zondag een extra hoofdklasse erbij,3 + 3, zoals het vele jaren ook was, heb ik langere tijd bepleit , dan ben je als noordelijke hoofdklassers ook af van dat gereis naar Noord- en Zuid Holland. Misschien kunnen we dan tegelijkertijd de tweede en derde divisies herstructureren tot 1 niveau.
Ik denk , net als jij, dat de beslissing van de KNVB in dezen de beste oplossing is.
Hoewel ik het wel verrekte jammer vind voor sommige clubs :sad:
 

noordooster

Well-known member
Overigens zouden dan natuurlijk die Hollandse hoofdklassers ook verlost zijn van die verre uitwedstrijden naar Noord Nederland. Zij ook blij.
Zo'n herstructurering van de 2 hoogste amateurniveaus zou bv plaats kunnen vinden door ze te reorganiseren tot 2 Topklassen op zaterdag en 1 op zondag.
Dan ben je ook meteen af van 1 van de grootste ergernissen in de hoogste amateurniveaus, het zogenaamde uitlenen van zondagverenigingen in de zaterdagcompetities ten gevolge van de gemengde tweede divisie
 

Joost

Well-known member
Overigens zouden dan natuurlijk die Hollandse hoofdklassers ook verlost zijn van die verre uitwedstrijden naar Noord Nederland. Zij ook blij.
Zo'n herstructurering van de 2 hoogste amateurniveaus zou bv plaats kunnen vinden door ze te reorganiseren tot 2 Topklassen op zaterdag en 1 op zondag.
Dan ben je ook meteen af van 1 van de grootste ergernissen in de hoogste amateurniveaus, het zogenaamde uitlenen van zondagverenigingen in de zaterdagcompetities ten gevolge van de gemengde tweede divisie

Jouw redenatie is een beetje;
Hmm wat een lelijke gele muur. Ik vind blauw veel mooi.

Om 'm uiteindelijke groen te verven.
 

noordooster

Well-known member
Je zou ook voor weekendvoetbal kunnen keizen. Is slechts een optie he.

Daar ben ik om verschillende redenen niet voor. Redenen te over.
Ik mag er trouwens op wijzen dat desgevraagd de clubs uit de derde divisies er ook niet voor waren en dat ondanks een aandoenlijke PR campagne inclusief suggestieve berichtgeving van Jonkers van MSC ook de hoofdklassers het daar niet over eens werden.
Verder wees een enquete van de BAV uit, dat de meerderheid van de clubs dat zgn weekendvoetbal, net als ik, niet ziet zitten.
 

Fregge

Well-known member
Ja, wanneer is die enquette gehouden en bij welke clubs? Als je een enquette in de bollenstreek houdt zullen er veel niet voor zijn nee.
 

Joost

Well-known member
Daar ben ik om verschillende redenen niet voor. Redenen te over.
Ik mag er trouwens op wijzen dat desgevraagd de clubs uit de derde divisies er ook niet voor waren en dat ondanks een aandoenlijke PR campagne inclusief suggestieve berichtgeving van Jonkers van MSC ook de hoofdklassers het daar niet over eens werden.
Verder wees een enquete van de BAV uit, dat de meerderheid van de clubs dat zgn weekendvoetbal, net als ik, niet ziet zitten.

Cijfers interesseerden je niets, tenzij ze je goed uitkwamen toch?
Ondanks het feit dat ik je al tig keer heb verteld dat dat hele onderzoek totaal niet representatief was.

En nu kappen hiermee, er is een topic voor dit gezanik.
 
Bovenaan